Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XII (12)

Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Ihmettelin demon perusteella korkeaa detailia ja grafiikan laatua, mutta en silti huomannut laitteen puolesta pykimistä tai FPS:n alenemista... Saattaa olla paras peli VM2006. Katsotaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan... Ainiin Zelda. Onneksi Tales of the Abyss ja KH2 julkaistaan tämän vuoden puolella. (Ainakin Japanissa.)


Zoukka sanoi:
Jokaisen FF:n tunnuspiisi on ainakin minuun iskenyt PAITSI X-2:sen. Tosin jos yhden vaivaisen biisin antaa pilata pelikokemuksen niin :rolleyes:


XII oli demon (azu toimittaa!) perusteella järkyttävän hyvä ja raikas tuttavuus. Koskaan en ole normaali-öpöjen rankaisusta näin paljon Finaleissa nauttinut sillä lataustaukojen puute, hahmojen reaaliaikainen liikuttaminen ja käskujen jako tekivät hommasta ruusuilla tanssimista. Peli on myös tähän mennessä vakuuttavin current-gen tekele sillä isoja pelialueita kansoittavat iso määrä tuttuja ja tuntemattomia öpöjä. Ne siis vain tallustelevat ympäri pelialuetta ja nahistelevat keskenäänkin. Aika ajoin teki oikein kunnolla mieli räjäyttää hai-sika tuonpuoleiseen sen kiusatessa söpöjä mandragoria :p


Myös KAIKKI muu sarjassa olennainen toimi. Hahmot olivat todella yksityiskohtaisia ja hyvin animoituja. Ja varautukaa viettämään pitkä aika pelin naishahmojen pyllyjen tuijotteluun, sillä kuvakulmakin voi pyöritellä ja zoomailla miten haluaa :D Viholliset ovat myös taattua laatua. Seasta löytyy vanhoja tuttuja kuten pommit (vittu ne oli upeita), adamantoise, Deathguise jne... uusia tuttavuuksia olivat mm headlessit (isoja päättömiä kirvesmiehiä) ja pikkuiset mandragorat (muuttuneet edellisistä aika paljon). Kaikki ovat upeita ja animoitu loistavasti. Pomoista nyt puhumattakaan :eek:

Loitsutkin ovat esmes X:stä parantuneet ja Flare näyttää vihdoin taas FLARELTA. Myös Summon olennot ovat upeita ja kutsuloitsut lyövät polvet koukkuun ja haukkomaan henkeään. Sehän olikin tärkeintä ;)


Mutta jos jonkun mielestä peli floppaa tai jotain muuta scheisseä niin menkää itseenne... kyseessä on kuitenkin Final Fantasy ja pitkä kehitysaika. Plus vielä Vagrant Storyn tekijän omalaatuinen kosketus ja aikuismainen ote.

=paras peli vm 2006 (todennäköisesti)
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Sattuipa niin hauskasti, että demo saapui kätösiin ja tuli hyvä tuokio vietettyä sen parissa.

Pieni hiljaisuus...

Peli onnistui yllättämään TODELLA positiivisesti - audiovisuaalinen toteutus hiveli kuulo- ja näköelimiä (Esperit, ohohohh...) ja FFXI- tyylinen taistelumekaniikka toimi kuin junan vessa. Olisi pitänyt jättää mokoma demo testaamatta, nyt on taas yksi tuskainen odottelu edessä...
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Tätä odotetaan kyllä. Tuo nimi herättää kyllä jo hilpeyttä, etenkin scenen ulkopuolisissa: [FFXII]
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Azu sanoi:
Heh, ja FFXII:kö ei muka ole vakava? Hei pliis, lukekaa pelistä ennen kuin menette parin kuvan perusteella tekemään tuollaisia naurettavia lausuntoja. Ison pahan kuningas(?)kunnan maailmanvalloitusaikeita, petturuutta ja rappioituneet Tuomarit. Joo, tosi iloista meininkiä. :rolleyes: FFXII:n sotiminenkin kun on niin valoisa ja kevyt asia.

Oletan siis että sinun, zacharia, mielestä hieman valoisampi grafiikka -> hyperiloista japsimeininkiä? FFXII sijoittuu (tai ainakin tähän mennessä nähdyt kuvat sijoittuvat) lämpimään ja aurinkoiseen ilmastoon, mikä selittää graafisen ulkoasun. Se tuskin tarkoittaa iloista girl power meininkiä.

