Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FullHD-telkku PS3:n seuraksi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SilentFin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Itseäni on alkanut tuo 3D -tekniikka kiinnostamaan. Viime telkun hankinnasta on vain liian vähän aikaa. Muistakaas kehuskella ostoksillanne ja kokemuksillanne jos joku hamassa tulevaisuudessa hankkii 3D-telkun.

Veikkaan että yritän pinnistellä seuraavan telkun suhteen siihen asti, että markkinoilla on OLED-paneeleita. (Organic Light Emission Diodes). Kaverini on tutkinut tuota tekniikkaa päinvastaisessa muodossa, eli miten sillä voidaan luoda sähköä valosta. Aiheesta olen myös yhden gradun lukenut ja vaikuttaa aika kykenevältä tekniikalta. Ominaisuuksiltaan tuo tekniikka hakkaa kaikki aiemmat mennen tullen eikä hyppy tule olemaan mitenkään pieni. Tämän hetken ongelmat näyttäisi olevan kalliit tuotantokustannukset, isojen paneelien tuotantovaikeudet ja lyhyt käyttöikä. Tampereen yliopistossa moisia litukoita luodaan höyrystämällä materiaalit kiinni pintoihin (On muuten tulossa sitten ultraohuita malleja, kun puhutaan mikrometreistä eikä millimetreistä ;)). Tutkijoiden suunnitelmissa on kuitenkin esim. printtereitä joilla tulostaa näyttöjä lähes mille tahansa pinnalle, mutta toistaiseksi tuota ei ilmeisesti ole onnistuttu toteuttamaan. Piti nyt jakaa tätä tietoa, vaikka eihän tämä toistaiseksi vaikuta kenenkään telkku ostoksiin, mutta tiedättepähän ainakin mitä on tulossa.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Itse itselleni vastaten tulin siihen tulokseen, että kyllä tuo Sony 40", KDL-40EX500 vaikuttaa niin lupaavalta tuotteelta, että taisi voittaja löytyä. Huomena liikkeeseen katsomaan miltä tuo näyttää livenä ja sitten se armoton otan-en ota väittely pään sisällä. Emäntä kun haluaa uuden pesukoneen niin onhan se kohtuullista palkita myös itsensä eikö? ;)

Nyt olisi uusi 40" Sony KDL-40EX501 odottamassa olohuoneessa pakkauksesta vapautumistaan. Ero EX500 malliin on alapaneeli joka on musta joka toisessa mallissa on harmahtava ja mukaan tuli vielä joku Sonyn oma nettitikku jolla pääsee kattelemaan läppärin kautta elokuvia yms. Gigantista hain ja 940 tuli hintaa. Myyntihinta oli 999 joten olen tyytyväinen. Tänään ihailen laatikkoa ja huomena asennan töllön ja perjantaina vihkin sen virallisesti käyttöön God of War 3: avulla. :D
 
Hyvä peli tv

Elikkäs, pitäsisi tässä ostaa uusi tv ennen kesä lomaa ja itse en tiedä noista juuri mitään, siksipä kysyn apua. Rajoituksia ois sen verta että ei mitään mammuttia, eli koko ois 32-42 tuumaa ja hinta ei mielellään yli 600e ja full-hd ois välttämättömyys. Niin ja lcd. Kiitoksia jo näin etukäteen.

Tai jos joku voisi suositella jotain näistä.
SAMSUNG LCD-televisio LE37B551
SAMSUNG LCD-televisio LE32B530
SAMSUNG LCD-televisio LE32C530
SONY LCD-televisio KDL-32EX402
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Kesällä olisi tarkoitus katsella uutta telkkaria olkkariin wanhan kuvaputken tilalle. Pyytäisin porukalta apuja ja suosituksia, että minkä töllöttimen sitä valitsisi? Telkkarin tulisi olla pelikelpoinen, joten inputlag saisi olla pieni.
Sillä onko tv plasma vai LCD, ei ole mitään väliä. Minimi koko on 50" ja hinta saisi olla alle 2k€.
Kaikkea muuta saa ehdottaa, paitsi LG:tä tai Philipsiä.
3D ei kiinnosta vielä.

Uusia malleja olen tutkaillut ja ihmetellyt. Kävin kaverilla katsastamassa Panan 42G20 ja se vaikutti hyvältä. Itse näen voimakaskontrastisissa kohtauksissa, ainakin peleissä lieviä plasmasateenkaaria, mutta noihin varmaan tottuisi. Kysymys onkin, miten kestää paneeli? Haaleneeko, kuten aiemmat Panan paneelit?
Sony uutuudet kiinnostavat myös, mutta kun ei näistä tahdo löytyä noita inputlag-testejä...
Samsungin tämän hetkisistä malleista olen aivan pihalla.

