Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Horizon 5

Siis otat itsellesi huonomman auton ja ajat sitten top 3:een? Siinä tapauksessa ihan järkevä strategia.

Mietin itsekin välillä, että voisiko vähän huonommalla autolla pärjätä kisoissa, mutta käytännön kokemuksien mukaan ei kyllä mene yleensä kovin hyvin, jos rampauttaa itsensä. Jos joskus kehityn niin hyväksi, että alan voittamaan kisoja ylivoimaisesti, varmasti sitten lasken omaa tasoa muiden hyväksi.

Ok, loogisesti on siis vielä se vaihtoehto, että jos on ihan ylivoimaisen hyvä kuski, kannattaa ottaa huonompi auto. En itse vain oikein jaksa uskoa sen toimivuuteen Trialseissa tässä nykytilanteessa, koska vaikka olisit todella hyvä kuski, muut oman joukkueen kuskit puskisivat kisasi usein pilalle, jos he saisivat sinut kiinni parissa ekassa mutkassa, kun hitaammalla autolla et ehtisi karkuun.
Rampautan itseni ja samalla vastustajaa. Ja ei minun ole pakko huonompaa autoa ottaa, sanoin, että jos osa ottaa huonompaa, osa parempaa niin nuo AI autotkin tasoittuu siinä samalla, ettei kaikilla ole sielläkään sitä parasta autoa. Ja kun tässä ei ole pakko sijoittua ensimmäiseksi, jotta saa tarpeeksi pisteitä voittoon, kunhan tarpeeksi moni omasta tiimistä on tarpeeksi korkealla. Mutta joo en jaksa tämän enempää asiasta vääntää, huomannut vain omista kokemuksista, että noin on ollut parhaat mahdollisuudet tiimillä voittaa.
 
Mutta joo en jaksa tämän enempää asiasta vääntää, huomannut vain omista kokemuksista, että noin on ollut parhaat mahdollisuudet tiimillä voittaa.
Se voisi olla, jos voisi järjestää jotenkin sen tiimin tasapainoisesti. Jos ajatellaan vaikka minun tapausta, pelaan paremmin kuin n. 90% muista kisaajista Trialissa. Silloin todennäköisyys sille, että kaikki muut kuskit ovat minua parempia on yksi sadasta tuhannesta (1/0.1^5) laskelmieni mukaan. Eli minun kannattaa joka sadastuhannes kerta ottaa huonompi auto ja silloinkin vain, jos tietäisin ennakolta muiden tason, mikä ei ole mahdollista. Jos kaikki tekisivät laskelman omalla kohdallaan ja noudattaisivat sen tulosta, varmasti tilanne paranisi nykyisestä.
 
Tuosta Trials-pelimuodosta:

Siinähän on melko nerokkaan yksinkertainen pistelasku. Oliko se 100 pistettä per ohitettu auto? Jos pelissä on vain kaksi pelaajaa ja punaisessa AI-tiimissä vaikka kuusi, niin jo kolmanneksi ja neljänneksi tulemalla saa 400 + 400 ja tuo punaisten tiimi ei saa kuin 200 + 200 (ja ensimmäinen +50 koska on eka), joten voitto kotiin.

Yleensäkin ottaen tuossa tulee yleensä voitto siinä vaiheessa kun ne huonot tai kärsimättömät luovuttavat ja pinnistelevät jäävät ja ajavat tarpeeksi hyvin. Jos on täysi tiimi niin se on usein sitä että muut tönii ojaan myös oman tiimin pelaajia. Kokemusta on.

En ole varma menikö nuo luvut täysin oikein tuossa pistelaskussa mutta ideana tuo on kuitenkin noin. Eli kunhan pääsee tarpeeksi monen vastustajan ohi ja/tai tarpeeksi moni pääsee tarpeeksi monen vastustajan ohi. Ei ole mikään pakko olla kärkisijoilla.

On muuten rasittava pelimuoto tuo Eliminator.

Mikäli yhtään Battle Royalet on inhokkilistalla niin tämä se vasta onkin sellaisen ääriesimerkki. Millään muulla ei oikeasti tunnu olevan merkitystä kuin tuurilla. Annan pari esimerkkiä:

Pelasin ykköstason kuplalla. Näin kartalta että vastustaja on tulossa vastaan mutta hoksasin että itse menen keskustaa kohti, joten painoin kaasun vain pohjaan. No, vastaantulijahan haastaa kisaan ja selviää että hänellä on vitostason auto. Mutta sitten kun selviää että missä on maali, niin se onkin juuri siellä päin mihin minä kaahaan niin lujaa kuin pääsen ja joka on juuri päinvastaisessa suunnassa mihin tuo haastaja juuri paahtoi. Päädyin siis voittamaan tuolla kuplalla sen vitostason autoilijan.

Lopussa kävi sama minulle: ajelin ympyrässä lähinnä tutkaillen että mitä kannattaisi tehdä kun joku haastaa. No, minun keula ja vauhdit on juuri päinvastaiseen suuntaan mihin maali ilmestyy ja tämän toisen on juuri sinne päin.

Näiden lisäksi tietenkin vaikuttaa se että sattuuko osumaan hyvän autodropin kohdalle. Jollakin oli 10-tason auto kun itselläni oli muistaakseni 7 tai 6. Ei siinä kauheasti pysty tekemään.

Vertaisin tämän pelimuodon haasta/tuuri-osuutta about johonkin pokeriin. Asioita voi yrittää ennakoida ja ennustaa mutta lopulta se on "korteista" kiinni että miten käy.

Todella rasittavaa. Enkä ole kuin sen yhden voiton perässä että saisi sen achievementin.

Niin ja Battle Royaleista noin muuten pidän mutta tässä tuo randomius tuntuu ihan liian isolta ja vaikuttavalta tekijältä verrattuna about kaikkiin BR-peleihin mitä olen pelannut tai testannut. Isoin tekijä on juuri tuo maalin ilmestyminen: yleensä se voittaa, joka on jo valmiina sinne päin. Varsinkin jos on parempi auto.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten rasittava pelimuoto tuo Eliminator.

Mikäli yhtään Battle Royalet on inhokkilistalla niin tämä se vasta onkin sellaisen ääriesimerkki. Millään muulla ei oikeasti tunnu olevan merkitystä kuin tuurilla. Annan pari esimerkkiä:

Pelasin ykköstason kuplalla. Näin kartalta että vastustaja on tulossa vastaan mutta hoksasin että itse menen keskustaa kohti, joten painoin kaasun vain pohjaan. No, vastaantulijahan haastaa kisaan ja selviää että hänellä on vitostason auto. Mutta sitten kun selviää että missä on maali, niin se onkin juuri siellä päin mihin minä kaahaan niin lujaa kuin pääsen ja joka on juuri päinvastaisessa suunnassa mihin tuo haastaja juuri paahtoi. Päädyin siis voittamaan tuolla kuplalla sen vitostason autoilijan.

Lopussa kävi sama minulle: ajelin ympyrässä lähinnä tutkaillen että mitä kannattaisi tehdä kun joku haastaa. No, minun keula ja vauhdit on juuri päinvastaiseen suuntaan mihin maali ilmestyy ja tämän toisen on juuri sinne päin.

Näiden lisäksi tietenkin vaikuttaa se että sattuuko osumaan hyvän autodropin kohdalle. Jollakin oli 10-tason auto kun itselläni oli muistaakseni 7 tai 6. Ei siinä kauheasti pysty tekemään.

Vertaisin tämän pelimuodon haasta/tuuri-osuutta about johonkin pokeriin. Asioita voi yrittää ennakoida ja ennustaa mutta lopulta se on "korteista" kiinni että miten käy.

Todella rasittavaa. Enkä ole kuin sen yhden voiton perässä että saisi sen achievementin.

