Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gears 5

Pikemminkin herää kysymys, että onko matchmaking ihan täysin kunnossa. Kyllä siellä pelaajia on ja yksin pelatessa löytänyt aina todella nopeasti pelin. Olisiko jotain feelua, jos yrittää useamman hengen partylla?

Tai sitten kaikki OG-Gears ukkelit loistaa poissaolollaan ja uudemmat tulokkaat jauhaa hordea, kampanjaa, TDM yms. Silloin kun sieltä löytyi pelaajia , niin oli Gears2 ajoilta tunnistettavia top100 leaderboards tyyppejä. Eli luulen että ei porukkaa vaan kiinnosta yksinkertaisesti exe. Aika äkkiä se kuoli nelosessakin. Puoli vuotta meni. Tässä harmittavasti näyttää siltä että ei päässyt kunnolla alkuunkaan.
 
Tai sitten kaikki OG-Gears ukkelit loistaa poissaolollaan ja uudemmat tulokkaat jauhaa hordea, kampanjaa, TDM yms. Silloin kun sieltä löytyi pelaajia , niin oli Gears2 ajoilta tunnistettavia top100 leaderboards tyyppejä. Eli luulen että ei porukkaa vaan kiinnosta yksinkertaisesti exe. Aika äkkiä se kuoli nelosessakin. Puoli vuotta meni. Tässä harmittavasti näyttää siltä että ei päässyt kunnolla alkuunkaan.

Tähän on varmasti montakin syytä mistä johtuu ja kyllähän sekin jotain kertoo että allekirjoittaneella meni monta päivää edes huomata uusi tulokas matchmaking menussa...vaikka vähän puusilmä joskus olenkin, mutta silti. :rolleyes:

Sekin on totta että tosi moni varmastikin on ottanut asiakseen herkutella ensin kampanjalla ja Hordella ajatuksena hypätä myöhemmin PvP. Mutta yksi juttu mikä varsinkin tuli mieleen on se että saatatte olla "liian taitavia"

Matchmaking ei yksinkertaisesti löydä tasoistanne seuraa ihan sormia napsauttamalla. Gearssihän ei laita (enää) jeesuspelaaja-partya tai ylipäätään mitään partya randoja vastaan heittämällä, se yrittää kompentoida asetelmaa sillä tavalla että randot on kovempia yksilöitä. Voi olla että se ei vaan nyt löydä teille peliseuraa ja ei suostu laittaa jotain noobieita vastaan, koska sehän ei olisi hauskaa noobieille eikä teille vaan lähinnä tylsää ajanhukkaa kaikille kun matsi yhteen päätyyn.

Itelle löytyy kyllä solona ainakin Exeä aikas instana.
 
Viimeksi muokattu:
Matchmaking ei yksinkertaisesti löydä tasoistanne seuraa ihan sormia napsauttamalla. Gearssihän ei laita (enää) jeesuspelaaja-partya tai ylipäätään mitään partya randoja vastaan heittämällä, se yrittää kompentoida asetelmaa sillä tavalla että randot on kovempia yksilöitä. Voi olla että se ei vaan nyt löydä teille peliseuraa ja ei suostu laittaa jotain noobieita vastaan, koska sehän ei olisi hauskaa noobieille eikä teille vaan lähinnä tylsää ajanhukkaa kaikille kun matsi yhteen päätyyn.

No saisi nyt edes ne placement matsit pelattua...
 
