Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)
Ostin joululahjaksi itselleni headset mikki-kuulokeyhdistelmän Gamestopista. Yleensä suosin suomalaisia liikkeitä vaikka ulkomailta saisikin huomattavasti halvemmalla - koska takuuasiat on huomattavasti helpompi hoitaa.
No pelailtuani (käyttöaika ehkä yhteensä 24h kyseiselle headsetille) reilun nelisen kuukautta toinen kuuloke irtosi. Sisällä oleva (todella heiveröinen) muoviosa oli pettänyt ja jäi roikkumaan sisällä olevan johdon varassa. Kuulokkeet toimii muuten edelleen moitteetta mutta eivät tämän osan takia pysy enää päässä - eli ovat täysin käyttökelvottomat. Kuulokkeita on käytetty aivan normaalisti, varmasti varovaisemmin kuin keskiverto käyttäjä tekee.
No ei muuta kuin kuitin kanssa Tampereen Game stoppiin jossa myyjä toteaa heti suorilta että ei mene takuuseen. Kyselen sitten tarkennusta että mitenniin ei mene niin takuu kuulemma korvaa vain elektroniset viat. Ihmettelen siinä sitten että kyllä satasen kuulokkeiden nyt pitäisi muiltakin osin kestää että eihän siitä mitään tule jos sen hintasia kuulokkeita ei uskalla enää päähän pistää ilman rikkoutumisvaaraa. Myyjä sitten toteaa että "kuulokkeet ei kestä repimistä niinkuin ei peliohjaimetkaan, kyllä ohjaimetkin repeytyy jos niitä revitään."
Koitin sitten selittää että mulla ei ole mitään syytä niitä repiä kuin ohjainta tai repiä ylipäätäänkään - eikä näin varmasti ole tapahtunut. En revi edes peliohjainta mutta toki ohjainta pelatessa tulee välillä painettua todella voimakkaasti, mutta kuulokkeita - missä vaiheessa niitä voi edes kovin ottein käsitellä ilman että oma pää on vaarassa? Paitsi jos niitä suoranaisesti paiskoo seinille kuin joku raivopää, tosin jos mulla niin hermo menis niin en osais edes noin pitkälle ajatella vaan se olisi se jonka saa ensimmäisenä käteen eli ohjain joka lentäisi jos jotain olisi pakko "repiä". Osa joka sisältä hajosi on niin heppoisen näköinen että jos kuulokkeita käsittelisi yhtä voimakkaasti kuin ohjainta olisi kyseisen osan käyttöikä todennäköisesti laskettavissa sekunneissa korkeintaan tunteina. Mutta kun kuulokkeita ei revitä ne pistetään päähän ja otetaan päästä, totta kai siinä tulee pientä vääntymää mutta se on niin heppoista että kyllä jokaisen kuulokkeen tulisi moinen kestää. En tiedä ajatteliko myyjä että mulla on ruuveja päässä joihin oon kuulokkeita repiny vai mitä oikein tarkoitti.
Myyjä myös vetosi ettei mulla ollut kuin kuitti jonka sain korttimaksusta että sillä ei muka tunnista ostosta järjestelmästä vaikka siinä lukee tarkka kellonaika ja summa. Tarvitsisi olla sen sijaan kassakuitti joka ainakin maalaisjärjellä ajateltuna on kuitenkin epävirallisempi osoitus maksusta kuin korttilaitteen antama virallinen kuitti korttiostostani. Tosin todettakoon etten tiedä mikä on asian todellinen laita.
Myyjä toisti että kuulokkeen muoviosan pettäminen ei mene takuuseen kymmenkunta kertaa mutta lopulta sanoi tarkistavansa asian vielä (mutta vakuutellen ettei asia siitä muuksi muutu) ja otti puhelinnumeroni ylös ja lupasi ilmoittaa asiasta.
Tästä suivaantuneena mietin jo tyyliin oikeustoimia koska uskoisin kuluttajasuojalain velvoittavan että tuote kestää normaalikäytössä muiltakin kuin elektronisilta osilta. Lopulta keksin soittaa verkkokauppa.comin asiakaspalveluun esittäen että minulta on kyseinen head set hajonnut, miten on hajonnut ja tiedustelin meneekö takuuseen. Takuupuolelta vastattiin että menee takuuseen ilman muuta.
Soitin vielä maahantuojallekkin ja he eivät sanoneet mitään suoraan takuuasioihin, vaan kertoivat että asiakkaat asioivat aina oman kauppiaansa kanssa ja vain kauppias voi kysyä takuuasioista maahantuojalta?!?! Tosin sanoivat että tässä tapauksessa kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä kyseiseen liikkeeseen uudestaan.
Veikkaanpa että kyseessä oli lähinnä yrittäjän laiskuus/voiton maksimointi. Kyllähän jokaisesta palautuksesta tulee väistämättä yritykselle ylimääräistä työtä ja kuluja, vaikka se vähäistä olisikin. Mutta ehkäpä se taas on lyhytnäköistä säästöä ja moraalittomuutta joka taas ei edistä asiakkuuksien jatkumoa ja hyvää imagoa. Pistetään asiakkaan syyksi se paha mieli vastuusta joka pitää kantaa myymistään tuotteista.
Nyt sitten odotellaan koska liikkeestä soitetaan ja mitä sieltä sanotaan. Ei muuta kuin Tampereen Gamestopiin ostoksille jos haluaa hyvää palvelua takuuasioissa!
Kommentoikaa onko teillä ollut vastaavia tapauksia ja oletteko saaneet takuuseen gamestopissa tai jossain muualla!