Ja tuohon FFIX:n kommenttiin. Se oli jotain, mitä Final Fantasyt olivat aina olleet ennen FFVII:tä, eli puhdasta fantasiaa ilman angstailevia ja yksinäisesti kärsiviä hahmoja (Squall ja Cloud). Se ei kuitenkaan tarkoita, että IX olisi vähemmän vakava. Jaksoitko edes pelata sitä loppuun asti, kun tuntuu ettet ole huomionut mitenkään sen vakavampia ja synkempiä puolia? Vai oliko huomiokykysi vain hahmojen vähemmän realistisessa ulkonäössä? Ainoa oikesti epävakavai tapaus on juuri FFX-2, jotkut siitä pitävät, jotkut eivät. Minun mielestä se ei tietenkään ole paras FF, mutta ei se ole pelinä huono.

Kuitenkin, Final Fantasyt ovat suurimman osan elinajastaan olleet FANTASIAA. Siihen sisältyy valitettavasti teidän kannalta hieman normaalista poikkeavia värikkäämpiä ja persoonallisempia ympäristöjä (verrattuna FFVII:n ja VIII:n teknologiapainoitteisuuteen). Ainakin minulle tulee FFXII:sta sellainen vaikutelma, että se voisi olla aikuismaisin Viimeinen Fantasia tähän mennessä, perustuen siihen, mitä olen nähnyt JA lukenut. En siis perusta omaa näkemystäni pelkkään muutamaan kuvaan ja ehkä yksittäiseen traileriin.

EDIT: Ja mahtaa teille olla vaikeata, kun popparit laulavat pelin tunnusmusiikin. Miten te pystyitte pelaamaan FF8:a, jossa laulettiin Eyes on me, jonka minä luokittelen popiksi.

Ehhh. Olen pelannut alusta loppuun FF2, FF6,7,8,9,10 ja 10-2. Olen pelannut Myös FF4,5 Mystic Quest(?) ja tactics.

Toki jees, onhan noissa viimesimmissäkin juoni ikävän puoleinen. Mutta hahmot ovat yksia perkeleen pissisteinejä. Vai onko se kovin vakavaa, että pitää hieroa vihollisnaista? Fantasiaa..niin, onhan Harry Potterki fantasiaa, mitä sitten. En ymmärrä mitä ihmettä tarkoitat "Kuitenkin, Final Fantasyt ovat suurimman osan elinajastaan olleet FANTASIAA. Siihen sisältyy valitettavasti teidän kannalta hieman normaalista poikkeavia värikkäämpiä ja persoonallisempia ympäristöjä (verrattuna FFVII:n ja VIII:n teknologiapainoitteisuuteen"- kommentillasi. Kaikki Final Fantasyt ovat fantasiaa.

Itselleni on aivan sama, millaista musiikkia soi, kunhan se passaa peliin. Jos FFX:n taustalla olisi soinut O Fortuna tai Fly of the valkyries, eivät ne olisi siihen sopineet. Miksi? Olihan se aika synkkä peli? Pöh. Dialogi muistutti enemmänkin saippuaoopperaa, ja muutenkin tunnelma oli kokoajan rento. Verrattuna FF7:aan FF10 oli tehty lapsille.

Miksi sanon, että FF12 näyttää taas aika pahalta? Näin Vaanin. Näin demot. Suurta saippuaoopperaa. Suuria tunteita, ongelmallista rakkautta. Final Fantasyn tyyli ei ole aina ollut sellaista.

Aivan sama ilmenee Metal Gear Solidissa: MGS1:ä OLI myös Merylin ja Snaken välinen romanssi, mutta miksi se tuntui MGS2:a typerältä? Koska Raiden vaikutti typerältä teinipojalta, ja mikälie Rose "Oh Jack"-bimbolta. Codec-keskustelut olivat naurettavaa soopaa, joka huvitti enemmän kuin kosketti. Vaikka idea on sama, toteutus muuttaa kaiken.

FF:t ovat nykyään superkaupallisia. Sen huomaa siitäkin, että FF12:n nimellä myydään limukkaa (WTF?). Niistä yritetään tehdä sellaisia, jotka sopivat suurille massoille. Eli Hollywoodisoidaan. En usko, että takaisin on menemistä. Jos FF7:e tehdää jatko-osa, se on aivan varmasti samanlaista pehmoilua kuin oli Advent Childrenkin, joka muistutti enemmän jotain god damn oh-so-pop-animemättöä.

