Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fire Emblem Engage

JTahti

Well-Known Member
Fire%20Emblem%20Engage.jpg


Nimi: Fire Emblem Engage
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Switch
Lajityyppi: Vuoropohjainen strategia
Julkaisu: 20.1.2023
KonsoliFIN Pelisivu

Traileri:

Ensi viikolla ilmestyy.
 
Varovaisin odotuksin katsotaan mitä tulee. Tree Houses oli ensikosketus sarjaan ja tämä peli kun on paluu juurille niin kaikki koulujutut on karsittu pois. Teknisesti peli on ainakin ottanut ison harppauksen eteenpäin Kolmesta talosta.
 
Kovin odotuksin ensi viikkoa kohti. Three Houses oli myös mulle ensimmäinen kosketus sarjaan ja tykkäsin kovin. En ole hirveästi katsellut videoita välttääksesi kaikki spoilerit hahmoista ym. mutta sen mitä olen nähnyt, niin innostaa kovasti.
 
GBA:n Fire Emblemeista lähtien pelannut lähestulkoon kaikki lännessä ilmestyneet sarjan pelit (noh Gamecuben ja Wii:n Emblemit ovat jääneet väliin) ja olen kyllä erityisen fileepihveinä tulevasta julkaisusta. Three Houses näyttäytyi yhtenä sarjan heikoimmista osista, vaikkei missään nimessä huono peli ollutkaan. Tulevasta osasta odotukset ovat kovat, jos vain mennään enemmän tai vähemmän perinteisemmän meiningin mukaan.

Nyt vain pohdinta päälle, että vieläkö jaksaisi jauhaa permadeathin kanssa vai piisaisiko vaikeusastetta muutoinkin riittävästi.
 
peli on tosiaan enemmän perinteisen, Fire Emblem Awakeningien oloinen, kun Three House:n tyylinen ja itse pidän siitä. on tässäkin kaikkea pientä näprättävää ja romance optioineita, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa kun Three Housessa, Fire Emblem Three houses oli kyllä loistava peli mutta se kaikki time managementti toivon mukaan loistaa nyt poissa oloillaan. ja mitä katsellut videioita niin aikalailla se main focus nyt on niissä taisteluissa. no Fire Emblem Awakeningien metascore on 92 ja se on yksi 3ds:n parhaista peleistä joten innolla odotan mitä sieltä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Fire Emblem on aina parhautta. Etenkin jos pysyttelee kauempana Three Housesin hölmöistä koulunysväyskuvioista. Parasta tässä sarjassa on se itse taistelu. Itsellä jää tosin nyt tämän pelaaminen jollekin myöhemmälle ajankohdalle, ehkä loppuvuoteen, buu.
 
Rewikoita alkaa näkymään, ja hyvältä näyttää. ign:ltä 9 yms


 
Rewikoita alkaa näkymään, ja hyvältä näyttää. ign:ltä 9 yms



Ihan hyvältä vaikuttaa. Varmaan tulee joskus ostettuu. Mutta nyt alkaa tulee niin paljon pelattavaa että menee vääjäämättä loppuvuoteen vähintään.
 
peli tuli tosiaan eilen postissa ja hyvin on kyllä maistunut, peli tosiaan eroaa aika paljon Three Housesta ja tosiaan enemmän perinteinen Fire Emblem, Tärkein asia mitä jo tuossa aiemmin toivonkin niin kaikenlainen time management loistaa tässä poissa oloillaan ja asiat saa tehdä omaan tahtiin, tässä myöskin hahmot rekrytoidaan taisteluiden kautta eikä keskustelujen ja lahjojen mikä on myös erinomainen muutos.

Hahmojen customointi on todella kovalla tasolla ja siihen saa kyllä käytettyä aikaa vaikka kuinka paljon, pelissä on myös Gacha tyylinen mekaniikka missä valmistetaan sormuksia, jokaisella emblemillä on 40 eri sormusta tierit mukaan lukien eli nopeasti laskettuna noita ringejä on joku lähemmäs 500 kappaletta. ,mutta se mikä on tehnyt ison vaikutuksen on nuo Emblemit, ne on aikamoisia gamechangereitä. esim voit laittaa flying tyyppiselle Herolle vaikka Healer Emblemin sen jälkeen sinulla on lentävä healeri, tai vaihtoehtoisesti laitat ratsumiehelle mage tyyppisen emblemin sen jälkeen sinulla on Cavalry Mage, tässä vain muutama vaihtoehto mainitakseni, sitten on vielä erikseen kaikki passive skillit ja weapon masteryt ja atribute bonukset jotka voi vielä erikseen opetella. eri emblemeiltä.

Tarina ja hahmot vaikuttavat kanssa ihan mielenkiintoisilta. hahmojen väliset bond keskustelutkin ovat aikalailla sitä samaa mihin ollaan totuttu Three Housessa. Sideaktiviittejäkin löytyy sopivasti ja jokainen side aktiviteetti nostaa jollain tasolla hahmojesi bonding leveliä. voit esim adoptoida eläimiä, Treenata hahmojasi eri lihaskunto aktiviteeteissä tai sitten voit myös ottaa duelie hahmojesi kanssa joka antaa sitten bonding leveling lisäksi XP:ta, myöhemmin avautuu sitten Trial testejä joita löytyy solo sekä cooppina. tuossa muutama mainitakseni, tykkään myös siitä että jos pelaat peliä online tilassa löydät muiden pelaajien kuolleita ruumiita voi sitten loottailla xp:ta ja itemeitä. Vaikeusasteita pelistä löytyy 3 erilaista normal, hard ja maddening, aloitin tuolla maddeningilla mutta vaihdoin nopeasti hardiin koska Maddeningilla et pysty tallentaa kesken taistelun mutta Hardilla, pystyy ja toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani tuon osalta. Soundtrack on myös kovalla tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Odotan varovaisella innolla. Olen (muistaakseni) viisi osaa läpäisseenä jonkinasteinen Fire Emblem-fani (joka suree edelleen FE Cipher -korttipelin kuolemaa), mutta edellinen osa Fuuka Setsugetsu tyssäsi jo alkuunsa tylsän oloisen koulumaailman, oheistekemisen ja liian pienen fonttikoon takia.

Toivon tosiaan, että kiintopiste on taisteluissa. Niistä pidän kaikkein eniten!
 
joo kyllä pelissä mennään puhtaasti taistelut edellä. tuo nimikin eli Engage, aikalailla myöskin viittaa siihen että oletko valmis taisteluun, pelissä voi jopa halutessaan lähes tulkoon grindata koska main ja sidemissioneiden lisäksi sinne myös ilmestyy Skirmish missioneita´ja kohta aukee trial taistelut yms. joten taisteleminen ei kyllä lopu kesken.

itse nyt menen chapter 9:ssa ja tunteja semmonen 14h takana, ja tuntuu että taistelut sen kun vain paranee kokoajan kun saat uusia Emblejä ja työkaluja lähestyä taisteluja ja Classin vaihto/upgrade sealeja. tekisi mieli sanoa että vaikka tykkäsin Marvel Midnight Sunin taistelusysteemistä kovasti niin tykkään tästä vielä paljon enemmän. kiitos noiden kustomointi mahdollisuuksien. oikeastaan voit jokaisesta hahmosta voit tehdä juuri sellaisen kun haluat. pidän paljon siitä että Atribuutti kasvut levelin jälkeen on täysin randomeja, ja varmasti tuo vaihtelua siihen että eri pelaajilla voi täysin erilainen party kun sinulla. Hahmoja pelissä on myös ihan hirveästi sanoisin että minulla on jo yli 20 eri hahmoa ja tuntuu että kokoajan hahmoja tulee lisää. jokaisella hahmolla on myös oma Personal Ability esim yhdellä hahmolla on semmoinen personal ability että hänellä on mahdollisuus saada 500 goldia jokaisesta taposta yms. tietenkin jokaisella hahmolla on myös nuo omat bonding level keskustelut ja muut.
 
Muutama chapter täälläkin läpäistynä ja hyvin on maittanut. Hard ja kasuaali tasona, niin ei tuu permakuolemia. Sen verran lisään itselleni vaikeutta, etten käytä kelausta ollenkaan.

Vaikka vähän kaipaankin edellisen osan koulusysteemiä, niin on tämäkin oikein viihdyttävää settiä. Hahmoja tuntuu tosiaan tulevan joka nurkalta mukaan kööriin ja taisteluja piisaa. Paljon muitakin hyviä juttuja mukana ja jo se että päähahmollakin on nyt ääni, niin tuo paljon jo lisää tarinaan.

Juoni tuntuu alun perusteella melko perushutulta ja dialogi melko kliseiseltä. Japsiäänet itsellä käytössä ja olo on ku jotai tyttöanimea katsoisi. Kuitenkin vielä on mielenkiinto pysynyt yllä.

Taistelut ovat mielestäni haastavampia nyt ja oma päähahmo ei oo enää sellainen ylivertainen tappokone niinkö kolmessa talossa oli. Sormukset tuo mielenkiintoa lisää ja innolla odotan hahmoluokkien aukenemista.
 
joo tuo animemainen dialogi pelissä on kyllä semmonen että, jos siitä KAWAIII!!! kulttuurista ei niin tykkää, niin sitten tämä peli ei ole kyseiselle henkilölle. Itsehän katselen animea niin paljon että, pidän siitä, mutta esim katselin cohhcarnagen streamiä niin hän taisi pelata tunnin ja vaihtoi peliä, kun hänelle tuo Animemainen dialogi oli liikaa. itsehän tosin pelaan vielä englantilaisilla voiceilla.
 
Täälläkin aloiteltu Emblemin peluu parin tunnin verran. Valitsin Hardin ilman permadeathia, ettei mene aivan höyläämiseksi.

Heti lyhyelläkin peluulla huomasi edellisosasta huomattavasti parantuneen visuaalisen ilmeen- tästä suuri hip huraa. Taistelun käyttöliittymä on myös todella intuitiivinen ja kaikki tarvittava data löytyy kätevästi. Asetuksia piti kuitenkin rukata hieman ja lisätä gridi näkyviin sekä ehdottomasti ottaa pois free movement hahmolla liikkumisalueella. Vanhan liiton tapaan liikuttaminen tuntuu vaan luontevammalta.

Tarina toisaalta ei herätä vielä ainakaan erityisiä tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Ääninäyttely on tuntunut jopa melko kehnolta omaan korvaan (Tales of Arisea pelannut viimeksi, liekö vaan kova verrokki?) ja yritin vaihtaa hetkeksi jopa alkuperäiskielelle. Hahmoja ei vielä pariin tuntiin ole liiaksi mukaan ehtinyt tulemaan, mutta ovat olleet melko geneerisiä kumppanuuksia tähän mennessä.

Noh, pääasia on kuitenkin combat ja se tuntuisi vastaavan odotuksia. Ei näitä pelejä ennenkään varsinaisesti ole säkenöivän juonen tai tarinankerronnan vuoksi pelattu. Hauskoja/ sympaattisia / pidettäviä hahmoja on kuitenkin mukava paimentaa taistelukentällä, joten toivottavasti helmiä tulee silläkin saralla vielä vastaan.

Ai niin ja vielä pelin äänistä / musiikeista jo pieni erityismaininta vaikka vasta alussa olenkin. Kuulostaa laadukkaalta ja hyvin tehdyltä. Myös cutscenejä on ollut runsaasti ja ovat toimittaneet ihan mukavasti.
 
nyt olen pelin puolivälissä ja hyvin maistuu edelleen tosin tuntuu että tuolla hub alueella on semmoisia vähä turhiakin aktiviittejä, kuten esim tuo lihakunto training vie aivan liikaa, sitten jos jokaisen missionin jälkeen käy suorittamassa tuolla hubissa, siellä tarvittavat rutiiinit, niin siihen menee ainakin se 15-20 minuuttia ellei jopa enemmän. ison miinuksen peli saa kyllä siitä että nuo asusteet mitä pelissä voi hahmoilleen ostaa ovat vain hub aluetta varten. eli taistelussa jokaisella on se default vaatetus.

