Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Ite pääsin nyt act kolmoseen, ennen seuraavaan mappiin siirtymistä oli pakko käydä kaikki aikasemman mapin mestat läpi niin että kaikki "sumupilvet" piti olla poissa. Tässä taitaa olla muutenkin maailman helpoin platina, joka tulee ihan vaan pelaamalla ilman mitää youtubeja ynnä muita apuvälineitä. Pistin pelin hetkeks kuitenkin tauolle kolmos actin alkaessa kun piti levuttaa rdr outlaw passia. Mut mikä kiire tässä on, kyllä tähän saa aikaa upotettua ihan älyttömät määrät, jos meinaa joka kolkan tutkia ja jokaisen kerättävän kerätä.
 
Tässä taitaa olla muutenkin maailman helpoin platina, joka tulee ihan vaan pelaamalla ilman mitää youtubeja ynnä muita apuvälineitä.

Pari piilotettua trophia pelissä on, jota ilman netistä lunttaamista en olisi ikinä hoksannut. Muuten ei ollut mitään ongelmia. Keräiltävää on paljon, joten pientä puurtamista tarvitaan.
 
Meni eilen läpi, kaikki tuli kerättyä niin että platina pomppasi lopputeksien aikana ruutuun. Hiukan ristiriitaiset fiilikset jäi lopulta pelistä. Tarina kyllä toimi erittäin hyvin ja muutamat sivuhahmo tarinoista myös erittäin hyviä, mutta jotenkin tuntui että tätä open world pyöriskelyä oli ihan liikaa, jos siis haluaa kokea/tehdä kaiken. Itsellä viimeisen alueen "tutkiminen" meni jo pakkopullan puolelle ja huomasin että tuli tehtyä sitä perus open-world "tuolla kysymysmerkki, ratsastan suoraan sinne" pelaamista.
Kyllähän tuo maailma alun jälkeen on melko tyhjä ja pahasti itseään toistava, vaikka todella komeita ympäristöjä löytyy. Esim. ne kettujen perässä juoksentelut oli hauskoja sen viisi ensimmäistä kertaa, mutta kun niitä on se 50, niin hiukan ne on jo nähtyjä.
Samoin se pirun lintu osasi ärsyttää kun se alussa yritti ohjata Jiniä paikkoihin mihin ei edes vielä päässyt.
Noita haikuja ja kaksintaiseluita oli ihan sopivasti ja toivat hyvin tunnelmaa peliin. Samoin ne alttarit mihin piti etsiä vähän reittiä oli ihan kivoja.

Monet onkin tuosta asu valikosta valittaneet, että liikaa säätöä. Matkalaisen asua halusi pitää kokoajan päällä, koska halusi kerätä kaikki, mutta sitten noihin tarina tehtäviin koitti laittaa sopivampaa asustetta päälle (samurai panssaria linnakkeiden valtauksiin jne.)

Combat kyllä oli todella viihdyttävää, mutta siitäkin ehkä se terä vikassa mestassa meni, kun kaikki skillit oli jo saanut, niin noita mongolipartioita vältti parhaansa mukaan ja kylät tuli todella vauhdilla raidattua. Hardilla pelasin suurimmaksi osaksi, uutta lethal vaikeutta jonkinverran käytin myös.

Act 2 loppu missä karkaat enolta ja "omat" ampuu sinun hevosen oli kyllä todella huikea kohtaus. Samoin tuo loppu missä lopulta kohtaat enon. Valitsin kunniallisesti tappaa hänet, koska en halunnut jättää ukkoa häpeään ja kohtaamaan Shogunin raivoa.

Pääpahis jäi alun jälkeen kylmäksi, se petturi olkihattu oli ihan ok. Yuna ja se jouskari pappa oli parhaat sivuhahmot.

Ne 80-90 arvostelut aika oikeaan mielestäni osuivat, että 8-9 arvosanaa varmaan itsekin tälle heittäisin. Hyvä kokonaisuus, mutta huomaa että resurssit(?) eivät ihan riittäneet näin ison pelin luomiseen.
Ja vaikka viestissä ehkä on hivenen negatiivinen sävy, niin todella paljon hyvää tässä myös on (mm. photomode) ja mielellään tähän sen 50-60h käytti ja koki kaiken.

Ghost of Tsushima_20200725063549.jpg
Ghost of Tsushima_20200728040833.jpg
Ghost of Tsushima_20200730044626.jpg
Ghost of Tsushima_20200802063629.jpg
Ghost of Tsushima_20200807061937.jpg
Ghost of Tsushima_20200801063520.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sivutarinat alkaa olla suurin piirtein paketissa ja viimeinen näytös olisi edessä.

