Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIV

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Free trialin saa vain jos ei ole koskaan aikaisemmin pelannut.
Tiedän, oletin saavani sen trialin, koska vaikka olen lunastanut starter editionin, niin en sitä kuitenkaan ollut pelannut.

"Ostin" storesta siis kokeilu version, josta sain myös kuitin sähköpostiin. Latasin ja käynnistin pelin, jolloin loin uuden Square Enix -tilin ja linkitin PSN-tunnukseni kyseiseen tiliin. Oletan, että storesta latautui kuitenkin pelin täysi versio (koska starter edition), sillä valittavissa on PS5 full ja PS4 full -versiot. Mitään trialia ei löydy mistään.

Joka tapauksessa tilanne on nyt tämä, että free trial meni sivusuun. Pitänee kokeilla nyt kuitenkin tämä 30 päivää, että miten peli nappaa mukaansa.
 
10h hurahti pelin parissa tänään helposti. Nier raidin sain tehtyä 3 kertaa, oli muuten upea kokemus. Tarinan vedin läpi, tämä myös todella loistava ja jätti kutkuttavan tilanteen päätösosaan ensi kuussa, dunkku oli muuten erityisen mahtipontinen. Sitten kävin availemassa jotain pienempiä juttuja ja vähän craftin ja gathering hommia.

PS5 versio ei teknisesti yllätä, sen 1440p mode on hivenen paremman näköinen kuin PS4 pro version "4K" mode, pyörii ehkä hivenen huonommin mutta vaikea sanoa kun patchi päivä ja hemmetisti pelaajia, mutta ainakin menee johonkin missä on iso läjä ihmisiä katsomassa cutscenejä peli kyykkää aika pahasti. Mutta raidit ja dunkut tietenkin ihan lukittu 60 FPS. 4K modi olikin sitten parin sekunnin jälkeen eiei, koska se pyörii todella huonosti.

Ohjaimen tärinät oli todella tervetullut lisä, mountilla kun lentelee tulee erilaisia tärinöitä ja se tuo mukavan lisätuntuman siihen hommaan, myös jotkut skillit kun aktivoituu ohjain värähtää kertoakseen että jotain on valmiina. Mutta omalla hahmolla kun liikku toivoisin että tulevaisuudessa saatais tärinät, vaikka kun putoaa niin korkealta että kuolisi kun on taistelussa tulisi kunnon tärinät ohjaimesta, tuntu jotenkin tunnottomalta kun mountin kanssa on vaikka mitä kivoja efektejä.

Uusi super terävä UI on todella upean näköinen ja otan mielellään vastaan, nimien fontitkin muuttu niin meni näin 7 ja puolen vuoden jälkeen hetki aikaa tottua siihen. :D Mutta näyttää tottumisen jälkeen todella hyvältä.

Kaiken kaikkiaan ihan kiva upgrade PS4 versiosta mutta tulevaisuudessa on vielä tulossa lisää.

EDIT: otetaas takaisin noista tärinöistä, ne nimittäin on todella kivat kun reddit neuvoo miten niitä säädetään.

Eli ääniasetuksista. Listening position, Sound effects ja player effects volume asetukset ovat mielestäni ne mitkä säätää noita tärinöitä

Pistäpä ruksi sound effects kohtaan niin että ne on kokonaan pois niin huomaat että ohjain lakkaa tärisemästä. Listening position ja player effects volume self, myös vaikuttavat tärinöiden voimakkuutteen, nämä kaikki täysille niin tulee hahmon liikkuessa joka askeleella pieni värinä ja kun juoksee se värinä tahti tietysti nopeutuu, hyvä että löysi tämän ja täytyy sanoa että aika erikoinen ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi super terävä UI on todella upean näköinen ja otan mielellään vastaan, nimien fontitkin muuttu niin meni näin 7 ja puolen vuoden jälkeen hetki aikaa tottua siihen. :D Mutta näyttää tottumisen jälkeen todella hyvältä.
Ite en niin hirveetä eroa tuossa UIssä huomannut vai pitääkö sekin laittaa jotenki päälle?
 
Ajattelin kokeilla tätä nyt kun ilmeisesti PS5 versio on tullut uunista ulos! Mitä hieman olen tutustunut kyseiseen peliin niin vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Jos kokeneemmilla pelaajilla on vinkkejä täysin aloittelijalle niin ne on oikein tervetulleita! :D
 
Ajattelin kokeilla tätä nyt kun ilmeisesti PS5 versio on tullut uunista ulos! Mitä hieman olen tutustunut kyseiseen peliin niin vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Jos kokeneemmilla pelaajilla on vinkkejä täysin aloittelijalle niin ne on oikein tervetulleita! :D
Tämä peli osaa varsin hyvin opastaa uusia pelaajia erilaisten tehtävien ja sivutehtävien avulla, osaltaan myös kun peli on niin massiivinen niin on vaikea keksiä jotain hyviä vinkkejä. Ehkä sellainen että, tutustu siihen sun valitseman hahmoluokan pelityyliin, ootko tankki, dps vai healeri. Aika alkupuolella jo tulee vastaan ensimmäinen tarinaan sidonnainen dungeon eli härmäksi tyrmä, jossa olisi suotavaa osata pelata sen oman hahmoluokan roolin mukaan.

Tankkina pyri ottamaan kerralla käsittelyyn kohtuullinen määrä vihollisia ja pidä niiden aggro erilaisilla kyvyillä. Yritä ohjata vihollisten tekemät AoE (eli hyökkaykset jotka tekevät isolle alueelle vahinkoa) pois ryhmästä. Erittäin tärkeäää pomoissa. Älä pelkää ottaa damagea, healeri pitää sut hengissä.

DPS, pyri tekemään mahdollisimman paljon vahinkoa vihollisiin. Tarkkaile vähän vihollisten aggroa, jos näyttää siltä että aggro kääntyy sinuun, vaihda hetkeksi kohdetta jotta tankki saa aggron taas kaapattua. Tämä on ehkä enemmänkin ongelma alkutasoilla. Vältä vihollisten tekemiä AoE hyökkäyksiä. Jos teet oikein, ei sun pitäis ottaa yhtään vahinkoa ja healeri saa keskittyä tankkiin ja ryhmän buffeihin.

Healeri, pidä tankki hengissä :D Älä ylihealaa, eli älä spämmi vaan taktikoi. Jos healaat yli toistuvasti aggro kääntyy suhun tosi nopeasti.


Jos et pelaa trialissa, eli sulla on silloin käytössä marketboardi, niin craft-ammatit tuo mukavaa vaihtelua ja niiden avulla saa hyvin tehtyä rahaa. Craftaat jotain varustetta tai resurssia ja laitat myyntiin hyvään markettihintaan.

Älä osta kaupasta mitään varustetta itselles, kaiken hyvän ja tarpeellisen saa tehtävistä palkintona korkealla laadulla
 
Nyt on maistiaiset otettu ja nelisen tuntia tahkottu ja lvl kymppi saavutettu. Aika korkea kynnys aloittaa ja ähkyä meinaa pukata jo tässä vaiheessa, koska niin paljon uutta infoa puskee koko ajan mikä pitäisi sisäistää. Ensimmäiset kolme tuntia tuli juostua ekaa kaupunkia vaan edestaas höpöttäen tyypiltä toiselle ja tehden jonkunlaista kunniatervehdystä ja toimitettua pretzeliä.

Hahmoluonti oli todella mielekästä puuhaa ja oma hahmo on selvästi FF9 Zidanen ja Kujan läheinen sukulainen apinan häntineen.

Lähdin mustalla maagilla liikenteeseen, koska joka ikisessä FF pelissä päätyyppi on aina pakotetusti ollut se väkinäinen miekkasankari, joten kiva oli kokeilla jotain muuta, mutta aika nopeasti käynyt jo selväksi, että haastava luokka kyseessä, koska taika epäonnistuu välittömästi jos lataamisen aikana liikut ja maagilla ei HP:t näyttäisi olevan sieltä korkeimmasta päästä, ainakaan tässä vaiheessa kun varusteita on niin vähän.

Ilmeisesti tässä on ihan tarinaa ja cutscenejä? En ole niistä pahemmin päässyt vielä nauttimaan kun suorittanut noita alkupään juoksenteluja ympäriinsä. Saako tässä NPC kaverit noihin luoliin, vastuksiin jne seikkailun varrella? Vai ihan Han Solonako niissäkin on selvittävä/ etsittävä peliseuraa muista pelaajista?

Ihan ei kivuttomasti tää käyttöliittymä ole kääntynyt PS5 puolelle, välillä kun aukaisee tehtävävalikon ja siihen mapin niin kohta ollaan tilanteessa, että ei enää löydy nappia mistä ne löytäisi pois ja hahmo hyppii ja liikkuu taustalla kun yrittää löytää nappia mistä saisi valikot suljettua :D
Myös jotkut valikot skaalautuu siten, että alareuna/sivureuna leikkautuu ruudun ulkopuolelle. Skaalaustahan pystyy muuttamaan, mutta vetää tekstit niin järjettömän pieniksi, että sitten ei nää enää lukea.

Vaikuttaa melko sekavalle vielä tässä vaiheessa, mutta josko se tässä seuraavan 10h selkiytyisi.
 
Voit muuttaa jokaista valikkoo erikseen ku painat options sieltä system ja HUD layout. NPC kaverit saa käsittääkseni mukaan luoliin Shadowbringersissä? Muuten mennään muitten pelaajien kanssa. Ja tarinaa ja cutscenejä tulee kyllä ihan tarpeeks et älä huoli :)
 
Nyt on maistiaiset otettu ja nelisen tuntia tahkottu ja lvl kymppi saavutettu. Aika korkea kynnys aloittaa ja ähkyä meinaa pukata jo tässä vaiheessa, koska niin paljon uutta infoa puskee koko ajan mikä pitäisi sisäistää. Ensimmäiset kolme tuntia tuli juostua ekaa kaupunkia vaan edestaas höpöttäen tyypiltä toiselle ja tehden jonkunlaista kunniatervehdystä ja toimitettua pretzeliä.

Hahmoluonti oli todella mielekästä puuhaa ja oma hahmo on selvästi FF9 Zidanen ja Kujan läheinen sukulainen apinan häntineen.

Lähdin mustalla maagilla liikenteeseen, koska joka ikisessä FF pelissä päätyyppi on aina pakotetusti ollut se väkinäinen miekkasankari, joten kiva oli kokeilla jotain muuta, mutta aika nopeasti käynyt jo selväksi, että haastava luokka kyseessä, koska taika epäonnistuu välittömästi jos lataamisen aikana liikut ja maagilla ei HP:t näyttäisi olevan sieltä korkeimmasta päästä, ainakaan tässä vaiheessa kun varusteita on niin vähän.

Ilmeisesti tässä on ihan tarinaa ja cutscenejä? En ole niistä pahemmin päässyt vielä nauttimaan kun suorittanut noita alkupään juoksenteluja ympäriinsä. Saako tässä NPC kaverit noihin luoliin, vastuksiin jne seikkailun varrella? Vai ihan Han Solonako niissäkin on selvittävä/ etsittävä peliseuraa muista pelaajista?

Ihan ei kivuttomasti tää käyttöliittymä ole kääntynyt PS5 puolelle, välillä kun aukaisee tehtävävalikon ja siihen mapin niin kohta ollaan tilanteessa, että ei enää löydy nappia mistä ne löytäisi pois ja hahmo hyppii ja liikkuu taustalla kun yrittää löytää nappia mistä saisi valikot suljettua :D
Myös jotkut valikot skaalautuu siten, että alareuna/sivureuna leikkautuu ruudun ulkopuolelle. Skaalaustahan pystyy muuttamaan, mutta vetää tekstit niin järjettömän pieniksi, että sitten ei nää enää lukea.

Vaikuttaa melko sekavalle vielä tässä vaiheessa, mutta josko se tässä seuraavan 10h selkiytyisi.

Dunkkuihin ja muihin instansseihin saa NPC apureita viimeisimmässä laajennuksessa, ilmeisesti tavoite on tuoda niitä muuallekkin tosin aikataulusta en tiedä.

Jos joku ikkuna ei näy kokonaan niin oliko nyt L1 ja R3 millä saa hiirimoden päälle ja voi liikutella niitä ikkunoita.

Kosketuslevyllä pääsee avonaisiin ikkunoihin käsiksi jos on menettänyt hallinnan niihin.

Itse pelaan 1440p resoluutiolla, 150% UI, skaalaus kaikelle valikosta 90% ja sitten sen mukaan klikkailee R3 kokoa isommaksi jos jokin ruutu on liian pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on minusta edelleen, korjausten jälkeenkin, todella, todella huonosti alkava mmorpg. Hyvinkin luotaantyöntävä mutta sitten kun napsahtaa niin napsahtaa ja on tuota tullut 300 tuntia taottua.

Itse muistuttaisin että MSQ, MSQ, eli pääjuonta pelaamalla homma etenee, mitään muuta ei tarvitse tehdä jos ei huvita. Sieltä saa hyvin pitkälle peliä expit ja kamat mitä tarvitsee.
Tottakai välillä on pakko touhuta mitä joutavaa huvittaa :)

Niin ja peli on suunniteltu konsolille ja pädille että ei ole mistään käännöksen kankeudesta kyse jos UI tuntuu tönköltä :) Ja on muuten mahtava mmorpg pelata ohjaimella. Blizzard vielä joskus kehtasi väittää että mahdoton tehtävä.
 
mutta sitten kun napsahtaa niin napsahtaa ja on tuota tullut 300 tuntia taottua.

Tässähän se pointti.

Ja paranee vaan ja niin. Alussa nyt on mee sinne tuo mut voi luoja että ku pääse vähän sen yli niin ollu kyllä ihan siistiä.

Joku 600 tuntia takana vaikka aloitin vasta viimevuoden lopussa ja shadowbringerin pari eka juoni tehtävää pelattuna.

Pakko päästä ns. live tilanteeseen et vois jotain muutaki pelata.

Nierin raideja ootan ns vitusti..
 
Voit muuttaa jokaista valikkoo erikseen ku painat options sieltä system ja HUD layout. NPC kaverit saa käsittääkseni mukaan luoliin Shadowbringersissä? Muuten mennään muitten pelaajien kanssa. Ja tarinaa ja cutscenejä tulee kyllä ihan tarpeeks et älä huoli :)
Dunkkuihin ja muihin instansseihin saa NPC apureita viimeisimmässä laajennuksessa, ilmeisesti tavoite on tuoda niitä muuallekkin tosin aikataulusta en tiedä.

Jos joku ikkuna ei näy kokonaan niin oliko nyt L1 ja R3 millä saa hiirimoden päälle ja voi liikutella niitä ikkunoita.

Kosketuslevyllä pääsee avonaisiin ikkunoihin käsiksi jos on menettänyt hallinnan niihin.

Itse pelaan 1440p resoluutiolla, 150% UI, skaalaus kaikelle valikosta 90% ja sitten sen mukaan klikkailee R3 kokoa isommaksi jos jokin ruutu on liian pieni.
Kiitos tipseistä, nyt on saatu ruudut sopivan kokoisiksi, pientä hienosäätöä tuolta HUD layoutin kautta ja tosiaan päävalikot sai tolla R3 sopiviksi. :cool:

Eilen illalla lävähti leveli 21 ja pääsin ilmalaivalla siirtymään toiseen mestaan, ekat näyttävät cutscenetkin nähty. Toivottavasti peli lähtee ns. lentoon pikku hiljaa, koska tähän mennessä peli on kyllä ollut yksi Postimies Pate- simulaattori, jossa on tuntitolkulla juostu (päätehtävissäkin) vaan paikasta toiseen viemässä millon minkäkin näköistä kirjekuorta. :D

Alun jälkeen keskittynyt vaan päätehtävien tekoon, koska noi sivutehtävät olleet aika turhanpäiväistä täytikettä.
 
Kiitos tipseistä, nyt on saatu ruudut sopivan kokoisiksi, pientä hienosäätöä tuolta HUD layoutin kautta ja tosiaan päävalikot sai tolla R3 sopiviksi. :cool:

Eilen illalla lävähti leveli 21 ja pääsin ilmalaivalla siirtymään toiseen mestaan, ekat näyttävät cutscenetkin nähty. Toivottavasti peli lähtee ns. lentoon pikku hiljaa, koska tähän mennessä peli on kyllä ollut yksi Postimies Pate- simulaattori, jossa on tuntitolkulla juostu (päätehtävissäkin) vaan paikasta toiseen viemässä millon minkäkin näköistä kirjekuorta. :D

Alun jälkeen keskittynyt vaan päätehtävien tekoon, koska noi sivutehtävät olleet aika turhanpäiväistä täytikettä.

Sitä saat odotta ARR loppuun asti, Heavensward sitten ihan toista maata.

Edit: Yksi asia johon kannattaa valmistautua kun hyppäät ARR -> HW, kaikki ääninäyttelijät uusittiin koska vaihtoivat studiota. Vaihtuu vielä jenkki aksentti britti aksenttiin joten se voi olla aika shokki monen hahmon kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan peli lähtee "käyntiin" siinä level 45-50 tienoilla. Tarina tuossa a Realm Rebornissa ei ollut hääppöinen, mutta odotappa kun Heavensward alkaa. Mutta parasta level 50 kontenttia on Crystal Tower-raidit ja Coilit.
 
Final Fantasy XIV:n tuorein päivitys on aiheuttanut pienen kohun. Uusi Nier-raid on aiheuttanut epilepsiakohtauksia pelaajille. Kieltämättä siinä kyllä välähtelee paljon kaikkea. Samaisen raidin yksi hissikohtaus on myös joillakin aiheuttanut pahoinvointia johtuen raidi aiemmista välähdyksistä. Aikookohan Square puuttua tähän jotenkin?
 
Nyt on vajaa viikko tullut pelattua ja täytyy sanoa, että on kyllä kolahtanut ja kovaa :D. ARR tuli tänään vedettyä läpi ja leveleitä on kertynyt 55. Vain yhtä classia tai jobia (marauder/warrior) olen tällä hetkellä pelaillut ja serverillä on exp boosti 70 levelille saakka, joten levelaus on tuntunut suhteellisen nopealta. Tarinan puolesta peli on ollut oikeastaan hyvin positiivinen yllätys, sillä monet varottelivat siitä, että tarina on "tylsä" ennen kuin pääsee lisäosien pariin. Tehtävissä on ollut paljon postimiehen hommaa mutta ei niin paljon, että se olisi häirinnyt. Toisaalta WoWia on tullut pelailtua paljon nuorempana, joten ne ovat tulleet tutuksi jo sieltä ajoilta - ainahan niitä MMO:issa on. WoWista on kyllä muutenkin ollut luonnollisesti hyötyä tämän pelin parisssa. Warriorina on täytynyt tankkailla dungeoneissa ja se on onneksi mennyt tähän asti kyllä hyvin. Muutaman opetusvideon katsoin Youtubesta ja pelikin kyllä opetti hyvin perus prinsiipit omasta roolista. Täytyy vielä mainita erityisesti ARR:n viimeiset dungeonit, jotka vedettiin 8 miehellä - aivan mahtavia. Tuli ihan WoWin parhaat raidit mieleen ja mielenkiintoinen tarina teki näistä vielä ripauksen mielenkiintoisempia. Nämä viimeiset dungeonit meni kyllä aika rivakasti läpi kun oli muutama kokeneempi pelaaja mukana, jotka käytännössä pullasivat koko dungeonin aina bossille asti ja sitten mätkittiin menemään :D. En tiedä miten niistä taisteluista selvittiin kun peli synkronisoi levelit ja gearit dungeonin tasolle mutta niin vain selvittiin. Täytyy myös kehua pelin musiikkeja, jotka olivat myös koko pelin ajan timanttia.. taattua Final Fantasy laatua siltäkin osin.

Muut pelaajat ovat ottaneet myös hyvin vastaan ja dungeoneissa on aina hyvin positiivinen ilmapiiri. Monet auttavat ilomielin ja jos mokaat niin ei todellakaan syytellä, päin vastoin. Täytyy myös antaa iso peukku SE:lle siitä miten ovat panostaneet siihen, että uusien pelaajien on helppo hypätä mukaan. Uudet pelaajat tunnistaa nimen edessä olevasta merkistä ja täten muut tietävät, että kyseessä on uusi pelaaja. Kokeneemmat pelaajat myös saavat bonusta kun pelaavat dungeoneita uusien pelaajien kanssa.

Kiinnostaisi kokeilla kyllä myös muita classeja mutta toisaalta tuo warrior on kolahtanut kovaa ja tuntuu todella oikealta juuri itselleni. Ajattelin kuitenkin ainakin lancerin/dragoonin levelata jossain kohtaa, kun tuo expa buffi on voimassa. Pelaan tosiaan PS5 betaa ja trial accountilla, joten Heavenswardiin asti onnistuu pelaaminen sillä. Voin kyllä jo nyt sanoa, että ehdottomasti tulen ostamaan koko version.

Tulipa pitkä teksti mutta loppukaneettina: on kyllä kaiken kaikkiaan aivan mahtava peli, kuten pelitahdista voi päätellä. Innolla odotan mitä lisäosat tarjoavat kun niitä on kehuttu vielä paremmiksi. Nyt vain tosin taitaa edessä olla ARR ja Heavensward välinen taipale, jota on varoiteltu erittäin pitkäveteiseksi. Eiköhän sekin läpi mennä rivakasti ja sitten innolla lisäosien kimppuun!
 
Nyt on vajaa viikko tullut pelattua ja täytyy sanoa, että on kyllä kolahtanut ja kovaa :D. ARR tuli tänään vedettyä läpi ja leveleitä on kertynyt 55. Vain yhtä classia tai jobia (marauder/warrior) olen tällä hetkellä pelaillut ja serverillä on exp boosti 70 levelille saakka, joten levelaus on tuntunut suhteellisen nopealta. Tarinan puolesta peli on ollut oikeastaan hyvin positiivinen yllätys, sillä monet varottelivat siitä, että tarina on "tylsä" ennen kuin pääsee lisäosien pariin. Tehtävissä on ollut paljon postimiehen hommaa mutta ei niin paljon, että se olisi häirinnyt. Toisaalta WoWia on tullut pelailtua paljon nuorempana, joten ne ovat tulleet tutuksi jo sieltä ajoilta - ainahan niitä MMO:issa on. WoWista on kyllä muutenkin ollut luonnollisesti hyötyä tämän pelin parisssa. Warriorina on täytynyt tankkailla dungeoneissa ja se on onneksi mennyt tähän asti kyllä hyvin. Muutaman opetusvideon katsoin Youtubesta ja pelikin kyllä opetti hyvin perus prinsiipit omasta roolista. Täytyy vielä mainita erityisesti ARR:n viimeiset dungeonit, jotka vedettiin 8 miehellä - aivan mahtavia. Tuli ihan WoWin parhaat raidit mieleen ja mielenkiintoinen tarina teki näistä vielä ripauksen mielenkiintoisempia. Nämä viimeiset dungeonit meni kyllä aika rivakasti läpi kun oli muutama kokeneempi pelaaja mukana, jotka käytännössä pullasivat koko dungeonin aina bossille asti ja sitten mätkittiin menemään :D. En tiedä miten niistä taisteluista selvittiin kun peli synkronisoi levelit ja gearit dungeonin tasolle mutta niin vain selvittiin. Täytyy myös kehua pelin musiikkeja, jotka olivat myös koko pelin ajan timanttia.. taattua Final Fantasy laatua siltäkin osin.

Muut pelaajat ovat ottaneet myös hyvin vastaan ja dungeoneissa on aina hyvin positiivinen ilmapiiri. Monet auttavat ilomielin ja jos mokaat niin ei todellakaan syytellä, päin vastoin. Täytyy myös antaa iso peukku SE:lle siitä miten ovat panostaneet siihen, että uusien pelaajien on helppo hypätä mukaan. Uudet pelaajat tunnistaa nimen edessä olevasta merkistä ja täten muut tietävät, että kyseessä on uusi pelaaja. Kokeneemmat pelaajat myös saavat bonusta kun pelaavat dungeoneita uusien pelaajien kanssa.

Kiinnostaisi kokeilla kyllä myös muita classeja mutta toisaalta tuo warrior on kolahtanut kovaa ja tuntuu todella oikealta juuri itselleni. Ajattelin kuitenkin ainakin lancerin/dragoonin levelata jossain kohtaa, kun tuo expa buffi on voimassa. Pelaan tosiaan PS5 betaa ja trial accountilla, joten Heavenswardiin asti onnistuu pelaaminen sillä. Voin kyllä jo nyt sanoa, että ehdottomasti tulen ostamaan koko version.

Tulipa pitkä teksti mutta loppukaneettina: on kyllä kaiken kaikkiaan aivan mahtava peli, kuten pelitahdista voi päätellä. Innolla odotan mitä lisäosat tarjoavat kun niitä on kehuttu vielä paremmiksi. Nyt vain tosin taitaa edessä olla ARR ja Heavensward välinen taipale, jota on varoiteltu erittäin pitkäveteiseksi. Eiköhän sekin läpi mennä rivakasti ja sitten innolla lisäosien kimppuun!
Tässä on kyllä yksi parhaista yhteisöistä. Sitä ei tule tarpeeksi mainittua vaikka on hyvin harvinen asia.
 
Tämä on minusta edelleen, korjausten jälkeenkin, todella, todella huonosti alkava mmorpg. Hyvinkin luotaantyöntävä mutta sitten kun napsahtaa niin napsahtaa ja on tuota tullut 300 tuntia taottua.

Itse muistuttaisin että MSQ, MSQ, eli pääjuonta pelaamalla homma etenee, mitään muuta ei tarvitse tehdä jos ei huvita. Sieltä saa hyvin pitkälle peliä expit ja kamat mitä tarvitsee.
Tottakai välillä on pakko touhuta mitä joutavaa huvittaa :)

Niin ja peli on suunniteltu konsolille ja pädille että ei ole mistään käännöksen kankeudesta kyse jos UI tuntuu tönköltä :) Ja on muuten mahtava mmorpg pelata ohjaimella. Blizzard vielä joskus kehtasi väittää että mahdoton tehtävä.
Alku MSQ on kyllä vieläkin turhan pitkä vaikka syksynä leikattu tehtävistä 10%. Itse aloitin tammikuussa tätä hakkaamaan PS5 (muutaman kerran kokeilin aikoinaan PS4 ja ei lähtenyt) ja pari viikkoo meni sairaslomalla tarinan läpäisyyn. Alussa olisinko viikon pelannu että luin kaikki ja katsoin videot mutta toisella viikkolla rupes sen verran tympäsemään että aloin skippailemaan tekstit ja vähäpätösimmät videot. Youtubesta sitten vaan recappiä. Tuli sentään 1.5h loppuvideo katsottua kun vielä varoittivat että nyt kannattaa varata aikaa.

Sitten meni viikko tehtävissä heavenswardiin jolloin alotin tekemään kaikkea muuta ja tehtyä heavenin tehtäviä pari päivään. Heavenissakin oli pari slumppi kohtaa jossa piti aloittaa skippailu mutta muuten tuli katottua videot ja luettua tekstit. Oli kyllä mielenkiintoisempi kun alkutarina.

Nyt taidan jättää tauolle kun rupeaa tulemaan muita pelejä. Pari dlc ois vielä jäljellä ja syksyllä uutta niin saa nähä pääseekö koskaan live tilanteeseen.

Parit tipsit voin tähän heittää:
1. Grand companyn päivittäinen tavaroitten palautus. Tässä kohtaa avaat vaan kaikki crafting/gathering jobit ja ostat palautettavat itemit kauppapaikalta. Hyvin saa levutettua jobeja tekemättä niillä mitään.
2. Pääkaupunkien keskuskiveltä voi vierailla toisessa serverissä jossa oma kauppapaikka jos ei tavaraa löydy omalta
3. Kannattaa jo jossain 60lvl kohdalla rueta kokeilemaan toista jobia. Heavenissakin saa auki suoraan lvl50 jobeja.
4. Orjiksi suosittelen mineriä ja botanistia.
5. Kannattaa liittyä johonkin kiltaan. Tässä kyllä on ystävällisin peliyhteisö mitä missään pelissä.

Tämmöstä. Sory for bad finish
 
Parit tipsit voin tähän heittää:
1. Grand companyn päivittäinen tavaroitten palautus. Tässä kohtaa avaat vaan kaikki crafting/gathering jobit ja ostat palautettavat itemit kauppapaikalta. Hyvin saa levutettua jobeja tekemättä niillä mitään.
Guildhestit on paljon parempi vaihtoehto crafterin levuttamiseen. Käytännössä sama juttu, mutta niitä voi tehdä enemmän kuin kerran päivässä. Ja jos vie HQ-esineen, saa tuplasti kokemuspisteitä. Tuossa on vain se vaara, että koko craftien rotationit saattaa mennä kokonaan ohi. Mutta tällä systeemillä saat crafterin maksimitasolle muutamassa päivässä.

Toivottavasti Endwalker Iin tulee craftereille joku "pikakauppa". Tyyliin mikä on Dragon Quest XI:ssä. Ärsyttää aina etsiä marketplacesta jokainen tavara erikseen. Ja muutenkin, jos tarvitsee vaikka kolme sipulia, niin joudut kuitenkin ostaa sen 20 stackin. Siis jos on laiska, eikä itse viitti niitä etsiä.
 
Kertokaas joku fiksumpi, että mitä mä teen väärin kun teen päätehtävää ja tulee jatkuvasti 'Duty Fail', tehtävä on sellanen missä on minä ja viitisen kappaletta rivisotilaita ja vastaan tulee joku 15 mörköö.

Tulee toi tehtävän epäonnistuminen vaikka olen itse vielä täysillä HP ja muutama sotilaskin vielä hengissä, joten mistä toi tehtävän epäonnistuminen johtuu? Missään ei lue, että "suojele näitä saatanan ykstoikkoisia shakkinappuloita".

Pelaan mustalla maagilla eli mulla ei ole mitään parannusloitsuja ja perus potioneita ei näyttäs voivan heittää noihin rivisotilaisiin. Noita mörköjä tulvii niin helvetisti, että mahdoton yrittää keretä joka paikkaan pitämään heitä hengissäkään.

Oma level on 45, mutta tehtävään sitten tiputtaa tason 27, jolloin mulla ei ole vielä kuin muutama hassu taika olemassa.

Tää ei oo eka tehtävä missä tää tulee eteen, mutta en oo vielä keksinyt kaavaa tän kirouksen murtamiseen.
 
Ylös Bottom