Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy X

  • Viestiketjun aloittaja TeaR
  • Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan zacharia
no johan pomppas! sphere grid on kautta aikojen paras juttu Final Fantasyissä. Mikään ei ole niin tylsää kuin nostaa vain hahmon leveleitä ilman että hahmoon saa vaikuttaa millään lailla. FF7 oli mullistava,mutta jälkeenjäänyt taistelu systeemissä, vihdoinkin siitä päästin. Ja mitä tulee FFX: helppouteen, niin otappa se kartta pois päältä.................................................

sillä kartalla ei ole mitään virkaa...niitä reittivaihtoehtoja ei todellakaan ole monia...millä tavalla pelaajan valinnat vaikuttaa kun on kiertänyt koko laudan läpi hahmolla, ei millään tavalla...ideani oli juuri se että hahmoista tulee kuitenkin lopussa sellaisia kuin pelintekijät ovat halunneet/määränneet...ja yhtä tylsää tulee olemaan kun joutuu keräämään niin helvetisti niitä sphere leveleitä jos meinaa kiertää koko laudan läpi, eli todellisuudessa se on täysin sama asia keräätkö leveleitä vai sphere grid leveleitä yhtä ärsyttävää se kuitenkin on...jos hahmoon todella voisi vaikuttaa niin sphere grid olisi pitänyt toteuttaa niin että jos opetat hahmolle vaikka fire-taian niin sen hahmon laudalta poistuu esim. cure-taika...ja mitä hienoa siinä on että kaikille hahmoille saa kaikki taiat sun muut, sen jälkeen hahmoissa ei ole enää mitään omaperäisyyttä...FFVII kävi juuri noin materioiden kanssa eli kun sait itse määrätä mitä hahmo osasi tehdä ja kaikille oli mahdollista saada kaikki taiat sun muut abilityt niin enää ei ollut käyttöä kuin niille kolmelle parhaalle hahmolle koska et tarvinnut esim. aerista mihinkään kun niille muille hahmoille sai myös parannustaian...sama juttu kasissa eli kun kukaan ei ollut sidottu abiliteihin niin ne heikommat saattoi unohtaa kokonaan...selvästi paras systeemi on se että hahmot ovat riippuvaisia toisistaan ja ysissä mentiin täysin oikeaan suuntaan eli vain tietyt hahmot voivat oppia tiettyjä taikoja ja abilityjä...kertokaa mitä hienoa taisteluissa on kun jokaisella hahmolla on black, white, blue, red mage, thief, lancer jne...ominaisuudet, no ainakin pelaaminen on älyttömän helppoa kun ei paljon strategiapäätäkään tarvita eikä käytännössä taidolla ole mitään merkitystä, mutta ainakin mun mielestä se on tylsää...kokeilisitte välillä joitain muita rpg-pelejä tai sitten aiempia FF-pelejä, FF-tactics on aika kova sana ja se sentään tarjoaa mahdollisuuden käyttää omia aivojaan, BoF-sarja, Suikoden-sarja...seuraavaksi satunnaistaistelut...mitäs vikaa niissä on...olisiko se sitten hienoa jos niitä ei olisi ja pelaaja voisi itse päättää koska tappelee ja koska ei...peli olisi pahempi kuin mgs2 jossa ei muuta olekaan kuin välivideoita, FFX:ssä on niitä jo nyt liikaa, 5 minuuttia ku kerkee pelaamaan ni seuraavat 20 minuuttia tulee dialogia...luohan se tunnelmaa mutta voidaanko enää puhua videopelistä...tähän koko juttuun kai pätee sama totuus kuin yleensä elokuviin, musiikkiin ja peleihin...kaikki riippuu siitä milloin on kyseisen asian ''löytänyt'' esim. jonkun yhtyeen levyt, eli ne jotka on kuunnelleet kyseistä yhtyettä ensimmäisestä levystä pitävät aikaisempia levyjä parempina, mutta ne jotka tulivat mukaan vasta kuudennessa levyssä eivät arvosta niinkään vanhempia...
 
FFX:ssä koko laudan kiertäminen, ja siten kaikkien ominaisuuksien hankkiminen tai edes usein käytettyjen maksimointi vie kyllä niin kauan aikaa että en usko monenkaan peruspelaajan siihen ryhtyvän.

Keskivertopelaajalla on pelin loputtua todennäköisesti joukkio jossa on pari aseila taisteluun erikoistunuta hahmoa, yksi musta maagi, valkoinen maagi/parantaja, varas/maagi. Eli hyvin samantapainen joukkio kuin esim. FFIX pelissä.
Mutta edistyneemmälle pelaajalle tarjotaan mahdollisuus pitemmälle menevään kustomointiin joko heti pelin alussa (se toinen sphere grid) tai myöhemmin (perusgridi).

