Tämän tarina meni eilen illalla läpi. Moninpeliä (siis PVP) on myöskin tullut pelattua sen verran, että level on nyt 55. Uskaltanen siis jotain sanoa.
Tykkäsin tarinasta todella paljon. Kaitin koettelemuksia käsitellään huomattavasti henkilökohtaisemmin ja tuntuvammalla otteella kuin esimerkiksi Gears 4:ssä J.D:n edesottamuksia. Itseasiassa tässä uusimmassa myös J.D:n roolia on kokonaiskuvan kannalta parannettu, vaikkei hänellä kovin paljon pelatakaan. Tunnetta on koko tiimillä enemmän. Tarina ottaa niin ikään henkilökohtaisemman otteen, kun kaiken sotimisen keskellä Kaitin "täytyy" selvittää perheensä taustat.
Uutena pelillisenä elementtinä mukaan on tuotu lentevä pikkurobotti Jack, joka osaa muun muassa noutaa aseita ja panoksia, avata ovia ja kassakaappeja, mutta myös hyökätä ja häiritä vihollisia erilaisin kyvyin pelaajan käskystä. Jackin kyvyt ovat kehitettävissä ja tämä onkin varsin nerokas tapa tuoda roolipeleistä tuttua hahmon kehittämistä peliin sotkematta varsinaisten pelihahmojen tai taisteluiden tasapainoa. Todella hyvä lisä. Taisteluun tuli lisää taktisuutta Jackin kykyjen myötä. Robotin kehittämiseen vaadittujen komponenttien löytyessä pitkin maita ja mantuja, tämä sai allekirjoittaneen tutkimaan ympäristöä kasvaneella mielenkiinnolla.
Ja ai että minkälaista ympäristöä saikin tutkia. Gears 5 on yksi tämän sukupolven hienoimmista peleistä. Se on tekninen taidonnäyte varsinkin Xbox One X:llä (ja tietysti PC:llä), jolla peli pyörähtää 60 ruutua sekunnissa 4K resoluutiossa ja todella hyvin toteutetulla HDR:llä. Kun vielä ympäristötkin vaihtelevat talvisesta tundrasta, punaisena hohkavaan aavikkoon, pahaenteisen synkkiin sisätiloihin ja sodan runtelemiin kaupunkeihin, en osannut juuri kaivata miljööseen mitään parannuksia. Ihailin vain silmät pyöreänä graafista loistoa.
Pelattuvuus on tuttua settiä. Edelleen ammuskelleen monstereita suojan takaa, mutta nyt pelaajan tekemistä häiritään entistä enemmän. Isompia örkkejä näkyy taistelutantereella useammin. Näiden aseet kuten Boomshot ja Mulcher tekevät isoa vahinkoa. Tähän kun yhdistetään nopeat pikkupaskiaiset, jotka juoksevat taistelukentän läpi suoraan kimppuusi, joudut tosissaan miettimään tekemisiäsi. Uusia vihollistyyppejä on niin ikään jokunen ja aikaisemmin tässäkin ketjussa kaipailemiani pomomatseja useampi. Taistelussa on kokoajan tekemisen meininkiä ja jo aikaisemmistakin Gearsseista tuttua brutaalia toimintaa. Hyvää settiä.
Moninpelissä olen lähinnä pelaillut Rankedia ja sieltä Team Deathmatch ja King of the Hill -pelimuotoja. Pelitilanteet ovat varsin hyvin tasapainossa yhteyksien ja saatavilla olevien aseiden osalta, mutta jo tässäkin ketjussa mainitut kartat tuottavat pienoisen pettymyksen. Siellä on muutama hyvä, mutta myös huonoja. Onneksi uusia karttoja on jatkossa tulossa. Osasta kentistä puuttuu vaan ajatus. Ei ole mitään järkevää taistelurintamaa tai reittejä. Tämän myös näkee siitä kaaoksesta, jota kentissä pelaaminen aiheuttaa. Silti pumppuhaulikolla vastustajan lasauttaminen palasiksi on edelleen yhtä tyydyttävää kuin ensimmäisessäkin Gearssissa. Tässä vieläpä yhteydet ovat ainakin omalla kohdalla toimineet niin hyvin ettei ole juurikaan tullut tilanteita, että olisi hävinnyt kaksintaistelun yhteyden piikkiin.
Pelkästään näillä ansioilla peli on hyvin korkealla Vuoden Peli -listalla ja vielä on kokonaan kokeilematta Escape ja Horde -pelimuodot. Tässä totta tosiaan saa rahoilleen vastinetta.
Tarinan osalta vielä sanottava, että saako jo alkaa odottelemaan Gears 6:sta?