Niin ja Battle Royaleista noin muuten pidän mutta tässä tuo randomius tuntuu ihan liian isolta ja vaikuttavalta tekijältä verrattuna about kaikkiin BR-peleihin mitä olen pelannut tai testannut. Isoin tekijä on juuri tuo maalin ilmestyminen: yleensä se voittaa, joka on jo valmiina sinne päin. Varsinkin jos on parempi auto.

No kyllä Eliminarorissa muutakin, kuin tuuria tarvitaan. Kartantuntemus on suureksi hyödyksi ja autojen myös. Kupla on oikein hyvä auto ja kyllä sillä seiskatason autojakin pudottaa, mutta vuorelle se ei kyllä kiipeä. Numero ei kerro autoista paljonkaan, kaikki kutoset ovat hyviä, mutta seiskat Ferraria ja Mersua lukuunottamatta vaikeita ajaa. Kymppiluokka taas on yliarvostettu. Yhtään voittoa en ole kymppiluokan autolla saanut. Kakkostason Audi RS6 kulkee muuten reippaasti yli 300 km/h. Eniten tarvitaan mielestäni tuuria siinä finaalissa, oikea arvaus maalin suunnasta on melkein välttämätöntä ja lisäksi välillä kanttia kääntyä tietä pitkin pois maalin suunnasta, ennemmin kuin ajaa suoraan viidakkoon.
 
Eliminatorissa on tosiaan luvassa aika karu loppu tuuripelaajalle. Toki aika pitkälle voi päästä tuurilla, mutta kyllä sinne kymmenien pelaajien joukkoon eksyy aina muutama pelimuodon todellinen osaaja, joita vastaan taviksella ei ole paljoa mahdollisuuksia. En edes haaveile tällä hetkellä voitosta, vaikka pari päivää sitten tulin kolmanneksi. Voitin yhden kerran silloin aluksi tuurilla, sen jälkeen on osa porukasta kehittynyt niin hyviksi, ettei oikein tuurillakaan enää pärjää.
 
En kai osannut sitten sanoa asiaani ymmärrettäväksi mutta toistan vielä: kuten pokerissa, on tuossa Eliminatorissa asioita, joita voi tehdä ennakoiden ja sitten on myös paljon kiinni tuurista. Luettelin myös mikä on sitä tietoa/ennakointia ja mikä tuuria.

Ja mielestäni tuossa on ihan liikaa osuutta sillä tuurilla. Verrattuna sekä pelin about kaikkiin muihin asioihin sekä vaikkapa about mihin tahansa muuhun Battle Royaleen.

Esim. Apex Legendsissä pystyn tekemään asioita todella huonoistakin tilanteista ja asein mutta Eliminatorissa saa olla kuun asennot juuri oikein että onnistuu esimerkiksi tuo kuplalla uuden Audin voittaminen.

Ja aika outoa lukea tekstiä jossa ensin ollaan selvästi eri mieltä mutta sitten lopussa myönnetään että finaalissa tarvitaan vielä eniten tuuria? Oletin sentään että siellä voisi olla vähän tasaisempaa ja vastakkain olisivat hyvät autot ja/tai hyvät kuskit mutta ilmeisesti ei edes niinkään sitten vaan se voittaa, jolla on keula oikeaan päin, kuten itsekin mainitsin ja kuten minulle on tapahtunut sekä voittavassa että häviävässä roolissa.

Eliminatorissa on tosiaan luvassa aika karu loppu tuuripelaajalle. Toki aika pitkälle voi päästä tuurilla, mutta kyllä sinne kymmenien pelaajien joukkoon eksyy aina muutama pelimuodon todellinen osaaja, joita vastaan taviksella ei ole paljoa mahdollisuuksia. En edes haaveile tällä hetkellä voitosta, vaikka pari päivää sitten tulin kolmanneksi. Voitin yhden kerran silloin aluksi tuurilla, sen jälkeen on osa porukasta kehittynyt niin hyviksi, ettei oikein tuurillakaan enää pärjää.
Tuuripelaajalle? Mutta kun minun pointtini on se että koko pelimuoto perustuu paljolti tuuriin, joten jokainen on siellä siis tuuripelaaja :D Ei kai muutenkaan kukaan voi vain päättää olevansa tuuripelaaja koska tuuri toimii, noh, tuurilla.