En ole koskaan pelannut FF pelejä kuin kerran läpi, mutta FFX tulee varmaan pelattua toisenkin kerran sillä toisella gridillä ja kehittää ihan erilaiset hahmot.
 
Joo on tullu nyt pelattua jotain 20h ja kyllähän tuo hyvin potkii! Juoni on kyllä parasta Final Fantasya sitten seiskan ja taistelusysteemi on paras koko sarjassa! Sphere Grid on loistava systeemi(Otittehan heti alussa sen expert-vaihtoehdon ettekä mitään alottelijalällyä?) ja hahmot ovat hyviä(Aah Lulu...:) ) Ainoastaan tosiaan hieman pännii tuo lineaarisuus mutta eipä se peli-iloa suuremmin haittaa.

Itsekin muuten ihmettelin tuota T. Puhan 84:ää pistettä. Luulin että mies olisi jonkin sortin fani! No mutta samapa se, peli rokkaa kybällä ja tämän parissa tullee varmaan vietettyä jälleen satoja tunteja...
 
Aagh! Äkkösin vasta eilen että peli oli jko ilmestynyt. Rahaa ei ollut eivätkä vanhemmat peleihin rahaa anniskele joten murjotin koko päivän :) .

No,vihdoin vanhemmat suostuivat tilaamaan pelin joko Netanttilasta tai sitten haen sen Hobby Hallista jos siellä on niitä. Onkohan? Ja kestääkö Netanttilan toimituksissa kauankin?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
FFX:ssä koko laudan kiertäminen, ja siten kaikkien ominaisuuksien hankkiminen tai edes usein käytettyjen maksimointi vie kyllä niin kauan aikaa että en usko monenkaan peruspelaajan siihen ryhtyvän.

Keskivertopelaajalla on pelin loputtua todennäköisesti joukkio jossa on pari aseila taisteluun erikoistunuta hahmoa, yksi musta maagi, valkoinen maagi/parantaja, varas/maagi. Eli hyvin samantapainen joukkio kuin esim. FFIX pelissä.
Mutta edistyneemmälle pelaajalle tarjotaan mahdollisuus pitemmälle menevään kustomointiin joko heti pelin alussa (se toinen sphere grid) tai myöhemmin (perusgridi).

En ole koskaan pelannut FF pelejä kuin kerran läpi, mutta FFX tulee varmaan pelattua toisenkin kerran sillä toisella gridillä ja kehittää ihan erilaiset hahmot.
Aivan..tais olla eka juupajaapan viesti jonka kanssa olen samaa mieltä..:p sillä kun ajattelee, AP:n "tarve" kasvaa joka levelin jälkeen hiukan, ja jos tunaroit gridin kanssa, urakkasi kasvaa niin maan perkeleesti.
 
Eihän tuossa X:ssä ole minkään näköistä kattoa tuolla AP määrällä? Eli voit siis käydä jokaisella hahmolla koko gridin lävitse, vai?

Itselläni meni Kimahrin kanssa vähän perseelleen kun ei löytynyt mitään kunnon suuntaa. Nyt sitä mennään sitten päällekäin Auronin kanssa :).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Eihän tuossa X:ssä ole minkään näköistä kattoa tuolla AP määrällä? Eli voit siis käydä jokaisella hahmolla koko gridin lävitse, vai?

Itselläni meni Kimahrin kanssa vähän perseelleen kun ei löytynyt mitään kunnon suuntaa. Nyt sitä mennään sitten päällekäin Auronin kanssa :).
Ei ole rajaa, eli hahmoja voi kehittää siihen asti että koko Sphere Grid on käyty läpi. Eli toisin sanoen todella paljon.

(PS. DemonWithin, lue privaviestisi)
 
Mitä eroa on muuten niillä kahdella Sphere Boardilla? Itse valitsin sen ensimmäisen, ihan vain sen takia, että toisella läpipeluukerralla tulee jotain uutta :)
 
Tuohon Neidhartin juttuun: Kyllä hahmot omaavat vielä pitkälle peliin omat ominaisuutensa, joita ilman ei taisteluissa pärjää, etkö ole huomannut että Wakkalla kannattaa hakata ne ilmassa lentävät örkit tai että turha yritää paukutella Auronin miekalla niitä liukkaita nelijalkaisia vaan paukutat Auronilla ne isot ja hitaat mössöksi, samalla kun tidus hakkaa ne pikkunopeajalat kappaleiksi. Lulu onkin hyvä käyttämään hyväksi vihollisten elementaalisia ominaisuuksia ja Yuna parantaa ja auttaa hahmoja. jos haluat alkupäässä kehitellä aseita niin pakko pistää Rikku pöllimään tärkeitä osasia vihollisilta jne... Toki lopussa on kaikki ominaisuudet käytössä, mutta kukapa jaksaisi pumpata niitä hahmoja niin järjettömästi, sille ei tulisi loppua pitkään aikaan.

