Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sniper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Forza Motorsport 5

Modaajathan tuon Auction housen pilasi. Nyt käsittääkseni Forza 5:ssa ongelma ei olisi niin suuri (onko ollenkaan?) joten tuon auction housen voisi palauttaa. Itse en tuota kaipaa, yleensä Forza 4:ssakin auton saa halvemmalla pelistä kuin auction housesta. Ainut mihin tuosta olisi minulle hyötyä kun saisi myydä omat ylimääräiset autot pois, mutta usein muilla on samat autot ylimääräisenä joten niistä ei sitten saa mitään.

Tähän kyllästyy todella nopeasti. Uuden konsolin voimin tätä jaksoi reilun viikon ja nyt ei enää oikein jaksa. Samoja ratoja kerta toisesensa jälkeen ilman mitään varsinaista sisältöä. Auto vaan vaihtuu välillä. Ei mitään sarjaa eikä mitään. Pelkkää puuduttavaa ajelua vaan.

Tähän kyllästyy todella nopeasti. Uuden konsolin voimin tätä jaksoi reilun viikon ja nyt ei enää oikein jaksa. Samoja ratoja kerta toisesensa jälkeen ilman mitään varsinaista sisältöä. Auto vaan vaihtuu välillä. Ei mitään sarjaa eikä mitään. Pelkkää puuduttavaa ajelua vaan.

Autopeli ja pelkkää ajelua?
Mitäs sä tältä odotit? Roolipelaamista?

Ok, "ura" on ehkä hieman puuduttava pitemmän päälle, mutta täähän onkin parhaimmillaan hyvässä kaveriporukassa, missä ajellaan herrasmies säännöillä.

Juu poistoon menee kyllä toi Forza. Mietityttää vaan että mitähän ne siellä Turn 10 oikein touhuaa, ku kaikki hyvät ominaisuudet aikaisemmista on jätetty pois. Ite en ole mikään Über säätäjä noiden autojen suhteen, mutta kyllä niillä on pärjänny. Kuiteski ollu muka liven puolella välillä käydä muiden säädöillä ajamassa, niin ollu ihan tiukkoja ja mukavia kisoja. Onhan tossa muava toi top gear homma, mutta ei oiken niitä lätinöitä jaksais kuunnella, mutta on kuiteski pakko ku niitä ei voi skipata. Minun arvosana pelille 1/10 :mad:

Online- ja Rivals-pelihän tämä on. Ei kai tuota offlineä kukaan jaksa kauaa vääntää. Ja ekasta forzasta asti sarjaa pelanneena, samaa shaibaa se offline on aina ollut. Pelillisesti loikkaus oli suuri kuitenkin konsolisukupolvien välillä, ihan eri sfääreissä mennään ajettavuuden puolesta kuin nelosessa. Vielä kun online-puolella olisi publakisoissakin auton vaurioituminen päällä :)

No johan on valitusta täällä. Autopeli kun kyseessä, niin tärkeintä on se ajotuntuma ja Forzassa se on aina ollut todella hyvä ja tässä Forza 5:ssä vielä paljon parempi kuin edellisessä versiossa. Triggereiden "tärinä" tuo ihan uuden ulottuvuuden tähän ajamiseen ohjaimen kanssa. Tietty ratoja on liian vähän ja muutama suosikkirata oli jäänyt tästä versiosta pois. Autoja ei sinänsä ole liian vähän, mutta rata-autoja ei ole läheskään tarpeeksi. Liikaa niitä D ja C-luokan autoja. Nuo kaks asiaa on ne isoimmat miinukset tässä vitosessa, muuten on kyllä tullut pelattua ihan mielellään.

Minä taas tykkään juuri niistä "tavallisista" autoista. Makuja on niin monia ja vaikea on T10:n kaikkia miellyttää. Itse kyllä tykkään kovasti koko Forza sarjasta, enkä vertaile niitä keskenään.

Olen itsekin pelannut kovasti nyt Forzaa netissä, aika lystiähän tuo on varsinkin, kun radalla on paljon porukkaa ja itsellä lähtöruutu vaikkapa ihan porukan hännillä. Siitä sitten vaan poimimaan kilpailevia autoja yksi kerrallaan. Tietysti tuo romurallaaminen ketuttaa toisinaan aika kovasti. Olen ajanut oikeastaan pelkästään A-sarjaa ja autona Lancer Evo VI GSR viritettynä A700-kilpuriksi.

Yksinpeli on tuhottoman tylsä, siitä samaa mieltä.

Itse yhdyn autofobian kommenttiin, että nuo tavalliset autot on niitä parhaita. Täytyisi olla vain niille sopivampia ratoja. Itsestäänselvästi f1-auto ja kupla EI voi kilpailla nautittavasti samoilla radoilla.

Eniten itseäni kiihottaa tuossa D- ja C-luokassa ne monet autot joita on itse vuosien saatossa omistanut. Rivals moodissakin tulee ajettua huonommalla autolla optimiin nähden vain sen vuoksi, kun se on "oma".

