Vastaus: Gears of War
Fiilikset tähän mennessä (koottu useista eri foorumiviesteistä):
(Ei merkittäviä spoilereita!)
Pelasin pelin läpi Casual-tasolla (lue: perusvaikeusasteella) noin kahdeksassa tunnissa. Peli oli kieltämättä lyhyt, mutta kaukana huonosta. Loppu jäi kalvamaan mieltä, koska peliä olisi tehnyt mieli pelata kauemminkin. Viidennen eli viimeisen aktin olisi odottanut nostavan kokemuksen huipennukseensa, mutta lopussa ruvettiinkin petaamaan estradia jatko-osalle. En voi kieltää pettymystäni, kun ymmärsin taistelun päätöksen siirtyvän tulevaisuuteen aivan kuten Halo 2:ssa.
Puhuin kokemuksesta tarinan sijaan siksi, ettei Gears ole tarinallisesti kummoinen. Juonen voisi helposti tiivistää muutamaan lauseeseen. Kokemus on kuitenkin paljon suurempi. Pelin tunnelma on niin intensiivinen ja presentaatio riittävän uskottava, jotta ruudinkatkuisista taisteluista, varovaisista askeleista ja hämmästyttävistä ilmestyksistä voisi kirjoittaa toistasataa sivua. Gears of Warin tarina syntyy hetkistä pelissä ei sanoista käsikirjoituksessa.
Aivan täydellisen viimeistelty paketti ei sentään ole. Silloin tällöin katoavat ruumiit, lievät hidastelut ja vastaavat pikku murheet nakertavat immersiota. Ne on kuitenkin helppo antaa anteeksi, kun valta-osan ajastaan peli näyttää yliampuvalta target renderiltä. Eivätkä maisemat todellakaan rajoitu vain alun harmahtavaan rauniokaupunkiin.
-- --
En osannut odottaa Gears of Warilta oikein mitään muuta kuin näyttävää grafiikkaa. Se toi liikaa mieleen Brothers in Armsin, joka kävi toistamaan itseään hyvin nopeasti. Siinähän hyödynneettiin hieman samanlaista suojasta suojaan -periaatetta, mutta vain ensimmäisestä persoonasta. Gears of Warista on kuitenkin ihan syystä jätetty parhaat palat näyttämättä. Esimerkiksi DigiExpossa esillä oli vain tutorial-osuus ja sitä seuraava ensimmäinen taistelo.
Pettymykseni pelin pituuteen on osoitus siitä, että ennakko-odotukseni olivat poskellaan. Peliä olisi pelannut pitempäänkin. Toisaalta huippukohdat eivät menetä tehoaan, kun niitä ei toisteta. Doom 3:n tyyppistä "joka komeroon hirviö" -suunnittelua ei onneksi ole käytetty. Nyt itse asiassa olen kertaillut vanhoja tapahtumia vaikeammalla tasolla. Hauskaa on ollut. Aseet todella näyttävät repivän vihollisia paloiksi, vaikka örmelöt melko paljon kuritusta kestävätkin. Moottorisaha on tietysti ihan oma lukunsa. Siihen ei kyllästy koskaan. Jopa aseen lataamisesta on tehty jännittävää aktiivilataussysteemillä. Se on osoitus siitä, että Epic on pienillä parannuksilla tehnyt kokonaisuudesta räiskintäpelien eliittiin kuuluvaa hupia.
Moninpeliä vasta aloittelen, joten siitä lisää myöhemmin.
-- --
Yritin päästä pelaamaan Ranked Matcheja, mutta turhaan. Gears of Warin pelinhakusysteemi ei ole niin konsolimaisen sutjakka, kuin viime vuosina Live-peleiltä on totuttu näkemään. Se on alkeellisimpien Live-pelien tasolla. Epicin Mark Rein totesi jokin aika sitten, ettei hän pidä Xbox Livestä, koska se erkaannuttaa kehittäjän ja asiakkaan. Pelaajan kannalta hitusen enemmän panostusta Live-puoleen olisi kuitenkin ollut paikallaan.
Riittävän monta "yhteys menetetty" ja "ei voi yhdistää" -viestiä luettuani siirryin Player Matchin puolelle. Siellä pääsin yllättäen sisään jo parin yrityksen jälkeen. Satuin osumaan serverille, joka oli oikein hyvä omaan taitotasooni nähden. Pelaaminen oli jatkuvasti jännittävää ja erittäin viihteellistä. Kahdeksan ottelijan pelaajamäärä sopi ainakin pelattuun karttaan mainiosti ja kenttäsuunnittelu mahdollisti taktikointia. Pelimuotona oli TDM eli Gearsin kielellä Warzone.
Muutaman muikean kierroksen jälkeen tuli kuitenkin paluu karuun arkeen, kun peli hyppäsi takaisin valikkoon ja ilmoitti "yhteys menetetty". Näin ei todellakaan pitäisi käydä. Livessä on jo vuosia ollut pelejä, joissa peli ei noin vain katkea, vaikka host lopettaisi tai oma yhteys hetkellisesti katoaisi. Niin epäkonsolimaista, että ihan suututtaa. Tällaiset tekniset ongelmat uhkaavat pilata muuten niin mainiolta vaikuttaneen verkkoräiskinnän.
Pitänee kuitenkin vielä pelailla hieman enemmän, ennen kuin voin tuntemukset kiveen kirjoittaa.
-- --
Kaksi ja puoli tuntia verkkopeliä takana kotimaisella privaattiserverillä. Tekniikka luisti kuin System Linkissä ja siinä ajassa ehti kiertää pelin kaikki kartat. Kenttäsuunnittelu on melkolailla symmetristä, mutta useimmiten onnistunutta. Joukossa on ainoastaan pari huonoa kenttää.
Gears of Warin moninpelissä menestyminen vaatii tiimipeliä. Yksin sooloilu koituu nopeasti kohtaloksi. Kamppailut yksi yhtä vastaan ovat tasaväkisiä, mutta kahden miehen ryhmän kaataminen yksin on jo lähes mahdotonta. Ylijumala mahakas onnistui siinä kerran jousella. Ainakaan toistaiseksi yhtään epäreilun ylivoimaista asetta ei noussut esiin. Tehokkaimmillakin tuliluikuilla on merkittävät heikkoutensa. Aseita on osattava käyttää oikealla tavalla oikeaan aikaan, jotta niillä löylyttäisi vastustajia. Jopa moottorisahalta voi suojautua -- toisin kuin Halo 2:n miekalta.
Moninpeli vaikuttaa kokonaisuudessaan varsin viihdyttävältä. Sitä voisi pitää jopa lievänä yllättäjänä, sillä Gearsista on aina puhuttu yksinpelipainotteisena pelinä.