Muista roolipeleistä: BoF sarja on ilmiömäinen etenkin nelos osan tunnelma on uskomaton, Puhumattakaan Suikodeneista, jotka ovat konsoliroolipelien ehdotonta eliittiiä. Ai se tragedia joka kohtaa Suikoden 2:den lopussa jos ei ole tähdännyt vaihtoehtoiseen loppuun. Sehän varsin murskaava
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neidhart
jos hahmoon todella voisi vaikuttaa niin sphere grid olisi pitänyt toteuttaa niin että jos opetat hahmolle vaikka fire-taian niin sen hahmon laudalta poistuu esim. cure-taika...ja mitä hienoa siinä on että kaikille hahmoille saa kaikki taiat sun muut, sen jälkeen hahmoissa ei ole enää mitään omaperäisyyttä...

Valitsitko aivan varmasti sen expert sphere grid systeemin etkä mitään aloittelija systeemiä , sillä itselläni ainakin useimmat white ja black magic ja jotkut special kyvyt lukittuvat kun joku hahmoista sen valitsee, näiden uudestaan avaamiseen on tarkoitettu White magic , black magic ja special spheret joissa ei kyllä pelin aikana kylvetä toisin kuin normaali sphereissä.

Sitten - Pieni SPOILERI liittyen Aeonien kehitykseen Voihan myös Aeonit oppia taikoja ja uusia kykyjä / saada lisää stats pointteja , kun hankit Summoners Soul ja olikohan Aeons Soul key itemit. Että kyllä ainakin omasta mielestäni on tämä kehitys systeemi hyvä. Saa ainakin hahmoistaan ja Aeoneista sellaisia kuin haluaa eikä mitään ennalta määrättyjä ...

 
FFX pelin käyttöliittymä aseitten ja esineitten hallintaan tuntuu menneen pahasti taaksepäin aiemmista pleikkarin FF peleistä.

FFIX:ssä se oli jo loppuunasti hiottu ja viimeisen päälle käyttäjäystävällinen. Miksiköhän siitä ei otettu mukaan esim mahdollisuutta vaihtaa varusteita hahmojen kesken???

Vai tuleeko pelissä myöhemmin mahdollisuus siihen?
Vai onko varusteet niin hahmokohtaisia ettei siihen ole tarvetta?

Toinen vielä ärsyttävämpi juttu on ettei varusteiten vaikutusta hahmon ominaisuuksiin näe samalla kun hankkii uusia vermeitä :(
Ihan turhaa valikoiten välillä selailua, ja yrittää siinä vielä muistaa onko jotain juttua jo ostettu.

Nämä on melkeimpä luettavissa suunnittelumokiksi muuten hienossa pelissä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
FFX pelin käyttöliittymä aseitten ja esineitten hallintaan tuntuu menneen pahasti taaksepäin aiemmista pleikkarin FF peleistä.

FFIX:ssä se oli jo loppuunasti hiottu ja viimeisen päälle käyttäjäystävällinen. Miksiköhän siitä ei otettu mukaan esim mahdollisuutta vaihtaa varusteita hahmojen kesken???

Vai tuleeko pelissä myöhemmin mahdollisuus siihen?
Vai onko varusteet niin hahmokohtaisia ettei siihen ole tarvetta?

Toinen vielä ärsyttävämpi juttu on ettei varusteiten vaikutusta hahmon ominaisuuksiin näe samalla kun hankkii uusia vermeitä :(
Ihan turhaa valikoiten välillä selailua, ja yrittää siinä vielä muistaa onko jotain juttua jo ostettu.

Nämä on melkeimpä luettavissa suunnittelumokiksi muuten hienossa pelissä.

kaikille on omat aseet ja varustukset niin ei niita edes voi vaihtaa keskenaan
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Toinen vielä ärsyttävämpi juttu on ettei varusteiten vaikutusta hahmon ominaisuuksiin näe samalla kun hankkii uusia vermeitä :(
Ihan turhaa valikoiten välillä selailua, ja yrittää siinä vielä muistaa onko jotain juttua jo ostettu.

Aseet eivät enää vaikuta niin selkeästi esim. energiaan, abilityyn, luck.iin kuin ennen. Eli aiemmissa osissa aseet "kehittivät" hahmoja enemmän kuin tässä ffx.ssä.
Nyt tämän "kehityksen" hoitaa sphere grid.

Kaupassa näkee tällähetkellä käytössä olevan aseen ominaisuudet, eli voit verrata sitä kaupassa oleviin.

Tottakai sinulla on kädessäsi jatkuvasti paras ase? Eli missä ongelma?

Tietysti kannattaa valita aseensa myös vastustajien mukaan. Esim. jos vastassasi on jää ököjä kannattaa ostaa tulielementaalilla varustettu ase, eikä sitä joka lisää +5 voimapistettä vaikka jälkimmäinen tuntuisikin tehokkaammalta.

Niin ja kannattaa kuljettaa useampaa eri asetta per henkilö mukana. Ettei käy (kuten minulla) että taistelet "vesi" pomoa vastaan "vesimiekalla".

Pyydän taas anteeksi tätä sekavaa selostusta.
 
tommosta infoa oli edomessa


Final Fantasy X saa jatko-osia

Square on vahvistanut suunnittelevansa kahta spin-off -tyyppistä jatko-osaa Final Fantasy X:lle. Pelit perustuisivat FFX:ssä nähtyihin Yuna- ja Rikku-hahmoihin, joiden ympärille on tarkoitus rakentaa täysin uusi tarina. Idea jatko-osien tekemiseen syntyi ilmeisesti ja Final Fantasy X:n kehityksen aikana, mutta ne jätettiin tuolloin syrjään itse pelin valmistumisen jouduttamiseksi. Jatko-osat käyttävät hyväkseen alkuperäisen pelin pelimoottoria ja ne julkaistaan Japanissa ensi talvena.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Fatal


Aseet eivät enää vaikuta niin selkeästi esim. energiaan, abilityyn, luck.iin kuin ennen. Eli aiemmissa osissa aseet "kehittivät" hahmoja enemmän kuin tässä ffx.ssä.
Nyt tämän "kehityksen" hoitaa sphere grid.

Kaupassa näkee tällähetkellä käytössä olevan aseen ominaisuudet, eli voit verrata sitä kaupassa oleviin.

Tottakai sinulla on kädessäsi jatkuvasti paras ase? Eli missä ongelma?

Tietysti kannattaa valita aseensa myös vastustajien mukaan. Esim. jos vastassasi on jää ököjä kannattaa ostaa tulielementaalilla varustettu ase, eikä sitä joka lisää +5 voimapistettä vaikka jälkimmäinen tuntuisikin tehokkaammalta.

Niin ja kannattaa kuljettaa useampaa eri asetta per henkilö mukana. Ettei käy (kuten minulla) että taistelet "vesi" pomoa vastaan "vesimiekalla".

Pyydän taas anteeksi tätä sekavaa selostusta.


Jep, totta kun tarkemmin aattelee.
Enää on vaan weaponit ja armourit, kun ennen oli kenkää, hanskaa, hattua, ribbonia.... ja suunilleen kaikki vaikutti kaikkeen. Siihen tarvittiinkin hyvä tavaranhallintasysteemi.

Mutta se että ei näe ostaessa muuta kuin aktiivisen aseen ja armourin on puute, vai onko mulla jäänyt jotain muutakin huomaamatta (saavuin vasta Lucaan)

Tämä uusi systeemi tuntuu vaan olevan jotenkin irrallaan hahmoista. Se että ominaisudet tulee varusteitten mukana, oli paljon 'uskottavampi' kuin se että niitä hankitaan jossain lautapelissä jonka kuulumista pelimaailmaan ei ole edes perusteltu hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tavara

Tuleeko se paras ase / suoja aina sinne equipment-listan perälle eli alimmaiseksi vai onko niille olemassa jokin hyvä vertailukeino?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Jep, totta kun tarkemmin aattelee.
Enää on vaan weaponit ja armourit, kun ennen oli kenkää, hanskaa, hattua, ribbonia.... ja suunilleen kaikki vaikutti kaikkeen. Siihen tarvittiinkin hyvä tavaranhallintasysteemi.

Mutta se että ei näe ostaessa muuta kuin aktiivisen aseen ja armourin on puute, vai onko mulla jäänyt jotain muutakin huomaamatta (saavuin vasta Lucaan)

Tämä uusi systeemi tuntuu vaan olevan jotenkin irrallaan hahmoista. Se että ominaisudet tulee varusteitten mukana, oli paljon 'uskottavampi' kuin se että niitä hankitaan jossain lautapelissä jonka kuulumista pelimaailmaan ei ole edes perusteltu hyvin.

Täytyy myöntää että itsekin alussa koitin etsiä valikkoa mistä näkisi kaikki omistamansa aseet. Kyllähän tähän uuteen systeemiin nopeasti tottui.

Toisinsanoen. Taitaa se olla puute kuten sanoit.
 
Pazman:
Aseilla ei ole mitään paremmuusjärjestystä (tietääkseni).
Eri aseilla on niin erilainen vaikutus vihollisiin ettei sellaisesta paljon hyötyä olisi.
 
Ylös Bottom