Lainatun viestin kirjoitti alkujaan zacharia
no johan pomppas! sphere grid on kautta aikojen paras juttu Final Fantasyissä. Mikään ei ole niin tylsää kuin nostaa vain hahmon leveleitä ilman että hahmoon saa vaikuttaa millään lailla. FF7 oli mullistava,mutta jälkeenjäänyt taistelu systeemissä, vihdoinkin siitä päästin. Ja mitä tulee FFX: helppouteen, niin otappa se kartta pois päältä.................................................
sillä kartalla ei ole mitään virkaa...niitä reittivaihtoehtoja ei todellakaan ole monia...millä tavalla pelaajan valinnat vaikuttaa kun on kiertänyt koko laudan läpi hahmolla, ei millään tavalla...ideani oli juuri se että hahmoista tulee kuitenkin lopussa sellaisia kuin pelintekijät ovat halunneet/määränneet...ja yhtä tylsää tulee olemaan kun joutuu keräämään niin helvetisti niitä sphere leveleitä jos meinaa kiertää koko laudan läpi, eli todellisuudessa se on täysin sama asia keräätkö leveleitä vai sphere grid leveleitä yhtä ärsyttävää se kuitenkin on...jos hahmoon todella voisi vaikuttaa niin sphere grid olisi pitänyt toteuttaa niin että jos opetat hahmolle vaikka fire-taian niin sen hahmon laudalta poistuu esim. cure-taika...ja mitä hienoa siinä on että kaikille hahmoille saa kaikki taiat sun muut, sen jälkeen hahmoissa ei ole enää mitään omaperäisyyttä...FFVII kävi juuri noin materioiden kanssa eli kun sait itse määrätä mitä hahmo osasi tehdä ja kaikille oli mahdollista saada kaikki taiat sun muut abilityt niin enää ei ollut käyttöä kuin niille kolmelle parhaalle hahmolle koska et tarvinnut esim. aerista mihinkään kun niille muille hahmoille sai myös parannustaian...sama juttu kasissa eli kun kukaan ei ollut sidottu abiliteihin niin ne heikommat saattoi unohtaa kokonaan...selvästi paras systeemi on se että hahmot ovat riippuvaisia toisistaan ja ysissä mentiin täysin oikeaan suuntaan eli vain tietyt hahmot voivat oppia tiettyjä taikoja ja abilityjä...kertokaa mitä hienoa taisteluissa on kun jokaisella hahmolla on black, white, blue, red mage, thief, lancer jne...ominaisuudet, no ainakin pelaaminen on älyttömän helppoa kun ei paljon strategiapäätäkään tarvita eikä käytännössä taidolla ole mitään merkitystä, mutta ainakin mun mielestä se on tylsää...kokeilisitte välillä joitain muita rpg-pelejä tai sitten aiempia FF-pelejä, FF-tactics on aika kova sana ja se sentään tarjoaa mahdollisuuden käyttää omia aivojaan, BoF-sarja, Suikoden-sarja...seuraavaksi satunnaistaistelut...mitäs vikaa niissä on...olisiko se sitten hienoa jos niitä ei olisi ja pelaaja voisi itse päättää koska tappelee ja koska ei...peli olisi pahempi kuin mgs2 jossa ei muuta olekaan kuin välivideoita, FFX:ssä on niitä jo nyt liikaa, 5 minuuttia ku kerkee pelaamaan ni seuraavat 20 minuuttia tulee dialogia...luohan se tunnelmaa mutta voidaanko enää puhua videopelistä...tähän koko juttuun kai pätee sama totuus kuin yleensä elokuviin, musiikkiin ja peleihin...kaikki riippuu siitä milloin on kyseisen asian ''löytänyt'' esim. jonkun yhtyeen levyt, eli ne jotka on kuunnelleet kyseistä yhtyettä ensimmäisestä levystä pitävät aikaisempia levyjä parempina, mutta ne jotka tulivat mukaan vasta kuudennessa levyssä eivät arvosta niinkään vanhempia...