Vastaus: GAMESTOP - Info, tiedotteet ja keskustelu (Lue aloitusviesti! Tuorein Newsletter sivulla 8!
Huh huh.
Monille, jopa ihan aikuisille ihmisille tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää että se myyjä siinä tiskin takana ei yksinkertaisesti voi tietää montako niitä konsoleita tulee julkaisupäivän aamuksi ja monelleko niitä julkaisupäivän aikana myöhemmin mahdollisesti riittää. Ymmärtäkää nyt tilanne, että se ei ole se myyjä eikä edes myymäläpäällikkö joka ne koneet käy poimimassa ja vie asiakkaille. Ehei, ei se näin mene. Kyllä se niiden saatavuus on kiinni siitä paljonko niitä toimitetaan kokonaisuudessaan, paljonko niitä toimitetaan kuhunkin liikkeeseen ja sitten on vielä päälle nämä asiat kuten tähtien asennot ja vuoroveden vaikutus: onko lähettifirma ajoissa, tai mitä jos vaikkapa konsolit ovatkin menneet kuljetuksessa rikki? Yksinkertaisia, myyjästä riippumattomia syitä on lukuisia, joten ehkä on parempi luvata koneita loppuviikosta kun kuunnella nillittämistä siitä, että pleikkari ei olekaan heti tiistaina aamulla noudettavissa. Tsempatkaa jätkät ihan oikeasti ja koittakaa nähdä asia vähän laajemmalla perspektiivillä.
En myös ymmärrä että miten on niin vaikea tajuta, että niitä myymäläkohtaisia eroja vaihtokäytäntöihin on. Exclusion list nyt on aivan selvä ja siinä on tapahtunut vain tuon syyskuun listan ennakointi Little Big Planetin suhteen. Miettikääpä itse tilannetta, jossa teillä on ohjeena "otat asiakkaan pleikkarin, kaksi peliä ja 50 euroa ja annat tilalle PS3 Slimin". Tuo ei hirveästi vielä sinänsä sanele että pitääkö ne pleikat tuoda etukäteen, mitä niihin pitää tuoda mukana jne., jolloin päätöksenteko jää hyvin pitkälti myymälätasolle (ellei ohjeita tiukenneta), eli loogisella komentoketjulla myymäläpäällikön ohjeiden mukaisesti. Mikäli myymäläpäällikkö ei taas ohjeita anna yleisesti, niin silloin se jää myyjäkohtaiseksi. Eli tuosta komentolenkistäkään ei tarvitse puuttua kuin se yksi muuttuja, niin ohjeet menevät soveltamiseksi oman harkintakyvyn mukaan. Ja jokainen työelämässä joskus ollut tai oleva varmaan ymmärtää, että on tapauksia kuten lomat, sairaudet, muuten vaan veltot työntekijät ja näin edespäin.
Jos mietitte noita ym. seikkoja niin varmaan alkaa havainnolistumaan, että miten tällainen vaihtelevuus on mahdollista, eikä se edes hirveästi vaadi. Puhumattakaan sitten niistä monista muista seikoista joita yllä ei ole mainittu, jotka voivat vaikuttaa toimintatapoihin.
Useampaan otteeseen on kehotettu nostamaan se puhelin käteen, soittamaan GameStoppiin missä asioi ja ihan rohkeasti kysymään että miten on parasta toimia. Kannattaa sitten myymälään tullessa asioida sen henkilön kanssa, kenen kanssa jutteli puhelimessa. Ei tämä taas niin kauhean monimutkaista ole: jos haluat pelata varman päälle niin kysyt kenen kanssa olet tekemisissä ja vieläpä vaikka miten tämä on töissä, jotta saadaan homma hoidettua loppuun asti. On se jumalauta jos ei kahden ihmisen välillä saada näin yksinkertaista asiaa sovittua. Aivan käsittämätöntä nillitystä aikuisilta ihmisiltä, jotka kuitenkin ensimmäisenä ovat jonossa käyttämässä näitä vaihtotarjouksia.