Olisi kiva, kun heittelisitte vinkkejä ja eri vaihtoehtoja, jotta voisi sitten käydä kaupoissa tutkailemassa. Ja pyydän, että ihan oikeita ja objektiivisia kommentteja.
Joku on aina jonkin telkun ostanut ja se on sitten "tosi hyvä". Ei näitä, vaan oikeita perusteluita hyvistä ja huonoista puolista.

Jos joku avulais Aatu halua auttaa miestä mäessä, niin olisin kiitollinen. :)
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Kävin kaverilla katsastamassa Panan 42G20 ja se vaikutti hyvältä. Itse näen voimakaskontrastisissa kohtauksissa, ainakin peleissä lieviä plasmasateenkaaria, mutta noihin varmaan tottuisi. Kysymys onkin, miten kestää paneeli? Haaleneeko, kuten aiemmat Panan paneelit?

Itse hain tuossa vähän aikaa sitten 50:n ja olen ollut tyytyväinen, sanokoon muut mitä tahansa. Plasma sen takia että tuli yleiskäyttöön ja ei se huono ole pelikäytössäkään. THX:ää olen pitänyt päällä myös pelatessa kun en jaksa vaihdella game-moodiin ja värit ovat miellyttäneet silmää sekä TV:ssä että peleissä. Mitään kiinnipalamista en ole havainnut pitkienkään pelisessioiden aikana, samoin sateenkaaret loistaa poissaolollaan, toistaiseksi. Lämpöä laite kyllä jonkin verran tuottaa mutta ei vahvistinkaan vieressä pienin lämmöntuottaja ole, joten saa nähdä miten kesällä tarkenee. Lagia en ole havainnut tai häntimisiä, mutta vielä ollaan kuherruskuukaudella tuotteen kanssa, kai niitä vikoja jossain vaiheessa löytynee.

Tuosta haalenemisesta en voi vielä kommentoida, paneeli parani kuulemma valmistajan mukaan edellisestä ja ongelma on poistunut heidän mukaansa mutta eihän tätä haalenemista pitänyt olla edes G10:ssä. Mutta aika näyttää, kunhan tunteja tulee se reilut 1000h. Ainakaan siitä ei ole vielä raportoitu tuolla maailman foorumeilla. Kuro se ei vielä valitettavasti ole.

Hintakin silloin hankittaessa asettui 50:llä halvemmaksi kuin 46, joten oikeastaan paluuta pienempään ei enää ole tulevaisuudessakaan. 3D:tä en jäänyt enää odottelemaan, varsinkin kun ovat ensimmäisen vaiheen tuotoksia, mutta kesän korvilla saanee jo V-sarjan koneita niitä haluavat. Hyppy kyllä oli iso perus 32':sta isoon tauluun aikamoinen, nykyisin jopa näkee lukea ne pienimmätkin präntit. Yksi plussa tuolle mallille on että siihen saa kiintolevyn usb-tallentimeksi, joka toimii myöskin television ollessa sammutettuna, EPG:stä vain ajastettu nauhoitus päälle (muita kanavia kyllä ei silloin katsella).
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Sony uutuudet kiinnostavat myös, mutta kun ei näistä tahdo löytyä noita inputlag-testejä...

Sonyn 40EX500-telkkarissa input lag on testien mukaan (en tosin tähän hätään löytänyt ko. testiä) 30-50 ms riippuen käytettävästä näyttötilasta. Kannattaa katsella myös HX700-sarjaa, input lag tosin on:
Game Mode 47ms
General 46ms
Cinema Mode 46ms

HDTV Polskan keskustelupalstalla on hyviä artikkeleita noista Sonyistä:
Sony 40EX500
Sony 40EX700
Sony 46HX700
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Täytyy kysyä että tietääkö kukaan mistä äänien muuttuminen surinaksi/tärinäksi voi johtua? Mulla on noin vuoden vanha LG :n 32" HD Ready. Pelittää hyvin, mutta joskus jos on liian kovalla niin aiheuttaa juuri tota 'tärinää' ääniin.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Pelittää hyvin, mutta joskus jos on liian kovalla niin aiheuttaa juuri tota 'tärinää' ääniin.
Yksinkertaisesti television kehno äänentoisto? Harvemmin telkkareissa mitään älyttömän hifikaiuttimia on, ja mitä halvempi telkkari, sitä enemmän komponenteissakin on säästelty.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Tuosta haalenemisesta en voi vielä kommentoida, paneeli parani kuulemma valmistajan mukaan edellisestä ja ongelma on poistunut heidän mukaansa mutta eihän tätä haalenemista pitänyt olla edes G10:ssä. Mutta aika näyttää, kunhan tunteja tulee se reilut 1000h. Ainakaan siitä ei ole vielä raportoitu tuolla maailman foorumeilla. Kuro se ei vielä valitettavasti ole.

Hhmmm...mulla taitaa olla jo keposesti tuo tonni rikki kun Pansu G10 on ollut tulilla vähän yli vuoden. Ei kyllä mitään havaintoa mistään haalenemisesta, mutta tässä voi olla kyse myös siitä että puusilimä ei nää! Onkohan ko. ongelma havaitsemiseen jossain jotain tutorialia jossain? Kuva on ja on aina ollut ihan mahtava. Pitikö sen koskea kaikkia vai vaan esim. jotain tiettyä sarjaa?

Mun vuoden takaiset ensifiilarit taitaa tämän ketjun syövereistä löytyä ja eipä se mieli ole vieläkään mihinkään muuttunut. Mihinkään telkkariin en ole ikinä ollut niin tyytyväinen kuin tähän, seuraavakin telkkari on luultavasti Pansu ja Plasma. Noissahan ei tunnetusti ole nimeksikään input lägiä ja liiketarkkuus on ihan erinomainen. Eli Pansun G-sarjalaiselle suositus täältä sillä varuksella että selvittää ensin tuon haalenemiskuvion.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Mulla on just toi Sony 40EX500.
Hintalaatu-suhteeltaan aivan loistava telkku.

HD-kuva on, kuten tuolla puolan testissäkin mainittiin, erittäin hyvä. Mustan taso on upea, mutta ei kuitenkaan mene mössöksi.

Inputlagia on jonkin verran PC:ltä tulevassa feedissä, mutta PS3:lta tulevassa jostain syystä vähemmän.. Voisiko resoluutio vaikuttaa..?:confused:

Suosittelen kuitenkin tutustumaan 55EX500:een.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Inputlagia on jonkin verran PC:ltä tulevassa feedissä, mutta PS3:lta tulevassa jostain syystä vähemmän.. Voisiko resoluutio vaikuttaa..?:confused:
Ei, vaan se että tietyissä valmiissa kuva-asetuksissa on ihan oletuksena joitain ominaisuuksia poistettu käytöstä, jolloin input lagia ollaan saatu pienemmäksi.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Hhmmm...mulla taitaa olla jo keposesti tuo tonni rikki kun Pansu G10 on ollut tulilla vähän yli vuoden. Ei kyllä mitään havaintoa mistään haalenemisesta, mutta tässä voi olla kyse myös siitä että puusilimä ei nää! Onkohan ko. ongelma havaitsemiseen jossain jotain tutorialia jossain? Kuva on ja on aina ollut ihan mahtava. Pitikö sen koskea kaikkia vai vaan esim. jotain tiettyä sarjaa?

Panasonic 11G/12G black levels have seemingly doubled over night? - AVS Forum

Omassa 42" G10 on kanssa mustan taso noussut, häiritsee eniten elokuva kuvasuhteella katsottaessa pimeässä huoneessa.. Käyttötunteja reilu 1300 h.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

32 sony bravia hd readt on hyvä .Ei ole liian iso eikä pieni


hd ready, 32". en kyl enää sellast laittais edes vessaan. niit saa full-hd 40" n. 500-600e iha käypän.

Suosittelen ostamaa vaan isoimman ruudun mihin on varaa. jälkeenpäin alkaa aina vituttaa, et olis toho se seuraavaki koko menny iha hyvi. Itel on 46" samsung A866 ja tuntuu liian pieneltä, ja katseluetäisyys on ~2,5m.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Mitä tässä nyt olen lueskellut, itsekin uuden telkkarin hommaamista aikovana, niin näyttäisi siltä, että ainakin Sonyn uusissa malleissa on aika karseat inputlagit.
AVS forumsilta hieman osviittaa. Sieltä löytyy vielä lisää linkkejä:
Input lag wars!, post your input lag results of your LCD display here for refrence - AVS Forum

Itselläni alkaa tuo Panan G20 näyttää ainoalta vaihtoehdolta omaan budjettiin. Vaikka siinäkin pelottaa "sateenkaaret" ja mustan heikentyminen. Tarvii kuukauden kuluttua huudella täällä, jos Panan omistajilla olisi heittää kokemuksia.
Tuntuu, että uusista televisioista on hemmetin vaikea löytää pienen inputlagin omaavaa töllöä. LG:tä en edes ajattele, Samsungilla olisi muuten kivoja, mutta tuo inputlag on niissä julmettu. Olenkin päättänyt, että ihan ensimmäinen huolen aihe on tuo inputlag ja sen jälkeen ihmetellään muita ominaisuuksia.
Jos on ehdotuksia kokoluokassa 42"<, hintaluokassa mieluiten 1500€ (halvempi parempi, jos hieman nousee ei haittaa), niin ilmoitelkaa ja ehdotelkaa ihmeessä!
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Itselläni alkaa tuo Panan G20 näyttää ainoalta vaihtoehdolta omaan budjettiin. Vaikka siinäkin pelottaa "sateenkaaret" ja mustan heikentyminen. Tarvii kuukauden kuluttua huudella täällä, jos Panan omistajilla olisi heittää kokemuksia.

g10:stä kokemuksia taas kerran.

Sataprosenttisesti en sano, että kyseessä olisi tuo haalenemis ongelma. Kuitenkin, jo ennenkuin olin lukenut tästä ongelmasta, olin ihmetellyt että telkun kuva oli yhtenä päivänä muuttunut jotenkin vaaleammaksi. No, säätimellä takas tummaksi. Homma ok. En siis ole enää varma asiasta, mutta epäilisin tuon olleen juurikin se mustantaso ongelmaan liittyvä.

Mutta siis tuo mustan mustuuden taso on tässä telkussa niin älytön, että siitä minun silmissäni saa vähäsen leikatakkin. Todennäköisesti tuo laskun suuruus on myös luokkaa jonka toteamiseen tarvitaan jonkilainen analysointilaitteisto.

Ongelmaa tuli kuitenkin selvitettyä ja kyseessähän on se, että televisio vanhenee tietyn ajan ja kuvan ominaisuudet muuttuu. Tämän vuoksi telkku säätää volttimääriä kompensoidakseen tuota vanhenemista käytön alussa. Nuo kompensointi askeleet vaan ovat vanhemmissa panoissa suuria ja aiheuttavat ongelman näkymisen paljaalla silmällä todettavana. Jos oikein käsitin, niin jokaisen volttinoston jälkeen telkku alkaa pikkuhiljaa palautumaan. Uusissa panoissa on sama juttu, mutta kompensointi askeleita on useampia.

Itselleni tuolla mustan tasolla ei ole niinkään paljoa merkitystä kuin sillä, miten paljon enemmän piirteitä tämä telkku pystyy tummissa kohdissa tuomaan esille, kuin muissa näkemissäni telkuissa. Jopa kuro tuntuu perstuntumalla häviävän tässä mustan sävyjen määrässä. Tuo asia olisi kuitenkin hyvä vahvistaa laittamalla telkut vierekkäin, mutta moista en ole päässyt todistamaan.

Jos mustan mustuus on tärkeä, niin varo tätä telkkua. Muilta osin en voi kuin suositella tätä supernopeaa värkkiä pelitelkuksi. Kaikki muu tuntuu hyvältä joten en jaksa niistä selittää enää uudelleen.

Ja muita negoja
-Lämmittää kivasti
-Tuulettimien vaimea hurina (pientä verrattuna pleikkaan, todella pientä.)
-optical out ei ulosta 5.1 ääntä.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

g10:stä kokemuksia taas kerran.
-------...
Ja muita negoja
-Lämmittää kivasti
-Tuulettimien vaimea hurina (pientä verrattuna pleikkaan, todella pientä.)
-optical out ei ulosta 5.1 ääntä.
G20:ssä on uusi paneeli, pienempi energiankulutus -> vähemmän lämpöä, ei ollenkaan tuulettimia. Tuosta 5.1 äänistä pahasanoa....
G20:stä on kuitenkin uusittu lähes kokonaan edellisvuoden Panaan nähden. Tuo mustan heikkeneminen ei ole itselleni ongelma, kunhan se ei mene liian haaleaksi. Ja kuten aikaisemmin totesin, inputlag on ensiimäinen eliminoitavien listallani, kaikki muu tulee sen jälkeen. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Ja kuten aikaisemmin totesin, inputlag on ensiimäinen eliminoitavien listallani, kaikki muu tulee sen jälkeen. :)

Eli peliaominaisuuksia haet. Ilmeisesti G20 malli ei missään ole mennyt ainakaan takapakkia sitten g10. Joten pelaajalle tuolla tölsyllä on varmasti annettavaa. Liikereso on sitä luokkaa, että alkaa vasta tajuamaan miksi pelien pitäisi olla 60fps. Todellakin ominaisuus jota vain harva telkku mahdollistaa ja mikä ei ole mikään pikkujuttu. Inputlagin suhteen G10 on ihan kärkikastissa, mutta onpa sitäkin nähty, että uudessa mallissa voi olla isompi lagi (vrt.sony). Varovaisuus kannattaa aina tuossa asiassa.
 
Ylös Bottom