Mutta joo. Uramoodi on täyttä roskaa. Yhtä huono kuin GT6:n vastaava. Toivottavasti ottavat project cars:n vastaavasta onkeensa molemmissa kehitystiimeissä.

Arvostelujen perusteella tää pesee Driveclubin. Oon ajatellut vaihtaa pleikkarin boksiin juuri tän takia, kun ajotuntuma on mulle tärkeintä. Onko teidän mielestä Forza konsolinvaihdon arvoinen?

Arvostelujen perusteella tää pesee Driveclubin. Oon ajatellut vaihtaa pleikkarin boksiin juuri tän takia, kun ajotuntuma on mulle tärkeintä. Onko teidän mielestä Forza konsolinvaihdon arvoinen?

Lyhyesti: On

Pidempi vastaus: Pelkästään Forza 5 on jo konsolin ostamiseen oikeuttava peli, mutta laittamalla pakettiin vielä Forza Horizon 2:n ollaan aikalailla autopeliharrastajan unelmatilanteessa. Forza 5 on rata-autoilua parhaimmillaan, joskin yksinpeli on hieman itseääntoistava. Sitten taas Horizon 2:ssa pääsee ajamaan rata-Forzasta tutulla ajomallilla* avoimessa maailmassa. Osallistumaan kisoihin niin mutkaisilla rantateillä, hiekkapoluilla, pitkillä point-to-point -osuuksilla ja jopa keskellä peltoa.

Lisäksi Driveclub ja Forza eivät oikein kilpaile edes samassa sarjassa, mitä nyt ovat autopelejä molemmat. Forza pyrkii jollain tasolla realistisuuteen, kun taas Driveclub on enemmän arcadea. Forzan suora kilpailija Pleikkarin puolella on Gran Turismo -sarja.

*ajomalli on hieman anteeksiantavampi, mutta tuntuma on tuttu ja turvallinen

Lyhyesti: On

Pidempi vastaus: Pelkästään Forza 5 on jo konsolin ostamiseen oikeuttava peli, mutta laittamalla pakettiin vielä Forza Horizon 2:n ollaan aikalailla autopeliharrastajan unelmatilanteessa. Forza 5 on rata-autoilua parhaimmillaan, joskin yksinpeli on hieman itseääntoistava. Sitten taas Horizon 2:ssa pääsee ajamaan rata-Forzasta tutulla ajomallilla* avoimessa maailmassa. Osallistumaan kisoihin niin mutkaisilla rantateillä, hiekkapoluilla, pitkillä point-to-point -osuuksilla ja jopa keskellä peltoa.

Voin kertoa itse ostaneeni Xboxin ja Thrustmasterin ratin puhtaasti näiden vuoksi. Mikäli olet ns petrol head, niin valinta oli jo edellisen sukupolven aikana mikkisoftan leiri. Allekirjoitan täysin Dragonflyn kommentit ja lisäksi Forzista saa uskomattoman paljon enemmän ratin kanssa.

Noin rehellisesti sanottuna ilman fanilaseja (kun omistaa kaikki julkaistut konsolit vuodesta -82, niin niitä tuskin on) väittäisin, että mikäli rahaa on vain yhteen konsoliin, niin ajopelien puolesta valitsisin heti Boxin. GT-sarja on jäänyt aikaa sitten ajassa niin paljon jälkeen, ettei itseäni uusin tulokas juurikaan edes kiinnosta. Ainakaan ennakkoon en enää mene varaamaan. PCarskin tulee molemmille, tosin tästä suosittelen sitä pc-versiota, mikäli kotikone tuohon riittää, eikä GT7 ennen ole huhuttu pleikalle mitään kiinnostavaa ajopeliä.

Boxeja tosin saa nyt jo niin halvalla, että ei sinulla olisi mahdollisuutta panostaa molempiin?

Boxeja tosin saa nyt jo niin halvalla, että ei sinulla olisi mahdollisuutta panostaa molempiin?

Jes kiitos vastauksista, boksi ja forzat menee ostoon, kunhan löytyy edullinen paketti vaikkapa käytettynä tai joulutarjouksena, jospa nuo jenkeissä ilmoitetut alet tulisivat tännekin. Pleikkarille seuraava kiinnostava peli on vasta uc4 ja silloinkin varmaa tulee joku uusi slim malli ulos, joka on pakko hankkia ni siksi ehkä kannattais ny myydä tää ''phat' malli ku näiden arvo saattaa sit taas tipahtaa satasella? Ja GT:stä itelleki tullu vähän sellane pakkopulla, joka kuitenkin tuntuu jääneen sinne ps2 tasolle, että hyppäämpä mukaa Forza-junaan.

Aijai, on se Forza5 vaan helmi...

Pari ärsyttävyyttä kuitenkin pelissä joista ensimmäinen on se, että miksi hitossa kaikki puheet yms. pitää tulla ihan törkeän hiljaisella voimakkuudella?
Ainakin itselläni tulee kaikki esittelyt yms. keskikajarista niin hiljaa että pakko aina nostaa ääntä siksiaikaa ja sitten kun peli alkaa, niin moottorit
huutaa niin että tärykalvot puhkeaa. Mikä ihmeen sössijä on noi äänten tasot oikein säätänyt?

