Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

Tuo oli itselläkin yksi suurimmista kritiikeistä. Pelin rytmitys on aivan surkea. Edelleen muistuu mieleen se miten eeppisen Eikon taistelun jälkeen olen vartin päästä keräämässä jotain kiviä joen penkalta.. Tuo taisi vielä olla päätehtävä.

Niissä viimeisissä sivutehtävissä oli sentään jotain järkeä ja ne liittyy vahvasti sivuhahmojen tarinoihin, mutta sanotaanko, että 90 % sivutehtävistä oli aivan turhanpäiväisiä ja myös ihan pelin päätarinan rytmityksessä oli ongelmia.
 
Olipas vakuuttava demo! Poikkeuksellisen pitkä pätkä peliä ja onnistui tehtävässään: sai minut kiinnostumaan pelistä ja jopa harkitsemaan ostamista. Audiovisuaalinen herkuttelu oli huippuluokkaa. Koukku upposi syvään, vaikka multa puuttuu täysin FF-nostalgianoste. Jostain syystä on kaikki vähänkin testatut FF:t jääneet kesken. Minä olin enemmän Ultima-sarjan faneja kasarilla ja ysärillä ja FF tuntui olevan mulle turhan häröpalloa. Maltan nyt kuitenkin odottaa arviot ennen kuin sormi hipelöi ostamisnappia.
Viime vuoden laatupelisumasta selvinneenä pääsin minäkin vihdoin työstämään FF16:ta. Toistaiseksi olen pelannut n. 20 tuntia ja pakko tunnustaa, että tällaiselle FF-ummikolle tämä eeppinen high fantasy on maistunut melkoisen hyvin. Jätän varsinaisen arvion läpäisyyn, mutta kyllähän sen jo nyt tietää, että audiovisuaalinen herkku vetää kovasti plussalle ja haasteeton napinhakkuu pistää vähän kapulaa rattaaseen. Pelaan pelin varmasti ilolla loppuun ihan jo pelkästään fiilistelläkseni yhtä videopelihistorian upeinta soundtrackiä (löytyy muuten kokonaan soundcloudista työpäiväin ratoksi). Tuohon demoaikaiseen kommenttiini vielä viitaten on erityisen huvituttavaa, että hahmo, puolijumala, mikälie nimeltään Ultima tuntuu olevan tarinan pääpahiksia. Universumi varmaan halua kertoa minulle jotain :)

Clive työn touhussa
...mutta sanotaanko, että 90 % sivutehtävistä oli aivan turhanpäiväisiä ja myös ihan pelin päätarinan rytmityksessä oli ongelmia.
Tämänkaltaisten kommenttien saattelemana olen jättänyt sivutehtävät pääsääntöisesti koluamatta. Hakekoon joku muu Hideawayn asukki kukat joenpenkereeltä tai uudet vaatteet tenaville. Ihan tarpeeksihan tässä on pääjuonessa naarattavaa, eikä se onneksi vaadi sivutehtävägrindausta edetäkseen.
 
Tämänkaltaisten kommenttien saattelemana olen jättänyt sivutehtävät pääsääntöisesti koluamatta. Hakekoon joku muu Hideawayn asukki kukat joenpenkereeltä tai uudet vaatteet tenaville. Ihan tarpeeksihan tässä on pääjuonessa naarattavaa, eikä se onneksi vaadi sivutehtävägrindausta edetäkseen.
Ymmärrän valinnan mutta kyllä sinne sekaan (ikävä kyllä) mahtuu mielenkiintoistakin hommaa, tai ainakin jutustelua ja tarinaa. Ja ikävä siksi että en äkkiseltään pysty heittämään mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Joku yhdentekevältä kuulostava kukkien hakukin voi johtaa johonkin muuhun. Tai sitten ei, en muista tarkalleen onko ne aina sitä mitä luvataan. Ehkä ainakin pääosin ne on aina sitä mitä sanotaan mutta joku yllätys (tai "yllätys") sinne saattaa esteeksi tulla vaikka kukkien haulle.

Minuakin nämä sivutehtävien turhuus/yhdentekevyys ja varsinkin niiden pääpelin sekaan rytmityksen outous on turhauttaneet mutta olen silti ne päättänyt tehdä. Tuskin on montaa jäljellä, joten painetaan vielä ne loput kymmenen sivutouhua.

Yleensä ottaenkin peleissä ärsyttää sama ajoittainen ongelma, eli että sivutehtävillä tuodaan lähinnä pelitunteja eikä oikein mitään muuta. Tuo FF 7 Rebirth tuntuu olevan vielä oikein seuraavalla tasolla siinä, kuinka levitetty sisältö siinä on. Hankala FF-ummikkona innostua siitä että alkuperäisen teoksen yksi osa on levitetty ihan järkyttävän massiiviseksi. Itse olen pelannut vain FF 7 remaken (tarina, lore ja hahmot hyviä mutta varsinainen tekeminen aika grindiä ja tylsää) ja nyt tätä XVI:tä, joka on turhia sivutehtäviä lukuun ottamatta ihan hiton kova peli. Taistelunkin yksinkertaisuus ei lopulta ole haitannut vaan olen tykännyt mättää vihulaisia kuonoon.
 
Ymmärrän valinnan mutta kyllä sinne sekaan (ikävä kyllä) mahtuu mielenkiintoistakin hommaa, tai ainakin jutustelua ja tarinaa.
Epäilemättä sieltä voi löytää lisää ihan kivaa maailman- ja hahmojenrakennusta. Mä luulen, että mun pelitunnit/eurot -sijoitus maksaa itsensä takaisin pelkkään pääjuoneen fokusoimalla. Onneksi sentäs
chocoboni
. Sen löytämättömyys olisi voinut harmittaa.

CDPR on omalla listallani mestari sivutehtävien käsikirjoituksessa. Ne eivät juuri kalpene päätarinoille. Tässä FF:ssä sen sijaan jo graafinen ero patsaana seisovien NPC:eiden kanssa on huima pääjuonen hienosti ohjattuihin cutsceneihin. Mitäs nostivat riman itselleen niin korkealle.
 
Tämän päiväisessä paneelissa Yoshi-P ilmoitti että toinen DLC julkaistaan 18.4.
Pelin PC versiosta ei muuta mainittu kuin että: "Coming soon".



Uusi alue näytti varsin kauniilta, sijoittuu peruspelin tarinan loppupuolella, mutta DLC alueella taivas on sininen!
 
PC-versio FF7 Rebirthistä kiinnostaa enemmän kuin tästä, mutta on tässä kuitenkin kyseessä Final Fantasy, joten jos vaan sopivaan väliin julkaistaan, niin kyllä tämänkin suhteen voi olla ostonappi herkässä.
 
PC-versio FF7 Rebirthistä kiinnostaa enemmän kuin tästä, mutta on tässä kuitenkin kyseessä Final Fantasy, joten jos vaan sopivaan väliin julkaistaan, niin kyllä tämänkin suhteen voi olla ostonappi herkässä.

Kyllä sekin toki kiinnostaa mutta juuri pelin pelanneena ja koska sen julkaisu on joskus 2025 puolella niin ei jaksa tällä hetkellä siitä innostua.
 
Pelin tuottaja jättää kommenteissaan oven auki myös muille versioille, kunhan PC-versio on saatu julkaistua. Ei puhu mistään tietyistä alustoista, mutta kaipa ne vaihtoehdot ovat lähinnä Xbox ja ehkä Nintendo Switchin seuraaja.
 
Rising Tide lisärihän julkaistiin tänään, Tulee kyllä jossain vaiheessa hommattua mutta varsinkin FFVII Rebirthin jälkeen jotenkin ei ole mikään kiire palata takaisin tämän pelisarjan pariin, koska Overal itselleni FFVII Rebirth on paljon parempi peli, kun FFXVI, lisärin lisäksi itse emopeli sai ison Patchin, missä on tehty myös paljon skill balance muutoksia joten jännä nähdä miten ne näkyvät käytännössä, no eiköhän tuo lisärikin kumminkin tarjoa hyvää viihdettä ja varmaan jos omistaisin jo Expansion/season passin niin olisin sitä jo testannut. ilmeisesti se uusi lisäri tarjoilee ainakin sellaisen 5-8 tuntia lisää pelattavaa

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom