Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Tuo oli itselläkin yksi suurimmista kritiikeistä. Pelin rytmitys on aivan surkea. Edelleen muistuu mieleen se miten eeppisen Eikon taistelun jälkeen olen vartin päästä keräämässä jotain kiviä joen penkalta.. Tuo taisi vielä olla päätehtävä.

Niissä viimeisissä sivutehtävissä oli sentään jotain järkeä ja ne liittyy vahvasti sivuhahmojen tarinoihin, mutta sanotaanko, että 90 % sivutehtävistä oli aivan turhanpäiväisiä ja myös ihan pelin päätarinan rytmityksessä oli ongelmia.

Olipas vakuuttava demo! Poikkeuksellisen pitkä pätkä peliä ja onnistui tehtävässään: sai minut kiinnostumaan pelistä ja jopa harkitsemaan ostamista. Audiovisuaalinen herkuttelu oli huippuluokkaa. Koukku upposi syvään, vaikka multa puuttuu täysin FF-nostalgianoste. Jostain syystä on kaikki vähänkin testatut FF:t jääneet kesken. Minä olin enemmän Ultima-sarjan faneja kasarilla ja ysärillä ja FF tuntui olevan mulle turhan häröpalloa. Maltan nyt kuitenkin odottaa arviot ennen kuin sormi hipelöi ostamisnappia.
Viime vuoden laatupelisumasta selvinneenä pääsin minäkin vihdoin työstämään FF16:ta. Toistaiseksi olen pelannut n. 20 tuntia ja pakko tunnustaa, että tällaiselle FF-ummikolle tämä eeppinen high fantasy on maistunut melkoisen hyvin. Jätän varsinaisen arvion läpäisyyn, mutta kyllähän sen jo nyt tietää, että audiovisuaalinen herkku vetää kovasti plussalle ja haasteeton napinhakkuu pistää vähän kapulaa rattaaseen. Pelaan pelin varmasti ilolla loppuun ihan jo pelkästään fiilistelläkseni yhtä videopelihistorian upeinta soundtrackiä (löytyy muuten kokonaan soundcloudista työpäiväin ratoksi). Tuohon demoaikaiseen kommenttiini vielä viitaten on erityisen huvituttavaa, että hahmo, puolijumala, mikälie nimeltään Ultima tuntuu olevan tarinan pääpahiksia. Universumi varmaan halua kertoa minulle jotain :)

Clive työn touhussa
...mutta sanotaanko, että 90 % sivutehtävistä oli aivan turhanpäiväisiä ja myös ihan pelin päätarinan rytmityksessä oli ongelmia.
Tämänkaltaisten kommenttien saattelemana olen jättänyt sivutehtävät pääsääntöisesti koluamatta. Hakekoon joku muu Hideawayn asukki kukat joenpenkereeltä tai uudet vaatteet tenaville. Ihan tarpeeksihan tässä on pääjuonessa naarattavaa, eikä se onneksi vaadi sivutehtävägrindausta edetäkseen.

Tämänkaltaisten kommenttien saattelemana olen jättänyt sivutehtävät pääsääntöisesti koluamatta. Hakekoon joku muu Hideawayn asukki kukat joenpenkereeltä tai uudet vaatteet tenaville. Ihan tarpeeksihan tässä on pääjuonessa naarattavaa, eikä se onneksi vaadi sivutehtävägrindausta edetäkseen.
Ymmärrän valinnan mutta kyllä sinne sekaan (ikävä kyllä) mahtuu mielenkiintoistakin hommaa, tai ainakin jutustelua ja tarinaa. Ja ikävä siksi että en äkkiseltään pysty heittämään mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Joku yhdentekevältä kuulostava kukkien hakukin voi johtaa johonkin muuhun. Tai sitten ei, en muista tarkalleen onko ne aina sitä mitä luvataan. Ehkä ainakin pääosin ne on aina sitä mitä sanotaan mutta joku yllätys (tai "yllätys") sinne saattaa esteeksi tulla vaikka kukkien haulle.

Minuakin nämä sivutehtävien turhuus/yhdentekevyys ja varsinkin niiden pääpelin sekaan rytmityksen outous on turhauttaneet mutta olen silti ne päättänyt tehdä. Tuskin on montaa jäljellä, joten painetaan vielä ne loput kymmenen sivutouhua.

Yleensä ottaenkin peleissä ärsyttää sama ajoittainen ongelma, eli että sivutehtävillä tuodaan lähinnä pelitunteja eikä oikein mitään muuta. Tuo FF 7 Rebirth tuntuu olevan vielä oikein seuraavalla tasolla siinä, kuinka levitetty sisältö siinä on. Hankala FF-ummikkona innostua siitä että alkuperäisen teoksen yksi osa on levitetty ihan järkyttävän massiiviseksi. Itse olen pelannut vain FF 7 remaken (tarina, lore ja hahmot hyviä mutta varsinainen tekeminen aika grindiä ja tylsää) ja nyt tätä XVI:tä, joka on turhia sivutehtäviä lukuun ottamatta ihan hiton kova peli. Taistelunkin yksinkertaisuus ei lopulta ole haitannut vaan olen tykännyt mättää vihulaisia kuonoon.

Ymmärrän valinnan mutta kyllä sinne sekaan (ikävä kyllä) mahtuu mielenkiintoistakin hommaa, tai ainakin jutustelua ja tarinaa.
Epäilemättä sieltä voi löytää lisää ihan kivaa maailman- ja hahmojenrakennusta. Mä luulen, että mun pelitunnit/eurot -sijoitus maksaa itsensä takaisin pelkkään pääjuoneen fokusoimalla. Onneksi sentäs
chocoboni
. Sen löytämättömyys olisi voinut harmittaa.

CDPR on omalla listallani mestari sivutehtävien käsikirjoituksessa. Ne eivät juuri kalpene päätarinoille. Tässä FF:ssä sen sijaan jo graafinen ero patsaana seisovien NPC:eiden kanssa on huima pääjuonen hienosti ohjattuihin cutsceneihin. Mitäs nostivat riman itselleen niin korkealle.

Tämän päiväisessä paneelissa Yoshi-P ilmoitti että toinen DLC julkaistaan 18.4.
Pelin PC versiosta ei muuta mainittu kuin että: "Coming soon".

Uusi alue näytti varsin kauniilta, sijoittuu peruspelin tarinan loppupuolella, mutta DLC alueella taivas on sininen!

PC-versio FF7 Rebirthistä kiinnostaa enemmän kuin tästä, mutta on tässä kuitenkin kyseessä Final Fantasy, joten jos vaan sopivaan väliin julkaistaan, niin kyllä tämänkin suhteen voi olla ostonappi herkässä.

PC-versio FF7 Rebirthistä kiinnostaa enemmän kuin tästä, mutta on tässä kuitenkin kyseessä Final Fantasy, joten jos vaan sopivaan väliin julkaistaan, niin kyllä tämänkin suhteen voi olla ostonappi herkässä.

Kyllä sekin toki kiinnostaa mutta juuri pelin pelanneena ja koska sen julkaisu on joskus 2025 puolella niin ei jaksa tällä hetkellä siitä innostua.

Pelin tuottaja jättää kommenteissaan oven auki myös muille versioille, kunhan PC-versio on saatu julkaistua. Ei puhu mistään tietyistä alustoista, mutta kaipa ne vaihtoehdot ovat lähinnä Xbox ja ehkä Nintendo Switchin seuraaja.

Rising Tide lisärihän julkaistiin tänään, Tulee kyllä jossain vaiheessa hommattua mutta varsinkin FFVII Rebirthin jälkeen jotenkin ei ole mikään kiire palata takaisin tämän pelisarjan pariin, koska Overal itselleni FFVII Rebirth on paljon parempi peli, kun FFXVI, lisärin lisäksi itse emopeli sai ison Patchin, missä on tehty myös paljon skill balance muutoksia joten jännä nähdä miten ne näkyvät käytännössä, no eiköhän tuo lisärikin kumminkin tarjoa hyvää viihdettä ja varmaan jos omistaisin jo Expansion/season passin niin olisin sitä jo testannut. ilmeisesti se uusi lisäri tarjoilee ainakin sellaisen 5-8 tuntia lisää pelattavaa

Viimeksi muokattu:
Jo aiemmin tunnustin, että ysärillä minä olin herrakansanosteissani Ultima-miehiä ja suorastaan syljin pelikonsolikansan Final Fantasyn piikkitukille ja japanialaiselle melodraamalle. Kuinka runollista, että rakkauteni Final Fantasy -sarjaan roihahtaa juuri kun Ultima-nimistä pahista pääsee kurmottamaan eeppisen skaalan puolijumalaisin Eikon-voimin. Nyt kun peli on paketissa, voin vetää yhteen plussat ja miinukset.

Hyvää
+ Audiovisuaalinen ulosanti. Grafiikka on upeaa ja ääninäyttely ensiluokkaista. Cidin (alkuperäisen) ääni on kerrassaan erinomainen. Yhtälailla Clive, Joshua, Jill ja monet muut ovat selvästi parempia ääninäyttelijöitä kuin yleensä peleissä.
+ Masayoshi Sokenin säveltämä musiikki on hykerryttävän mainio ja komppaa mahtipontisuudessaan tarinankerrontaa.
+ Peli on eeppisen tason high fantasyä. Low fantasyssä tympii, että yhtä pientä valopallotaikaakin pihtaillaan. Tämä on varmaan eeppisintä fantasiaa ikinä sitten Eriksonin Malazan-kirjasarjan. Behemoth-taistelu yksinään veti virneen kasvoille. Onneksi Eikon-taisteluita maltettiin kuitenkin annostella sopiviksi paloiksi.
+ Valtakuntien rajat ja vuosikymmenten ylittävää tarinaa oli ilo seurata.
+ Interaktiivinen maailmankartta, ystävyysvihasuhteet ja lorekirjasto on upeasti toteutettu osaksi peliä ja kekseliäästi cut scenen aikana voi käydä vilkaisemassa, että kuka oli kekä ja mikäs tämä valtio nyt olikaan.
+ Maailma muuttuu ja elää tapahtumissa. Sivuhahmot kommentoivat kivasti Cliven tekemisiä.
+ Taistelut kaikessa mahtipontisuudessaan...

Huonoa
-...taistelut kaikessa napinhakkuudessaan. Tosin kiva on pelata peliä, joka ei turhauta, vaan tuntuu jopa helpolta minunkin taidoillani. Ehtiihän niitä Fromin pelejä työstää taas vastaisuudessa. Yllättävän monipuolinen taistelumekaniikka sieltä lopulta sukeutuu. Aina vaan ei väri- ja partikkeli-ilotulitukselta meinaa ehtiä nähdä mitä taistelussa tapahtuu, mutta sekään haittaa, kun peli ei siitä pahemmin rankaise.
- Minä se ihan tykkään elokuvallisuudesta ja tarinavetoisista cut sceneistä, mutta joku tallennusmahdollisuus suotakoon välillä! Pari kertaa ajautuduin ansaan, jossa eeppinen taistelu tai Sillä aikaa toisaalla -vetoinen elokuvapätkä vain jatkuu ja jatkuu, vaikka tylsän reaalimaailman velvoitteet jo kolkuttelevat lopettamaan pelaamisen.
- Sivutehtävät tuntuivat kovin turhalta puuhastelulta, semminkin kun maailman tulevaisuus on vaakalaudalla eikä sivutehtävistä saatavat palkinnot pistäneet houkuttelemaan. Kiva kai, että ovat siellä niille, jotka lisäpuuhastelua kaipaavat.
- Uudet aseet ja kamat tuntuivat nekin vähän turhilta minimaalisine pistekorotuksineen, mutta olisin varmaan valittanut, jossei olisi päässyt vähän kamoja parantelemaan.
- Wanhanliiton pelisuunnittelu rajattuine alueineen ja tikapuunuolineen toi mieleen Dragon Aget ja muut menneen ajan muistirajoitetut ropeilut. Onneksi maailma ja lokaatiot olivat niin huolella käsin askarrellut, etten rajoituksista harmistunut.
- Kai 30 fps + motion blur vs. notkahteleva 60 fps vähän rokottaa pisteitä. Kultasilmineni kestin 30 fps:n vielä kerran sikäli kun muu ulosanti oli niin huikea.

Joko sanoin ne musat? Soundtrack, joka löytyy kokonaisuudessaan Soundcloudin kautta, lähtee soimaan taustamusiikkina tuon tuosta. Find the Flamen läjähtäessä soimaan tietää, että nyt paisutellaan tarinassa seuraavalle tasolle.

Mitäs niitä tähtiä pihtailemaan. Annetaan kaikki 5/5. Erinomainen peli, joka piti otteessaan melkein koko 55 tunnin kestonsa.

Sen verran paljon tykkäsin pelistä, että en halunnut sen loppuvan kesken. Hyvän pelin merkki selvästi. Ostin delsut kuljeksimasta ennen kuin pääjuoni piti paketoida loppuun. Delsuista vielä erikseen kommentit:

Echoes of the Fallen
Oikeastaan vain yksi luolasto lisää, joka sekin oli graafisesti kierrätettyä kuvastoa. Koko lore muinaisen kansan jättämien raunioiden ympärillä oli kyllä kiehtova. Delsu huipentuu boomerin reflekseille liian vaikeaan loppupomoon, jossa vielä tyylirikkona musiikki vaihtuu kiusallisen geneeriseksi pelijumputukseksi. En saanut pomoa lihoiksi edes story-modessa hampaita kiristellenkään. Pitäköön tunkkinsa. Varmaan ihan kiva niille, joille emopeli oli liian helppo (mitä se kyllä vähän onkin). 2/5

Rising Tide
Tässä palattiin takaisin siihen hyvään eeppiseen fantasiaan, jota halusin kokea lisää. Pelkästään ajan tuolle puolen jumittunut hyökyaalto oli niin hieno miljöö, että delsun hinta oli perusteltu. Leviathan-taistelu oli yhtä hieno kuin peruspelin muut Eikon-kahinat. Annetaan 4/5, koska pieni taisteluväsymys sai jo skippaileemaan ainakin sivuhahmojen jorinoita.

Tätä mahtipontista herkkuahan on saatava lisää! Pistin samantien FF VII:n remaken (sen ekan osan) ostaen. Vaikka vietin lapsuuteni Ultiman Britanniassa, niin pääsenpähän kokemaan tämän sarjan herkkuhetket viimein nyt.

Fantasia, jossa tukat ovat mallia piikki......ja miekat mallia isoLoppua kohden Cliven voimat alkavat mennä mahtipontisiksi

Viimeksi muokattu:
Saisivat jo julkistaa sen PC version, kaikkine ongelmineenkin tämä on itselle parempi peli kuin Rebirth ja olisi herkullista päästä takaisin hakkaamaan mörköjä sekä kokemaan nuo laajennukset.

PC-versio tulee ulos syyskuun 17. päivä. Käsittääkseni demo on jo ulkona. Mitään uutta tuossa ei ole, paitsi paketti sisältää Echoes of Fallen ja Rising Tides-DLC:t.

PC-versio tulee ulos syyskuun 17. päivä. Käsittääkseni demo on jo ulkona. Mitään uutta tuossa ei ole, paitsi paketti sisältää Echoes of Fallen ja Rising Tides-DLC:t.

Kaksi eri versiota. Toinen 50€ joka sisältää pääpelin ja toinen 70 joka sisältää kaiken. Jos demo toimii sulavasti niin lähtee oitis ennakkotilaukseen, tätä herkkua on odotettu.

EDIT: Demoa testattu ja onhan tämä loistava PC versio, ei minkäänlaista stutterointia ja frame-gen päällä mennään 150 fps. Ongelmaton tämä ei kuitenkaan ole. Cutscenet on 30 FPS ja ei ultrawide tukea, jälkimmäinen näistä varmasti hoidetaan modilla kuntoon kuten aina näissä japanin suunnalta tulleissa peleissä. 30 FPS cutscenet myöskään ei ole mikään yllätys, iso homma tehdä ne uudestaan isommalla frameratella.

Kyllähän tästä on näillä näytöilla lupa odottaa äärimmäisen sulavaa kokemusta joka on iso juttu action pelille ja varmasti oma toinen kierros pelin parissa tulee olemaan paljon parempi.

Viimeksi muokattu:
Kaksi eri versiota. Toinen 50€ joka sisältää pääpelin ja toinen 70 joka sisältää kaiken. Jos demo toimii sulavasti niin lähtee oitis ennakkotilaukseen, tätä herkkua on odotettu.

EDIT: Demoa testattu ja onhan tämä loistava PC versio, ei minkäänlaista stutterointia ja frame-gen päällä mennään 150 fps. Ongelmaton tämä ei kuitenkaan ole. Cutscenet on 30 FPS ja ei ultrawide tukea, jälkimmäinen näistä varmasti hoidetaan modilla kuntoon kuten aina näissä japanin suunnalta tulleissa peleissä. 30 FPS cutscenet myöskään ei ole mikään yllätys, iso homma tehdä ne uudestaan isommalla frameratella.

Kyllähän tästä on näillä näytöilla lupa odottaa äärimmäisen sulavaa kokemusta joka on iso juttu action pelille ja varmasti oma toinen kierros pelin parissa tulee olemaan paljon parempi.
Mulla eri kokemukset PC-versiosta. Stutterointia on vaikka peli compilaa shaderit ekalla käynnistyksellä, Steamin mukaan 14900k ja 4090 tasosilla myllyillä on samaa ongelmaa. Asian voi myös tarkistaa sillä et kattoo frametimejä josta sit huomaa et juuh, kyllähän se stutteraa.

FPS noin muuten pelattava DLSS kanssa. Mutta siinä tuntuu olevan joku pielessä? Menee peli huomattavasti suttusemmaks heti kun DLSS laittaa päälle, vaikka pitäis balancedilla ja ottais adaptiivisen reson pois. DLSS ei normaalisti kuse kuvanlaatua yhtään, mutta tässä jostain syystä menee suttuseks samantien. En kokeillu FSR tai Xess, koska mikäli DLSS toimis miten pitäis niin se olis se parhain vaihtoehto...

Ultrawide-tuen puuttumiselle alkaa olemaan tälleen 2024 vuonna tekosyyt aika vähissä. Etenkin kun Squarella on pelejä jotka toimii suoraan paketista 21:9 kuvasuhteella. Helvetti, FF15 toimii suoraan paketista ultrawidellä ja tuntu noin muutenkin paremmalta porttaukselta. FF7 Remaken PC porttaus taas sit oli vaihteeks aika köykänen kötöstys niin mulla on kyllä hankala keksiä syitä et miks Squarella on laadun kanssa ongelmia niin pelillisesti kuin porttauksenkien puolesta. Koskaan ei tiiä mitä saa.

Ultrawiden todnäk saa korjattua aika nopeastikin julkasun jälkeen. Tai no, en tiedä. FF7R on edelleenkin tosi paha kötöstys se UW fiksi ja se sentään pyörii UE4:llä, toisinku tää pyörii jollain Squaren sisäsesti duunaamalla moottorilla. 30fps cutscenet on vähän äh, niitä harmittelin jo PS5.

Ostetaan complete sit max 20€ hintaan alennuksesta, pääpeli pelattu jo PS5 ja niin kovaa hinkua ei oo pelata toistamiseen, etenkin kun sen joutuis taas sillä turhan helpolla Action Modella pelaamaan ja FF mode jäis taas välistä.

Olin hyvin väärässä cutscene 30 FPS lukituksen kanssa se on poistettu jo modilla, samainen modi tuo ultrawide tuen myös. Jestas miten laiskoja SE ollaan näiden kanssa jos se on näin helppoa.

Rising Tide
Tässä palattiin takaisin siihen hyvään eeppiseen fantasiaan, jota halusin kokea lisää. Pelkästään ajan tuolle puolen jumittunut hyökyaalto oli niin hieno miljöö, että delsun hinta oli perusteltu. Leviathan-taistelu oli yhtä hieno kuin peruspelin muut Eikon-kahinat. Annetaan 4/5, koska pieni taisteluväsymys sai jo skippaileemaan ainakin sivuhahmojen jorinoita.
Tästä tulikin mieleen, että onko tämä dlc hintansa arvoinen? Echoes of Fallen ei ollut kovin hääppöinen, enkä oikeastaan ole XVI:n emopelin suurin fani, joten ajattelin, että onko tuo Rising Tides todella kahdenkympin arvoinen? Olen vähän kyttäillyt alennuksia, mutta harvoin (jos ollenkaan) nämä dlc:t ovst tarjouksessa.

Echoes of the Fallen oli oikeastaan pelkästään yhden pelisarjan ikoninen pomomättö joka ei ollut omastakaan mielestä kaksinen ja vaikka Rising Tide toi mukanaan kaksi uutta summonia niin jotenkin turhaa (vaikka laajempi) oli kyllä sekin eli extraa en kyllä noista maksaisi..
Itse pelille kumpikaan dlc ei tuo oikeastaan mitään uutta arvoa omasta mielestä millään lailla..

PC version demo on saanut päivityksen joka korjaa isompia ongelmia.

FINAL FANTASY XVI PC Demo Version Update 1.01

An update has been released for the FINAL FANTASY XVI PC demo available on Steam and Epic Games Store, introducing a number of improvements and adjustments to the game.

Improvements have been made to DLSS, FSR, and XeSS quality.
This should help to alleviate various graphical issues such as blurring (DLSS/XeSS) and pixelation (FSR).

The following issues have also been addressed:

Dynamic Resolution being locked on the lowest setting.
Enemies not appearing properly in certain battle content.
Graphics not displaying properly on certain stages.
Graphical tearing in certain instances when using borderless screen mode.
SFX not playing properly under certain conditions.
UI not displaying properly under certain conditions.
Screen resolution changing under certain conditions.
Rare instances of GPU crashes.
Other minor issues.
We are currently aware of instances of stuttering on certain PC environments, and are investigating the issue.

Ylös Bottom