Ja juuri se minua tuossa pelimuodossa kyrsii. Se voitto tai edes finaaliin pääsy voi olla täysin omista taidoista riippumaton.

Paljon voi siis ennakoida: katsella karttaa, bongailla autodroppeja, yrittää pitää silmällä vastustajia, joita haastaa/vältellä, pyrkiä ajamaan vastustajien lähistöllä kartan keskustaa kohden, valita reittinsä fiksusti.

Mutta usein käy vain niin, että toisella on parempi auto tai tämän keula oli jo valmiiksi kohti maalia. Kisa on jo käyty ennen kuin se ehtii kunnolla edes alkaa.

Kerran voitin erään auton koska kuski ajoi puuhun. Ajoin itsekin matkalla, kahdestikin, koska molemmat menimme metsän läpi mutta tämä oli nimenomaan sitä tuuria. En saanut oikein mitään tyydytystä asiasta, lähinnä huvituin koska tilanne oli niin naurettava.
 
Nyt kun alkoi uusi kausi niin aloin ensimmäisen viikon elikä vuodenajan haasteita ajelemaan - ja tämähän on hauskaa hommaa!

Parasta tässä on se että ainakin tähän asti nuo haasteet on myös toimineet ja rekisteröityneet. Toisin kuin silloin kerran kun yritin sitä yhtä "omista ja aja autolla X"-haastetta.

Mietin kyllä nyt että olikohan kyseessä sitten oma kämmi? Ainakin kerran olen nimittäin ajellut ihan väärällä autolla (esim. Ford Escort vs. Hoonigan Escort tai väärä/puuttuva "lisämallinimi" mitä piti olla) kuin mitä haaste vaatii.

Aiemminhan kyse oli tästä:
Olen siis ajanut sillä Ferrari 2009 whateverillä vaikka kuinka paljon --
Ja haaste oli omistaa ja ajaa 2009 Ferrari 458 Italia -autolla. Googletin vielä että onko tuosta mitään eri mallia mutta eipäs ole. Ainoa 2009 Ferrari pelissä on tuo kyseinen auto.

Tosin kun googlailin tuota haastetta tarkistaakseni sen tarkan muodon, löysin tällaisen artikkelin, jossa nimenomaan kerrotaan kyseisen haasteen bugittavan. En testannut korjata tuota ostamalla autoa uusiksi, jota siis neuvotaan avuksi.

Ikäviä tuollaiset kun tässä pitäisi nyt käyttää tuntikaupalla aikaa yhden achievementin perässä ja yksi ainoa bugi voi sen saamisen estää. Onneksi tuo ajelu/touhuilu on varsin mukavaa mutta mieluusti ns. laittaisin pillit pussiin jossain kohtaa tämän pelin kanssa ja siirtyisin muihin peleihin. Mikäs sen parempi hetki siihen kuin se kun on ns. (ainakin jollain tapaa) "kaikki tehty". Ideana oli myös palata nelosen pariin kun sen jätin kesken. Sinne ostin lisäritkin niin olisi Legoa ja Onnisaarta tarjolla. Kenties palaan kolmosenkin pariin koska sielläkin varmasti on vielä jotain tekemistä. Tämä vitonen on näistä se minkä suhteen olen paljon laajemmin tehnyt miltei kaiken. Ja jollain tapaa tässä vain on nauttinut ihan eri tavalla pelaamisesta mitä aiemmissa osissa. Enkä edes tiedä miksi. Kenties se vaikeustason lasku pykälällä + kelauksen käyttö vaikuttaa näin paljon. Tosin kelausta ei ole edes niin tarve käyttää kun vastukset eivät ole niin koviakaan.

Ai niin ja taisi joku levelirulla pyörähtää ympäri kun olen ykköslevelillä. Joku tähti+1 siinä on kuitenkin vieressä, joten jossain vaiheessa tuo ilmeisesti pyörähtää takaisin ykköseen.
 
Nyt osui omalle kohdalle ensimmäinen ihan selvä huijari Eliminatorissa. Vähentää kyllä mielenkiintoa entisestään pelata moninpelejä, joita nyt olen lähinnä viikkotehtävien vuoksi pelannut. Harmi, että moninpeli on niin huono, koska pelin pitkäikäisyyden kannalta se on aika olennainen osa. Tuskin siis toiveeni toteutuu, että tätä voisi pelata säännöllisesti pari vuotta niin, ettei tarvitsisi toistaa samaa sisältöä koko ajan uudestaan.

Yksinpelissä on tekemistä ja peli näyttää upealta, mutta se ei ihan riitä vielä pitämään kiinnostusta yllä muutamaa kuukautta pitempään varsinkaan kun tarinatilaa ei varsinaisesti laajennettu vaan pikemminkin tyhmennettiin. Viikkotehtävissä on niin paljon bugeja ja ongelmia, ettei nekään ole peliä kannatteleva voima. Aika vähän on siis vetovoimatekijöitä varsinaisen ajamisen ja sen näyttävyyden lisäksi.

Lisäreistä tulee varmaan vielä pariksi viikoksi tai kuukaudeksi lisää tekemistä.
 
Lensi Velosterilla turbobuustaamalla ohi. Minulla oli seiskatason mersu ja tyyppi tuli haastamaan ja jäi heti jälkeen tietysti. Sitten se pätkien lenteli supernopeudella aina ohi ja lopulta voitti selvästi. Katselin koko ajan samalla sen menoa. Ei tuota oikein voi muuta kuin huijauksena pitää. Aika vaikea noilla autoilla on lentää sääntöjen puitteissa tuolla tavalla nykien. En kuitenkaan jaksanut ottaa nimeä ylös ja ilmoittaa ylläpidolle, kun sain viikkotehtävän tavoitteen kuitenkin tehtyä eikä ole ylimääräistä aikaa olla ilmiantajana peleissä.
 
Forza Horizon 5 on ollut iso menestys myös Kiinassa. Tämän(?) takia/ansiosta peli saa uusia autoja myös kiinalaisilta automerkeiltä. Myös mandariinikiinalainen ääninäyttely lisätään tekstityksen lisäksi.

 
1dd65ef1-0341-46e2-b2ff-23fdb86753aa.PNG

No nyt on ensimmäistä kertaa kaikki autot. Lisäosaa tässä jo vähän kaipaa. En ole huhuja suuremmin seurannut, mutta toiveissa olisi jotain ihan uutta, mitä jos lisäosa olisikin iso kaupunki? Se maistuisi ainakin minulle erinomaisesti ja Legot myös.
 
No nyt on ensimmäistä kertaa kaikki autot. Lisäosaa tässä jo vähän kaipaa. En ole huhuja suuremmin seurannut, mutta toiveissa olisi jotain ihan uutta, mitä jos lisäosa olisikin iso kaupunki? Se maistuisi ainakin minulle erinomaisesti ja Legot myös.
Millä taktiikalla hankit kaikki ajokit? Lähinnä siis crediittien määrää meinaan, sillä niihin varmasti saa kulumaan crediitin jos toisenkin.

En minä itse luultavasti ole hankkimassa kaikkia autoja kun en niillä ajaisin kuitenkaan kaikilla mutta kiinnostaa että minkälainen urakka tuo on.
 
Millä taktiikalla hankit kaikki ajokit? Lähinnä siis crediittien määrää meinaan, sillä niihin varmasti saa kulumaan crediitin jos toisenkin.

En minä itse luultavasti ole hankkimassa kaikkia autoja kun en niillä ajaisin kuitenkaan kaikilla mutta kiinnostaa että minkälainen urakka tuo on.

