Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Itselleni pelin ongelmat eivät varsinaisesti tulleet kyllä niinkään suorituskykyongelmista, vaikka toki niitä olikin varsin paljon. Pelissä oli omaan makuuni todella typeriä pelisuunnittelun ratkaisuja, ja myöskin sinänsä varsin lupaavasti alkanut tarina lässähti todella pahasti kuin pannukakku pelin loppupuolella. Niin pahasti meni itselleni mielenkiinto tarinaan pelin loppupuolella, etten ole peliä saanut edes pelattua loppuun, kun tuli vaan niin paljon kiinnostavampaa pelattavaa. Lisäksi tuo itse pelaaminen on lähes pelkkää nappien hakkaamista, ja aivan liian suoraviivaista putkessa etenemistä omaan makuuni. Kyllähän tuota tavallaan pelasi tiettyyn vaiheeseen asti ihan ok, mutta silti kyseessä on itselleni odotuksiin nähden varsin massiivinen pettymys. Hieno pelisarja vietiin kyllä mielestäni täysin väärille urille, ja nyt on ikävä kyllä todella suuret ennakkoluulot itselläni tulevia Final Fantasy-pelejä kohtaan.PC versiota odotellaan kuumeisesti, josko sillä sais kokea teknisesti paremman pelin.
Hieno pelisarja vietiin kyllä mielestäni täysin väärille urille, ja nyt on ikävä kyllä todella suuret ennakkoluulot itselläni tulevia Final Fantasy-pelejä kohtaan.
Ei sitä kympin lisäsisällölle usko nykypäivänä odottaakkaan kovin montaa tuntia kestoks, eiköhän toi toinen oo sit jo vähän laajempi.Kävin kahlaamassa tuon ensimmäisen lisäsisällön läpi. Sinänsä ihan tykkäsin, kun oli pientä syventymistä muuhun tarinaan, mutta lyhythän tämä on kuin mikä. En kellosta katsonut, mutta joku korkeintaan parin tunnin homma tämä taisi olla. Sellainen varoituksen sana, että ihan kalsarit jalassa ei kannata tuon lisäsisällön pariin lähteä, kun siitä löytyy ainakin omasta mielestä parikin aika hapokasta taistelua. En kympin hintaan tätä oikein uskalla suositella kuin FFXVI-entusiasteille, kannattanee odotella tarjouksia tai vaihtoehtoisesti tämän ja tulevan lisäsisällön yhteishintaa.
Lisäsisällön myötä tuli kyllä samoiltua muuallakin tuon pelin hienossa maailmassa ja kieltämättä uuden pelin aloittaminen hieman kutkuttelisi...
Eihän Final Fantasyt ole vuosiin olleet vuoropohjaisia. Kannattaa muuten ottaa pois käytöstä ne sormukset. Ne helpottaa taisteluja ihan liikaa, kun Clive väistää automaattisesti kaikki hyökkäykset. Siis jos jotain "syvyyttä" taisteluihin haluaa.Nyt jää kuva että haluttiin pois vuoropohjaisuudesta mutta ei silti menty tarpeeksi pitkällekään uuden suunnan kanssa.
Ei olekaan mutta jos taistelusta jää lähinnä ajatus "miksi tämän pitää olla tällainen", niin ehkä olisi pitänyt pysyä tutussa ja turvallisessa tai tehdä kunnolla se valittu taistelu. Itse asiassa vähän samaa "kökköyttä" kuin Jedi Survivorissa, joka sekin lähinnä herätti halut pelata jotain soulsia. Eli molemmista tulee kuva että yrittävät (ehkä) johonkin sen kaltaiseen mutta ei vain mene maaliin.Eihän Final Fantasyt ole vuosiin olleet vuoropohjaisia. Kannattaa muuten ottaa pois käytöstä ne sormukset. Ne helpottaa taisteluja ihan liikaa, kun Clive väistää automaattisesti kaikki hyökkäykset. Siis jos jotain "syvyyttä" taisteluihin haluaa.
Joo, siinä ekassa isommassa taistelussa peli oli jo voittanut puolelleen ja sitä ennen tuo tarina. Pelillinen puoli on ehkä vähän vanhanaikaista ja hieman "kökköä" mutta silti tarpeeksi viihdyttävää että pelaa helposti tarinan takia läpi. Eikä taistelukaan sellaista ole etteikö sen kanssa viihtyisi mutta tietty tyydyttävyys siitä on nyt jäänyt puuttumaan. Ehkä asia muuttuu kun jaksan availla jotain kykyjä lisää. Nyt olen pärjännyt hyvin aloituskyvyilläkin.Ehdottomasti kannattaa jatkaa ainakin tovi, sillä itselläkin peli ei ihan alussa napannut, mutta vei kyllä mennessään myöhemmin. Jopa kaikki sivutehtävät tuli tehtyä, koska niiden kautta hahmoihin syventyi entisestään. En spoilaa mitään, mutta sanotaanko näin, että hyvin tehty bromance saa usein roskan lentämään silmään.
Itse en kuvaamasi kaltaisesta putkimaisesta pelisuunnittelusta sinänsä välitä, mutta pelissä on omaan makuuni muutenkin aika heikkoa pelisuunnittelua. Yhtenä esimerkkinä ohjattavan pelihahmon juoksemisen arpominen. Eli et voi itse millään kontrollilla päättää juokseeko hahmosi vai ei, vaan se on ihan sattumasta kiinni milloin se juoksentelu alkaa. On sitten niin älyvapaa kuvio kuin voi olla. Sitten kuitenkin kun Chocobolla ratsastetaan, niin juoksunappikin löytyy. Ei voi ymmärtää tämänkaltaista suunnittelua. Aivan älyvapaata ikävä kyllä.Minulle tuo "rajattu putki" oli myös enemmän helpotus kuin napinan aihe. Ihan riittävän laajoja alueita tästäkin pelistä löytyy, että sitä nurkkien tutkimista kyllä tarvittaessa myös riittää. Jollain oudolla tavalla myös nuo pelimaailman rajoitteet hahmolle (puskat, kivet, reiät sillassa) tuntuvat turvallisilta, kun ollaan vanhan mallin näkymättömien seinien äärellä. Ei tarvitse miettiä, että pääsenkö johonkin jännään paikkaan jos hypin vuoren seinämässä olevaa railoa pitkin, jos pääsy sinne estetään jo heti alkuun.
Onhan tuo tietysti vähän outo ratkaisu mutta koen että tuokin on parempi kuin että sitä "random-boostia" ei olisi ollenkaan. Monessa pelissä se hölkkäily nimittäin on se maksimivauhti, niin tässä sentään tulee avoimemmissa maastoissa hetken hölkkäilyn jälkeen boosti päälle.-- muutenkin aika heikkoa pelisuunnittelua. Yhtenä esimerkkinä ohjattavan pelihahmon juoksemisen arpominen. Eli et voi itse millään kontrollilla päättää juokseeko hahmosi vai ei, vaan se on ihan sattumasta kiinni milloin se juoksentelu alkaa. On sitten niin älyvapaa kuvio kuin voi olla. Sitten kuitenkin kun Chocobolla ratsastetaan, niin juoksunappikin löytyy. Ei voi ymmärtää tämänkaltaista suunnittelua. Aivan älyvapaata ikävä kyllä.
Minäkin koin alussa taistelun yksinkertaisena rämpyttämisenä mutta on se nyt vähän enemmän kuin "kahden napin" rämpytystä. Olkoonkin että ne liikkeet tulee kahdesta napista niin siinä on myös hyppy, väistö ja syöksy lisäksi, joita yhdistelemällä saa aikamoista liikevalikoimaa aikaiseksi. Niin ja ne "elukkavoimat" ja koiran yhdistäminen comboihin.Pelissä harmitti minua niin moni muukin asia (erityisesti olemattomat roolipelielementit sekä kahden näppäimen rämpytystaistelumekaniikka), että tulen vain huonolle tuulelle pelistä keskustellessa.