En usko, että FF12 on "aikuismaisin" FF. Se voi olla "todentuntuisempi", "elokuvamaisempi" ja "länsimaisempi" kuin aiemmat. Mutta koska sen pitää nuoleskella suurta yleisöä, se on luultavasti yhtä suurta saippuaa. Kirkkaita värejä, leppoisaa dialogia, ongelmallista rakkausdraamaa.

Tekeekö se siitä huonon? Ei. Teknisesti FF:t ovat tietenkin kehittyneet. Mutta niinkuin sanoin FF elokuvasta: "Elokuvana hyvä, mutta Final Fantasynä huono", niin FF12 voi olla "Pelinä hyvä, Final Fantasynä huono."
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

zacharia sanoi:
FF:t ovat nykyään superkaupallisia. Sen huomaa siitäkin, että FF12:n nimellä myydään limukkaa (WTF?). Niistä yritetään tehdä sellaisia, jotka sopivat suurille massoille. Eli Hollywoodisoidaan. En usko, että takaisin on menemistä. Jos FF7:e tehdää jatko-osa, se on aivan varmasti samanlaista pehmoilua kuin oli Advent Childrenkin, joka muistutti enemmän jotain god damn oh-so-pop-animemättöä.

Japanissa nyt tehdään mitä tahansa ja mistä tuotemerkistä tahansa, sen kulttuurikin eroaa aivan älyttömästi omastamme, ja siellä jokin ihme Final Fantasy-juoma todennäköisesti myy hyvin, täällä aivan varmasti ei myisi. Videopeliin pohjautuva juoma ei varmasti ole mitenkään kummallinen asia Japanissa. Eikä Advent Children ollut mielestäni millään tasolla "pehmoilua".
Eivätkä Final Fantasytkään ole missään nimessä menneet huonompaan suuntaan. Suurin ongelma nykyään on juuri tuo hahmosuunnittelu, pääpojusta tehdään aivan älytön teini ja look on vielä kovin tyttömäinen. Ja ainoa asia, mikä minua oikeasti harmittaa on maailmankartan poisjättäminen, sehän on aina ollut hyvin olennainen osa maailman tutkimista. Ja minusta on ihan piristävää, että sarjaa on muutettu vähän valoisampaan suuntaan, kaikki muut sarjathan tekevät juuri päinvastoin.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Wile sanoi:
. Ja ainoa asia, mikä minua oikeasti harmittaa on maailmankartan poisjättäminen, sehän on aina ollut hyvin olennainen osa maailman tutkimista..
Kyse on kyllä laajemmasta ongelmasta. Final Fantasyt ovat muuttumassa putkijuoksuksi. Näennäinen vapaus rajoittuu tiukan lineaariseen "mene tänne, nyt."- tyyliin. Joka ei siis todellakaan ole koskaan ollut FF:ien ominaisuus :( Kartalla juoksu oli, kyllä tietenkin, ajoittain turhauttavaa, mutta sieltä saattoi löytää jotain odottamatonta, piilotettuja paikkoja, jne jne. Muutenkin tuntuu paljon hienommalta löytää ensin se oikea kaupunki/luola/metsä, jonne pitää mennä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

zacharia sanoi:
ongelmallista rakkausdraamaa.

Kerropa mistä sinä tuon ongelmallisen rakkausdraaman keksit. Vaan on rakastunut Peneloon, eikä Asheen. Ashe on käsittääkseni naimisissa sen demoissa näkyvän lyhythiuksisen (aatelisen?) piikkitukan kanssa. Juoni koostuu aikalailla noista minun aikaisemmin mainitsemistani seikoista (sota, Judge-järjestelmän rappiollisuus jne.) Jos Square päättää pistää kunnon kolmiodraaman pystyyn näiden kolmen välillä, olen pettynyt.

FFVII ja FFVIII ovat paras esimerkki teinipissiksistä. Ärsyttävä Zack, angstaileva Squall ja avuton bimbo Selphie. Toki hahmot kasvavat juonen edetessä, mutta niin käy myös X:ssä, jossa Tidus on huomattavasti kasvanut henkisesti juonen lopussa. FFVII:ssä oli taasen ylipirteä Yuffie ja angstaileva Cloud. Teinejä pahimmasta päästä. En kuitenkaan sano että hahmot olivat huonoja.

Ja mitä siitä vaikka FFXII:ssä onkin "suuria tunteita". Niitä on ollut mielestäni kaikissa muissakin FF:ssä, ja siksi minä näistä peleistä pidänkin. Mikään vihollistenlahtaus ole minua ikinä kiinnostanut.

