Stoppari haittasi etenkin pro pelaajia ja Esport skeneä (tunnettuja sooloilijoita), kun ei siellä kartassa voi/uskalla/kannata liikkua, koska se on niin pirun vaikeaa jos pysähtyy seinään. Tylsiä pelejä kun kaikki kykkii 3rd person pelissä suojien takana. Eli pitää siinä voida myös liikkua, ja osaavien pelaajien kädessä ne kiväärit (varsinkin hammerburst) oli siis aivan ylivoimaisia. Sen takiahan siihenkin peliin tuli myöhemmin hypefestatation execution playlist, missä stoppari oli kokonaan poistettu, ja kivääreistä vain lancer valittavana alussa. Sanoisinkin että Gears3 on aika isolla marginaalilla sarjan aloittelijaystävällisin peli. Pystyi niin helposti YKSIN tiputtamaan liikkuvia pelaajia kivääreillä.
Menee tietysti mielipidejuttuihin mutta juuri näiden kritisoimiesi asioiden takia pidin kolmosesta. Tuntui että siinä pystyi paljon vapaammin tekemään muutakin kuin seinäsinkoilemaan gnasherin kanssa. Itse en myöskään kokenut etten olisi voinut liikkua, se piti vain tehdä taktisemmin eikä säntäilemällä.
Olennaisimpana tässä lienee kärsivällisyys. Joku kokee nuo asiat tylsinä mutta itse en koskaan halunnut tai kokenut gearsin olevan säntäilyä vaan nimenomaan sitä että suojasotimisella ja asemilla on iso merkitys. Sillähän se koko pelisarjakin myytiin: suojaräiskintänä. Ymmärrän kyllä että ihmiset tykkää eri asioista mutta ehkäpä omalle mielipiteelleni on ainakin argumentti tuon pelin alkuperäisen idean kautta.
Ja minua ei voisi "pro pelaajat" ja Esport juuri vähempää kiinnostaa. Pysykööt muualla meidän kasuaalien peleistä. Ihan eri mentaliteetilla pelaavien ei kannata samoissa peleissä tai ainakaan matseissa heilua. Siitä tulee kuitenkin valitusta jommalta kummalta kun toinen "pelaa väärin" tai peli on "paska" kun on joku ominaisuus joka ei omaan pelityyliin sovi.
En väitä että olen itse tässä oikeassa, vaan halusin perustella minkä kautta koen että Gears 3 oli minun mielestä "tasapainoinen". Mikä oli ehkä alunperinkin väärä sanavalinta. Koin että kun muistaa kyse olevan suojaräiskinnästä ja pelaa sitä sillä tavalla, on juuri kolmonen tosi hyvä peli. Itselle myös ns. jumitustilanteet on paljon mieluisampia peleissä kuin se että joku sooloilija dominoi matsia ADHD-heilumisellaan eikä kukaan muu pysty tekemään mitään. Nekin matsit on tylsiä jossa tuollainen sooloilija on omassa tiimissä. Itselle ei se voitto ole tärkeää vaan se onko matsi hauska ja/tai mielenkiintoinen.
Gears4 taas ratkaisi saman ongelman sillä että competitive playlistissä oli eri balanssi aseiden damagen suhteen ja stoppari oli myös kokonaan poistettu. Kyllä siinä tulee ilman stoppariakin äitiä ikävä, jos 2 tyyppiä tykittää lancerilla. Ja pitääkin tulla. Mutta sillä lancerilla kuuluu myös osua liikkuvaan kohteeseen, eikä silleen että se kohde jää kun tikku paskaan. Koska se mainitsemasi "jännittävä ja hauska tilanne" lakkaa olemasta aika äkkiä kumpaakaan noista, jos se ensimmäisen liikkeen tekijä yleensä häviää, koska istuminen lancerilla on parempi strategia kuin kartassa liikkuminen.
Ei se nyt noin yksinkertaista ole etteikö muka voisi mitään tehdä jos on pattitilanne. Kyse oli enemmän siitä että mitä seuraavaksi tapahtuu ja se oli se jännin juttu. Kyllä se aina tavalla tai toisella ratkesi: joku lähti selustaan kiertämään tai koko tiimi hyppäsi kerralla kimppuun mahdollisimman eri reittejä. Tai pistettiin kranaatti-isku ja eteneminen perään. En tajua miksi joku kokisi että pitäisi jäädä vain jumittamaan molempien tiimien paikalleen kun mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Sitten jos toisella tiimillä on boomshot tai digger, sai silläkin vastapuolen aika äkkiä hajaantumaan.
Mielestäni on siis rajoittunut näkemys väittää ettäkö noihin tilanteisiin olisi muka pakotettu jäämään. Jos jää, on ongelma enemmän sitten kommunikoinnissa kun kukaan ei tiedä mitä kannattaisi tehdä. Minä pelasin usein kolmen kaverin kanssa, joten taktiikoita pystyi sopimaan lennosta ja saamaan tilanteet nopeastikin ratkottua.
Mitä pysäytysvoimaan vielä tulee: jos sitä ei ole, seinäkimpoilijat pääsee heilumaan hyvin vapaasti koska niihin on niin vaikea osua useammallakin lancerilla. Jos et koe asiaa noin, et ole oikeita seinäkimpoilijoita nähnyt. Niiden vauhtia ja muu on jotain ihan järjetöntä. Itse edelleen pidin siitä että nuo apinat saatiin kuriin edes yhdessä pelin osassa.
Sekään ei ole hyvä että on vain gnasher 100% ajasta, kuten noissa gearssin multeissa yleensä tuppaa olemaan. Mutta sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että jengi ei pelaa ja kommunikoi tiimillä. Kyllä ne tyypit putoaisi kun olisi kommunikaatiota ja ammuttaisiin samoja tyyppejä ristitulta.
Syy on toinen kahdesta tai molemmat yhtä aikaa: halutaan sooloilla ja/tai ei pelata yhteen. Itse koen että gnasher+seinäkimpoilu on ajanut pelisarjan nimenomaan suosimaan sooloilua. Miksi pelata tiiminä kun joka matsissa näkee miten tuo mainittu yhdistelmä dominoi? Ja juuri siksi rakastin gears 3:sta, jossa nuo heilujat saatiin kuriin paremmin (kyllä niitä silti siinäkin riitti).
Pidän äärimmäisen hyvänä erimerkkinä tästä tiimityön tärkeydestä sitä omaa viikonlopun pelailua betassa. 3 tyyppiä ja mikit. Ei entuudestaan tunnettu tai ollut mitään valmiita strategioita. Itsekin pelasin support roolia enemmän ja jäin yleensä antamaan tulitukea lancerilla kun kaverit haki power aseita. Meitä vastaan tuli mekaanisesta PALJON parempia pelaajia, jotka omisti meitä 1v1 ihan koska vaan. Mutta pelattiin tiimillä, haetiin kulmia, pakotettiin liikkumaan. Kyllä ne weapon slide mestarit ynnä muut wall bounceejat tipahteli kun tuli snubia ja lankkua päähän, myös ilman jäätävää stopparia. Ja meillä oli yli 30 pelin voittoputki
Ollaan aika samoilla linjoilla kuitenkin lopulta asiasta, sillä kommunikointi oli tuossa omassa pelaamisessa iso tekijä. Sitähän se on aina kun puhutaan tiiminä pelaamisesta. Tiimistä ei ole mitään hyötyä jos tehdään liian eri asioita.
Nyt alkanut tulemaan youtubeen paljon kaikkia tutorialeeja että miten Gears ykköstä pelattiinkaan. Tässä nyt näppärä 5min niksipirkka ihan perusasioista ensi viikonloppua varten!
Näissä kannattaa muistaa että ainakaan itsellä ei onnistu ne gnasher-apinoiden kovimmat temput normiohjaimilla. Oletus ainakin itsellä oli että ne pahimmat sooloilijat pelasi aina muulla kuin normaalilla Xbox-ohjaimella. Vähintään extranapit on melko varmasti olleet käytössä ettei tarvitse irrottaa sormia tateilta. Muuten koin aika mahdottomiksi tehdä niitä haastavimpia asioita mitä noissa ohjevideoissa usein on.
En siis tiedä oliko tuossa välttämättä niitä kaikken haastavimpia tekniikoita mukana mutta itsellä ehkä 70-80 % hommista sujuu ja ne kaikkein haastavimmat, joissa tyyliin stopataan liuku ja ammutaan samalla lennosta, jatkaen liukua eri suuntaan, alkaa olemaan tosiaan sellaista ettei pysty. Ja syyksi väitän yhä sitä että vaatisi vähintään ohjaimen jossa hypyn/liu'un (eli Xboxilla A:n) voi laittaa takanäppäimeen.
Aika usein "apinoita" vastaan pelatessa tulikin tunne että pelaisi suoranaisia huijareita vastaan. Ehkä huomaa että peliä on aika paljon pelattu kun yhä nousee pieniä tuntemuksia pahimpia gnasher-hillujia kohtaan.

Pahimmista muistettiin nimimerkit ja puhuttiin niistä vapaa-ajalla.

Ja niin paljon peliä pelattiin että useampia nimimerkkejä jäi muistiin vaikka ei kavereiksi pelissä ketään ikinä pyydetty/hyväksytty.