Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]

Verkkokaupasta(Åland) ainakin jo tänään lähetetty peli liikkeelle. Mun mielestä toi uusien asiakkaiden kosiskelu selitys ontuu, sillä onhan Final Fantasy nimikkeellä ennenkin julkastu ties mitä p***aa, kuten FF X-2 ja nintedo pelit. Ei sen takia tarvi orggis FF sarjaa ruveta tieten tahtoen pilaamaan, no mut tutkitaan nyt ensin ennen kuin hutkitaan.

Verkkokaupasta(Åland) ainakin jo tänään lähetetty peli liikkeelle. Mun mielestä toi uusien asiakkaiden kosiskelu selitys ontuu, sillä onhan Final Fantasy nimikkeellä ennenkin julkastu ties mitä p***aa, kuten FF X-2 ja nintedo pelit. Ei sen takia tarvi orggis FF sarjaa ruveta tieten tahtoen pilaamaan, no mut tutkitaan nyt ensin ennen kuin hutkitaan.
Eihän sitä missään nimessä tieten tahtoen pilata vaan yksinkertaisesti uudistetaan siihen suuntaan, mistä pelaajat pitävät ja mikä näinollen myy. Jos FFIX (tai hieman venyttäen FFX) oli viimeinen "oikea" FF niin noistakin alkaa kuitenkin nyt olla jo se kymmenkunta vuotta. Eivät ne "wanhan kunnon" FF-ajat palaa vaikka kuinka tahtoisi mutta vihaajien tapauksessa eletään vasta menetysprosessin (denial, bargaining, anger, despair, acceptance) puoliväliä :)

Huikea peli, kerrassaan huikea. 5 ja puoli tuntia takana ja ei ole tähän mennessä pettänyt odotuksia tippaakaan. Monelle jotka pitivät FF X:stä tulee tämä peli olemaan mieluisa, niin paljon on sitä samaa fiilistä mitä siinä pelissä oli, ainoastaan kaupunkien puute erottaa tämän FF X enkä itse ainakaan ole vielä kaivannut niitä. Tietysti taisteleminen on hyvin erillaista ja seikkaileminen paljon rennompaa kun ei tarvi joka viides sekunti taistella vihollisia vastaan joita ei voi välttää. Juoni on ollut ähän mennessä erinomainen ja ääninäyttely samoin, en ylläty jos jotkut hahmot joitakin ärsyttää mutta itse ainakin pidän kaikista. Ennen pelin kokeilemista ärsytti tämä tummaihoinen afro mies mutta hän onkin osoittautunut yhdeksi parhaimmista ja hauskimmista hahmoista, sekä hänen uskollinen keltainen ystävänsä :D Huomenna jatkuu taas ja tuskin meno huonommaksi ainakaan menee.

Itseasiassa helpotus kuulla ettei se afromies olekkaan niin pelle miltä näyttää. On nimittäin ollut suurimpia huolenaiheita FFXIII:ssä minun osaltani. Uskomattoman pellen oloinen hahmo oli trailereissa.

Konsolifinin toimitus (ja tässä tapauksessa minä) saa pelin huomenna arvioitavaksi. Ainakin toivon, että huomenna. Joka tapauksessa kiivas keskustelu pelistä tuo mieleen Lost Odysseyn, jota murjottiin juuri samoista syistä syvään ja raa'asti. Syyt? Lineaarisuus, hidas alku ja liiallinen perinteisyys. Korostan tässä vaiheessa, että voin RPG-veteraanina sanoa rehellisesti, että Lost Odyssey oli ja on eräs parhaista roolipeleistä mitä olen koskaan pelannut. Kun näen Lost Odysseyn arvion lopussa 5/10, pysähdyn hetkeksi ja päätäni huimaa. Mietin: "Mitäköhän peliä arvostelija on pelannut? Kukakohan kaveri tekstin on rustannut? EI JUMALAUTA!)

Final Fantasy 13:n kohdalla käy näköjään samoin, joskin veikkaan, ettei dikotomia ole tällä kertaa yhtä raju. Tämä johtuu, olen aika varma tästä, siitä, että Final Fantasy brändinä nauttii suurempaa arvostusta ja kritiikin suojaa kuin Lost Odyssey, Mistwalkerin mestariteos. Myönnän, etten odota FF13:ta yhtään mitään. Tätä en sano missään nimessä negatiivisessa mielessä. Pelistä on puhuttu kauan, mutta jostain syystä en ole varsinaisesti odottanut kuuluisan pelisarjan uusinta. Siksi jännitys onkin tällä kertaa todella kova.

En malta kuitenkaan olla mainostamatta, joten menkööt: Ostakaa, pyydän käsi sydämellä, ostakaa Lost Odyssey ja pelatkaa se läpi. Tiedän, että moni jätti pelin ostamatta negatiivisten arvioiden, vähäisen mainostuksen ja suhteellisen tuntemattoman nimen vuoksi, mutta peli ei ole vielä menetetty! Lupaan, että jokainen peliin pettynyt (mielellään RPG-fani; NHL- ja FIFA -kavereilta en todellakaan odota ymmärrystä. Ei sillä, etteikö RPG-fani voisi digata urheilupeleistä, mutta silti...) saa hakkua minut julkisesti lyttyyn, jos Lost Odyssey on jotain muuta kuin mitä tässä, ja yllä olevassa arvostelussani, lupaan.

Pyydän. Ja anteeksi pieni offtopic, mutta näen tutun ilmiön ja varoitan jo nyt, jottei oikeusmurha toteudu uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan.

Ostakaa, pyydän käsi sydämellä, ostakaa Lost Odyssey ja pelatkaa se läpi.

Aika julmaa hehkuttaa Lost Odysseyta PS3-ketjussa, mutta ihan samoilla linjoilla olen kanssasi ja siksi FF13:kin vaikuttaa juuri itselleni sopivalta peliltä (muista fantasyista 10 oli tosi hyvä, 12 jäi kesken). Ylimääräinen haahuilu peleissä ei ole enää pitkään aikaan jaksanut kiinnostaa ja pelimekaniikan opettamisen kannalta alun lineaarisuus vaikuttaa ihan hyvältä asialta.

Sen sijaan taistelusysteemiä on käsittääkseni kehuttu aika paljonkin ja juoni ilmeisesti välttää pahimmat ääliömäisyydet. Nämä ovat minulle paljon tärkeämpiä asioita kuin vapaa matkailu maailmankartalla.

En malta kuitenkaan olla mainostamatta, joten menkööt: Ostakaa, pyydän käsi sydämellä, ostakaa Lost Odyssey ja pelatkaa se läpi. Tiedän, että moni jätti pelin ostamatta negatiivisten arvioiden, vähäisen mainostuksen ja suhteellisen tuntemattoman nimen vuoksi, mutta peli ei ole vielä menetetty! Lupaan, että jokainen peliin pettynyt (mielellään RPG-fani; NHL- ja FIFA -kavereilta en todellakaan odota ymmärrystä. Ei sillä, etteikö RPG-fani voisi digata urheilupeleistä, mutta silti...) saa hakkua minut julkisesti lyttyyn, jos Lost Odyssey on jotain muuta kuin mitä tässä, ja yllä olevassa arvostelussani, lupaan.

Itse täysin samaa mieltä. Lost Odyssey on aliarvostettu helmi. Tuntuu että tässä sukupolvessa arvostelijat ovat menettäneet kosketuksensa japsiropeihin. Ehkä sillä on vaikutusta että hyviä länsiropeja on viime vuosina tulvinut jokapuolelta niin jotenkin odotetaan japsiropeilta samanlaisia pelillisiä arvoja, vaikka ne pitäisi arvioida eri perustein. Myöskin syyttely siitä, että peli olisi liian perinteinen ontuu, kun samaan aikaan jaellaan Modern Warfare 2:lle ysejä ja kymppejä, vaikka se ei tuo mitään uutta pöytään. (peliä mitenkään haukkumatta, mutta kovin omaperäinen se ei ole)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Loistava ost, kannattaa hankkia.

s24ksh.jpg

Lost Odyssey on hyvä peli, toivottavasti FFXIII yltää samalle tasolle.

(Nyt viesti ei katoa maagisesti.)

<< Oli muuten lähellä, ettei kadonnut. T: Ylläpito >>

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ellen erehdy taitaa olla Limited Edition versiokyseessä. Menee nopeasti Out of print / Out of stock.
Voi olla etten tule avaamaan omaani.

^Loppuu se viestien muokkaaminen, naurettavaa puuhaa.

Ellen erehdy taitaa olla Limited Edition versiokyseessä. Menee nopeasti Out of print / Out of stock.
Voi olla etten tule avaamaan omaani.

Juu, limited edition kyseessä. En ole tuota vielä aukaissut ja saa tosiaan nähdä aukaisenko ollenkaan, netistä olen noita biisejä kuunnellut. Alkoi myös pelin CE-painos loppumaan monesta paikasta, joten paniikissa pistin senkin sitten tulemaan. Katsoo milloin kerkeää pelaamaan.

Ei tässä ole sitä taianomaista FF-taikaa ollenkaan ilmassa.

Itellä oli kyl hyvä tuuri kun sain Limited Editionin ostettua. En ollut edes ajatellut ostaa sitä mutta kun se tuli kaupassa vastaan oli pakko ostaa.

Aika hyvä peli mitä 5 tuntia olen testannut. Ei juurikaan haittaa että peli on täyttä putkea.

Muistaakseni FF X sai aikoinaan suomen viralliselta Playstation-lehdeltä reilut 80 pongoa. Korjatkaa jos olen väärässä. Peli oli kuitenkin puutteineen melko hyvä tekele, ei missään nimessä edellisten osien tasoa, mutta kuitenkin arvosana oli IMO huutava vääryys.

Tämän numero kolmentoista kohdalla on ilmassa kyllä täysin samanlaiset ennusmerkit, ja en usko että tulen tähänkään pettymään. Tosin en ylläty jos peli onkin täysi floppi, sillä joskus aika tekee vaan tehtävänsä, ja monia juttuja lukiessa näkee ihan selvästi että aika on ajamassa tämänkin sarjan ohi. Tähän peliin on upotettu rahaa enemmän kuin laki sallii, mutta näkyykö se sitten loppupeleissä missään muussa kuin helvetin hienoissa välidemoissa? Tuntuu että monissa asioissa on jähmetytty paikoilleen ja joissain otettu jopa takapakkia...

Muistaakseni FF X sai aikoinaan suomen viralliselta Playstation-lehdeltä reilut 80 pongoa. Korjatkaa jos olen väärässä. Peli oli kuitenkin puutteineen melko hyvä tekele, ei missään nimessä edellisten osien tasoa, mutta kuitenkin arvosana oli IMO huutava vääryys.
Final Fantasy X sai kuitenkin keskimäärin varsin hyviä arvosanoja, mistä kertoo Metacriticin keskiarvo 92. XIII:n keskiarvo tällä hetkellä on melkein kokonaisen numeron huonompi, eli 83. Itse en kyllä näistä tämän pelin arvosteluista välitä pätkääkään, ja tosiaan tuo mainittu Lost Odyssey on varmasti paras esimerkki tähän mennessä aliarvostetuimmasta JRPG-pelistä.

Aika runsain mitoin näyttää tämä XIII jakavan mielipiteitä. Arvosteluista niin 5:ta kuin 10:ntä. Uskon, että tulee kolahtamaan itseeni aika hyvin, varsinkin jos tuo lause "Pidit X:stä, niin pidät tästä" pitää paikkansa. Olisihan se hyvä, jos sen kympin jälkeen nyt tulisi sitten vihdoin taas yksi oikein loistava FF.

Itse en ole aikoihin antanut mitään painoarvoa pelien arvosanoille, etenkään näin vaikutusvaltaisen pelisarjan kohdalla. Arvosteluja luen lähinnä faktojen takia. Itsehän en Lost Odysseystä pitänyt, ja tässäkin takana sykkii FF-sarjan maine. FF-veteraanit saattavat antaa yllättävän koviakin arvosanoja, XIII kun vaikuttaisi olevan varsin erilainen sarjan edustaja.

Muttamutta, toivottavasti peli pamahtaa postilaatikkoon huomenna tai ylihuomenna niin pääsee ihan itse sitten arvioimiaan. Erityisesti taistelu- ja hahmonkehityssysteemiä odotan päästä näkemään, ja tarinaa nyt tietysti.

Pari tuntia FF13:sta nyt takana ja kirottu koulutehtävädeadline pysäytti session. Alun perusteella positiifiset fiilikset, erityisesti pidän todella paljon taustatietoa keräävästi databankista vai mikä sen nimi nyt olikaan. Mukavasti voi syventyä pelin maailmaan lukemalla ja tarvittaessa kerrata juonen tapahtumia, jos pelisessioiden välillä kuluu pitempi aika. Pelin maailma tuntuu todella kiinnostavalta ja visuaalinen antikin on kaunista kamaa. Taistelusysteemikin vaikuttaa ihan lupaavalta.

Lineaarisuus onkin sitten mielenkiintoinen aihe ja yhdyn useiden edellisten kirjoittajien viisaisiin sanoihin. Nykyään tuntuu olevan trendi(etenkin pelimediassa) että open world on aina positiivista ja lineaarisuus negatiivista. Omasta mielestä lineaarisuus kuitenkin hyvin usein palvelee pelattavuutta, tarinankerrontaa ja sitä kautta pelin yleistä fiilistä.

Ja pelimediassa on myös jotenkin outoa että hyvin usein perinteinen JRPG on jo lähtökohtaisesti huono asia. Mielestäni JRPG on oma peligenrensä ja jos lähtökohtaisesti pidetään tiettyyn pelityyppiin kuulumista huonona asiana niin silloin ollaan melko kyseenalaisella linjalla.

Ei ole olemassa vaan yhtä kaavaa tehdä loistavaa RPG:tä, tai peliä yleensä. Itse tykkään todella paljon sekä FFX:stä että FF12:sta. Molemmat toimivat loistavasti omalla tyylillään. Ja Lost Odyssey...aivan loistava peli!!! Lost Odysseyn ja FF X:n tapauksessa nimenomaan pelin melko lineaarinen rakenne tekee osaltaan tarinasta(ja koko pelistä) niin toimivan. FF13 on toki erilainen kuin FFX tai FF12 mut ainakin alun perusteella pelissä on hyvä meininki ja reippaasti omia vahvuuksia.

Ei tullu peliä si tänään postilaatikkoon vaikka ovat sen jo viimeviikon torstaina Ahvenanmaalta Verkkiksen pojat laittaneet tulemaan. Liekö satamalakko tai laivojen jäätilanne vaikuttanut asiaan.

Itselläni ei ole minkäänlaisia odotuksia tämän pelin suhteen, sillä en ole ennen mitään Final Fantasya pelannut enkä lukenut arvosteluja. Toivottavasti vähintään Dragon Agen tasoinen peli tulossa niin kelpaa minulle vaikka eri sarjassa painivatkin.

Vältetään sitten spoilereita joohan :)

Legendaarisen Final Fantasy VII:n ja VIII:n parissa on tullut viimekuukaudet vietettyä, joten kovat on ainakin odotukset pelin suhteen. Tiedän kyllä varsin hyvin, että jos odottaa jotain näiden klassikkojen tyyppistä, niin saattaa pettyä pahasti.

Mitä tuohon paljon parjattuun lineaarisuuteen tulee, niin itse en sitä välttämättä näe kyllä mitenkään pahana asiana. Pari peliä on tässä viimevuosina jäänyt kesken ihan siitä syystä, kun homma on äitynyt liialliseksi haahuiluksi, ilman varsinaista hajua siitä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. Ja jos oikein ruetaan muistelemaan, niin olihan se FFVII:kin aikamoista pötköä ainakin siihen asti kun päästiin maailmankartalle, ulos Midgarista. Ja senkin jälkeenkin yleensä sanottiin kyllä hyvin selkeästi minne suunnata seuraavaksi. Eli aika näennäistä se vapaus oli tuolloinkin, pelissä oli vaan niin pirun hyvä tarina, että se ehkä sai aikaan illuusion todella vapaasta ympäristöstä. Okei, jos tässä uutukaisessa se opetteluosio kestää todellakin sen 20 tuntia, niin se voi jo olla väähän siinä rajoilla, että on hiukkasen liian pitkä. Mutta harvapa tätä on tainnut vielä kovin montaa tuntia pelata, sanoakseen mitään varmaa.

Mutta pitääpä sitten kirjoitella omiakin kokemuksia tänne, jahka saan pelin käsiini.

Tässä minun ensimmäinen katsaus pelistä :

Eli taustatietona olen pelannut FF 7-10 läpi ja #12 ei iskenyt julkaisu aikaan mutta iski vuosia myöhemmin ja tuli sekin mentyä läpi. Pidän JRPG:stä yleisesti eli omistan Tales of Vesperian ja olen omistanut Star Ocean 4:n ja Lost Odysseyn. Pidän myös Baldurs Gateista, Dragon agesta , Oblivionista , Mass effecteistä sekä uusista Falloutista. <-- Vähän infoa siis omasta pelimausta jos joku pystyy samaistuu ;)

Olen itse aika grafiikka tarkka pelien suhteen. Tietty on jotakin humppa pelejä myös tullu pelattua kuten Lego Star Wars ja Beatiful Katamari jotka ei nyt ehkä edusta ehdotonta eliittiä mutta suuremmissa julkaisuissa olen erittäin kriittinen grafiikan suhteen. Luin kaikki ennakot peliin liittyen miten xboxin versio on raiskattu, peli on lineaarinen kuin kuiva spagetti, kylät poistettu ja olin myös perumassa ennakkotilaukseni ajatellen että ei hitto minä en tällaista FF:a halua kokea.

Taistellen itseni kanssa ostanko pelin vai en, en lopulta perunut ennakkotilausta ja tänäänhän se postiluukusta pamahti kello 8 ja samantienhän sitä piti päästä koittaa. Nyt on kolmisen tuntia peliä takana ja fiilikset ovat seuraavat : Helvetin kaunis, helvetin hauska pelata vaikka onkin vähän streamattu, hahmot kiinnostavat, ja kehitys systeemi on simppeli, musiikki ja varsinkin battle theme ovat aivan loistavia ! Muistatko vielä hetken kun ensimmäisen kerran katsoit Final Fantasya pleikkari ykkösellä ja ihailit valmiiksi piirrettyjä taustoja miten tunnelmallisia ja kauniita ne olivat upeassa 320xjotain resoluutiossaan ? Käytännössä tämän pelin kanssa käy samalla tavalla. Sitä usein jää ihailemaan kehittäjien luomaa pelin taidetta ja ympäristöä ja hymy leviää huulille kelaten että tällaista sen pitää nimenomaan olla, ikimuistoisia hetkiä vieraassa maailmassa.

Pelillisestihän 13 on aika leikattu versio mitä RPG:ltä voi yleensä odottaa, melkein sanoisin että tätä ei kutsuisi RPG:ksi lainkaan. Battle menussa on tosiaan auto battle jota voi käyttää taistelun nopeuttamiseksi, mutta minusta tämä ei ole huono juttu! Muistelin kun aikoinaan tylsistyneenä level uppasin IX:ssä hahmojani ja ketutti se X:n rämpyttäminen että "attack attack .. ja vielä attack.. huoh.. taistelu ohi.. uutta kehiin kiitos että saan nää jätktä nyt level upattua". Kyllä sitä hymyllä muistelee että joutui näkemään vaivaa hahmojensa eteen tottakai, mutta itse en siitä erityisemmin nauttinut että samoja vihulaisia tapettiin uudestaan ja uudestaan experiencen ja kykypisteiden perässä. Uusimmassa osassa tämä on ilmeisesti otettu huomioon ja sen takia uusimman osan tempo onkin huomattavasti nopeampi. Minusta itseasiassa näin on parempi ! Jos aattelette vanhoja Final Fantasyja niin pelituntejahan useasti tuli taistelusta lisää koska ne etenivät hitaasti alussa ja niitä oli paljon, tässä tuntuisi balanssi olevan kohillaan että on taistelua ja on tarinaa molempia tunnin sisään sopivasti, joka on hyvä juttu sikäli että tarinaa on siis paljon paljon enemmän mitä aikaisemmissa FF:ssä. Pää pointtini siis että tarina tuntuu vetävän mukaansa ja taistelu on hauskaa edelleen joten FF:n ne puolet löytyy edelleen uusimmasta osasta joten ei pelkoa siitä.

Mutta mites sitten kun ne kylät puuttuu ? No ei ne varsinaisesti puutu eli kyllä asutetuissa paikoissa vieraillaan mutta vapaasti kulkeminen ympäristössä on rajatumpi kuin ennen. Tämäkin on maku kysymys mutta suoraan sanottuna minua ei haittaa että en pääse jonkun kotiin etsimään piilotettua arkkua. Tietty sekin oli hauskaa, ja lisäähän se herran jumala peliin syvyyttä huomattavasti että pääsee tutkimaan vapaasti paikkoja ja etsimään salaisuuksia maailmasta, en sitä kiellä, mutta enpä ole ainakaan vielä miettinyt että "No voi paska eihän tässä ole enää mitään hienoa, turha putki kura kun ei pääse tutkimaan mestoja miten haluaa". Maailmasta edelleen jää siis hyvä kokonaisuus kuva että on paikkoja jossa asuu porukkaa ja on paikkoja jossa ei, ja tämä tunnelmallinen fiilis on säilynyt myös uusimmassa osassa.

Mitähän vielä.. NIIN! En tosiaan pleikkari versioo ole päässyt koittamaan mutta Xboxin versio ei ole mikään huttu käännös. Aivan varmasti pleikkari versio on tuplasti nätimpi korkeamman resoluution myötä ja 1080p videoiden mutta ei xboxin version videotkaan ole kuraa, minusta mm. Gears of War 2:ssa oli huonompi laatuiset videot (nimenomaan videot ei pelimoottorilla toteutetut kohtaukset). Hahmojen hiukset kyllä kieltämättä kulmaa nostavat mutta ei sen enempää kun GTA 4:n puut ja muu kasvusto. Minulle riittää että graafiset efektit ovat paikallaan, resoluution kanssa se ei ole niin justiinsa. Kyseessä ei ole siis Xboxin oma "bayonetta helvetti" käännös, vaan ihan perus laatu. Tottakai tämän olisi voinut hoitaa paremminkin mut se mitä paketista nyt löytyy niin ei ole sekunda kamaa.

Minä itse siis sanoisin että jos edelliset FF:t ovat iskeneet niin kipin kapin kauppaan vaan noutamaan uusinkin osa. Se on erilainen kuin muut osat ja suoraviivaisempi mutta ei sillä tavalla että se nostaa raivoksi. Mutta jos JRPG:t ei kiinnosta, en ehkä lähtisi tätä suosittelemaan. Japanilaisuus pelissä nimittäin loistaa kilometrin päähän.

edit: Asetuksista sen verran että suosittelen pistämään subtitlet tarinakohtauksiin JA yleisesti eli molempiin ON , ne ovat perus asetuksilla OFF asetuksilla. Oma englanti on 10 ollut aina mutta silti joskus ei välttämättä kuule sivussa tulleita kommentteja, ja niiden näkyessä ruudulla helpottaa

Ei tullu peliä si tänään postilaatikkoon vaikka ovat sen jo viimeviikon torstaina Ahvenanmaalta Verkkiksen pojat laittaneet tulemaan. Liekö satamalakko tai laivojen jäätilanne vaikuttanut asiaan.

Eikös tälläset paketit tule vasta nyt kahdentoista kieppeillä postilaatikkoon? Täällä ainakin näin.

No mutta, mukava lukea positiivisia kommentteja. Jotenkin tuntuu, että jokainen pelistä vihannut on tuntenut itsensä petetyksi, nimittäin se oma mielipide on ilmoitettu kuuluvasti ja varsin fundamentalistimaiseen "minä olen oikeassa"-tyyliin. Hypehän tässä nousee koko ajan, nyt kun on kipeänä niin aikaa ainakin olisi pelata, eli toivottavasti on jo postilaatikossa.

Ilmeisesti Itella/Posti kussu homman mun pelin osalta ja tulee sitten joskus myöhemmin.

Nyt kun vielä sais äänichatin jossa eri peleissä/yksinpeleissä olevat vois jutella keskenään ni avot. Monet tuttuni eivät näistä ropeista perusta niin olisi hienoa jos heidän kanssaan voisi silti jutella.

Ylös Bottom