Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gears of War Reloaded

Kiva pitkästä aikaa pelailla tätä taas multissa. Karttoja toki vain 3, joista 2 huonoa ja pelimuotokin on huono :D Mut 120fps maistuu hyvin. Onko joku ensi kertaa Gears ykköstä kokeilemassa? Kiinnostaisi erityisesti tälläisten pelaajien fiilikset nettipelistä.

Niin ja olisi saanut ehdottomasti olla tässä betassa 2v2 gnasher only! Se oli/on aivan huippu UE:ssa. Opettaa paljon paremmin mistä tässä on kyse, kuin mikään muu.

Viimeksi muokattu:
Olihan se joo ihan perus hyvää Gears Mättöä. Oli ihan nättiä, että siellä oli crossplay asetuksissa myös Console only asetus. Kyllä tuota varmaankin voisi tulla tykitettyä, jos olisi vaan porukkaa. Gearssissä vaan ollut vähän krooninen ongelma, että peliseuraa ei tahdo löytyä. Ei vissiin kaikki pääse yli siitä opetteluvaiheesta, jossa tule Gnäshykästä naamaan X 1000. Se vaatii himpun verran kärsivällisyyttä, että oppii edes auttavasti tämän eläimen. Tämä ei ole COD, jossa ollaan mestareita 1. pelikerralla ja ukkoa kaatuu automaattitähtäyksellä kuin itsestään. Mutta vastaavasti peli kyllä sitten on tosi palkisteva kun alkaa se Gnäshykkä tuntumaan luontevammalta kätösissä ja vihut menee poikki osumasta.

Sitä en huomannut, että voiko tässä sitten Pleikkarileiristä boksipelaaja kutsua Squadiin ja toisinpäin? Sehän toki sitten auttaisi peliseura haasteeseen huomattavasti, jos onnistuu. Suomitiimilä varsinkin tämä olisi tosi nättiä ryskettä!

En tiedä jaksanko ylipäänsä Gearseista enää innostua (kolmosen aikaan meni varmaan nelinumeroinen tuntimäärä) mutta jos kolmosesta, eli siitä pelisarjan helposti parhaasta osasta tulisi remake, niin voisin ehkä innostua vähintään testaamaan.

Kolmosessa oli parhaat aseet ja tasapaino moninpelissä. Kartat myös. Siellä toki oli gnasher-meno kuten näissä aina mutta esimerkiksi hammerburst oli tässä ase, jolla pystyi pistämään ukkoja pinoon ihan hiton tehokkaasti. Sitten oli retrolancer ja muut hauskuudet. Hammerburstin ne pilasivat myöhempiin osiin eikä se toiminut enää samalla tekniikalla eikä ollut yhtä tehokas.

Itse osasin seinäsinkoilun jotenkuten mutta aina kun tuli joku gnasher-jumala vastaan niin hävisin. Ja niitä oli melkein joka pelissä. Omia pelihaluja yleensä laski nimenomaan nämä tyypit, joihin kokonainen tiimi ei saanut osumia ja ne hoitelivat seinäsinkoilun ja gnasherin avulla jokaisen. Hyvä tiimi sai noita oikeissa tilanteissa lanceroitua kauempaa kumoon mutta ärsyttävää tuo silti oli. Tunne oli usein että olisi pelannut huijaria vastaan. Eikä tämä siis koske vain Gears 3:sta vaan jokaista Gears-peliä.

Pelihän on tunnettu myös siitä että porukka odottaa nurkan tai esteen takana ja ampuu sitten iholta kun vastustaja tulee siihen. Tosin ne gnasher-jumalat voittaa silti nuokin kun ehtivät ampua nurkankin taakse ennen kuin ehtii reagoida.

Tasaisissa matseissa peli oli kuitenkin oikein maistuvaa räiskintää. Capture the Leader oli paras pelimuoto. Beast-pelimuoto oli myös aika viihdyttävä, joka oli siis kuin horde käänteisenä. Hordekin oli vielä kolmosessa toimiva eikä myöhempien pelien hommaa missä riviörmöillä on tasoja ja ne voi sen kautta olla yhtä kovia luotisieniä kuin peruspelin Brumak.

Viimeksi muokattu:
Tämä kiinnostaa lähinnä moninpelinsä takia. Siitä on pitkä, PITKÄ, aika kun viimeksi olen mitään Gearsin moninpeliä pelannut, mutta hitto, ne oli hyviä aikoja. Parasta nettipeliä The Last Of Us'in rinnalla.
Samaa vikaa. Viimeksi linjoilla pikkutyttönä pelaillut Gearssia ja COD4 MW. Alkaahan tuosta olemaan sen yli 15 vuotta :D
Tämä kyllä voisi itseäkin kiinnostaa. Mietyttää vaan että onko aika kullannut muistot?
En tiedä jaksanko ylipäänsä Gearseista enää innostua (kolmosen aikaan meni varmaan nelinumeroinen tuntimäärä) mutta jos kolmosesta, eli siitä pelisarjan helposti parhaasta osasta tulisi remake, niin voisin ehkä innostua vähintään testaamaan.

Kolmosessa oli parhaat aseet ja tasapaino moninpelissä. Kartat myös. Siellä toki oli gnasher-meno kuten näissä aina mutta esimerkiksi hammerburst oli tässä ase, jolla pystyi pistämään ukkoja pinoon ihan hiton tehokkaasti. Sitten oli retrolancer ja muut hauskuudet. Hammerburstin ne pilasivat myöhempiin osiin eikä se toiminut enää samalla tekniikalla eikä ollut yhtä tehokas.

Itse osasin seinäsinkoilun jotenkuten mutta aina kun tuli joku gnasher-jumala vastaan niin hävisin. Ja niitä oli melkein joka pelissä. Omia pelihaluja yleensä laski nimenomaan nämä tyypit, joihin kokonainen tiimi ei saanut osumia ja ne hoitelivat seinäsinkoilun ja gnasherin avulla jokaisen. Hyvä tiimi sai noita oikeissa tilanteissa lanceroitua kauempaa kumoon mutta ärsyttävää tuo silti oli. Tunne oli usein että olisi pelannut huijaria vastaan. Eikä tämä siis koske vain Gears 3:sta vaan jokaista Gears-peliä.

Pelihän on tunnettu myös siitä että porukka odottaa nurkan tai esteen takana ja ampuu sitten iholta kun vastustaja tulee siihen. Tosin ne gnasher-jumalat voittaa silti nuokin kun ehtivät ampua nurkankin taakse ennen kuin ehtii reagoida.

Tasaisissa matseissa peli oli kuitenkin oikein maistuvaa räiskintää. Capture the Leader oli paras pelimuoto. Beast-pelimuoto oli myös aika viihdyttävä, joka oli siis kuin horde käänteisenä. Hordekin oli vielä kolmosessa toimiva eikä myöhempien pelien hommaa missä riviörmöillä on tasoja ja ne voi sen kautta olla yhtä kovia luotisieniä kuin peruspelin Brumak.
Hyvin kiteytetty! Just tommostahan se oli gnasherin kanssa - ainakin ykkösessä. Kolmosta enää netissä pelannutkaan. :)

Jos meinaatte jotain tiimejä / sessioita laittaa pystyyn ni voisin tulla mukaan kokeilemaan että vieläkö ne tappajan vaistot ja refleksit on tallella :)

Kolmosessa oli parhaat aseet ja tasapaino moninpelissä.

Kolmosen asetasapainohan oli legendaarisen huono :D Oli kaikkee ihmeen katkastuja haulikkoja ja retroja, sekä törkeen kova stopping powerin joka pysättää käytännössä paikoilleen juoksevan pelaajan kun tykittää vaan lankulla. Vielä pahempi jos active hammerburst o_O Hauska sinällään että kritisoidaan "seinäsinkoilua" koska tuo järkyttävä stopping power teki etenemisestä ilman sitä aika tekemättömän paikan. Hyvä peli, kivat muistot ja itsekin tuli pelattua paljon, mutta (ase)tasapaino ei ollut kyllä siitä parhaasta päästä.

Tätä tuli nyt ekan viikonlopun aikana pelattu varmaan joku 60ish peliä. Olinkohan lvl 22. Yksin ei olisi jaksanut TDM ja kahta surkeahkoa kenttää (varsinkin kyseiseen pelimuotoon) kauaa pelata, mutta kävi niin hyvä tuuri että löytyi game chatista 4 porukka jota vastaan pelasin varmaan 10 peliä. Aina vähä pään aukomista lobbyssä, kuten asiaan kuuluu. Sitten sieltä lähti yks pois ja mua pyydettiin mukaan. Muut pelasi pc:llä, mutta MS accountin linkkaamisten jälkeen saatiin kaikki lisäiltyä ja kutsuttua peliin. Siinä pelailtiinki varmaa joku 6h sit viel porukalla :cool: Siinä oli viel aika samanikäistä porukkaa. Osa ei ollut viime vuosina juurikaan enää pelannut, mutta nyt piti tulla lapsuuden tykkipeliä koklaamaan. Joku sanoikin siinä jossain kohtaa että ei edes muista millon oli ollut viimeksi niin hauskaa pelatessa ja oli kyllä siis todella hauskaa. Just sellainen xbox 360 meininki, että ollaan game chatissa ja sit vaan auotaan päätä, tiimiydytään ja päädytään pelaamaan koko ilta yhdessä. Erittäin nostalginen kokemus sekä pelin että tapahtuman johdosta :)

Kyllä itsellenikin suurin harmitus koko pelisarjassa oli tuo seinäsinkoilun yleistyminen. Sitä ennen haulikko tastelut oli nautittavaa hupia, mutta tuo WB paska taas ei sitä ollut. En myöskään pitänyt weapon slaidaajista, kyllä sulla pitää olla mahdollisuus estää se power weaponiin hakeminen sieltä kentästä. Canalsissakin power weapon vaan slaidattiin sieltä vaikka oli parikin kaveria ampumassa sitä asetta kohden. Se juju on siinä, että sä otat tiedostetun riskin siinä, että menet koittamaan hakea sitä power weaponia ja saatat tulla alas ammutuksi, mutta siinä se suola on.

Gearssi on se syy, että harrastan moninpelaamista pelkän yksinpelin sijasta. Gears ykkösessä tuli mentyä kokeilemaan nettipelaamista kun oli juuri boksi hankittu ja siinä sai uuden tunnuksen tekijä kuukauden ilmaista kulta aikaa. Ja se oli menoa sitten. Kolmea ekaa tuli pelattua paljon netissä, ykköstä ja kakkosta eniten vaikka kyllä kolmoseenkin tunteja tuli upotettua kiitettävä määrä. Kolmosessa viimeistään tuli dumpattua Execution lopullisesti pois peli lista rotaatiosta ja tykästyttyä TDM:ään ja kyllä eniten tykkäsin kolmosen netti pelistä, sitä vaan ei ihan yhtä paljon jaksanut kun oli kahta ensimmäistä pelannut niin paljon netissä.

Verryttelin hiukan sormiani GoW Ultimate editionin kanssa onlinessä ja kyllä mä olen jo kovasti vanha ja hidas! :D Mutta ihan hauskaa puuhastelua.
Matchmaking kaatui ekalla kerralla parin minuutin odottelun jälkeen mutta sen jälkeen toiminut ihan ok eikä nyt ihan jumalattoman pitkään ole kestänyt päästä mukaan peleihin.

Kyllä itsellenikin suurin harmitus koko pelisarjassa oli tuo seinäsinkoilun yleistyminen. Sitä ennen haulikko tastelut oli nautittavaa hupia, mutta tuo WB paska taas ei sitä ollut. En myöskään pitänyt weapon slaidaajista, kyllä sulla pitää olla mahdollisuus estää se power weaponiin hakeminen sieltä kentästä. Canalsissakin power weapon vaan slaidattiin sieltä vaikka oli parikin kaveria ampumassa sitä asetta kohden. Se juju on siinä, että sä otat tiedostetun riskin siinä, että menet koittamaan hakea sitä power weaponia ja saatat tulla alas ammutuksi, mutta siinä se suola on.

En nyt ihan saanut kiinni että koitko ongelmaksi sen että WB nopeutui heti Gears ykkösen jälkeen, vai sen kuinka paljon jengi käyttää sitä ihan yleisesti pelistä riipppumatta?

Itse taas tykännyt aina tässä ykkösessä nimenomaan siitä slaidaamisesta. Tuo mielestäni pikantin lisän muuten aika tylsään asiaan. Vähän sama homma tavallaan kuin active reload. Meinaatko muuten Canalssissa sitä keskisillan alla olevaa asetta? Ei siitä saa slaidattua muuta kun tyyliii niihin sivuihin, että kyllä sen siihen saa tiputettua kun ei yksin joudu lankuttamaan :cool:

Kolmosen asetasapainohan oli legendaarisen huono :D Oli kaikkee ihmeen katkastuja haulikkoja ja retroja, sekä törkeen kova stopping powerin joka pysättää käytännössä paikoilleen juoksevan pelaajan kun tykittää vaan lankulla. Vielä pahempi jos active hammerburst o_O Hauska sinällään että kritisoidaan "seinäsinkoilua" koska tuo järkyttävä stopping power teki etenemisestä ilman sitä aika tekemättömän paikan. Hyvä peli, kivat muistot ja itsekkin tuli pelattua paljon, mutta (ase)tasapaino ei ollut kyllä siitä parhaasta päästä.
No ehkä sitten paras omaan makuun ja/tai paras pelisarjan sisällä? Itse ainakin löysi kolmosessa sellaiset aseet, joilla pärjäsi ja mikä mihinkin tilanteeseen sopi. Myöhemmissä peleissä on usein jäänyt fiilis että se on gnasher eikä mitään muuta. Missään.

Pysäytys tulituksella oli myös just hyvä ja mielestäni loogista. Kuka nyt pystyy juoksemaan jos saa puoli lippaallista rynkystä samalla? Hammerburst latausaktivoituna ja osaavalla liipaisinsormella oli sekin just loistava kun kerrankin tuntui että gnasheria vastaan oli jotain kunnon asetta, joka ei ollut gnasher (tai toki joku ilmiselvä boomshot tms). Sitten oli mm. digger, joka oli siisti ase, jolla sai kyllä tappoja mutta joka oli myös sopivan helppo väistää.

"Stopping power" oli mielestäni se, mikä teki pelistä paremman koska ei voinut vain juosta miten sattuu vaan piti oikeasti pelata tiiminä ja pysyä niiden suojien takana. Mikä järki on suojaräiskinnässä jos porukka vain säntää ympäriinsä ilman huolta? Itse olen aina pitänyt gearseissa nimenomaan siitä, miten voidaan tiiminä ottaa asemia ja rynkytellä juoksijat maahan. Tulee jännittäviä ja hauskoja tilanteita kun molemmat tiimit on asemissa ja odotetaan kumpi tekee ensin liikkeitä.

Toki jos oma pelityyli pohjautuu säntäilyyn, seinäpomppimiseen ja muuhun ADHD-menoon, niin ymmärrettävästi Gears 3:n jutuista ei sitten ehkä tykkää. Itse koin että asetasapaino - tai paremminkin ehkä kai sitten meta? - oli lähempänä omaa makua.

Minä halusin ja tykkäsin pelata gearsia nimenomaan siis tiiminä ja epäilen että ne, joita pysäytysvoima haittasi, oli niitä jotka halusi sooloilla. Sooloilijoille kun saattoi tulla äkkiä äitiä ikävä jos oli edes kaksi rynkkytulittajaa vastapuolella hereillä. Itsehän aina pelaan nimenomaan tiimiäni tukien, joten olin aika usein se, joka antoi suojatuolta. Hammerburst kävi aika kuumana.

En nyt ihan saanut kiinni että koitko ongelmaksi sen että WB nopeutui heti Gears ykkösen jälkeen, vai sen kuinka paljon jengi käyttää sitä ihan yleisesti pelistä riipppumatta?
Itse olen pelannut gearseja varmaan nelinumeroisia tunteja ja silti piti miettiä että mikä helvetin WB. Voisiko noita lyhenteitä siis avata tai olla käyttämättä. Toki se taitaa "wall bouncingiin" viitata mutta olisiko mahdotonta puhua (itsensä selittävin sanoin) seinäkimpoilusta, -sinkoilusta tms. jolloin myös termiä vähemmän nähneet, käyttäneet tai tuntevat pysyisivät keskustelussa mukana.

No ehkä sitten paras omaan makuun ja/tai paras pelisarjan sisällä? Itse ainakin löysi kolmosessa sellaiset aseet, joilla pärjäsi ja mikä mihinkin tilanteeseen sopi. Myöhemmissä peleissä on usein jäänyt fiilis että se on gnasher eikä mitään muuta. Missään.

Pysäytys tulituksella oli myös just hyvä ja mielestäni loogista. Kuka nyt pystyy juoksemaan jos saa puoli lippaallista rynkystä samalla? Hammerburst latausaktivoituna ja osaavalla liipaisinsormella oli sekin just loistava kun kerrankin tuntui että gnasheria vastaan oli jotain kunnon asetta, joka ei ollut gnasher (tai toki joku ilmiselvä boomshot tms). Sitten oli mm. digger, joka oli siisti ase, jolla sai kyllä tappoja mutta joka oli myös sopivan helppo väistää.

"Stopping power" oli mielestäni se, mikä teki pelistä paremman koska ei voinut vain juosta miten sattuu vaan piti oikeasti pelata tiiminä ja pysyä niiden suojien takana. Mikä järki on suojaräiskinnässä jos porukka vain säntää ympäriinsä ilman huolta? Itse olen aina pitänyt gearseissa nimenomaan siitä, miten voidaan tiiminä ottaa asemia ja rynkytellä juoksijat maahan. Tulee jännittäviä ja hauskoja tilanteita kun molemmat tiimit on asemissa ja odotetaan kumpi tekee ensin liikkeitä.

Toki jos oma pelityyli pohjautuu säntäilyyn, seinäpomppimiseen ja muuhun ADHD-menoon, niin ymmärrettävästi Gears 3:n jutuista ei sitten ehkä tykkää. Itse koin että asetasapaino - tai paremminkin ehkä kai sitten meta? - oli lähempänä omaa makua.

Minä halusin ja tykkäsin pelata gearsia nimenomaan siis tiiminä ja epäilen että ne, joita pysäytysvoima haittasi, oli niitä jotka halusi sooloilla. Sooloilijoille kun saattoi tulla äkkiä äitiä ikävä jos oli edes kaksi rynkkytulittajaa vastapuolella hereillä. Itsehän aina pelaan nimenomaan tiimiäni tukien, joten olin aika usein se, joka antoi suojatuolta. Hammerburst kävi aika kuumana.
Stoppari haittasi etenkin pro pelaajia ja Esport skeneä (tunnettuja sooloilijoita), kun ei siellä kartassa voi/uskalla/kannata liikkua, koska se on niin pirun vaikeaa jos pysähtyy seinään. Tylsiä pelejä kun kaikki kykkii 3rd person pelissä suojien takana. Eli pitää siinä voida myös liikkua, ja osaavien pelaajien kädessä ne kiväärit (varsinkin hammerburst) oli siis aivan ylivoimaisia. Sen takiahan siihenkin peliin tuli myöhemmin hypefestatation execution playlist, missä stoppari oli kokonaan poistettu, ja kivääreistä vain lancer valittavana alussa. Sanoisinkin että Gears3 on aika isolla marginaalilla sarjan aloittelijaystävällisin peli. Pystyi niin helposti YKSIN tiputtamaan liikkuvia pelaajia kivääreillä.

Gears4 taas ratkaisi saman ongelman sillä että competitive playlistissä oli eri balanssi aseiden damagen suhteen ja stoppari oli myös kokonaan poistettu. Kyllä siinä tulee ilman stoppariakin äitiä ikävä, jos 2 tyyppiä tykittää lancerilla. Ja pitääkin tulla. Mutta sillä lancerilla kuuluu myös osua liikkuvaan kohteeseen, eikä silleen että se kohde jää kun tikku paskaan. Koska se mainitsemasi "jännittävä ja hauska tilanne" lakkaa olemasta aika äkkiä kumpaakaan noista, jos se ensimmäisen liikkeen tekijä yleensä häviää, koska istuminen lancerilla on parempi strategia kuin kartassa liikkuminen. Sekään ei ole hyvä että on vain gnasher 100% ajasta, kuten noissa gearssin multeissa yleensä tuppaa olemaan. Mutta sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että jengi ei pelaa ja kommunikoi tiimillä. Kyllä ne tyypit putoaisi kun olisi kommunikaatiota ja ammuttaisiin samoja tyyppejä ristitulta.

Pidän äärimmäisen hyvänä erimerkkinä tästä tiimityön tärkeydestä sitä omaa viikonlopun pelailua betassa. 3 tyyppiä ja mikit. Ei entuudestaan tunnettu tai ollut mitään valmiita strategioita. Itsekin pelasin support roolia enemmän ja jäin yleensä antamaan tulitukea lancerilla kun kaverit haki power aseita. Meitä vastaan tuli mekaanisesta PALJON parempia pelaajia, jotka omisti meitä 1v1 ihan koska vaan. Mutta pelattiin tiimillä, haetiin kulmia, pakotettiin liikkumaan. Kyllä ne weapon slide mestarit ynnä muut wall bounceejat tipahteli kun tuli snubia ja lankkua päähän, myös ilman jäätävää stopparia. Ja meillä oli yli 30 pelin voittoputki :cool:

Itse olen pelannut gearseja varmaan nelinumeroisia tunteja ja silti piti miettiä että mikä helvetin WB. Voisiko noita lyhenteitä siis avata tai olla käyttämättä. Toki se taitaa "wall bouncingiin" viitata mutta olisiko mahdotonta puhua (itsensä selittävin sanoin) seinäkimpoilusta, -sinkoilusta tms. jolloin myös termiä vähemmän nähneet, käyttäneet tai tuntevat pysyisivät keskustelussa mukana.
Huomioitu. Nyt itse lähinnä käytin WB (Wall Bounce tosiaan) lyhennettä kun vastasin Zodille joka itsekin sitä käytti. Yritetään jatkossa välttää että tietää kaikki mistä on kyse.

Nyt alkanut tulemaan youtubeen paljon kaikkia tutorialeeja että miten Gears ykköstä pelattiinkaan. Tässä nyt näppärä 5min niksipirkka ihan perusasioista ensi viikonloppua varten!

Viimeksi muokattu:
Samaa vikaa. Viimeksi linjoilla pikkutyttönä pelaillut Gearssia ja COD4 MW. Alkaahan tuosta olemaan sen yli 15 vuotta :D
Tämä kyllä voisi itseäkin kiinnostaa. Mietyttää vaan että onko aika kullannut muistot?

Hyvin kiteytetty! Just tommostahan se oli gnasherin kanssa - ainakin ykkösessä. Kolmosta enää netissä pelannutkaan. :)

Jos meinaatte jotain tiimejä / sessioita laittaa pystyyn ni voisin tulla mukaan kokeilemaan että vieläkö ne tappajan vaistot ja refleksit on tallella :)
Niin kun on nähtävästi jäänyt kenties joillekin epäselväksi, en ole ollut ikinä pikkutyttö, sanoin vaan noin ko jäänyt tavaksi kertoa asioista kun olin vielä ns. nuori.. Karvainen miesnallekarhu tällä rapsuttelee kassejaan ja sen jälkeen näppistä samoilla sormilla. Naamatusten toi on helpompi heittää kun siitä jää mitään arvailun varaan.

Woke/tasa-arvoasiat/kulttuurin omimiset ymsyms sitten tuonne henkilökohtaisiin avautumisiin ni saadaan tämä ketju pidettyä siistinä. Kiitos.

Viimeksi muokattu:
Stoppari haittasi etenkin pro pelaajia ja Esport skeneä (tunnettuja sooloilijoita), kun ei siellä kartassa voi/uskalla/kannata liikkua, koska se on niin pirun vaikeaa jos pysähtyy seinään. Tylsiä pelejä kun kaikki kykkii 3rd person pelissä suojien takana. Eli pitää siinä voida myös liikkua, ja osaavien pelaajien kädessä ne kiväärit (varsinkin hammerburst) oli siis aivan ylivoimaisia. Sen takiahan siihenkin peliin tuli myöhemmin hypefestatation execution playlist, missä stoppari oli kokonaan poistettu, ja kivääreistä vain lancer valittavana alussa. Sanoisinkin että Gears3 on aika isolla marginaalilla sarjan aloittelijaystävällisin peli. Pystyi niin helposti YKSIN tiputtamaan liikkuvia pelaajia kivääreillä.
Menee tietysti mielipidejuttuihin mutta juuri näiden kritisoimiesi asioiden takia pidin kolmosesta. Tuntui että siinä pystyi paljon vapaammin tekemään muutakin kuin seinäsinkoilemaan gnasherin kanssa. Itse en myöskään kokenut etten olisi voinut liikkua, se piti vain tehdä taktisemmin eikä säntäilemällä.

Olennaisimpana tässä lienee kärsivällisyys. Joku kokee nuo asiat tylsinä mutta itse en koskaan halunnut tai kokenut gearsin olevan säntäilyä vaan nimenomaan sitä että suojasotimisella ja asemilla on iso merkitys. Sillähän se koko pelisarjakin myytiin: suojaräiskintänä. Ymmärrän kyllä että ihmiset tykkää eri asioista mutta ehkäpä omalle mielipiteelleni on ainakin argumentti tuon pelin alkuperäisen idean kautta.

Ja minua ei voisi "pro pelaajat" ja Esport juuri vähempää kiinnostaa. Pysykööt muualla meidän kasuaalien peleistä. Ihan eri mentaliteetilla pelaavien ei kannata samoissa peleissä tai ainakaan matseissa heilua. Siitä tulee kuitenkin valitusta jommalta kummalta kun toinen "pelaa väärin" tai peli on "paska" kun on joku ominaisuus joka ei omaan pelityyliin sovi.

En väitä että olen itse tässä oikeassa, vaan halusin perustella minkä kautta koen että Gears 3 oli minun mielestä "tasapainoinen". Mikä oli ehkä alunperinkin väärä sanavalinta. Koin että kun muistaa kyse olevan suojaräiskinnästä ja pelaa sitä sillä tavalla, on juuri kolmonen tosi hyvä peli. Itselle myös ns. jumitustilanteet on paljon mieluisampia peleissä kuin se että joku sooloilija dominoi matsia ADHD-heilumisellaan eikä kukaan muu pysty tekemään mitään. Nekin matsit on tylsiä jossa tuollainen sooloilija on omassa tiimissä. Itselle ei se voitto ole tärkeää vaan se onko matsi hauska ja/tai mielenkiintoinen.

Gears4 taas ratkaisi saman ongelman sillä että competitive playlistissä oli eri balanssi aseiden damagen suhteen ja stoppari oli myös kokonaan poistettu. Kyllä siinä tulee ilman stoppariakin äitiä ikävä, jos 2 tyyppiä tykittää lancerilla. Ja pitääkin tulla. Mutta sillä lancerilla kuuluu myös osua liikkuvaan kohteeseen, eikä silleen että se kohde jää kun tikku paskaan. Koska se mainitsemasi "jännittävä ja hauska tilanne" lakkaa olemasta aika äkkiä kumpaakaan noista, jos se ensimmäisen liikkeen tekijä yleensä häviää, koska istuminen lancerilla on parempi strategia kuin kartassa liikkuminen.
Ei se nyt noin yksinkertaista ole etteikö muka voisi mitään tehdä jos on pattitilanne. Kyse oli enemmän siitä että mitä seuraavaksi tapahtuu ja se oli se jännin juttu. Kyllä se aina tavalla tai toisella ratkesi: joku lähti selustaan kiertämään tai koko tiimi hyppäsi kerralla kimppuun mahdollisimman eri reittejä. Tai pistettiin kranaatti-isku ja eteneminen perään. En tajua miksi joku kokisi että pitäisi jäädä vain jumittamaan molempien tiimien paikalleen kun mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Sitten jos toisella tiimillä on boomshot tai digger, sai silläkin vastapuolen aika äkkiä hajaantumaan.

Mielestäni on siis rajoittunut näkemys väittää ettäkö noihin tilanteisiin olisi muka pakotettu jäämään. Jos jää, on ongelma enemmän sitten kommunikoinnissa kun kukaan ei tiedä mitä kannattaisi tehdä. Minä pelasin usein kolmen kaverin kanssa, joten taktiikoita pystyi sopimaan lennosta ja saamaan tilanteet nopeastikin ratkottua.

Mitä pysäytysvoimaan vielä tulee: jos sitä ei ole, seinäkimpoilijat pääsee heilumaan hyvin vapaasti koska niihin on niin vaikea osua useammallakin lancerilla. Jos et koe asiaa noin, et ole oikeita seinäkimpoilijoita nähnyt. Niiden vauhtia ja muu on jotain ihan järjetöntä. Itse edelleen pidin siitä että nuo apinat saatiin kuriin edes yhdessä pelin osassa. :D

Sekään ei ole hyvä että on vain gnasher 100% ajasta, kuten noissa gearssin multeissa yleensä tuppaa olemaan. Mutta sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että jengi ei pelaa ja kommunikoi tiimillä. Kyllä ne tyypit putoaisi kun olisi kommunikaatiota ja ammuttaisiin samoja tyyppejä ristitulta.
Syy on toinen kahdesta tai molemmat yhtä aikaa: halutaan sooloilla ja/tai ei pelata yhteen. Itse koen että gnasher+seinäkimpoilu on ajanut pelisarjan nimenomaan suosimaan sooloilua. Miksi pelata tiiminä kun joka matsissa näkee miten tuo mainittu yhdistelmä dominoi? Ja juuri siksi rakastin gears 3:sta, jossa nuo heilujat saatiin kuriin paremmin (kyllä niitä silti siinäkin riitti).

Pidän äärimmäisen hyvänä erimerkkinä tästä tiimityön tärkeydestä sitä omaa viikonlopun pelailua betassa. 3 tyyppiä ja mikit. Ei entuudestaan tunnettu tai ollut mitään valmiita strategioita. Itsekin pelasin support roolia enemmän ja jäin yleensä antamaan tulitukea lancerilla kun kaverit haki power aseita. Meitä vastaan tuli mekaanisesta PALJON parempia pelaajia, jotka omisti meitä 1v1 ihan koska vaan. Mutta pelattiin tiimillä, haetiin kulmia, pakotettiin liikkumaan. Kyllä ne weapon slide mestarit ynnä muut wall bounceejat tipahteli kun tuli snubia ja lankkua päähän, myös ilman jäätävää stopparia. Ja meillä oli yli 30 pelin voittoputki :cool:
Ollaan aika samoilla linjoilla kuitenkin lopulta asiasta, sillä kommunikointi oli tuossa omassa pelaamisessa iso tekijä. Sitähän se on aina kun puhutaan tiiminä pelaamisesta. Tiimistä ei ole mitään hyötyä jos tehdään liian eri asioita.

Nyt alkanut tulemaan youtubeen paljon kaikkia tutorialeeja että miten Gears ykköstä pelattiinkaan. Tässä nyt näppärä 5min niksipirkka ihan perusasioista ensi viikonloppua varten!
Näissä kannattaa muistaa että ainakaan itsellä ei onnistu ne gnasher-apinoiden kovimmat temput normiohjaimilla. Oletus ainakin itsellä oli että ne pahimmat sooloilijat pelasi aina muulla kuin normaalilla Xbox-ohjaimella. Vähintään extranapit on melko varmasti olleet käytössä ettei tarvitse irrottaa sormia tateilta. Muuten koin aika mahdottomiksi tehdä niitä haastavimpia asioita mitä noissa ohjevideoissa usein on.

En siis tiedä oliko tuossa välttämättä niitä kaikken haastavimpia tekniikoita mukana mutta itsellä ehkä 70-80 % hommista sujuu ja ne kaikkein haastavimmat, joissa tyyliin stopataan liuku ja ammutaan samalla lennosta, jatkaen liukua eri suuntaan, alkaa olemaan tosiaan sellaista ettei pysty. Ja syyksi väitän yhä sitä että vaatisi vähintään ohjaimen jossa hypyn/liu'un (eli Xboxilla A:n) voi laittaa takanäppäimeen.

Aika usein "apinoita" vastaan pelatessa tulikin tunne että pelaisi suoranaisia huijareita vastaan. Ehkä huomaa että peliä on aika paljon pelattu kun yhä nousee pieniä tuntemuksia pahimpia gnasher-hillujia kohtaan. :D Pahimmista muistettiin nimimerkit ja puhuttiin niistä vapaa-ajalla. :D Ja niin paljon peliä pelattiin että useampia nimimerkkejä jäi muistiin vaikka ei kavereiksi pelissä ketään ikinä pyydetty/hyväksytty.

Itsekin sain tämän pelikoodin. Hieno juttu, että vanhemman pelin omistajille tuli ilmainen päivitys. Propsit siitä.

Mitä tähän ekaan Gearsiin ja tämän moninpelin tulee: itse en oikein ole ikinä pelannut moninpeliä. Enkä myöskään sarjan muista peleistä. Koen vain nämä Gearsit ja ehkä Halot myös omassa päässäni cooppipeliksi.
Sellaisena nämä olivat kyllä pelien parhaimmistoa helposti :)

Muttajoo, tuskin tätä tulee enää väännettyä. Hienoa kuitenkin, että pleikkarilla pääsee tähän vihdoin käsiksi ja voin suositella kyllä jos tätä ei ole ennen kokenut.

Ja minua ei voisi "pro pelaajat" ja Esport juuri vähempää kiinnostaa. Pysykööt muualla meidän kasuaalien peleistä. Ihan eri mentaliteetilla pelaavien ei kannata samoissa peleissä tai ainakaan matseissa heilua. Siitä tulee kuitenkin valitusta jommalta kummalta kun toinen "pelaa väärin" tai peli on "paska" kun on joku ominaisuus joka ei omaan pelityyliin sovi.
Tästä tavallaan päästäänkin mielenkiintoiseen pointtiin, mitä ehkä hiukan yritin tuoda esillekin näillä pro pelaaja jutuilla. Ja tämä pätee siis ihan yleisesti muihinkin pelihin, ei vaan Gearssiin. Jos nyt vaikka 1% pelaajista on masteroinut pelin (oli se sitten gears, smash bros, mario kart yms.) minkä johdosta tietää ja osaa pelissä kaikki ovelat liikkumiset, animaatio cancelit, oikoreitit yms. Niin kenen ehdoilla peli kuuluu balansoida? Sen 1% joka "oikeasti osaa pelata" ja hyödyntää kaikkea pelissä olevaa, vai 99% enemmistön, joka kokee helposti tämän 1% kerhon toiminnan "väärin pelaamisena" tai tulee fiilis että "peli on paska"? Ei meinaan varmasti ole ihan helppo tehtävä kehittäjillekään :D Se Gears4 systeemi missä erilaisille kohdeyleisöille on heille yksilöllisemmin räätälöidyt asetukset on sinällään ihan kelpo, mutta jakaannuuttaa pelaajakuntaa kun molemmat oppii sen oman ympäristön, niin voi tuntua aika pahalle sitten enää vaihtaa pois omalta mukavuusalueelta.

En väitä että olen itse tässä oikeassa, vaan halusin perustella minkä kautta koen että Gears 3 oli minun mielestä "tasapainoinen". Mikä oli ehkä alunperinkin väärä sanavalinta. Koin että kun muistaa kyse olevan suojaräiskinnästä ja pelaa sitä sillä tavalla, on juuri kolmonen tosi hyvä peli. Itselle myös ns. jumitustilanteet on paljon mieluisampia peleissä kuin se että joku sooloilija dominoi matsia ADHD-heilumisellaan eikä kukaan muu pysty tekemään mitään. Nekin matsit on tylsiä jossa tuollainen sooloilija on omassa tiimissä. Itselle ei se voitto ole tärkeää vaan se onko matsi hauska ja/tai mielenkiintoinen.
En nyt vastaa jokaiseen kohtaan. Tyydyn vain toteamaan että ei se minunkaan mielipiteeni ole absoluuttisen oikea totuus, oli se sitten kuinka kuorrutettuna ammattipelaajien hyväksynnällä tai ei. Selvästi meillä on asiasta jokseenkin erilaiset näkemykset ja saa ollakin. Hyvä peli se Gears3 silti oli/on, eikä junnumpana varsinkaan osannut kiinnittää samalla tavalla huomiota tälläisiin asioihin. Alkoi ihan nyt tätä kirjoittaessa kiinnostaa omat pelitunnit kyseisessä pelissä siinä määrin että piti käynnistää se :D Ihan peliaikaa ei täältä löytynyt, mutta jotain statistiikka kyllä:

1750241956346.png

1750241981631.png

Ollaan aika samoilla linjoilla kuitenkin lopulta asiasta, sillä kommunikointi oli tuossa omassa pelaamisessa iso tekijä. Sitähän se on aina kun puhutaan tiiminä pelaamisesta. Tiimistä ei ole mitään hyötyä jos tehdään liian eri asioita.
Amen.
Näissä kannattaa muistaa että ainakaan itsellä ei onnistu ne gnasher-apinoiden kovimmat temput normiohjaimilla. Oletus ainakin itsellä oli että ne pahimmat sooloilijat pelasi aina muulla kuin normaalilla Xbox-ohjaimella. Vähintään extranapit on melko varmasti olleet käytössä ettei tarvitse irrottaa sormia tateilta. Muuten koin aika mahdottomiksi tehdä niitä haastavimpia asioita mitä noissa ohjevideoissa usein on.

En siis tiedä oliko tuossa välttämättä niitä kaikken haastavimpia tekniikoita mukana mutta itsellä ehkä 70-80 % hommista sujuu ja ne kaikkein haastavimmat, joissa tyyliin stopataan liuku ja ammutaan samalla lennosta, jatkaen liukua eri suuntaan, alkaa olemaan tosiaan sellaista ettei pysty. Ja syyksi väitän yhä sitä että vaatisi vähintään ohjaimen jossa hypyn/liu'un (eli Xboxilla A:n) voi laittaa takanäppäimeen.

Kyllä tässäkin varmasti saa hyötyä jos pystyy pelaamaan siten ettei peukku irtoa oikealta tatilta muun toiminnan ohella. Jos ja kun niiden eliitti ohjainten ostaminen ei kiinnosta ja sormet ei taivu " claw grippiin" (katso kuva alta) niin asetuksista saa valittua Tournament näppäinasettelun, mikä vaihtaa A:n ja LB:n keskenään. Mahdollistaisi tämän edellä mainitun peukun lepuuttamisen tatilla samalla kun käyttää "A":ta. Uuden opettelu on aina vähän nihkeää, varsinkin jos on tottunut kohta 20v liikkumaan Gearissa A:sta, mutta suosittelen ainakin antamaan sille mahdollisuuden!

1750240788404.png
Aika usein "apinoita" vastaan pelatessa tulikin tunne että pelaisi suoranaisia huijareita vastaan. Ehkä huomaa että peliä on aika paljon pelattu kun yhä nousee pieniä tuntemuksia pahimpia gnasher-hillujia kohtaan. :D Pahimmista muistettiin nimimerkit ja puhuttiin niistä vapaa-ajalla. :D Ja niin paljon peliä pelattiin että useampia nimimerkkejä jäi muistiin vaikka ei kavereiksi pelissä ketään ikinä pyydetty/hyväksytty.

Hahha :D Tietää eläneensä jos 15v myöhemmin vieläkin välillä makaa yöllä sängyssä ja miettii miten se XxS1CkB0UNC3xX tappo meiän koko tiimin Gridlockin kellotornissa. Miten kukaan voi liikkua niin?! Se oli kuin aave...

E: Kerta käynnistin Gears3, niin tuli nyt pelattuakin TDM. Sinne tuli jopa muutama pelaaja kaveriksi. Oli hauskaa! Toimii nykyään nämä vanhatkin Gearit 60fps, et jos täältä löytyy innokkaita pelureita, nii olisi kiva pelaa vaikka jotain "suomi customia" yms. Gears 1-3 kaikki käy, ja löytyy game passista että ei haittaa jos vanhat kiekot hukassa =)

Execution mukaan betaan, sekä Canals mappi. Aika myös pidentynyt... onkohan toi nyt aamu 7 saakka maanantaina? Tietää ainakin mitä tekee sen su-ma välisen yön, kun jussina ei kerkeä pelaamaan :cool:

1750296007523.png

Tästä tavallaan päästäänkin mielenkiintoiseen pointtiin, mitä ehkä hiukan yritin tuoda esillekin näillä pro pelaaja jutuilla. Ja tämä pätee siis ihan yleisesti muihinkin pelihin, ei vaan Gearssiin. Jos nyt vaikka 1% pelaajista on masteroinut pelin (oli se sitten gears, smash bros, mario kart yms.) minkä johdosta tietää ja osaa pelissä kaikki ovelat liikkumiset, animaatio cancelit, oikoreitit yms. Niin kenen ehdoilla peli kuuluu balansoida? Sen 1% joka "oikeasti osaa pelata" ja hyödyntää kaikkea pelissä olevaa, vai 99% enemmistön, joka kokee helposti tämän 1% kerhon toiminnan "väärin pelaamisena" tai tulee fiilis että "peli on paska"? Ei meinaan varmasti ole ihan helppo tehtävä kehittäjillekään :D Se Gears4 systeemi missä erilaisille kohdeyleisöille on heille yksilöllisemmin räätälöidyt asetukset on sinällään ihan kelpo, mutta jakaannuuttaa pelaajakuntaa kun molemmat oppii sen oman ympäristön, niin voi tuntua aika pahalle sitten enää vaihtaa pois omalta mukavuusalueelta.
Hyvä pointti eikä tuohon oikein mitään osaa sanoa mitä et jo sanonut.

Alkoi ihan nyt tätä kirjoittaessa kiinnostaa omat pelitunnit kyseisessä pelissä siinä määrin että piti käynnistää se :D Ihan peliaikaa ei täältä löytynyt, mutta jotain statistiikka kyllä:

En tiedä mikä flashback tuli mutta olen aika varma että olen nimesi nähnyt pelissä. :D Voi olla joku harhakin mutta jos peliä on nelinumeroisia määriä jauhanut niin lienee ihan todennäköistäkin. Suomalaisia nimiä ei kauhean usein nähnyt ja vasta nyt tuon statsiruudun kautta oikeasti edes katsoin kunnolla kenelle tässä kirjoittelen. Ei ihan Vietnam-fläsäreitä tullut mutta kuitenkin sellainen vahva viilis että ihan varmasti on ollut matseissa kenties useampaankin kertaan mukana "janneus".

Kyllä tässäkin varmasti saa hyötyä jos pystyy pelaamaan siten ettei peukku irtoa oikealta tatilta muun toiminnan ohella. Jos ja kun niiden eliitti ohjainten ostaminen ei kiinnosta ja sormet ei taivu " claw grippiin" (katso kuva alta) niin asetuksista saa valittua Tournament näppäinasettelun, mikä vaihtaa A:n ja LB:n keskenään. Mahdollistaisi tämän edellä mainitun peukun lepuuttamisen tatilla samalla kun käyttää "A":ta. Uuden opettelu on aina vähän nihkeää, varsinkin jos on tottunut kohta 20v liikkumaan Gearissa A:sta, mutta suosittelen ainakin antamaan sille mahdollisuuden!

Ai niin, tämä. Taisin joskus testata ja aika pian päätin että ei kiinnosta niin paljoa. Varsinkin kun en sinänsä halunnut edes pelata peliä sillä tyylillä mitä seinäkimbot pelasi. Lähinnä olisi halunnut ehkä pistää takaisin ja joskus sen kautta on tuota katsellut. En halua kuitenkaan tulla pakotetuksi pelaamaan tietyllä tyylillä jos on vaihtoehtoja.

Hahha :D Tietää eläneensä jos 15v myöhemmin vieläkin välillä makaa yöllä sängyssä ja miettii miten se XxS1CkB0UNC3xX tappo meiän koko tiimin Gridlockin kellotornissa. Miten kukaan voi liikkua niin?! Se oli kuin aave...
Nimenomaan! :D

Ei tosin ihan vielä tuolla tasolla tilanne ole mutta sieltä tosiaan yksi nimimerkki jäi mieleen. Ei se kyllä ollut edes ns. pro pelaamaan ja on naurettu myöhemmin pelikavereiden kanssa ettei edes muisteta miksi juuri se jäi nimimerkkinä mieleen. Ehkä tyyppi vain sattui aina vastapuolelle ja oli peleissä tiuhaan mukana? :D

Hieman yllättäen minullekin oli tullut Xboxilta koodi Gears Reloadediin, vaikka en mielestäni pelistä digiversiota omista, fyysisen kylläkin.

Lisäksi onhan tuo Game Pass -tilaus joka tapauksessa voimassa, joten kuvittelin sitä kautta peliä pelaavani kuitenkin.

No, kivaa muistamista Xboxin suunnalta. Onhan Gearsseja tullut ihan älyttömästi pelattua.

Ylös Bottom