Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gamescom - Euroopan E3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NFS vaikuttaa kyllä ihan hiton tylsältä. Aja eteenpäin, törmäile poliiseihin ja toista tää 100x. Hohhoijaa.
 
Tänään on Gamescomissa ensimmäinen varsinainen messupäivä. Media pääsee sisälle tuntia ennen muita.

Eilinen tiistai oli varattu pelimedialle ja iltapäivästä niille onnekkaille, jotka olivat onnistuneet saamaan arpajaisista Wildcardin. Itse myös ollut muutamia kertoja tuolla villillä kortilla liikkeellä päivää aikaisemmin massoja. Lyhyemmät jonot ja mahdollisuus valita käytävillä minne haluaa kulkea. :D

Tuossa iltapäivässä ehtii jo tutustumaan niihin tärkeimpiin peleihin joita on halunnut kokea pelaamalla. Samalla tulee myös katsottua paikat, minne rynnätä seuraavina aamuina jonottamaan.

Laitetaan twitter-kanava #gamescom2019 tarkkailun alle ja sieltä parhaimpia poimintoja ketjuun.
 
Joka vuosi jaksaa papat rakentaa nuoremmilleen retropelialueen. Hyvä peli voi kestää aikaa paremmin, kuten Boulder Dash jota tuolla tuli joku vuosi sitten kuusnepalla tahkottua. Suurin osa on tuttuja pelilaitteita, mutta on siellä aina jotain erikoisuuksia joihin ei ole missään muualla törmännyt. Eivät ole lasivitriinissä pölyttymässä, vaan rohkeasti annettu messuvieraiden käyttöön.

ECfD0G3XsAA3wJ3

Lähde
 
Gamescomissa saa usein henkilökohtaisen opastuksen peliin. Hieman taustoitetaan, avataan pelimekaniikkaa ja kerrotaan ohjauksen napit. Voivat olla jopa itse pelitiimistä nämä opastajat. Seuraavat sivusta kun pelaat, jakavat vinkkejä ja lopuksi kysyvät mitä pidit pelistä. Onpahan mukaan laitettu vielä muistikortti, johon äskeinen pelikuvasi on tallennettu. Takaovesta ulos ja mukaan swagikassi.

 
Koeln Messen pääkäytävä, josta haarautuu sivuuomia halleihin. Näistä rullaportaista lasketaan alas kun sisään on tultu juna-aseman puoleiselta eteläiseltä sisäänkäynniltä. Ammattilaispuoli on jo tätä aiemmin ja heidän ei tarvitse vetää tuolla henkilökohtaisen reviirin typistyessä kyynerpään mitan pituiseksi. Ajopuuna tuossa ihmisvirrassa. :D

Kun menee oikein pahaksi, järjestyksenvalvojat avaavat sivuovet ja halleihin ohjataan ulkokautta.

 
Kamerakierros Nintendon osastolla. Kuvattu selvästi eilen tiistaina, jolloin paikalla on ollut pääasiassa vain median ja kauppiaiden väkeä. Tänään varsinaisena messupäivänä mihinkään et pääse suoraan pelaamaan, vaan tuonne osastolle jonotetaan pitkään ja hartaasti.

 
Jonoista voi jotain päätellä pelien suosiosta. Tänä vuonna Cyberpunk 2077 taitaa kerätä pisteet sillä saralla.

 
Siellä jonottavat pelaamaan Ironman VR:ää. Huomioikaa pro-jonottajat joilla jakkara, osa on saanut pahvisen istuimen swagina.

 
Harvinainen kuva sermin takaa pelitilasta. Tuolla on kuvaaminen kielletty. Tämän otoksen takana on virallinen taho.

Tuossa yrittää varttitunnissa saada pelistä kaiken informaation mitä se pystyy lyhyellä tutustumisella tarjoamaan. Paljon menee ohi silmien. Monen tunnin odotus palkitaan tällä lyhyellä hetkellä odotettua peliä.

Pelaavat 6 vs. 6 Dominationia.

ECkSe5LWkAA0fVo


Lähde
 
Huomenna perjantaina on perinteisesti ollut cosplay-väen kokoontumiset. Viime vuosina omassa hallissaan, Cosplay Villagessa.

 
Englanninkielinen lähetys alkaa nyt.

Perinteisesti ammattilaispuolen väki kaikkoaa perjantaina takaisin kotiin. Jäljelle jäävät messuosaston henkilökunta ja pelaajat. Pitkin viikkoa järjestetyt hallin ulkopuoliset iltabileet on pidetty ja lasku kuplasta takaisin arkeen voi alkaa.

 
Moi
Olisi hienoa joskus päästä pelimessuille. Kiitos kuitenkin näiden raporttien ja somen ,että saadaan maistiaisia tunnelmista. Mitenkä tuollaiset cosplay tapahtumat toimivat. Menevätkö ihmiset sinne omakustanteisesti eripuolilta maailmaa. Eli ilmottaudutaanko sinne ja ostetaan liput?

Itselle kiinnostavinta näillä Gamescom messuilla oli odottaa Sonylta uutisia ja sitten vanhana Mattel Intellivision miehenä katsoa uutta traileria Intellivision Amico projektista, josta alla Gamescom 2019 traileri. Julkaisu Amico konsolilla on vasta 10 / 2020.
Intellivision Amico Gamescom 2019 Traileri
 
Olisi hienoa joskus päästä pelimessuille. Kiitos kuitenkin näiden raporttien ja somen ,että saadaan maistiaisia tunnelmista. Mitenkä tuollaiset cosplay tapahtumat toimivat. Menevätkö ihmiset sinne omakustanteisesti eripuolilta maailmaa. Eli ilmottaudutaanko sinne ja ostetaan liput?

Messuihin kannattaa varautua ajoissa. Varata kesäloma tuohon elokuulle. Alkuvuodesta hotelli Kölnistä ja lentoliput Dusseldorf tai Frankfurt. Keväällä tulevat itse messuliput myyntiin. Ne voi ostaa ja tulostaa suoraan tapahtuman nettikaupasta, olen vielä laminoinut ne. :D

Mitenkä tuollaiset cosplay tapahtumat toimivat. Menevätkö ihmiset sinne omakustanteisesti eripuolilta maailmaa. Eli ilmottaudutaanko sinne ja ostetaan liput?

Nuo cosplay-harrastajat ovat siellä aivan kuten muutkin messuvieraat. Erikseen ammattilaiset kuten Jessica Nigri, jonka paikalle tuovat oletettavasti sponsorit. Miehet (ei pojat) kantoivat hänelle lahjoja, oli hämmentävä näky. Harrastajat liikkuvat koko messujen alueella, hienointa on nähdä peliosastoilla joiden hahmoihin eläytyvät. Luo tunnelmaa. Poseeraavat ja moni haluaa heidän kanssaan päästä samoihin kuviin. Nykyisin heille on jo varattu tosiaan oma hallinsa.



Itselle kiinnostavinta näillä Gamescom messuilla oli odottaa Sonylta uutisia ja sitten vanhana Mattel Intellivision miehenä katsoa uutta traileria Intellivision Amico projektista, josta alla Gamescom 2019 traileri. Julkaisu Amico konsolilla on vasta 10 / 2020.
Intellivision Amico Gamescom 2019 Traileri

Ylipäätänsä retroalue on tuolla vaikuttavan laaja sisällöltään ja kooltaan. Vanhoilla laitteilla pääsee pelaamaan. Hauska nähdä miten ihan nuoret ovat silmät kiinni ruudussa samalla tavalla kuin vuosikymmeniä takaperin meistä moni.
 
Viimeksi muokattu:
2181

Tällaisia "cosplay-harrastajia" kuvasin kuusi vuotta sitten Gamescomin pääkäytävällä. Tiimi taisi olla itseasiassa airsoft-harrastajia. Vetivät roolinsa upeasti ja vierailivat moikkaamassa sotapeleihin jonottajia. Nyt paikalla ei enää saa viedä noin aitoja asejäljitelmiä. Muutoinkin turvallisuusasiat on huomioitu sattuneesta syystä tarkemmin viime vuosina. Laukut tarkastetaan ulkokehällä, ennen sisäänkäyntiä - myös toimittajilta.

Tänään cosplay-finaali klo 15 alkaen. Katsotaan saadaanko paikalle kuvayhteyttä.

Videolinkki:

 
Viimeksi muokattu:
Koko viime viikko hurahti Gamescomeilla ja olin yksinkertaisesti eilen liian väsynyt kirjoittamaan mitään. Paljon sain tuon viikon aikana pelejä testata (ja nähdä), mutta monta isompaa nimikettä jäi myös kokematta. Ikimuistoisimpiin hetkiin voin rankata erityisesti Cyberpunkin, josta sain nähdä vajaan tunnin verran eksklusiivista matskua. Sama pätkä tulee todennäköisesti lähiaikoina myös julkisesti nähtäväksi (ainakin clippejä siitä on jo tullut), joten ei siitä tässä vaiheessa sen enempää. Hype nousi kyllä vielä entistä korkeammalle, mikäli se enää on edes mahdollista. Samassa tilaisuudessa CDPR jakoi katsojille Cyberpunk-rotseja, jollaisesta kuva mm. kyseisessä twiitissä (huom. ei minun tilini):



Koko messujen ajan käpälään työnnettiin ties mitä kangaskassia, lippistä, hiirimattoa, t-paitaa, avainnauhaa, tarraa yms. pikkuhärpäkettä, mutta tuo rotsi oli oikeasti ainut matkamuisto, josta olin oikeasti pähkinöinä.

Murdoc toivoi tänne raporttia Blair Witchista, jota pääsin myös kokeilemaan 30 minuutin mittaisessa pre-alpha -demossa. Puolalaisen Blooper Teamin aikaisemmat pelit ovat minulle tuttuja vain etäisesti, eli en osaa tämän perusteella varsinaisesti verrata Blairia aikaisempiin tuotoksiin. Kaveri kyllä totesi, että demon perusteella huomaa paljon samoja piirteitä kuin Layers Of Fearissa ja Observerissa, eli näiden pelien ystäville peli varmasti maistuu, mikäli Blairin Noita ei olisikaan ennestään tuttu. Tekijät lupailivat, että kauhu tulee olevaan intensiivisempää ja jump-scareja tulee olemaan vähemmän kuin Layers Of Fearissa. Itse olen jonkin verran fanittanut alkuperäistä Blair Witch -leffaa nuoruudessani ja peli kieltämättä toi kevyen nostalgiatripin ensimmäisen elokuvan maisemiin. Tuttuja paikkoja on siis luvassa.

Demosta sen verran, että äänimaailma oli ainakin todella kohdallaan. Salaman jytke ukonilmalla oli vaikuttavaa ja metsä kuulosti varsinkin myrskyn aikana elävältä. Pelissä kulkee "kaiken aikaa" mukana Bullet-koira, jolle voit antaa käskyjä kesken retkeilyn. Bulletin voi käskeä mm. jäljittämään esineitä tai vihjeitä, pysymään lähellä vaaran uhatessa ja sitä voi myös kehua - tai torua (kuka koiraa haluaa edes torua?) tarpeen vaatiessa. Kehittäjien mukaan Bulletin kohtelu vaikuttaa sen käytökseen pelin edetessä ja koira mm. varoittaa pelaajaa ympärillä liikkuvista vaaroista. Koiran haukkuminen, vinkuminen, murina tai levottomuus ovat kaikki merkkejä jostain, eli sitä tarkkailemalla voi oppia paljon.

Bugeja demossa riitti runsaasti ja välillä pelihahmo silitti koiran sijasta paljasta ilmaa, kulki esineiden lävitse ja törmäili näkymättömiin seiniin. Myös fps-droppeja esiintyi runsaasti - tämä arvatenkin johtuu keskeneräisestä optimoinnista tai yksinkertaisesti vaan huonosta raudasta. Vähän vaikutti, ettei testikoneista ollut oikein hoitamaan määrättyä hommaa. Myös kaverini kuoli pari kertaa erittäin randomisti satunnaiseen kiveen, jota arvelimme ennemminkin bugiksi mystisen pahan voiman sijasta. Voimme toki olla väärässä.

Mikäli leffat eivät ole tuttuja niin on tässä vaiheessa hyvä kertoa, että metsässä tapahtuu erittäin yliluonnollisia ja käsittämättömiä asioita, eli kunnon trippailua on luvassa. Yksi mielenkiintoisimpia ominaisuuksia pelissä oli videokamera, joka ei Outlastien tyyliin toimi enää pelkästään nightvision-laitteena. Kamera mm. paljastaa ympäristöstä uniikkeja asioita, kuten kirjoituksia seinissä tai yliluonnollisia hahmoja, joita ei paljaalla silmällä näe. Kamera tuo mukanaan myös eräänlaisen ajan kelaamisen, eli pelaaja muuttaa tapahtumia videokasetteja kelaamalla. Metsästä löytää videokameraan kasetteja. Kasetit sisältävät lyhyitä videoita, jotka tietysti omalla tavallaan avaavat pelaajalle tarinaa sekä lähialueen tapahtumia. Demossa oli esimerkkitilanne, jossa vastaan tulee talo sekä lukittu ovi. Avainta ei ole. Pelaaja löytää pihalta kasetin, jossa kameramies jahtaa lihakirveen kanssa toista ihmistä. Video on kuvattu samaisen talon pihalla ja videolla mies avaa lukitun oven ja juoksee sisälle taloon. Kun pelaaja pysäyttää kameran kohtaan, jossa henkilö on avannut oven, niin samainen ovi aukeaa myös "tosielämässä". Kun videon kelaa alkuun (kohtaan missä ovi on kiinni) ja sammuttaa kameran - on ovi jälleen lukossa. Kehittäjät painottivatkin, että juurikin videokamera, erilaiset puzzlet sekä tapahtumien säätely kasettien avulla tulevat olemaan merkittävässä osassa peliä.

Demon perusteella jään seuraamaan Blair Witchiä odottavaisena. Harmikseni peli ei ole ainakaan tässä vaiheessa ainakaan tulossa PS4:lle. Eivät puolan pojat suostuneet vielä paljastamaan myöhäisempää PS4-julkaisua, vaikka kovasti yritinkin heistä tietoa ravistella ;) Täytyy katsoa, jos tulee jossain vaiheessa ostettua PC:lle, koska Xboxia en omista. Heitän liitteeksi pari liitekuvaa Blair Witch -testiluolasta.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190822_170506.jpg
    IMG_20190822_170506.jpg
    2,4 MB · Lukukerrat: 9
  • IMG_20190822_174219.jpg
    IMG_20190822_174219.jpg
    2,6 MB · Lukukerrat: 7
Ylös Bottom