Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FullHD-telkku PS3:n seuraksi

Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Elikkäs oon nytten muutaman viikon ajan katellu ps3 lle seuraksi hdtv tä jolla pelaaminen onnistuisi ilman input lagia tai muuta häiriötä. Alle 1000e pitäisi maksaa, mutta ei toisaalta olisi varaa huonoakaan ostaa. kämpän kokoon nähden kokoluokka oisi siinä 32"-40". tuo 32" tosin aika varauksella koska ne alkaa olemaan omaan silmääni jo aika hikisiä :). Olin jo menossa ostamaan sonyn L40L4000K töllötintä mutta en uskaltanutkaa vielä ostaa kun myyjän puheista päätellen tuon mallin 50hertisyys heikentää pelikokemusta huomattavasti. onko siis pelatessa tuo 50hz liian vähän? niin että haittaa jo selvästi. noita 37-40" 100hz malleja ei sitten taas sopivaan hintaan tunnu löytyvän kuin lg ltä lg6000 sekä samsungilta(joita lukemani perusteella vaivaa paha input lag?). Onko tuo lg6000 ihan kelpo vehje ps3 seuraksi? ja mitenkä se pärjää tuohon sonyn L4000 verrattuna? tai olisiko jotain muita ehdotuksia? riivaako input lag kaikkia samsungin malleja? :)

Mikä sulla on budjetti?
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Alle 1000 siellä lukee aika alussa. Ja kauppias joko ei ymmärrä tai yrittää pissiä simmuun jos väittää että pitää olla 100Hz töllö.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Osta jjussi Panasonic 42PX80. On laatupeli ja tarpeeksi iso, input lagista ei tietoakaan, maksaa alle tonnin, löytyy hertzejä sata kappaletta. Pelejä ja elokuvia silmälläpitäen kaupan päälle saat vielä mm. kunnollisen mustan tason.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Elikkäs oon nytten muutaman viikon ajan katellu ps3 lle seuraksi hdtv tä jolla pelaaminen onnistuisi ilman input lagia tai muuta häiriötä. Alle 1000e pitäisi maksaa, mutta ei toisaalta olisi varaa huonoakaan ostaa. kämpän kokoon nähden kokoluokka oisi siinä 32"-40". tuo 32" tosin aika varauksella koska ne alkaa olemaan omaan silmääni jo aika hikisiä :). Olin jo menossa ostamaan sonyn L40L4000K töllötintä mutta en uskaltanutkaa vielä ostaa kun myyjän puheista päätellen tuon mallin 50hertisyys heikentää pelikokemusta huomattavasti. onko siis pelatessa tuo 50hz liian vähän? niin että haittaa jo selvästi. noita 37-40" 100hz malleja ei sitten taas sopivaan hintaan tunnu löytyvän kuin lg ltä lg6000 sekä samsungilta(joita lukemani perusteella vaivaa paha input lag?). Onko tuo lg6000 ihan kelpo vehje ps3 seuraksi? ja mitenkä se pärjää tuohon sonyn L4000 verrattuna? tai olisiko jotain muita ehdotuksia? riivaako input lag kaikkia samsungin malleja? :)

Eli jos budjetti alle 1000e niin osta ihmeessä Sonyn 40W4000 töllö. Tuota saa noin 999e hintaan. Loistava Full HD tv
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Mie painiskelin koko syksyn telkkarihankinnan kanssa, muuttaen mieltäni tulevasta telkusta lähes päivittäin. Jouluun asti olin ihan vakuuttunut, että ostaisin LG:ltä uuden 7000-sarjalaisen. En ole nähnyt tuota missään näytillä, joten kuvaa en ole livenä päässyt näkemään, mutta paperilla kone kuulostaa erinomaiselta. Miinuksina lähinnä kaapeliverkon digivirittimen puute ja merkin huono maine. Tuota sarjaa ei kuitenkaa alkanut millään kuulumaan kauppoihin asti eikä siitä oikein tiedettykään mitään missään liikkeissä. Kyrsiinnyin odottamiseen ja aloin taas selailla mahdollisia telkkareita ja päädyinkin lopulta turvalliseen Sonyyn. Malli on 40W4000, jolle hintaa jäi Ylä-Savon toimistotarvikkeesta noudettuna 999 . Samaan hintaan sai ostohetkellä (pari viikkoa sitten) täysin osiltaan identtistä, mutta eriväristä 40W4210 mallia Gigantista.

Sonyn V ja W 4000-sarjan koneissa suurimpina eroina lienee V:stä puuttuvat teräväpiirtovirittimet ja V:ssä oleva 8-bittinen paneeli (kuten joku jo mainitsikin) W:n 10-bittiseen verrattuna. Sitä, mitä väliä noilla paneelin biteillä on käytännössä, en osaa sanoa:)

Mikäli haussa on 32"-40" telsut, kannattaa 32" unohtaa ihan oikeasti heti kättelyssä. Ennen Sonya pelailin 21" putkella ja olin suoraan sanottuna järkyttynyt tuotuoani uuden telkkarin olohuoneeseen. Nyt pari viikkoa myöhemmin olen erittäin kiitollinen, etten ostanut aiemmin harkitsemaani 37":sta, sillä kuvan ollessa noin hyvälaatuinen, ei kokoa ikään kuin huomaakaan:)

50 Hz ja 100Hz eroja pähkäilin itsekin pitkään. Voi hyvinkin olla, että 100 Hz koneessa on parempi liiketoisto. Tästä suurin hyöty tulee kuitenkin esiin katsoessa urheilua (kuulin huhuja, että jopa lätkän MM-kisat olisivat siirtymässä maksullisille kanaville, joten urheilunkin seuraaminen taitaa vähentyä entisestään...) ja pelatessa. Ylipäätään tilanteissa, joissa television tulee toistaa nopeita tilanteita. Blu Ray elokuvathan yleensä toistetaan ns. 24p tilassa eli 24 ruutua sekunnissa, joten niitä katsellessa 100 Hz koneesta ei ole käsittääkseni mtään hyötyä. Olen myös ymmärtänyt, että kaikki 100 Hz koneen omistavat yleensä säätävät Trumotioninsa minimiasetuksille, koska se aina muokkaa kuvaa jotenkin erilaiseksi. Korjataa 100 Hz koneen omistajat, jos olen väärässä.
Sonystani en ole toistaiseksi löytänyt mitään huonoa sanottavaa (olen kyllä totaalinen aloittelija LCD-televisioiden kanssa). Ei minkäänlaista input lagia ja kuva on erinomainen niin peleissä (PS3), Blu Ray- ja DVD-elokuvissa sekä normaalissa SD-tason televisiolähetyksessä.

Toisin sanoen, noin tonnin budjetilla uutta telkkaria, kokoluokassa 32"-40" etsiville suosittelisin erittäin lämpimästi ainakin Sonyn W4000-sarjaa. Harkittava vaihtoehto voisi olla myös LG:n 7000 sarja, jossa järkevimmät koot lienevät 37" ja 42", joista itse pari viikkoa 40":seen totutelleena ottaisin ehdottomasti jälkimmäisen.

Hirmu pitkä kirjoitus. Tarkoituksena oli lähinnä jakaa omia kokemuksia ja toivoa, että niistä olisi hyötyä kanssapelaajille, jotka painivat saman, vaikean päätöksen kanssa, jonka kanssa itse vietin lukemattomia iltoja internetissä:)

Nyt taidan mennä takaisin pelaamaan Mirror´s Edgeä...

-m
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Heh nyt näin pari viikkoa uuden telkun omistaneena täyttyy harmitella, että en ostanut 37" vaan 32"

Se 37" olis kyl just ja just mahtunu tohon, mut ajattelin et se pari metriä katselu etäisyyttä ois liian vähän noin "isolle" telkalle.

Harmi ku samaan hintaan millä ostin mun nykysen(eli Sony KDL 32-W4000) telkun, ois saanu 37" telkun joltaki muulta valmistajalta. Mutta, kyllä tolla sitli hyvin pelaa ;)
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

50 Hz ja 100Hz eroja pähkäilin itsekin pitkään. Voi hyvinkin olla, että 100 Hz koneessa on parempi liiketoisto. Tästä suurin hyöty tulee kuitenkin esiin katsoessa urheilua
-m

Onko täällä ketään kuka tietää, että voiko tuolla W4000-mallilla nyt urheilua järkevästi katsoa vai pitääkö unohtaa koko Sony? Itellä tuo hintakatto on kyllä tonnissa, joten ei 1200e ole varaa W4500sesta maksaa. Kovasti houkuttaisi tuo 40W4000, mutta turha kai sitä ostaa, jos ei edes jalkapalloa voi kattoa.

Mikähän sitten mahtaisi olla vaihtoehto, jos tuo 40W4000 pitää hylätä? Vai pitääkö pienentää jo ruutua seuraavaksi?

Eli faktanpoikasia kellään?
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Onko täällä ketään kuka tietää, että voiko tuolla W4000-mallilla nyt urheilua järkevästi katsoa vai pitääkö unohtaa koko Sony? Itellä tuo hintakatto on kyllä tonnissa, joten ei 1200e ole varaa W4500sesta maksaa. Kovasti houkuttaisi tuo 40W4000, mutta turha kai sitä ostaa, jos ei edes jalkapalloa voi kattoa.

Mikähän sitten mahtaisi olla vaihtoehto, jos tuo 40W4000 pitää hylätä? Vai pitääkö pienentää jo ruutua seuraavaksi?

Eli faktanpoikasia kellään?

Faktat ihan omista kokemuksista:

Kaverilla 52W4000 9kk käytössä, oma 52" saapui himaan joulun alla. Ei ongelmia futiksen tai lätkän kanssa, ei todellakaan. Karjala turnauksen HD materiaalikin näytti ihanalta. Btw, 100Hz tauluja ei monesta kodista löydy, eikä kukaan ole itkenyt liiketoiston perään.

Kaupoille vaan Sonya ostamaan, omat suositukset ainakin voin antaa.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Onko täällä ketään kuka tietää, että voiko tuolla W4000-mallilla nyt urheilua järkevästi katsoa vai pitääkö unohtaa koko Sony? Itellä tuo hintakatto on kyllä tonnissa, joten ei 1200e ole varaa W4500sesta maksaa. Kovasti houkuttaisi tuo 40W4000, mutta turha kai sitä ostaa, jos ei edes jalkapalloa voi kattoa.

Mikähän sitten mahtaisi olla vaihtoehto, jos tuo 40W4000 pitää hylätä? Vai pitääkö pienentää jo ruutua seuraavaksi?

Eli faktanpoikasia kellään?

No täältä löytyy last-geniä, V3000 ja tietenkin voi katsoa urheilua, miksei voisi? Ei kuvassa ole mitään vikaa ja jalkapalloa voi seurata mielinmäärin.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

50 Hz ja 100Hz eroja pähkäilin itsekin pitkään. Voi hyvinkin olla, että 100 Hz koneessa on parempi liiketoisto. Tästä suurin hyöty tulee kuitenkin esiin katsoessa urheilua (kuulin huhuja, että jopa lätkän MM-kisat olisivat siirtymässä maksullisille kanaville, joten urheilunkin seuraaminen taitaa vähentyä entisestään...) ja pelatessa. Ylipäätään tilanteissa, joissa television tulee toistaa nopeita tilanteita. Blu Ray elokuvathan yleensä toistetaan ns. 24p tilassa eli 24 ruutua sekunnissa, joten niitä katsellessa 100 Hz koneesta ei ole käsittääkseni mtään hyötyä. Olen myös ymmärtänyt, että kaikki 100 Hz koneen omistavat yleensä säätävät Trumotioninsa minimiasetuksille, koska se aina muokkaa kuvaa jotenkin erilaiseksi. Korjataa 100 Hz koneen omistajat, jos olen väärässä.

-m

Nyt on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin.

Eli 100 Hz "ominaisuudesta" saadaan se hyöty, että elokuvia voidaan toistaa 24 kuvan moninkerralla. Jenkeissähän tämä ominaisuus on 120 Hz, joka on siis suora 24 kuvan moninkerta. Näin ollen jokainen frame toistetaan ruudulla viisi kertaa ennen seuraavaan siirtymistä. Hyötynä tästä on sulavampi toisto panorointikohtauksissa (johtuen 2:2 tai 3:2 pulldownin tarpeen puuttumisesta), missä nykiminen on helpoin havaita.

Urheilun ystävät puolestaan arvostavat telkkujen MCFI (Motion compensated frame interpolation) -toimintoa, joka puolestaan keksii framejen väliin uusia frameja, saaden likkeen näyttämään sulavammalta. Elokuviin MCFI ei välttämättä sovellu, koska se tekee elokuvasta kotivideomaisen (IMO).
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Eli siis pallo ei nyi sillai vammasesti?

Ei se pallo nyi, mutta edelleen esimerkiksi urheilukanavan lähetykset ovat ainakin omalla sonyllani kauheaa katsottavaa. Tosin itseltäni löytyy jo useamman vuoden vanha malli. Smirren suosittelema Panasonic 42PX80-plasma teki minuunkin vaikutuksen kuvanlaadullaan. En ole kyllä plazalla pyörinyt useampaan vuoteen, joten ei mitään hajua noiden nykyplsamojen tietokoneen näyttöominaisuuksista.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Nyt on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin.

Eli 100 Hz "ominaisuudesta" saadaan se hyöty, että elokuvia voidaan toistaa 24 kuvan moninkerralla. Jenkeissähän tämä ominaisuus on 120 Hz, joka on siis suora 24 kuvan moninkerta. Näin ollen jokainen frame toistetaan ruudulla viisi kertaa ennen seuraavaan siirtymistä. Hyötynä tästä on sulavampi toisto panorointikohtauksissa (johtuen 2:2 tai 3:2 pulldownin tarpeen puuttumisesta), missä nykiminen on helpoin havaita.

Urheilun ystävät puolestaan arvostavat telkkujen MCFI (Motion compensated frame interpolation) -toimintoa, joka puolestaan keksii framejen väliin uusia frameja, saaden likkeen näyttämään sulavammalta. Elokuviin MCFI ei välttämättä sovellu, koska se tekee elokuvasta kotivideomaisen (IMO).

Nomutta eikö tuo mikä tekee eron Sonyn 40W4000 ja 40W4500 välille eli 'MotionFlow 100Hz' ole juurikin tämä urheilussa auttava? Vai juurikin tuo mistä puhuit?

Ja jos ei ole, niin onko näissä televisioissa sitten kummassakaan tuota MCFI-toimintoa? Ei nyt ainakaan minun puusilmiini tuolta Sonyn sivuilta osunut, että mikä muu se sitten tuossa specs-listassa voisi olla.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Nyt on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin.

Eli 100 Hz "ominaisuudesta" saadaan se hyöty, että elokuvia voidaan toistaa 24 kuvan moninkerralla. Jenkeissähän tämä ominaisuus on 120 Hz, joka on siis suora 24 kuvan moninkerta. Näin ollen jokainen frame toistetaan ruudulla viisi kertaa ennen seuraavaan siirtymistä. Hyötynä tästä on sulavampi toisto panorointikohtauksissa (johtuen 2:2 tai 3:2 pulldownin tarpeen puuttumisesta), missä nykiminen on helpoin havaita.

Urheilun ystävät puolestaan arvostavat telkkujen MCFI (Motion compensated frame interpolation) -toimintoa, joka puolestaan keksii framejen väliin uusia frameja, saaden likkeen näyttämään sulavammalta. Elokuviin MCFI ei välttämättä sovellu, koska se tekee elokuvasta kotivideomaisen (IMO).

Hyvä, että löytyi joku, joka selvästi tietää mistä puhuu:) Lukemalla ihmisten kokemuksista, mie oon kuitenkin ymmärtänyt, että tuo MCFI-tekniikka on tämänhetken telkkareissa vielä siinä määrin lastenkengissä, että monet sitä tukevan television omistavat ovat kytkeneet sen kokonaan pois päältä, tai pitävätä sitä korkeintaan "minimissä". Omaa kokemuksta ei tästäkään ole, kun rahkeet eivät riittäneet Sonyn W4500-sarjan koneen ostoon:(

Mutta omasta kokemuksesta voin tuosta W4000-sarjalaisesta sanoa, että ainakaan minä en löydä kuvasta mitään moitittavaa. Jotenkin tuntuu, että kun lukee nettikeskusteluja televisioista, ovat keskustelijat, jotka asioista jotain tietävät, useinkin alan harrastajia, jotka todellakin erottavat kuvasta helpommin heikkouksia kuin tavan tallaajat kuten minä:) Ja siinähän ei todellakaan ole mitään pahaa, päinvastoin. Kuitenkin keskusteluja sivusta seuraamalla jää helposti se kuva, että jokaisessa telkkarissa on jotain "vikaa tai puutetta" ja että ainoa hyvä ratkaisu olisi ostaa se juuri ulos tullut, kallein malli. Varmasti niin loppupeleissä onkin, mutta rahallisesti tavan kuluttajan on pakko vetää johonkin se raja ja se sulkee usein aika paljon huipputekniikkaa pois.

Viestini oli siis se, että minä olen ainakin erittäin tyytyväinen W4000-sarjalaisen liiketoistoon ja pystyn erinomaisesti seuraamaan sillä urheilua. Tilanne voisi olla toinen, jos olisin henkeen ja vereen penkkiurheilija ja katselisin televisiollani pääasiassa urheilua.

-m
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Nomutta eikö tuo mikä tekee eron Sonyn 40W4000 ja 40W4500 välille eli 'MotionFlow 100Hz' ole juurikin tämä urheilussa auttava? Vai juurikin tuo mistä puhuit?

Ja jos ei ole, niin onko näissä televisioissa sitten kummassakaan tuota MCFI-toimintoa? Ei nyt ainakaan minun puusilmiini tuolta Sonyn sivuilta osunut, että mikä muu se sitten tuossa specs-listassa voisi olla.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tuo MCFI-toiminto on vain nimetty eri valmistajilla eritavalla. Esim. Sony taitaa kutsua sitä omissa koneissaan TruMotioniksi tms. W4500-sarjan koneesta tuo tekniikka löytyy, W4000-sarjalaisesta ei. Tuon lisäksi suurimmat erot W4000- ja W4500-sarjojen välillä lienevät W4500-sarjalaisista löytyvä yksi ylimääräinen HDMI-liitäntä (3 vs. 4) ja W4500-sarjan parempi kontrasti (33 000 vs. 50 000). Parhaiten siulle noiden koneiden ero selviää, kun käyt kaupassa katsomassa niitä vierekkäin. Näitä molempia löytynee useista paikoista hyllystä..?

-m
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Nomutta eikö tuo mikä tekee eron Sonyn 40W4000 ja 40W4500 välille eli 'MotionFlow 100Hz' ole juurikin tämä urheilussa auttava? Vai juurikin tuo mistä puhuit?

Ja jos ei ole, niin onko näissä televisioissa sitten kummassakaan tuota MCFI-toimintoa? Ei nyt ainakaan minun puusilmiini tuolta Sonyn sivuilta osunut, että mikä muu se sitten tuossa specs-listassa voisi olla.

Nyt tulee hyvät ihmiset muistaa myös sen tulevan signaalin taso, joka vaikuttaa kaikista eniten kuvanlaatuun.

Esim. Urheilukanavan lähetykset (varsinkin futis) ovat välillä sellaista paskaa, ettei siinä auta vaikka olisi 1000hz tekniikkaa.

Lisäksi tuo 100hz vouhotus on täydellistä markkinamiestin jauhamista. Asetusta joudutaan joka tapauksessa pitää minimi -asetuksella koska muuten kuvaan tulee liikaa artefakteja, ja näitä artefakteja tule myös tuolla pienimmällä asetuksella, tosin ei niin paljoa että se kaikkia häiritsisi.

Itse olen omalla 40W4000:lla katsellut niin lätkää kuin futista, ja toimii loistavasti ainakin omille "kultasilmille".

Tuolle 100hz tekniikalle on tosiaan monta nimitystä,valmistajasta riippuen. sony kutsuu sitä Motionflow:ksi, LG TruMotioniksi ja panasonic muistaakseni käyttää nimeä MCFI.

Älkää ihmiset sortuko markkinamiestin puheisiin, vaan lukekaa esim hdtvtest.co.uk testi 40W4000:sta ja käykää liikkeessä katsomassa.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Samsung: http://www.pixmania.com/fi/fi/1434161/art/samsung/televisio-lcd-le40a656a.html
(huomioikaa että töllössä on ainoastaan kaapeliverkon digiviritin)

Sony: http://www.pixmania.com/fi/fi/1098772/art/sony/lcd-televisio-bravia-kdl.html

Itellä on näistä telkkareista tuo ensimmäinen vaihtoehto (Samsung le40a656) ja voin suositella kyllä lämpimästi kaikille. Töllö suoriutuu SD kuvasta hienosti ja HD kuva on luonnollisesti silmiä hivelevää. Kuvaa pääsee säätelemään kiitettävästi verrattuna tohon toisen linkin sonyyn (sony kdl-40w4000) ja ton ps3:sen kaverina on ollut kyllä melko täydellinen telkkari (varsinkin kun pidän sitä kevyesti valaistussa leffa/pelihuoneessa). Sen verran voin sanoa tuosta 100HZ tekniikasta että vaikka se lisääkin liikeresoluutiota merkittävästi niin sitä ei oikein tule käytettyä muuten kun urheilussa, asiaohjelmissa, joissain musiikkikonserteissa ja dokumenteissa. Kaverilla on just toi kdl-40w4000 ja on päässy sen verran vertailemaan että en oo hirveitä eroja samppaan löytäny muussa kun että kuvaa pääsee säätämään vähemmän ja tota 100hz tekniikkaa ei ole. Ehkä sonyssä on hiukan pirteemmät värit? Samsung on noista jonkin verran halvempi vaihtoehto, mutta kummatkin telkkarit irtoo toimituskuluineenkin alle tonnilla. Nää on meikäläisestä hintalaatusuhteiltaan ne parhaat telkkarit markkinoilla ja jos telkkarit alko kiinnostaa niin tsekatkaa päivän hinta noista yläpuolen linkeistä.

Ja noita HDMI kaapeleita saa amazonista (de ja co.uk) ihan jollain muutamalla punnalla/eurolla + toimituskulut.
 
Ylös Bottom