Vastaus: Gears of War
No nyt on peli hakattu läpi co-oppina ja pieni listaus hyvistä ja huonoista puolista, kun en usko jengin jaksavan lukea pitkiä arvioita pelistä (ja juttua riittäisi kyllä...)
Plussat:
+Grafiikka/pelin ulkonäkö muutenkin - Tyylillisesti helvetin hienoa ja pääsi ihan yllättämään kun paikat on vaihtelevan näköisiä ja tuntuisia. Ennen pidemmälle pelaamista ajattelin, että kaikki paikat olisi samanlaisia, mutta oli kyllä nättejä luomuksia eri kentät. Muutenkin AAA-luokkaa rafiikat muuten, paitsi pätkiminen oli välillä hermoja raastavaa. En tajua miten arvosteluissa ei ole valitettu frameista, kun välillä ne tippuvat alle sietokyvyn...
+Co-op - Saisi tulla kaikkiin peleihin näin hyvin toteutettu co-op. Kaverin ajattelemista ja auttamista ilman huonoa omaa tuntoa, että pöllisi "sille kuuluvia" tavaroita. Panosvaraston miettimistä, aseiden valintaa kummallekkin, toinen kiertää selkään kun toinen pidättelee vihuja, ym. Hauskaa.
+Välikohtaukset - En tarkoita pitkiä välidemoja, vaan pieniä Resi evil nelosmaisia vihujen kuvauksia ja pieniä kielekkeiltä putoamisia, ym. En muista tiettyjä esimerkkejä, mutta nuo oli ihan kivasti tehtyjä ja tyylikkäitä.
+Musiikki - Mahtavaa.
Miinukset:
-Spongetus - Kaikkein pahin miinus. Hirveä iskunotto pistää hermot tiukalle. Haluaisi että räiskintäpelissä on kyse taktiikan lisäksi hyvistä tähtäyskyvyistä, mutta tässä pelissä vihut ottavat niin paljon iskua, ettei ole mitään väliä onko nopea tähtäämään vai ei. Aseiden tehokin on aivan olemattoman tuntuinen kun pyssy rahisee kädessä, vihusta lentää muovailuvahaverta ja sille ei edes käy mitään. Raivostuttava seikka.
-Ohjaukset - Lähitilanteissa randompelailu. Tähtäimettömänä ampuminen vaiko tähtäimellä yrittäminen niin, että tähtäin ei käänny tarpeeksi nopeasti vaikka kääntää täysiä. Muina vaihtoehtoina sahaus, joka loppuu jos vihu ampuu yhdenkin panoksen itseään kohti, ja aseella lyönti, joka tappaa vasta muutaman osuman jälkeen jolloin muut ympärillä olevat vihut on kerenneet tehdä jo tuhojaan. Tähtäinasetuksia ei saa muutenkaan tarpeeksi nopeiksi. Myös A-nappulan liiallinen käyttö aiheuttaa harmaita hiuksia. Yrittää juosta jonnekkin ja oma jäbä laittaa selkää seinää vasten. Seinästä posipääsykin helposti vaatii totuttelua, kun taaksepäin painaminen ei aina auta. Hyvänä kikkana B-nappulan painaminen, johon tottuu muutaman käyttökerran jälkeen. Muitakin ongelmia ohjauksissa on, kuten kranujen heitto, mutta en jaksa kirjoittaa.
-Itsensä toisto - Tämä on putkijuoksu pahimmillaan, koska pelimekaniikka on joka kerta samaa; Istu palikan takana ja räimi. Kun vihuja on kuollut tarpeeksi, juokse seuraavan esteen taakse ja toista sama. Eli ollaan paikoillaan ja räimitään kaikkia näköön. Helppo vaikeustaso jopa HardCorella (vaikein taso jota voi alkuun pelata) ei auta asiaan.
-Juoni - Sitä ei ole ja välidemoa on silti todella paljon. Pelin jäsentely hajoaa todella pahasti kun joutuu vähän väliä katsomaan pitkiä demopätkiä joissa selostetaan koko ajan, mutta ei silti puhuta pätkääkään juonta edistävää asiaa.
Yllätyin pelin hyvyydestä. Jonkin verran testailtuani ajattelin, että kyseessä on kuutosen arvosanan ansaitseva surkea tekele, mutta peli yllättikin hieman. Oli ihan mukavaa ja vielä pitäisi kooppeliä vetää insanella läpi. Arvosanaksi tälle pelille annan vaikkapa about
8