Kaikki ostettavissa olevat autot sain hankittua jo series ykkösen loppuessa, mutta silloin oli päivityksessä ehtinyt tulla jo parikymmentä uutta autoa. Suurin osa autoista on tullut spinneistä ja palkintoina. Uutena ostin n. 150 autoa ja käytettynä joitain kymmeniä. Hieman tuli myös keinoteltua. Pienen bugin ansiosta sain Ford GT40 mk1 autoja palkinnoksi yhdestä tehtävästä kuusi kappaletta. Ylimääräiset myymällä sain hyvät rahat. Car collection ruksia vartenhan riittää, että olet omistanut auton, mutta voit sen myös heti myydä. Minulla on kyllä tallissa nuo kaikki ja rahaa on nyt 60M ja sillä ei ole mitään käyttöä. Rahan tekeminen on helpointa myymällä niitä muutamia autoja, joista saa huutokaupassa sen yli 20M.
 
Multa puuttuu enää 9 autoa, kolme saan noista tän hetken festivaalista mutta olisko kellään myydä kahta viimeistä latolöytöä kun mulla ei tule niitä saataville.
 
Car collection ruksia vartenhan riittää, että olet omistanut auton, mutta voit sen myös heti myydä. Minulla on kyllä tallissa nuo kaikki ja rahaa on nyt 60M ja sillä ei ole mitään käyttöä. Rahan tekeminen on helpointa myymällä niitä muutamia autoja, joista saa huutokaupassa sen yli 20M.
Ai, en tiennytkään että autoja ei ole pakko olla tallissa tuota ajatellen. Toisaalta en haluaisi myydä autoista kuin tuplakappaleita vaikka en niitä varsinaisesti keräilekään.

Se on totta että niitä kertyy todella paljon ihan "itsestäänkin". Pyöräytyksistä tulee, kisoista, haasteista ja ties mistä. Olen myös ostanut niitä mitä on tarvinnut viikkohaasteisiin tai vastaaviin. Kallein oli se Bentley Blower, joka taisi olla neljä miljoonaa..? Aika äkkiä sain saman verran rahaa takaisin kun otin jokaisen auton skillseistä niitä pyöräytyksiä.

Mutta jos aikoo myös säilyttää kaikki autonsa, niin rahaa ei kai sitten voikaan tehdä tuolla myyntitaktiikalla? Ellei jotenkin ole sattunut saamaan tuplakappaleita arvokkaista autoista.
Ai niin!

Voitin tänään ensimmäisen (ja mitä todennäköisimmin viimeisen) pelini Eliminatoria.

Alla on joku Audi RS 7 (?), joka ei tuntunut erityisen voitokkaalta ajopeliltä. Ihan ok mutta en odottanut että sillä voittaisin.

No mikä sitten auttoi voittamaan? Yksinkertaisesti se, että viimeisessä kisassa lopulliseen maaliin lähdin ajamaan jo siinä vaiheessa kun lähtölaskenta on kymmenen paikkeilla ja olin jo hyvässä vauhdissa kun maali näkyy ja alue "avautuu". Keula osoitti hyvin lähelle oikeaa suuntaa ja muut olivat takanani. Paitsi yksi auto, jonka vuoksi heti ajattelin että tappio se tuli taas mutta huomasin pian että tuo autohan jää selvästi jälkeen, joten toivo heräsi. Kunnes tajusin että olen ajamassa kohti sitä kaupunkia ja sen ahtaita, mutkaisia kujia. No, ei auttanut peruuttaa, joten siellä menin niin lujaa kuin pystyin ja joku pääsi ihan perään kovemman tason autolla vain kolaroidakseen seinään, jonka takia pääsin parin sadan metrin päässä olevaan maaliin.

Kuten aiemmin sanoin, täysin tuuripeliä. Ei mitään samanlaista kuin muissa pelaamissani "battle roayleissa", mitä tämäkin pelitila väittää edustavansa. Fiilis oli voiton jälkeen lähinnä se, että onneksi on poissa alta niin voi keskittyä kaikkeen muuhun, parempaan tekemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom