Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Voisi itsekin avautua jotain. Vajaa 30 tuntia pelikellossa ja saavuin Gran Pulseen. Pelihän on ollut Final Fantasy-peliksi aivan täysi katastrofi. Tiesin kyllä, että tämä on putkijuoksu, mutta johonkin näin järkyttävään en ollut varautunut; pelissähän juostaan käytännössä samaa mutkittelevaa polkua viisi tuntia hakaten samoja tylsiä vihollisia auto-battlea käyttäen jonka jälkeen hakataan pomo. Sen jälkeen tulee hieno liirum-laarum-välivideo jonka jälkeen aloitetaan käytännössä sama täysin ylipitkä polku eri hahmoilla. Kaikista pahinta näissä poluissa on se, että niistä paista läpi aivan uskomaton copy-paste meininki. Esimerkiksi ennen Gran Pulsea ollut Ark taimikäseoli -kenttä oli loistava esimerkki tästä: koko ajan saman näköistä aulaa ja huonetta kerta toisensa perään. Siis aivan järkyttävää pelisuunnittelua! Kokoajan vain venaa että milloin tämä alkaa milloin tämä alkaa.

Hahmonkehitys menee myöskin aivan kiskoilla ja FFX:n loistavasta sphere gridistä ei ole tietoakaan. Taistelusysteemi on suht keskinkertainen, sillä käytännössähän tämä on pelkkää auto-battlen hakkaamista ja paragidmojen vaihtoja. No, tämä systeemi on kuitenkin ihan pätevä, vaikkei eidoloneille ole oikein mitään käyttöä löytynytkään vielä.

Sitten se juoni, voi hyvä perse sentään. Psicom, Purge fal'cie, Pulse fal'cie, l'cie, fal'cie Cieth, Sanctum ja vaikka mitä. Oikeasti jos kokoajan pitää lukea jotain helvetin datalogia niin jotain on pahasti vialla. Ei sillä, mä olen alkanut skipata tämän pelin tarinan pikku hiljaa kokonaan, sillä se on haukannut ison kasan paskaa. Musiikkiraitakin on melko keskinkertainen hissimusiikkipläjäys ollakseen FF. Lost Odyssey - jossa on muuten Uematsun säveltämät musat - on tältä osin paljon parempi. Ikävää huomata että Squaren miljoonat on upotettu jonnekin ties minne, ilmeisesti noihin välivideoihin.

Noh, nyt ollaan kidutettu itseään jo tuonne gran Pulseen, ja edessä avautuu vapaa maailma, tosin ilman kaupunkeja, pelkkää vihreää niittyä vain. Tähän peliin oltaisi saatu tehtyä todella mahtava World Map-tila tyyliin FFVII ja VIII^100, se olisi ollut vähintä tälle sukupolvelle, mutta ei. Mitä tekee Square? Ei mitään, menee vain anteeksi antamattomasti siitä mistä aita on matalin. Siinä missä Falloutit ja Oblivionit kehittyy peleinä tekniikan sallimissa rajoissa, menee tämä uusi FF takapakkia niin että heilahtaa.

Tähän mennessä peli ansaitsee 6/10.

Hyvä CPn grindauspaikka..
The Archylte Steppe - Western Benchland ja siellä nämä Leyakit ja Rangdad. Lightning, Fang ja Hope. COM-COM-RAV ja ite heittelen ruingaa kehiin. Se on se 15-25s matsi ja CP:tä tulee 2000-4000 per..:D Varmaan parempiakin paikkoja on, mutta ite hoidan tuon näin.
Mistä helvetistä rahaa saa helposti, heittäkääpä vinkkiä?? Alkaa olla noita kerroinrojuja aivan törkee määrä jo...

Hyvä CPn grindauspaikka..
Mistä helvetistä rahaa saa helposti, heittäkääpä vinkkiä?? Alkaa olla noita kerroinrojuja aivan törkee määrä jo...

Collector's catalogit päälle ja scarfaceja siellä Edenin lopussa. Saa ihan jees rahaa. Varmaan jotain parempiakin, mutta noi on helppoja ja 250 000-300 000gil tunnissa about.