Ainoa syy, miksi FFX:n putkimaisuus ärsytti minua, oli se yksinkertainen syy ettei siitä putkesta päässyt poikkeamaan varmaan kertaakaan ennen Zanarkandiin pääsyä. Se oli kuitenkin erittäin nautittava putki, toista samanlaista Final Fantasyä en halua kokea, enkä toivottavasti joudukaan FFXII:ssä. Se vaikuttaa kuitenkin vapaammalta, onhan yksi pelin teemoista juuri Vapaus (freedom), sen kaikissa merkityksissä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

zacharia sanoi:
Kyse on kyllä laajemmasta ongelmasta. Final Fantasyt ovat muuttumassa putkijuoksuksi. Näennäinen vapaus rajoittuu tiukan lineaariseen "mene tänne, nyt."- tyyliin. Joka ei siis todellakaan ole koskaan ollut FF:ien ominaisuus :( Kartalla juoksu oli, kyllä tietenkin, ajoittain turhauttavaa, mutta sieltä saattoi löytää jotain odottamatonta, piilotettuja paikkoja, jne jne. Muutenkin tuntuu paljon hienommalta löytää ensin se oikea kaupunki/luola/metsä, jonne pitää mennä.

Nimenomaan näin. En minä ongelmaa mitenkään vähätellyt, kyllähän tuo lineaarisuus ärsyttää. Olen nyt vain sitä mieltä, että asia korjaantuisi kertaheitolla, jos se perinteinen maailmankartta tuotaisiin takaisin. Ja luonnollisesti siellä edelleen olisi paljon vapaaehtoisesti tutkittavia paikkoja.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Niinpä niin... vanhoissa Final Fantasyissa oli kaikki paremmin. Tai sitten ei...

Arvatkaapa onko vaikeampaa toteuttaa juonenkuljetus kun on polygoneista rakennetut hahmot, isot kolmiulotteiset paikat ja kasvonliikkeet jotka pitää mallintaa. Puhumattakaan siitä, että dialogi on tehtävä niin ettei se PUHUTTUNA kuulosta ääliömäiseltä. Vanhoina hyvinä aikoina piirrettiin kahden framen pixeliukkeli ja nakeltiin vuorosanat laatikoihin... eeppistä ? No tottakai !

Moni unohtaa myös sellaisen pienen asian kuin kasvamisen... montako vuotta olitte kuutosta ekaa kertaa pelatessa ? Olisivatko kaksdee FF:t iskeneet samanlaisella voimalla nyt, kuin silloin joskus ?! Epäilen vahvasti. Ja hapuileva teini on hyvä päähahmo sillä ellen erehdy, suurin kohderyhmä on teinit. Hahmo on aika tyhjä alussa joten pelaajan on helppo samaistua ja "kehittyä" pelin edetessä päähahmon kanssa. Jos pelit alkavat tuntua liian lapsellisilta niin kannattaa vaihtaa vaikka sarjaa. Enemmän suosittelen kuitenkin asenteiden viilausta.


Ja olen varmaankin jäänyt jostakin vähän jälkeen kun en millään löydä näistä "vanhoista ja oikeista" Final Fantasyistä sen kummempia koukkuja kuin uusistakaan. Perin kummallista. Toki hahmot ovat kaikessa karikatyyrimäisyydessään hauskoja pikku pixelikasoja mutta eloa niissä ei tosiaankaan ole yhtään sen enempää kuin muissakaan.

Ps1 mahdollisti monipuoliset kuvakulmat ja hahmoanimaation jolloin tarinankerrontaa saatiin vähän eteenpäin. Päähahmot ovat poikkeuksetta olleet ihan ok kamaa eikä minkäänlaista inflaatiota edellis-osiin ole nähtävissä. Toki tietenkin pelit kehittyivät järkyttävästi pelattavuudeltaan ja pelimekaniikoiltaan. Paitsi tietenkin IX joka lainasi ominaisuuksia melkeinpä kaikilta edeltäjiltään. Minusta ehkä juuri ps1-FF:tä ovat sarjan kulta-aikaa niin juonen kuin pelimekaniikkojen osalta. Musiikki oli myös näissä kohdallaan.


Sitten tullaan kymppiin jonka jokainen "oikea" FF-fani on ottanut silmätikukseen. Pelin päähahmona toimi ärsyttävä teini... siis teini. Onko niitä teinejä muinakin versioina ?! Ja muistaakseni Tidus irtoaa teinikengistään loppua kohti enkä minä ainakaan muista repineeni hiuksia päästäni peliä pelatessa. Päinvastoin...

Muut hahmot ovat samaa kamaa kuin edeltäjissäkin. On pakollinen elder, ylipirteä eukko, barbie, friikki ja luotettava kamu. Muutokset ovat lähinnä kosmeettisia, mutta sen ymmärtää koska FF-sarja käyttää aina arkkityyppejä. Mitään kaupallistumista en ole sarjassa vielä nähnyt ja haluaisin tämän osalta vähän tarkennuksia. Oheistuotteita FF sarja on pukannut jo yli kymmenen vuotta joten on naurettavaa kritisoida XII:tä jostain virvoitusjuomista :rolleyes:



FF:t ovat olleet saippista niin kauan kuin muistan. Muutoksia tulee tottakai kun tekniikka kehittyy ja jokaisella on tottakai laajasta hahmokavalkaadista suosikit. Mutta jonkun tietyn pelin mollaaminen päähahmon takia on jotenkin vain niin ääliömäisen oloista... enemmän minä Tiduksesta pelin aikana kiinnostuin kuin Terrasta aikoinaan.


XII:stä on vaikea vielä sanoa mitään... demon perusteella pelattavuus on timanttia. Ja uskon että juonikin saadaan hyvin kasaan varsinkin kun tuotannossa on uutta verta. Pelissä näyttäisi olevan mukana jälleen ilma-alukset, kuningaskunnat sekä miekka ja magia. Perinteitä ja uutta hyvin sekoittava tuotos toivottavasti siis.



EDIT: Niin ja sitten vielä tämä lineaarisuus kysymys. On totta että x on putkijuoksua mutta väitänpä että niin ovat muutkin sarjan osat. Toki kartalle on piiloteltu enemmän tai vähemmän merkityksellisiä piilokamoja, mutta X:äänkö ei ?! Peli nyt sattuu kuitenkin olemaan se monipuolisin FF. Se haluaako piilokaman löytää rampatessa kartta-näkymää vai "polkua" on mieltymys-kysymys. Ja onhan X:ssäkin karttaruutu. Se tosin aukeaa vasta airshipin saatua mutta samallalailla sieltä voi löytää piilokamaa. Joko skannaamalla tai koodeja ympäristöistä metsästämällä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

...FFVII:ssä oli taasen ylipirteä Yuffie ja angstaileva Cloud...

Kannattaa pelata peli läpikin :eek:

Yuffie ei ole pirteä muualla kuin avatarissaan. Eikä Cloud angstaile kertaakaan pelin aikana. Nii-in luit oikein....

Suosittelen revisittiä pelin pariin. Ja tällä kertaa myös paneutumista siihen.


Squallin kohdalla olit oikeassa. Mies angstailee ääneen ja ajatuksissaan noin puolet pelistä ja viekin angsti-pystin FF sarjassa.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Zoukka sanoi:
Kannattaa pelata peli läpikin :eek:

Yuffie ei ole pirteä muualla kuin avatarissaan. Eikä Cloud angstaile kertaakaan pelin aikana. Nii-in luit oikein....

Suosittelen revisittiä pelin pariin. Ja tällä kertaa myös paneutumista siihen.

KÖHKÖH. Jo vuonna nakki ja keihäs kun pelailin FF7n japsiversiota sanakirjan kanssa niin siitä paistoi Cloudin angstaaminen läpi. Ei toki mitään verrattuna FF8n Squlliin.

Nyt seuraa pieni avautuminen aiheesta. Tietenkin FF8 ja varsinkin FF10 on tehty selvästi vanhemmalle yleisölle kuin vaikkapa FF6 aikoinaan. Ei ole typo. Siinä missä SNES-aikoihin pelit tehtiin etupäässä lapsille niin PS2-aikakaudella ne on tehty teineille. Siinä missä aikuiset yleensä voivat nauttia lapsille sopivista peleistä niin hyvin harvat jaksavat teineille suunnattuja samalla tavalla. Kyllä itsellä paloi hihat siihen että piti Tidusta katsella ja kuunnella FF kymppiä pelatessa. Koska se hahmo vaan ärsytti jatkuvalla syötöllä. FF7ää pelatessani olin itse pahimman tason teinari ja se iski aivan täysillä. Vaikea sanoa toimisiko nyt yhtä hyvin.