3 miljoonaa on pelannut Gears of War 5:sta


Tähän lasketaan sekä PC että Xbox versiot ja Gamepass lataukset
Niin ja silti ne on pelaajia
 
Tähän on varmasti montakin syytä mistä johtuu ja kyllähän sekin jotain kertoo että allekirjoittaneella meni monta päivää edes huomata uusi tulokas matchmaking menussa...vaikka vähän puusilmä joskus olenkin, mutta silti. :rolleyes:

Sekin on totta että tosi moni varmastikin on ottanut asiakseen herkutella ensin kampanjalla ja Hordella ajatuksena hypätä myöhemmin PvP. Mutta yksi juttu mikä varsinkin tuli mieleen on se että saatatte olla "liian taitavia"

Matchmaking ei yksinkertaisesti löydä tasoistanne seuraa ihan sormia napsauttamalla. Gearssihän ei laita (enää) jeesuspelaaja-partya tai ylipäätään mitään partya randoja vastaan heittämällä, se yrittää kompentoida asetelmaa sillä tavalla että randot on kovempia yksilöitä. Voi olla että se ei vaan nyt löydä teille peliseuraa ja ei suostu laittaa jotain noobieita vastaan, koska sehän ei olisi hauskaa noobieille eikä teille vaan lähinnä tylsää ajanhukkaa kaikille kun matsi yhteen päätyyn.

Itelle löytyy kyllä solona ainakin Exeä aikas instana.
Trueskill matchmaking loistaa poissaolollaan tässä pelissä. Toistaiseksi tuntuu että rankilla ei ihan hirveästi ole merkitystä.

Itse pelaan king of the hilliä Onyx 2-tasolla ja silti omaan tiimiin osuu välillä pelaajia joiden level on 2. Tämä selittyisi hienosti sillä, että ovat ottaneet re-upin, mutta pelin tasosta käy ilmi että kyseessä on ensimmäinen tai toinen versus matsi. Ikinä.

Toisessa ääripäässä vastustajan tiimi voi olla sitä luokkaa että eliminationeja tulee päälle sata, kun taas cappeja 3-5 ja elo laskee kun vastustava tiimi on 55 000 vs 89 000 altavastaajana elo:ssa.

Matchmakingissa siis hieman rosoista toistaiseksi näitten taitotasojen osalta. Ehkä diamondissa on asiat sitten paremmin, pelaaminen ei ole nimittäin kauhean kivaa jos vastustajan voi ajaa kulmaan 100-0. Sekään ei ole siistiä kun vastassa on oman tasoisia, tai parempia ja omassa tiimissä joku opettelee controlleja.
 
Oho ok, midvid sitten en ymmärrä miksei janneus saa matsia, mulle ainakin tulee kuin apoteekin hyllystä.
 
Miten tämän moninpeli on ihmisille maistunut? Teknisestihän tuo vaikuttaisi olevan mukavan sulava mutta jokin muu sitten taas tökkiikin senkin edestä. Liekö syynä sitten huonot kartat, jotka tuntuvat ihan liian pieniltä. Tuntuu että joka kartta on tässä Raven Down. Ei siinä mitään, kyllähän sitäkin pelasi aiemmissa peleissä mutta ei sitä putkeen olisi kauaa jaksanut. Lisäksi jopa se tuntuu hyvältä verrattuna näihin vitosen kenttiin.

Escape oli myös ensimmäisen testin perusteella turhan oloinen lisäke. Missä on vaikkapa Beast-mode, jos jotain "ylimääräistä" tarvitsee? Capture the Leader puuttuu edelleen ja oliko oikeasti että sitä ei ole nähty kolmosen jälkeen? Guardiania pelatessa tiimimme "parhaat" juoksivat pomoina pelatessaan melkein heti kuolemaan ja tuntuu muutenkin että pelaajilla ei ole kuin KD mielessä, oli pelimuoto mikä tahansa.

Hordea ei aiempien pelien takia ole huvittanut edes pelata. Kolmosessa se taisi vielä olla pelattava mutta tässä kaikki hahmokyvyt ja erityisesti kortit sekä niiden päivittelyt vievät ilon ja järjen koko hommasta.

Aseet on myös pettymys. Kolmosessa oli digger, mortar ja muut klassikot ja mitä nyt on?

Kyllä tuntuu entistä vahvemmin että tämä pelisarja oli huipulla kolmannessa osassaan, jossa oli melkeinpä kaikki palaset just eikä melkein kohdallaan. En ihmettele enää yhtään että neloseen (ja varmasti myös vitoseen) kauhottiin niin paljon vanhoja kenttiä. Ne on niitä, jotka toimii. Uusia ei ilmeisesti kukaan osaa enää tehdä ja ne on sitten jotain Raven Downia mutta niin, että Raven Downia tulee ikävä niitä pelattaessa. RD ei edes ollut huono jakso mutta se ahtaus ei aina innostanut.

Liekö nämä tiiviimmät jaksot taas sitä, että pitää saada äkkiä tappoja pelaajille ettei ADHD kyllästy ja vaihda peliä. Tai jotain.

Mietittiin tuossa että vaihdetaan Super Mario Partyyn tai Battlefield V:een. Me, jotka on aina jauhaneet jotain Gearsia. Jopa Judgment maistuisi nyt paremmalta kuin vitonen. Jopa Battlefield 1943:n pariin on vaihdettu useamman kerran sen sijaan että olisi kukaan edes ehdottanut tätä uutta Gearsia. Hyvä homma että tuli itse saatua tämä Game Passin kautta, sillä ei ole mitään intoa tästä enää maksaa fyysisen version takia.

Kolmosesta nyt joku remake vitosen ulkoasulla ja teknisillä viilauksilla kajoamatta itse pelifiilikseen ja muihin, niin siinä olisi loistava peli.

Olenko ihan "väärässä" ja pitäisikö noita kenttiä ensin oppia vai pystyykö joku yhtään samaistumaan näihin tunnelmiin? Ai niin ja lancerilla ei tunnu tekevän enää oikein mitään ellei ole useampi tyyppi ampumassa. Aseella, joka ei ole ikinä ollut liian tehokas ja josta oli nimenomaan hyötyä pidemmillä matkoilla. Nyt sillä ei tunnu tekevän oikein mitään, erityisesti kun kentätkin on mitä on.
 
Miten tämän moninpeli on ihmisille maistunut?

Huonosti on kyllä maistunut, eikä näytä omalla kaverilistallakaan olevan kauhean suosittu. Oikeastaan ei ole ensimmäisen kahden viikon jälkeen edes tullut käynnistettyä koko peliä. Kuten itsekkin sanoit, niin kentät ovat huonoja. Toki meillä on selvästi hyvin erilainen näkemys siitä mikä niissä kentissä on pielessä, samoin kun yleisesti Gearssin balanssista. Mutta siitä olen samaa mieltä että ei tämä vitonen nyt oikein uppoa.
 
Tämän tarina meni eilen illalla läpi. Moninpeliä (siis PVP) on myöskin tullut pelattua sen verran, että level on nyt 55. Uskaltanen siis jotain sanoa.

Tykkäsin tarinasta todella paljon. Kaitin koettelemuksia käsitellään huomattavasti henkilökohtaisemmin ja tuntuvammalla otteella kuin esimerkiksi Gears 4:ssä J.D:n edesottamuksia. Itseasiassa tässä uusimmassa myös J.D:n roolia on kokonaiskuvan kannalta parannettu, vaikkei hänellä kovin paljon pelatakaan. Tunnetta on koko tiimillä enemmän. Tarina ottaa niin ikään henkilökohtaisemman otteen, kun kaiken sotimisen keskellä Kaitin "täytyy" selvittää perheensä taustat.

Uutena pelillisenä elementtinä mukaan on tuotu lentevä pikkurobotti Jack, joka osaa muun muassa noutaa aseita ja panoksia, avata ovia ja kassakaappeja, mutta myös hyökätä ja häiritä vihollisia erilaisin kyvyin pelaajan käskystä. Jackin kyvyt ovat kehitettävissä ja tämä onkin varsin nerokas tapa tuoda roolipeleistä tuttua hahmon kehittämistä peliin sotkematta varsinaisten pelihahmojen tai taisteluiden tasapainoa. Todella hyvä lisä. Taisteluun tuli lisää taktisuutta Jackin kykyjen myötä. Robotin kehittämiseen vaadittujen komponenttien löytyessä pitkin maita ja mantuja, tämä sai allekirjoittaneen tutkimaan ympäristöä kasvaneella mielenkiinnolla.

Ja ai että minkälaista ympäristöä saikin tutkia. Gears 5 on yksi tämän sukupolven hienoimmista peleistä. Se on tekninen taidonnäyte varsinkin Xbox One X:llä (ja tietysti PC:llä), jolla peli pyörähtää 60 ruutua sekunnissa 4K resoluutiossa ja todella hyvin toteutetulla HDR:llä. Kun vielä ympäristötkin vaihtelevat talvisesta tundrasta, punaisena hohkavaan aavikkoon, pahaenteisen synkkiin sisätiloihin ja sodan runtelemiin kaupunkeihin, en osannut juuri kaivata miljööseen mitään parannuksia. Ihailin vain silmät pyöreänä graafista loistoa.

Pelattuvuus on tuttua settiä. Edelleen ammuskelleen monstereita suojan takaa, mutta nyt pelaajan tekemistä häiritään entistä enemmän. Isompia örkkejä näkyy taistelutantereella useammin. Näiden aseet kuten Boomshot ja Mulcher tekevät isoa vahinkoa. Tähän kun yhdistetään nopeat pikkupaskiaiset, jotka juoksevat taistelukentän läpi suoraan kimppuusi, joudut tosissaan miettimään tekemisiäsi. Uusia vihollistyyppejä on niin ikään jokunen ja aikaisemmin tässäkin ketjussa kaipailemiani pomomatseja useampi. Taistelussa on kokoajan tekemisen meininkiä ja jo aikaisemmistakin Gearsseista tuttua brutaalia toimintaa. Hyvää settiä.

Moninpelissä olen lähinnä pelaillut Rankedia ja sieltä Team Deathmatch ja King of the Hill -pelimuotoja. Pelitilanteet ovat varsin hyvin tasapainossa yhteyksien ja saatavilla olevien aseiden osalta, mutta jo tässäkin ketjussa mainitut kartat tuottavat pienoisen pettymyksen. Siellä on muutama hyvä, mutta myös huonoja. Onneksi uusia karttoja on jatkossa tulossa. Osasta kentistä puuttuu vaan ajatus. Ei ole mitään järkevää taistelurintamaa tai reittejä. Tämän myös näkee siitä kaaoksesta, jota kentissä pelaaminen aiheuttaa. Silti pumppuhaulikolla vastustajan lasauttaminen palasiksi on edelleen yhtä tyydyttävää kuin ensimmäisessäkin Gearssissa. Tässä vieläpä yhteydet ovat ainakin omalla kohdalla toimineet niin hyvin ettei ole juurikaan tullut tilanteita, että olisi hävinnyt kaksintaistelun yhteyden piikkiin.

Pelkästään näillä ansioilla peli on hyvin korkealla Vuoden Peli -listalla ja vielä on kokonaan kokeilematta Escape ja Horde -pelimuodot. Tässä totta tosiaan saa rahoilleen vastinetta.

Tarinan osalta vielä sanottava, että saako jo alkaa odottelemaan Gears 6:sta? :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs muuten muut tarinan läpipelanneet ovat mieltä viimeissä Actissa tehdystä valinnasta?
Kaitin valinta J.D:n ja Delin välillä, kun Swarm kuningatar kuristaa molempia. Olin positiivisesti yllättynyt, että pelissä edes oli tällainen pelaajan päätettävissä oleva kuolemaan johtava valinta. Vieläpä niin että molemmat hahmot ovat tarinan ja sarjan kannalta keskeisiä. Kohtaus herätti tunteita ja oli todella vaikea valita näistä kahdesta. Pelastin lopulta J.D:n vain siitä syystä, että on Marcus Fenixin poika. Del oli tullut tarinan aikana jopa läheisemmäksi, mutta ei tuntunut pitkässä juoksussa niin tärkeältä hahmolta. Toivon, että tämä valinta kantaa profiilin/tallennuksen mukana Gears 6:een.
 
Mitäs muuten muut tarinan läpipelanneet ovat mieltä viimeissä Actissa tehdystä valinnasta?
Kaitin valinta J.D:n ja Delin välillä, kun Swarm kuningatar kuristaa molempia. Olin positiivisesti yllättynyt, että pelissä edes oli tällainen pelaajan päätettävissä oleva kuolemaan johtava valinta. Vieläpä niin että molemmat hahmot ovat tarinan ja sarjan kannalta keskeisiä. Kohtaus herätti tunteita ja oli todella vaikea valita näistä kahdesta. Pelastin lopulta J.D:n vain siitä syystä, että on Marcus Fenixin poika. Del oli tullut tarinan aikana jopa läheisemmäksi, mutta ei tuntunut pitkässä juoksussa niin tärkeältä hahmolta. Toivon, että tämä valinta kantaa profiilin/tallennuksen mukana Gears 6:een.

Itse valitsin Delin ihan siitä syystä koska hänestä vaan kasvoi pelin aikana parempi hahmo, kummastakaan en pitänyt 4. Myöskin mielestäni tämä oli juonen kannalta parempi että J.D kuolee koska tällöin saa Marcuksesta vähän erilaisia tunteita esiin ja voi tehdä tarinasta tulevaisuudessa paremman. Mielenkiintoista nähdä kuinka tämä on tehty Gears 6, onko siinä tarina tehty molemmilla hahmoilla vai päädytäänkö siellä ratkaisuun että vain toinen on Canon kuolema.
 
Itse valitsin Delin ihan siitä syystä koska hänestä vaan kasvoi pelin aikana parempi hahmo, kummastakaan en pitänyt 4. Myöskin mielestäni tämä oli juonen kannalta parempi että J.D kuolee koska tällöin saa Marcuksesta vähän erilaisia tunteita esiin ja voi tehdä tarinasta tulevaisuudessa paremman. Mielenkiintoista nähdä kuinka tämä on tehty Gears 6, onko siinä tarina tehty molemmilla hahmoilla vai päädytäänkö siellä ratkaisuun että vain toinen on Canon kuolema.
Näin ison valinnan toivon totta totisesti kantavan oikeasti seuraavaan osaan. Olisi vähän tylsä, jos annetaan pelaajan valita ja sitten seuraavassa osassa mentäisiin oletusvalinnalla. Toisaalta Gears 6:ssa voisi olla Mass Effecteistä tuttu kertaus uusille pelaajille ja vanhat voisivat edelleen tuoda tallennuksensa vitosesta ja saada sitä kautta oman valintansa mukaan. Del oli kieltämättä tässä vitosessa parempi hahmo ja nyt kun luin perustelusi, niin mietin olisiko itsekin pitänyt valita näin. :) Oli oikeasti vaikea valinta.
 
Moikka!

Millä ohjauksella tätä Gearssia kannattaa lähtee pelaamaa? Näppis vaiko Pädi? :D

Kertokaa mielipiteitänne!
 
Minä taisin pelata ohjaimella. Varmaan näppäimistöllä olis parempi silti lukuunottamatta ahtaissa tiloissa väistöjä ja nopeita liikkeitä vaativat taistelut.
 
Näppiksellä pelaamisesta ei kokemusta, mutta sanoisin että Gearssit toimivat vallan mainiosti ohjaimella. Paremmin vaikka mitä yleensä FPS-pelit.
Täysin samaa mieltä. Näissä pelattavuus ohjaimen kanssa jopa parempi kuin yleensä fps peleissä.
 
Ylös Bottom