se mistä pidän nyt kun on saanut valmistettua noita S tason bond ringejä, niin joisssakin niissä on myös passive skill mukana ja jotkut ovat todella voimakkaita, mainitaan esimerkkinä että sain ringin jolla on mahdollisuus castata wind tyypin spelli kahdesti putkeen, windin kaikki tier spellit mukaan lukien, niin kuulostaa todella voimakkaalta kun muutenkin casterit tässä pelissä on suhteellisen voimakkaita, yksi hahmoistani on battle mage ja se tappaakin varmaan yksin 40-50 prosenttia vihollisista, sillä on myös niin korkea evade rating että se väistää yleensä vihollisen iskut ja sitten iskee 2 spelliä putkeen ajattelin laittaa hänellä tuo S ringin missä on tuo double wind niin hänestä tulee vielä kovempi. kyseessä on myös hahmo johon olen eniten panostanut muihin en ole vielä hirveästi koska, kokoajan tulee uutta hahmoa ja teamini vaihtuu kokoajan. sen sijaan olen rollaillut noita bond ringejä.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon on ollut puhetta siitä että Nintendo istuu pelien päällä vaikka ovat valmiita ja odottavat vaan sopivaa hetkeä. Nyt näille väitteille on ehkä saatu vähän pohjaa parin lähteen verran koskien ainakin tätä peliä.


 
Chapter 8 menossa nyt, eli tahti ollut melko verkkainen tässä kuluneen viikon aikana. Hard-vaikeustasolla aluksi muutama tehtävä antoi mukavasti haastetta, mutta sittemmin taistelut menneet kyllä melko suoraviivaisesti. Hieman syö peli-intoa kyllä tässä kohtaa ainakin pienoinen haasteen puuttuminen. Netissä tunnutaan puhuttavan kyllä, että Hardissa olisi paljon haastetta joten toivottavasti sitä vielä tulee eteen. En mitään levuttamista ole harrastanut chaptereiden välissä, eli skirmishit jätetty tarkoituksella väliin. Toki Classic-pelimuodolla olisi haastetta saanut aika mukavasti, mutta puolet tyypeistä olisi kyllä mullattu jo chaptereissa 4-6 :D.

Somnielin aktiviteetit tuntuvat jo niin puuduttavilta, että aloin miettimään oliko Three Housen kuviot edes näin kuluttavia. Pitää varmaan pakottaa itsensä suoraviivaistamaan ja päästää irti siitä ajattelusta, että jokaisen chapterin välissä pitäisi käydä vatsalihakset laittamassa kuntoon, kiillottamassa paskaiset sormukset ja ruokkimassa outoa kissaeläintä. Aukesi juuri tuo kalastuskin, niin yhdenlaisen ocd-halvauksen meinasi aiheuttaa sekin.

Ja mitä ihmettä joillain tyypeillä on kyllä sellaista ääninäyttelyä, että joutanut vilttiketjuun siltä istumalta! Noh kaikesta mutinasta huolimatta rakastan peliä ja taidan ruokkia sitä elukkaa jatkossakin...
 
Chapter 8 menossa nyt, eli tahti ollut melko verkkainen tässä kuluneen viikon aikana. Hard-vaikeustasolla aluksi muutama tehtävä antoi mukavasti haastetta, mutta sittemmin taistelut menneet kyllä melko suoraviivaisesti. Hieman syö peli-intoa kyllä tässä kohtaa ainakin pienoinen haasteen puuttuminen. Netissä tunnutaan puhuttavan kyllä, että Hardissa olisi paljon haastetta joten toivottavasti sitä vielä tulee eteen. En mitään levuttamista ole harrastanut chaptereiden välissä, eli skirmishit jätetty tarkoituksella väliin. Toki Classic-pelimuodolla olisi haastetta saanut aika mukavasti, mutta puolet tyypeistä olisi kyllä mullattu jo chaptereissa 4-6 :D.

Somnielin aktiviteetit tuntuvat jo niin puuduttavilta, että aloin miettimään oliko Three Housen kuviot edes näin kuluttavia. Pitää varmaan pakottaa itsensä suoraviivaistamaan ja päästää irti siitä ajattelusta, että jokaisen chapterin välissä pitäisi käydä vatsalihakset laittamassa kuntoon, kiillottamassa paskaiset sormukset ja ruokkimassa outoa kissaeläintä. Aukesi juuri tuo kalastuskin, niin yhdenlaisen ocd-halvauksen meinasi aiheuttaa sekin.

Ja mitä ihmettä joillain tyypeillä on kyllä sellaista ääninäyttelyä, että joutanut vilttiketjuun siltä istumalta! Noh kaikesta mutinasta huolimatta rakastan peliä ja taidan ruokkia sitä elukkaa jatkossakin...
Mulla on peli vikaa chapteria vaille purkissa ja sen enempää spoilaamatta nii sai kyllä hardilla sitä haastetta odotella ihan loppuvaiheelle peliä. Pari viimeistä chapteria on vähän pistänyt puntaroimaan taktiikkaa, mut valtaosan pelistä on kyllä läpäissyt suunnilleen parilla hahmolla. En tiiä onko vaan rng- jumalat suosineet, mutta on yks miekkamies luotu kyllä sellaiseksi koneeksi että sooloaa kentän ku kentän.

Myöhemmin aukeavat emblemiem prologuet on olleet sitä vaikeinta sisältöä. Päätarina on ollut helppoa kauraa. En oo skirmeshejä kans tehny ku pari, ku muutenki liikaa ruutia omalla jengillä jo. Maddening sitte seuraavaksi kokeiluun.

Oon kyl kaivannut tuota class-systeemiä Three Housesta. Tässä ei hirveästi iloa oo saanu hahmojen kehityksestä, eikä juuri oo jaksanu suunnitella mitään "buildeja". Harnillisesti myöskään skillit ei siirry mitkään luokasta toiseen, niin ei oo hirveesti hyötyä vaihdellakaa noita.
 
Mulla on peli vikaa chapteria vaille purkissa ja sen enempää spoilaamatta nii sai kyllä hardilla sitä haastetta odotella ihan loppuvaiheelle peliä. Pari viimeistä chapteria on vähän pistänyt puntaroimaan taktiikkaa, mut valtaosan pelistä on kyllä läpäissyt suunnilleen parilla hahmolla. En tiiä onko vaan rng- jumalat suosineet, mutta on yks miekkamies luotu kyllä sellaiseksi koneeksi että sooloaa kentän ku kentän.

Myöhemmin aukeavat emblemiem prologuet on olleet sitä vaikeinta sisältöä. Päätarina on ollut helppoa kauraa. En oo skirmeshejä kans tehny ku pari, ku muutenki liikaa ruutia omalla jengillä jo. Maddening sitte seuraavaksi kokeiluun.

Oon kyl kaivannut tuota class-systeemiä Three Housesta. Tässä ei hirveästi iloa oo saanu hahmojen kehityksestä, eikä juuri oo jaksanu suunnitella mitään "buildeja". Harnillisesti myöskään skillit ei siirry mitkään luokasta toiseen, niin ei oo hirveesti hyötyä vaihdellakaa noita.
Tuo on kyllä harmillista kuulla. Näiden pelien voi, suola ja kinkku olleet itselle hikiotsalla vedetyt kentät, jotka juuri ja juuri saa hoidettua jonkun onnekkaan väistön avustamana loppuun. Three Housesissa muistan olleeni Hard-tasoon varsin tyytyväinen.

On valtava sääli, ettei vaikeustasoa saa nostettua kesken niin voisi kokeilla maddeningia. 15h kellossa ”vasta” mutta sen verran pelaamiseen käytettävä aika kortilla, etten jaksaisi aloittaa taas alusta (kerran aloitin jo 3h jälkeen kun täytyi valita naaras-Alear, jota virheellisesti pidin polkkatukkaisena aluksi).

Samaa mieltä hahmonkehityksestä, että ei tämä mikään paras mahdollinen systeemi ole missään nimessä. Sormusten swappailu ja niiden skillien ostaminen ei ole ollut erityisen koukuttavaa. Jos jotain, niin aiheuttanut vain sen että valikoissa vietettävä aika on ollut valtava tämän pelin kohdalla kun olen liiankin kanssa pähkäillyt erilaisia vaihtoehtoja. Noh jos Hardin haaste on toisaalta tuossa, niin eipä niiden kanssa tarvitsekaan sitten erityisemmin optimoida.
 
Ylös Bottom