Voisi itsekin avautua jotain. Vajaa 30 tuntia pelikellossa ja saavuin Gran Pulseen. Pelihän on ollut Final Fantasy-peliksi aivan täysi katastrofi. Tiesin kyllä, että tämä on putkijuoksu, mutta johonkin näin järkyttävään en ollut varautunut; pelissähän juostaan käytännössä samaa mutkittelevaa polkua viisi tuntia hakaten samoja tylsiä vihollisia auto-battlea käyttäen jonka jälkeen hakataan pomo.

Itse havahduin täysin samaan tuossa 35 tunnin kohdalla. Siihen asti olin vissiin pelanny peliä todella paksujen FF fani lasien takaa. Nyt en voi edes koskea koko peliin. Onneksi sain sen kuitenkin vaihdettua Heavy Rainiin.

Oli pakko lähteä Grindaamaan sieltä Orphans Cradlesta. Kertokaa, mitkä olisi hyvät statsit palata. Minulla on team Lightning/Sazh/Vanille, kaikilla 6-7k HPta. Juutuin kohtaan, jossa piti mennä johonkin kolmesta tiestä. Edessä oli sellanen punanen otus, joka summonoi aina välillä sen miekan avukseen (Oliskohan otuksen nimi "immortal") Tämä miekka tekee instant KOn aina välillä. Toisella tiellä on heti vastassa Kaksi moottoripyörää, jotka tekivät heti 10k HPta verottaneen yhteishyökkäyksen. Yhdellä tiellä oli Cieth Sacrificeja ja jotain ihmelintuja. Ne ei olisi niin vaikeita, jos ne linnut ei ketjuttaisi huolella hyökkäyksiiä, jolloin niiden hakkaus oli mahdotonta. Jotenkin onnistuin sneaakkaaman niitten ohi, mutta lopulta tuli vastaan sellanen isompi pahis, joka on pakko tappaa, mutta senkin jokainen isku tekee sen 3-4k vahinkoa, ja se tuntuu tekevän ne vaan leaderieen. Olisi jäänyt oma XIIIni kesken, ellen olisi huomannut että paikasta pääsee onneksi vielä takaisin Chp 13 alkuun, ja sieltä Gran Pulseen.

Että mihin asti olisi hyvä grindata & Mitä taktiikoita noita vastaan?

Oli pakko lähteä Grindaamaan sieltä Orphans Cradlesta. Kertokaa, mitkä olisi hyvät statsit palata. Minulla on team Lightning/Sazh/Vanille, kaikilla 6-7k HPta. Juutuin kohtaan, jossa piti mennä johonkin kolmesta tiestä. Edessä oli sellanen punanen otus, joka summonoi aina välillä sen miekan avukseen (Oliskohan otuksen nimi "immortal") Tämä miekka tekee instant KOn aina välillä. Toisella tiellä on heti vastassa Kaksi moottoripyörää, jotka tekivät heti 10k HPta verottaneen yhteishyökkäyksen. Yhdellä tiellä oli Cieth Sacrificeja ja jotain ihmelintuja. Ne ei olisi niin vaikeita, jos ne linnut ei ketjuttaisi huolella hyökkäyksiiä, jolloin niiden hakkaus oli mahdotonta. Jotenkin onnistuin sneaakkaaman niitten ohi, mutta lopulta tuli vastaan sellanen isompi pahis, joka on pakko tappaa, mutta senkin jokainen isku tekee sen 3-4k vahinkoa, ja se tuntuu tekevän ne vaan leaderieen. Olisi jäänyt oma XIIIni kesken, ellen olisi huomannut että paikasta pääsee onneksi vielä takaisin Chp 13 alkuun, ja sieltä Gran Pulseen.

Että mihin asti olisi hyvä grindata & Mitä taktiikoita noita vastaan?
6-7k HP pitäs olla varmaan ihan jees. Sekä niiden ihmelintujen että joidenkin kovempien yksittäisten möllien hoitamiseen suosittelen vahvasti Sentinelin käyttöä, itse vaihtelin paljon SEN/RAV/RAV ja SEN/COM/MED -paradigmien välillä.

Nyt ei tule mieleeni mitä tarkoitat tuolla "isommalla pahiksella"?

Tuon excel listan mukaan tarttetaan 36 vibrant oozea 3.0x kertoimeen kun upgradee aseita. Tarkoittaako tuo sitten, että mihin asti se pysyy nyt kolmikertaisena? Niin pitkään kun vetäsee tier 2seen? Vai jopa tier 3 asti?

Todella moni tuntuu haukkuvan tai muuten moittivan peliä, johtuuko se siitä että se on Final fantasy jolta odotetaan (liian)paljon, olisiko kyseessä parempi peli jos sen nimi olisi vaikka Unreal world? Itse en ole muitea Final fantasyitä pelannut kuin kutosta(3?) mutta pelin pitäisi ensviikolla tulla.

Todella moni tuntuu haukkuvan tai muuten moittivan peliä, johtuuko se siitä että se on Final fantasy jolta odotetaan (liian)paljon, olisiko kyseessä parempi peli jos sen nimi olisi vaikka Unreal world? Itse en ole muitea Final fantasyitä pelannut kuin kutosta(3?) mutta pelin pitäisi ensviikolla tulla.

Henk. koht. tämä on ensimäinen FF peli minulla (tai no pelasin mä vähä aikaa tos n900:lla nes emulla tota FFIII:tä )

Nyt kun noita taitoja voi vähän kehitellä peli ei ole enään niin pahaa tervan juomista.

Tuon excel listan mukaan tarttetaan 36 vibrant oozea 3.0x kertoimeen kun upgradee aseita. Tarkoittaako tuo sitten, että mihin asti se pysyy nyt kolmikertaisena? Niin pitkään kun vetäsee tier 2seen? Vai jopa tier 3 asti?

Riippuu kai mitä komponentteja käyttää seuraavaksi, mutta melkein poikkeuksetta tuo kolmen kerroin tippuu yhteen ensimmäisen päivityksen jälkeen. Että kannattaa kasata jotain paljon antavia komponentteja ennen kuin käyttää ne vibrant oozet.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos tuon pelin nimi ei olisi FF niin sitä lyötäisiin vielä kovempaa. Itse en olisi pelannut koko peliä muutaman ensimmäisen tunnin jälkeen jos kannessa ei olisi noita kahta kirjainta ollut.

Ite olen ihmetellyt samaa asiaa. Oma mielipiteeni on se, että FFIII on loistava peli!
Laittakaa hyvät ihmiset se peli myyntiin, jos ei kerran kiinnosta. Miksi ihmeessä sitä täällä pitää kuuluttaa, jos ei kerran nappaa..:rolleyes::D

Ite olen ihmetellyt samaa asiaa. Oma mielipiteeni on se, että FFIII on loistava peli!
Laittakaa hyvät ihmiset se peli myyntiin, jos ei kerran kiinnosta. Miksi ihmeessä sitä täällä pitää kuuluttaa, jos ei kerran nappaa..:rolleyes::D
Miltei enemmän kummastuttaa natina, joka juontaa juurensa siitä, ettei sarja ole enää pitkään ollut entisensä mutta silti se FFXIII piti hommata ja todeta, että eipä tosiaan ole, ei :D Taitaa olla vain sitä pakollista sukupolvenvaihdoskriisiä, joka korjaantuu ajan myötä.

Peli läpäisty tänään.

Tiedossa oli, että pelin "alku" on lineaarista putkijuoksua, mutta yllätyksenä tuli putken pituus.. Chapter 11 kohdalla peli alkoi tuntua jo FF-sarjalaiselta, mutta chapter 12-13 oli taas lineaarista kuraa, putken tilalla vain rasittava "viemärikartasto"

Taistelusysteemissä hieman takapakkia xii:sta, loppua kohden tuli huudettua useampaankin otteeseen kun koneen ohjastamat hahmot tekivät tyhmiä/turhia ratkaisuja. Esim, ennemmin healataan hahmoa jolla on 6k hp:ta kuin herätetään kuolleista.

Ja loppuvastuksista.. Mikä V***n älynväläys tehdä toiseksi viimeisestä paljon vaikeampi kuin viimeisestä? En tiedä johtuiko pelityylistä vai mistä, mutta Orphanin ensimmäiseen muotoon kulutin pari-kolme tuntia ja toinen muoto meni nurin ensimmäisellä yrityksellä.

Hahmot ja tarina toisaalta oli ihan menevää, Sazhilla tosin en pelannut kertaakaan sen jälkeen, kun pystyi itse hahmot valitsemaan.

Grafiikat ja musiikit taasen olivat omasta mielestä vallan mainiot. Nyt kun saataisiin FF näillä grafiikoilla/pelimekaniikalla, mutta sisällöltään enemmän Final Fantasy niin voisi olla täysin tyytyväinen.

Ei lainkaan huono peli, mutta ei yllä top-5 FF-listalleni.

Öööh.... koska tämä on pelin topic? Pelkkää positiivista fanitustako sitten sallittaisiin?
Omien fiilisten jakaminen yleensä on ihan mukavaa peleistäkin ja pelin mahdolliset ostajat pääsevät puntaroimaan ostopäätöstään.

Itse omiin fiiliksiin tällä hetkellä:
Peli on pelkkää putkijuoksua ja taistelua, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ja kaikilla kitisijöillä on siihen täysioikeus, jos vertaa vanhempiin sarjan peleihin ja on odottanut tätäkin osaa sen pari vuotta. Tahi sitten muuten vain on pettynyt peliin ilman ennakko-odotuksia.

Itselle peli on ollut rehellisesti sanottuna suuremmaksi osaksi aika pakkopullan tuntuista. Ehkä liian vahvasti sanottu, mutta eipä tämä ole koukuttanut samalla tavalla mitä 6, 7, 9, x ja jopa X-2 teki, tätä pitää pelailla pienissä erissä, että mielenkiinto säilyy. Joo peli on hemmetin hieno ja taistelusysteemi toimii suuremmaksi osaksi. Mutta ei nuo paikkaa tuota tylsää juoksemista ja vihujen mättöä putkessa. Sitten taas, kun avautui iso alue niin mitä saatiin? taistelua valtavassa maastossa ja saakin juosta sivutehtävien perässä pirunmoisia matkoja, WUHUU mitä vaihtelua! tiedän, että on ne "teleportit", jotka tosin pitää erikseen avata.

40h takana ja chapter 11 puolivälissä kait. Pelin juoni nyt jaksaa kannatella mukanaan vaikka ei mitenkään erityinen loppupelissä olekaan. Välivideotkin yleensä jonkun avautumisia, itkuja, tunteiluja tai kannustuspuheita. Tosin chaptereiden päätösvideot on ihan mukavaa katteltavaa.

Vaan positiivisena katson pelin pomovihut ja niihin tarvittavan taktikoimisen ja pelin kehityssysteemikin on ihan jees. Saa sentään niistä vielä tuntuman, että RPG peliähän tässä pelaillaan.

Läpi mennään kerta tähän asti on päästy ja 70€ tuhlattu. Vaan saa nähdä meneekö vaihtoon jälkikäteen, koska en usko palaavani tähän putkeen takaisin. Pelistähän en katsonut mitään arvosanoja, trailereita tai muuta, ainoastaan tiesin että putkea on kun joku mainitsi ja siitäkin tuli mielikuva X:stä, joka onnistui todella hyvin ollakseen putkijuoksua myös.

Hyvää viikonloppuu ja silleen:)

Itse omiin fiiliksiin tällä hetkellä

Aivan samaa mieltä Vehun kanssa.

Itse olen pelannut 8:sta lähtien Final Fantasyt, joista ehkä nostaisin 8:n ja 10:n parhaimmiksi omasta mielestä. Niissä se tarina on ollut ehkä suurin tekijä, heti pelimekaaniikan ym jälkeen.

Pelikellossa sellainen 52h. Kyllä aina jokin saa palaamaan takaisin, mutta nyt kun tuohon vapaampaan osuuteen päässyt niitä sivutehtäviä tekemään, niin alkaa puuduttaan jo. Alkaa olemaan jo aika pahoja vastuksia sivutehtävissä ja grindaamista ei enää jaksa useamman tunnin jälkeen kovin paljoa. Varmaankin pitää jatkaa tarinaa loppuun asti.

Ylös Bottom