Toinen on se, että miksi hitossa ei auton asetuksia voi säätää enää ennen peliin menoa vaan ne pitää käydä säätämään siellä päämenun
tunetusvalikossa? Oli kätevä joka radalle säätää hieman autoa ennen starttia mutta nyt se pitää muistaa tehdä aina ennen joka kisaa.
Voi elämä kuka noita pelejä oikein testaa...

Muuten peli on ollut täyttää nannaa ja se ajotuntuma... se on vaan sitä kultaa edelleen...

Aijai, on se Forza5 vaan helmi...

Pari ärsyttävyyttä kuitenkin pelissä joista ensimmäinen on se, että miksi hitossa kaikki puheet yms. pitää tulla ihan törkeän hiljaisella voimakkuudella?
Ainakin itselläni tulee kaikki esittelyt yms. keskikajarista niin hiljaa että pakko aina nostaa ääntä siksiaikaa ja sitten kun peli alkaa, niin moottorit
huutaa niin että tärykalvot puhkeaa.

Onko sulla surround sound päällä? Itsellä ainakin oli kyseessä leffa tai peli, jos tuo on päällä, tekee tuon että kaikki kuuluu keskikajarista hiljaa. Kun on päällä esim. music enhancer (yamahassa) niin kuuluu kaikista viidestä kajarista ja hyvin kuuluu kaikki.

Onko kellään muulla ollu äänien kans ongelmaa? Rätisee kaiuttimet ja pitää muutenki ihan ihme sivuääniä pelatessa? Lg:n kotiteatteri ja kytketty televisioon.
Sitte toi forza rewards lupas reilu 2miljoonaa mutta peliin ei tullu ku miljoona? Vai meneekö noi puoliks jos pelaa horizon 2 myös?
Kyllä forza 4 säväytti enemmän ku tämä uus.

Mistä sais parhaat säädöt muutamalle killeri autolle kullekin teholuokassa? En yhtää jaksa säädellä ite enkä tajua noista osista mitään, mutta ois kiva olla samalla viivalla netissä muiden kanssa. Muiden käyttäjien säätöjen lataaminen auttaa jonkun verran, mutta silti välillä tulee joku joka painaa samalla autolla kevyesti ohi. Horizon 2:ssa pystyy voittaa, kunhan osaa ajaa, mutta tässä tarvitaan oikeesti se paras auto.

Ja esim. kun tuolla lotus f1 autolla ajan kisoissa nopeimpia kierrosaikoja mitä pystyy, niin silti leaderboardeissa ekalla on 10 sec nopeemmat ajat??

Tuli ostettua tämä siitä discshopin ystävänpäivä tarjouksesta rysen kanssa ja ekat pari tuntia kirosin ettei tämä ole edes sen 15e arvoinen. Oli meinaan ainakin omalla kohdalla tuo drivatar systeemi aivan perseestä. Vaikka laitat helpoimmalle niin kaverilistalla olevien drivatarit vetää sellaista vauhtia ettei ole mitään saumaa saada kiinni ja samalla ne pelin omat random kuskit jää kauas taakse. Pahin oli bathurstin yksi kisa jossa oli pakko huorata rewindia jotta sain pidettyä kaverin takana ja pysyin itse kolmantena.

Tuon jälkeen lähti koneesta verkkopiuha irti ja oli kuin olisi täysin eri peliä pelannut. Kolarit väheni niin paljon, että jaksoin taas laittaa vauriot simulaatio asetukselle ja drivatarin taso on nyt highly skilled joka tuntuu aika sopivalta. Nyt tämä on sellainen jonka tämän oletinkin olevan kun ostin. Horizon 2:ssa toimii tuo drivatar homma kyllä paljon paremmin. Horizonin pelaamisen ansiosta sain myös forza hubista tähän heti 4.5 miljoonaa niin ei ole rahasta huolta ihan heti.

Itse muuten kärsein myös noista ylempänä mainituista rätisevistä äänistä ja niin kärsii moni muukin kun googletin. Koneen buuttaus poisti ongelman.

Ostin kanssa jokunen aika sitten 15e tämän pelin, mutta kyllä oli pettymys ja jäänyt aika hyvin pelaamatta. Tota horizon 2 jauhanu ja sen jälkeen tätä kun kokeilin niin eeeeääh mitä shaibaa, ei vaan pysty eikä pysy mielenkiinto yllä, jotenki vaan niin masentava peli ku olla voi.. Horizon 2 taas jaksaa viihdyttää edelleen. Tulis nyt äkkiä se project cars pihalle niin sais jonku kunnon simu pelinki mitä ehkä jaksaa jauhaa.

Suht uus peli itelle niin kysymys kuuluu jos ostaa sen 40 eur kausipassin niin saako ne autot vapaasti ladata omaan talliin vai joutuuko vielä ostamaan palirahalla meinaan kun tohon Horizon kakkoseen osti sen Fast ja Furious paketin niin oli vapaasti ladattavissa. Varmaan vanha juttu mut jos joku vastaa niin minähän kiitän..

Ylös Bottom