Eräs huomio muuten mikä piti lisätä, yleensä ns. nuoret aikuiset hajoavat teineihin peleissä koska omat teinivuodet ovat ohi ja kaikki nolo ja typerä minkä koittaa unohtaa tehneensä tulee vielä kummittelemaan kun peleissäkin toistetaan kaavaa. Sitten varmaan vanhempana pääsee moisesta yli ja voi taas pelata pelejä kuvitellen olevansa teini :P

Eräs ystäväni muuten arvasi FF10n lähtöasetelman, hahmojen persoonallisuudet ja puoli tarinaa sillon kun ensimmäiset kuvat päähahmoista tulivat ulos. Tuli vaan tuosta mieleen kuinka joku leimasi FF12sen jo moisin perurstein. Mahdollista tuokin.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

KÖHKÖH. Jo vuonna nakki ja keihäs kun pelailin FF7n japsiversiota sanakirjan kanssa niin siitä paistoi Cloudin angstaaminen läpi. Ei toki mitään verrattuna FF8n Squlliin.

Riippuu täysin miten määrittelet angstailun... minusta se on turhaa maanistelua ja tylyttelyä. Cloudilla oli aika perustellut syyt synkistelyyn. Mutta siltikään ei hahmosta ole minulle koskaan jäänyt mitään angst-tyyppiä mieleen. Cloud ei myöskään noussut niin järkyttävästi esiin kuten muiden Finalien päähahmot vaan tilaa annettiin muillekkin... tämä onkin ehkä suurin meriitti VII:n osalta. Monissa finaleissa sivuhahmot tosiaan pysyvät sivuhahmoina eikä niihin paneuduta pakollista esittelyepisodia syvemmin.



Mutta muuten samoja mietteitä kanssasi. Ikä vaikuttaa paljolti kokemukseen...

Mutta sitä en silti usko että joku äijä olisi kuvia katselemalla arvannut puolia pelistä :confused:
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Että kymppikö monipuolisin FF? No nyt kyllä haukkasit jätettä. 10 on nimenomaan karsinut tekemistä, jota oli eniten FF7:a. Kasissa ei ollut läheskään saman verran, ysissä vielä vähemmän, ja kympEissä lähes olematonta vihollisten keräämistä lukuunottamatta.

Ja mitä tulee hahmojen muutokseen. Toki, seiskassa oli Yuffie, Aeris, Caitsith ja Tifa.Eikun sori, eihän mitään niistä voi laittaa samalle paperille edes Yunan, Rikun ja muiden pikkuneitien, kuten Tidus, kanssa.

Miellyttävä putkijuoksu. Niin, PELINÄ HYVÄ, Final Fantasynä huono. Jos FF13 olisi maailman paras autopeli, en ostaisi sitä. Jos pelaan Final Fantasya, toivon sen olevan Final Fantasy. Siksi en osta Valentinen räiskintäseikkailua.

Ja sitten, etteikö 2d rpg toimi? Hauskaa kun otit puheeksi. Pelaan edelleen keskimäärin enemmän
juuri niitä kuin nykyisiä 3d rpg:ä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Yeess... release your anger !

Että kymppikö monipuolisin FF? No nyt kyllä haukkasit jätettä. 10 on nimenomaan karsinut tekemistä, jota oli eniten FF7:a. Kasissa ei ollut läheskään saman verran, ysissä vielä vähemmän, ja kympEissä lähes olematonta vihollisten keräämistä lukuunottamatta.

Kyllä. Mielekästä tekemistä on kympissä aivan järjetön määrä. Hahmojen parhaitten aseitten hommaaminen on todella iso homma kuten myös kaikkien Aeonien. Mainitsemasi hirviön keräyson myös todella iso (ja mukava) urakka ja se jopa palkitsee ahkerat pelaajat mahtiesineillä ja yyber-bosseilla. Niin ja olihan pelissä vielä parhaitten limittien keräystä, piiloesineitä kaikkien FF:ien edestä ja dark Aeonit... pelikello on epätäydellisessä tallennuksessani 85 tuntia. VII:n menee 100-prosenttisesti läpi noin 40-tunnissa.

Että on kyllä karsittu joo....


Ja mitä tulee hahmojen muutokseen. Toki, seiskassa oli Yuffie, Aeris, Caitsith ja Tifa.Eikun sori, eihän mitään niistä voi laittaa samalle paperille edes Yunan, Rikun ja muiden pikkuneitien, kuten Tidus, kanssa.

Ja miksi ei ? Valaise minut. Ja Auron on sitäpaitsi hauskin "mentor/elder"

Miellyttävä putkijuoksu. Niin, PELINÄ HYVÄ, Final Fantasynä huono. Jos FF13 olisi maailman paras autopeli, en ostaisi sitä. Jos pelaan Final Fantasya, toivon sen olevan Final Fantasy. Siksi en osta Valentinen räiskintäseikkailua.

Final Fantasy = peli...

"Jos pelaan Final Fantasya, toivon sen olevan Final Fantasy."... voi herranlettas. Eli rehellinen mielipiteesi on ettei sarja saa kehittyä vaan meidän pitäisi lennellä niillä pirun ilma-aluksilla maailman tappiin asti pelastaen prinsessoja ?! Jos mitään uutta ja erikoista ei kokeilla koskaan niin sarja ottaa ja kuivahtaa homekorpuksi. Tosin sinulle varmaan maistuisi.

Onneksesi voin ilmoittaa että maailma on täynnä isopää-mollosilmä-klisheejuoni-vuoropohja jaappani ropeja... ihan siltä varalta jos nyt tämä Final Fantasy sattuisi vähän muuttumaan.



Ja sitten, etteikö 2d rpg toimi? Hauskaa kun otit puheeksi. Pelaan edelleen keskimäärin enemmän
juuri niitä kuin nykyisiä 3d rpg:ä.

Gee enpä olisi arvannut. Mutta sanoinko että 2d:ssä olisi jotain vikaa ? En tosiaankaan. Minua vain vituttaa ne häiskät joiden mielestä 2d-FF:t ovat niitä "oikeita" Final Fantasyjä. Vaikka tämä totuus on olemassa vain ja ainoastaan näiden urveloiden pääkopassa.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Zoukka sanoi:
Final Fantasy = peli...

"Jos pelaan Final Fantasya, toivon sen olevan Final Fantasy."... voi herranlettas. Eli rehellinen mielipiteesi on ettei sarja saa kehittyä vaan meidän pitäisi lennellä niillä pirun ilma-aluksilla maailman tappiin asti pelastaen prinsessoja ?! Jos mitään uutta ja erikoista ei kokeilla koskaan niin sarja ottaa ja kuivahtaa homekorpuksi. Tosin sinulle varmaan maistuisi.

Onneksesi voin ilmoittaa että maailma on täynnä isopää-mollosilmä-klisheejuoni-vuoropohja jaappani ropeja... ihan siltä varalta jos nyt tämä Final Fantasy sattuisi vähän muuttumaan.

Ikävä kyllä hyviä isopäämollosilmäkliseejuonivuoropohjaroolipelejä on niin vähän että sitä alkaa kaipaamaan FF6n kaltaisia loistokkaita tekeleitä. Sitten kun uhrataan laatu markkinaosaston toiveiden alttarilla niin alkaa harmittamaan. Mutta sitten kun alkaa taas miettiä niin itse tekisi aivan saman. Raha ensin, vähemmistön tyytyväisyys sitten.

Zoukka sanoi:
Gee enpä olisi arvannut. Mutta sanoinko että 2d:ssä olisi jotain vikaa ? En tosiaankaan. Minua vain vituttaa ne häiskät joiden mielestä 2d-FF:t ovat niitä "oikeita" Final Fantasyjä. Vaikka tämä totuus on olemassa vain ja ainoastaan näiden urveloiden pääkopassa.

Totta, Final Fantasy on tosiaan juuri sitä mitä kyseisen brandin omistaja sanoo sen olevan ja sillä selvä. Saakeli, vaikka itse pidän SNESin FFiä paljon parempina kuin myöhempiä tuotoksia niin en sentään alkaisi sille linjalle että jokin termi pitää pysyä samana aina vaikka ajat muuttuu. Vähän sama kun ettei FF olisi roolipeli vaan koska se ei ole kynäpaperinoppahässäkkä. Roskaa. Ajat muuttuu. Termien, nimien ja brandien sisältö ja merkitys samaten.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Kauniita poikiahan Final Fantasyjen sankarit ovat aina olleet, mutta voi hitto tuota viimeisintä! (uutiskuva)

Kumpi se on enemmän..... homo vai metro? :D

Polli pystyyn.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Hex sanoi:
Kauniita poikiahan Final Fantasyjen sankarit ovat aina olleet, mutta voi hitto tuota viimeisintä! (uutiskuva)

Kumpi se on enemmän..... homo vai metro? :D

Polli pystyyn.

No Squall ja silmämeikki oli metroa, tuo jannu on kyllä vaan sellainen neitihomo että se varmaan tekee ranneliikkeen tuuletuksena taistelun jälkeen. Minulla muuten ei ole sitten mitään homoja vastaan. Useat kaverini ovat homoja. Mutta eivät hekään näytä noin homolta kun tuo jamppa :D
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

No onneksi pelissä juokseva hahmo poikkeaa sentään cgi-artista :p

Mutta kyllä on kieltämättä naispelaajia XII:n pariin kosiskeltu. Homoja kun tuskin vielä tänä päivänä näin isossa pelisarjassa hyväksytään. Jospa Square olisi edelläkävijä ?
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

Heheh, sehän olisikin piristystä sarjaan, miespäähahmo olisikin homo :D Tulisi kyllä erittäin mielenkiintoisia juonenkäänteitä verrattuna siihen samaan vanhaan "sankari pelastaa neidon hädässä" :p
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12) hype

zacharia sanoi:
ysissä vielä vähemmän

Siis mitä mitä. Ysissähän on vaikka millä mitoin tekemistä, sen lisäksi että se on juoneltaan laajin pleikkarin FF.

Ja ikävä pettää kaikki, mutta Vaan on ihan hetero. Hänhän on rakastunut Peneloon. Ja muutenkaan hän ei näytä lähellekään yhtä tyttömäiseltä itse pelitilanteessa ja pelimoottorilla tehdyissä välipätkissä.

zacharia sanoi:
Miellyttävä putkijuoksu. Niin, PELINÄ HYVÄ, Final Fantasynä huono.

Mietitäänpäs mistä Finaaleissa on aina ollut kysymys. Helpointa on ensimmäisenä vastata grafiikka. Jokainen FF on ollut aikaansa nähden graafisesti loistava. Niin on FFXII:kin, ainakin tämän sukupolven mittatasolla, ja varsinkin PS2:n tasolla.

Hyvät hahmot. Niitä on ollut kaikissa. En ensinnäkään ymmärrä yhtään Tiduksen dissausta. Kyllä, hän oli alussa hyperaktiivinen, mutta tämä tasoittuu huomattavasti ja loppupeleissä ei mistään ärsyttävyydestä ole jälkeäkään. Yuna kasvaa myös pelin edetessä. Jos ei pidä heideän persoonastaan, se on sitten huonompi juttu, mutta mielestäni heidät on hyvin kirjoitettu tarinaan. Oikeastaan Lulu on ainoa turhempi hahmo X:ssä.

Loistavat musiikit. Tämän taso tippui jo FFVI:stä siirryttäessä, mutta kaikissa on edelleen ollut tunnelmaan sopiva hyvä soundtrack, kaikki kiitettävän arvoisia. FFX:ssä oli muutamia aivan loistavia kappaleita, mutta kuitenkin eniten tylsiä sävellyksiä.

Juoni. Tämä on X-2:sta lukuunottamatta ollut aivan mahtava kaikissa. FFVIII:ssä juonenkuljetus oli hieman rikkonaista, mutta kokonaisuutena hyvä. Toisaalta FFX on ylivoimaisesti paras juonenkuljetuksessa, lähinnä sen suoraviivaisemmasta rakenteesta johtuen, mikä auttoi juonta pysymään kasassa parhaiten. Tietenkin tehokkaampi rauta mahdollisti entistä hienompien välipätkien tekemisen.

Tärkeintä minulle on Final Fantasyissä ollut aina juoni. Pelattavuus on sinänsä toisarvoinen seikka, mutta usein tylsistyn jossain vaiheessa pelin taisteluihin, jolloin ainoaksi kantavaksi voimaksi jää juoni. Yhdessäkään "kunnon" Final Fantasyssä ei tähän mennessä ole ollut huonoa juonta. FFVII teki pesäeroa aikaisempiin huomattavasti sci-fimäisemmällä otteella. FFVIII jatkoi tätä vielä pidemmälle jossain mielessä. FFIX oli paluu puhtaaseen fantasiaan, viihdyttävä sellainen. X:ssä oltiin taas enemmän FFVII:n ja VIII:n suunnalla. Kuitenkin kaikissa on ollut erinomainen juoni. Erilainen jokaisessa, vaikka samankaltaisuuksiakin löytyy. Se on sitten harmi, jos on Final Fantasyiden juonen kategorisoinut jonnekin FFVII:n tapaiseen juttuun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom