Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3 Hype]
Tässä minun ensimmäinen katsaus pelistä :
Eli taustatietona olen pelannut FF 7-10 läpi ja #12 ei iskenyt julkaisu aikaan mutta iski vuosia myöhemmin ja tuli sekin mentyä läpi. Pidän JRPG:stä yleisesti eli omistan Tales of Vesperian ja olen omistanut Star Ocean 4:n ja Lost Odysseyn. Pidän myös Baldurs Gateista, Dragon agesta , Oblivionista , Mass effecteistä sekä uusista Falloutista. <-- Vähän infoa siis omasta pelimausta jos joku pystyy samaistuu
Olen itse aika grafiikka tarkka pelien suhteen. Tietty on jotakin humppa pelejä myös tullu pelattua kuten Lego Star Wars ja Beatiful Katamari jotka ei nyt ehkä edusta ehdotonta eliittiä mutta suuremmissa julkaisuissa olen erittäin kriittinen grafiikan suhteen. Luin kaikki ennakot peliin liittyen miten xboxin versio on raiskattu, peli on lineaarinen kuin kuiva spagetti, kylät poistettu ja olin myös perumassa ennakkotilaukseni ajatellen että ei hitto minä en tällaista FF:a halua kokea.
Taistellen itseni kanssa ostanko pelin vai en, en lopulta perunut ennakkotilausta ja tänäänhän se postiluukusta pamahti kello 8 ja samantienhän sitä piti päästä koittaa. Nyt on kolmisen tuntia peliä takana ja fiilikset ovat seuraavat : Helvetin kaunis, helvetin hauska pelata vaikka onkin vähän streamattu, hahmot kiinnostavat, ja kehitys systeemi on simppeli, musiikki ja varsinkin battle theme ovat aivan loistavia ! Muistatko vielä hetken kun ensimmäisen kerran katsoit Final Fantasya pleikkari ykkösellä ja ihailit valmiiksi piirrettyjä taustoja miten tunnelmallisia ja kauniita ne olivat upeassa 320xjotain resoluutiossaan ? Käytännössä tämän pelin kanssa käy samalla tavalla. Sitä usein jää ihailemaan kehittäjien luomaa pelin taidetta ja ympäristöä ja hymy leviää huulille kelaten että tällaista sen pitää nimenomaan olla, ikimuistoisia hetkiä vieraassa maailmassa.
Pelillisestihän 13 on aika leikattu versio mitä RPG:ltä voi yleensä odottaa, melkein sanoisin että tätä ei kutsuisi RPG:ksi lainkaan. Battle menussa on tosiaan auto battle jota voi käyttää taistelun nopeuttamiseksi, mutta minusta tämä ei ole huono juttu! Muistelin kun aikoinaan tylsistyneenä level uppasin IX:ssä hahmojani ja ketutti se X:n rämpyttäminen että "attack attack .. ja vielä attack.. huoh.. taistelu ohi.. uutta kehiin kiitos että saan nää jätktä nyt level upattua". Kyllä sitä hymyllä muistelee että joutui näkemään vaivaa hahmojensa eteen tottakai, mutta itse en siitä erityisemmin nauttinut että samoja vihulaisia tapettiin uudestaan ja uudestaan experiencen ja kykypisteiden perässä. Uusimmassa osassa tämä on ilmeisesti otettu huomioon ja sen takia uusimman osan tempo onkin huomattavasti nopeampi. Minusta itseasiassa näin on parempi ! Jos aattelette vanhoja Final Fantasyja niin pelituntejahan useasti tuli taistelusta lisää koska ne etenivät hitaasti alussa ja niitä oli paljon, tässä tuntuisi balanssi olevan kohillaan että on taistelua ja on tarinaa molempia tunnin sisään sopivasti, joka on hyvä juttu sikäli että tarinaa on siis paljon paljon enemmän mitä aikaisemmissa FF:ssä. Pää pointtini siis että tarina tuntuu vetävän mukaansa ja taistelu on hauskaa edelleen joten FF:n ne puolet löytyy edelleen uusimmasta osasta joten ei pelkoa siitä.
Mutta mites sitten kun ne kylät puuttuu ? No ei ne varsinaisesti puutu eli kyllä asutetuissa paikoissa vieraillaan mutta vapaasti kulkeminen ympäristössä on rajatumpi kuin ennen. Tämäkin on maku kysymys mutta suoraan sanottuna minua ei haittaa että en pääse jonkun kotiin etsimään piilotettua arkkua. Tietty sekin oli hauskaa, ja lisäähän se herran jumala peliin syvyyttä huomattavasti että pääsee tutkimaan vapaasti paikkoja ja etsimään salaisuuksia maailmasta, en sitä kiellä, mutta enpä ole ainakaan vielä miettinyt että "No voi paska eihän tässä ole enää mitään hienoa, turha putki kura kun ei pääse tutkimaan mestoja miten haluaa". Maailmasta edelleen jää siis hyvä kokonaisuus kuva että on paikkoja jossa asuu porukkaa ja on paikkoja jossa ei, ja tämä tunnelmallinen fiilis on säilynyt myös uusimmassa osassa.
Mitähän vielä.. NIIN! En tosiaan pleikkari versioo ole päässyt koittamaan mutta Xboxin versio ei ole mikään huttu käännös. Aivan varmasti pleikkari versio on tuplasti nätimpi korkeamman resoluution myötä ja 1080p videoiden mutta ei xboxin version videotkaan ole kuraa, minusta mm. Gears of War 2:ssa oli huonompi laatuiset videot (nimenomaan videot ei pelimoottorilla toteutetut kohtaukset). Hahmojen hiukset kyllä kieltämättä kulmaa nostavat mutta ei sen enempää kun GTA 4:n puut ja muu kasvusto. Minulle riittää että graafiset efektit ovat paikallaan, resoluution kanssa se ei ole niin justiinsa. Kyseessä ei ole siis Xboxin oma "bayonetta helvetti" käännös, vaan ihan perus laatu. Tottakai tämän olisi voinut hoitaa paremminkin mut se mitä paketista nyt löytyy niin ei ole sekunda kamaa.
Minä itse siis sanoisin että jos edelliset FF:t ovat iskeneet niin kipin kapin kauppaan vaan noutamaan uusinkin osa. Se on erilainen kuin muut osat ja suoraviivaisempi mutta ei sillä tavalla että se nostaa raivoksi. Mutta jos JRPG:t ei kiinnosta, en ehkä lähtisi tätä suosittelemaan. Japanilaisuus pelissä nimittäin loistaa kilometrin päähän.
edit: Asetuksista sen verran että suosittelen pistämään subtitlet tarinakohtauksiin JA yleisesti eli molempiin ON , ne ovat perus asetuksilla OFF asetuksilla. Oma englanti on 10 ollut aina mutta silti joskus ei välttämättä kuule sivussa tulleita kommentteja, ja niiden näkyessä ruudulla helpottaa