Tässä huomannut jälleen kerran suomenkielisen lokalisoinnin voiman, mitään ei mene periaatteessa ohitse. Kaikki artifaktit luetaan, kuten myös päiväkirjan tehtäviin antaman kuvauksen. Keskustelut ovat väliin syvällisiä ja koskettavia. Tämä jos mikä on palvelua pelaajien suuntaan. Ääninäyttely japaniksi, niin pysyy oikea tunnelma yllä.
 
Verkkokauppa lähetti lähes kuukausi pelin julkaisun jälkeen ennakkotilaajan bonus-sisällöt avaavan koodin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :D

Vielä kerätään maskeja ym. ennen loppunäytökseen siirtymistä. Pelitunteja on arviolta 80-90.
 
Omia suosikkihetkiä oli täs yhdes liikkees tää 'myyjä', joka esitti kohtuu kiireistä aina siellä käydessä :D :D
 
Vähän pintaa nyt raapaistu, kestoinhokki tehtäviä ”seuraa aiheuttamatta hälytystä” kerkesi kertyä tähän pariin tuntiin jo muutama. Tämä ei lupaa hyvää. Kiva sapelilla oli kuitenkin huitoa ja yllättävän vähän tämä peli aiheuttaa tuulettimen mölinää vaikka heinikkoa tuulessa liehui ruudulla reilusti, verrattuna vaikka RDR2seen tai Last of us 2seen joiden mukana pitäisi jokaiselle tulla vastamelukuulokkeet.

Täytyy viikonloppuna nytkähdellä pitempi pelisessio kerralla niin pääsee kunnolla sisään. Pokaalilista näyttää erittäin mukavalta ja yksinkertaiselta suoritella, ei tarvitse juurikaan guideja selailla.
 
Pelin aihealue epäilytti jo ennen julkaisua, ei mitenkään kiinnostava itselle koko samurai systeemi tai aikakausi.. noh, lahjakortteja piti k-ryhmän kauppaan tuhlata joten nappasin pelin mukaan. Oli ehkä virhe :(
Näin parin tunnin jälkeen:
- tarina on mitä on, perus kliseinen alku ainakin. Ei mitenkään imaise mukaan.
- animoidut naamat melko puumaisia
- graafisesti sekava tasoltaan, hahmot ei aina valaisun suhteen istu varsinkaan sisätiloihin. Lehtiä jne. pöllyää välillä tolkuttomasti suorastaan näköesteeksi. Noin muuten ok tasoa, ei mitenkään erikoiset..turhan paljon on pistetty paukkuja heiniin ja leijaileviin lehtiin jne. "Ohjaus tuuli" ja vesi melko kökön näköistä siihen nähden että niitä joutuu usein katselemaan. Kettujen mallinnuksen tehnyt joku amatööri, melkoinen ps2 vire tulee tuosta. Ps4:n 6v sitten ilmestynyt Infamous oli jo graafisestikin parempi kuin tämä, ei ole studio oikein kehittynyt tuon suhteen.
- kontrollit epätavallisia, menee helposti selkärangasta väärin, esim. pari kertaa lähes tappanut oman hevosen kolmiolla.
- opastus kontrolli mekaniikkaan melko ontuva, jotain esitellään, jotkut löytyy vain valikoista kahlaamalla.
- ekat pisteen kun tuli niin niiden sijoituksen jälkeen löytyi valikosta että näitähän olisi voinut muuallekin laittaa..eihän sitä kannata pelaajalle kertoa..
- taistelu miekalla melko nihkeetä, kankeaa, jotenkin tuntuu että äijä ei vaan tee niinkuin haluaa ja kuolo korjaa jatkuvasti ihan normi vaikeustasolla. En oikein erota kannattaako joidenkin kanssa mättää vai kiertää koko paikka. Peli antaa ymmärtää että "stand off" systeemillä saisi jotain lauma lahtausta, ja paskat, melko turha näin alussa vaivautua kun yhden äijän saa tuolla kolmio nostolla, sitten menee perustaisteluun.. hiukkasen monta kertaa ihmettelin että miksi oma äijä ei iske ja ottaa hittiä vaikka toteutin muidenkin tyyppien kohdalle samaa kolmion pitoa ja vapautusta.

Että melko laimea aloitus peliltä... ehkä odotin taisteluilta ja kontrolleilta jotain spiderman ja batman sujuvuutta ja graafisesti jotain huikeutta..
 
Pelin aihealue epäilytti jo ennen julkaisua, ei mitenkään kiinnostava itselle koko samurai systeemi tai aikakausi.. noh, lahjakortteja piti k-ryhmän kauppaan tuhlata joten nappasin pelin mukaan. Oli ehkä virhe :(
Näin parin tunnin jälkeen:
- tarina on mitä on, perus kliseinen alku ainakin. Ei mitenkään imaise mukaan.
- animoidut naamat melko puumaisia
- graafisesti sekava tasoltaan, hahmot ei aina valaisun suhteen istu varsinkaan sisätiloihin. Lehtiä jne. pöllyää välillä tolkuttomasti suorastaan näköesteeksi. Noin muuten ok tasoa, ei mitenkään erikoiset..turhan paljon on pistetty paukkuja heiniin ja leijaileviin lehtiin jne. "Ohjaus tuuli" ja vesi melko kökön näköistä siihen nähden että niitä joutuu usein katselemaan. Kettujen mallinnuksen tehnyt joku amatööri, melkoinen ps2 vire tulee tuosta. Ps4:n 6v sitten ilmestynyt Infamous oli jo graafisestikin parempi kuin tämä, ei ole studio oikein kehittynyt tuon suhteen.
- kontrollit epätavallisia, menee helposti selkärangasta väärin, esim. pari kertaa lähes tappanut oman hevosen kolmiolla.
- opastus kontrolli mekaniikkaan melko ontuva, jotain esitellään, jotkut löytyy vain valikoista kahlaamalla.
- ekat pisteen kun tuli niin niiden sijoituksen jälkeen löytyi valikosta että näitähän olisi voinut muuallekin laittaa..eihän sitä kannata pelaajalle kertoa..
- taistelu miekalla melko nihkeetä, kankeaa, jotenkin tuntuu että äijä ei vaan tee niinkuin haluaa ja kuolo korjaa jatkuvasti ihan normi vaikeustasolla. En oikein erota kannattaako joidenkin kanssa mättää vai kiertää koko paikka. Peli antaa ymmärtää että "stand off" systeemillä saisi jotain lauma lahtausta, ja paskat, melko turha näin alussa vaivautua kun yhden äijän saa tuolla kolmio nostolla, sitten menee perustaisteluun.. hiukkasen monta kertaa ihmettelin että miksi oma äijä ei iske ja ottaa hittiä vaikka toteutin muidenkin tyyppien kohdalle samaa kolmion pitoa ja vapautusta.

Että melko laimea aloitus peliltä... ehkä odotin taisteluilta ja kontrolleilta jotain spiderman ja batman sujuvuutta ja graafisesti jotain huikeutta..
Ei se tee pelistä huonoa, että ei sitä osaa pelata. Ja jos muutenkin aihealue ei yhtään kiinnosta niin kannattaako sitä sitten ostaa edes..

Itse sain pelin tarinan ja platinan suoritettua viikonloppuna ja nousi kyllä itsellä top3:n PS4 peleissä RDR2 ja God of Warin rinnalle
 
Tänään ilmestyneessä Pelit-lehdessä on upeasti useampi sivu samurai-elokuvista. Kaiken kruunaa arvostelu ketjun pelistä. Kaksi arviota.

Isossa kuvassa Ghost of Tsushimalla on oma painoarvonsa., sillä yhdessä The Last of Us 2:n kanssa ne osoittavat, että Sonyn oma pelituotanto on todella timanttisessa terässä,

86
+ Uskomattoman kauniiseen maailmaan ei väsy
- Tehtäväsuunnittelu toistaa itseään


Sucker Punchin teos on hämmästyttävän aistikas samuraieepos, jota pienet tai edes vähän isommatkan puutteet eivät onnistu pilaamaan. Sen hienompaa joutsenlaulua PlayStation 4 olisi tuskin voida saada.

91


Pelit-lehti, elokuu 2020
 
Itselleni tämä on ollut tähän mennessä vuoden peli, vaikka myös Last of Us 2 maistui oikein hyvin. Tämä on kuitenkin ollut aikalailla kaikin puolin parempi kokemus, vaikka varsin erilainen peli onkin. En ole toki vielä pelannut tätä loppuun lähellekään, kun en ole edes päässyt kolmannelle alueelle vielä. Toinen alue alkaa olla pikku hiljaa koluttu kokonaan, kartta on kokonaan avattu ja kaikki sivutehtävät tehty sieltä ja kaikki Shrinet yms koluttu. Ensimmäinen alue on kokonaan läpi sivutehtävineen.

Mielestäni tässä on tuo pelattavuus kaikin puolin kohdillaan, etenkin miekkataistelut. Tuossa löytyy juuri sopivasti syvyyttä, muttei kuitenkaan liikaa, kun ei ole mitään hirveitä näppäinkomboja muistettavina, mutta jokaiselle miekkailuasennolle on kuitenkin omat liikeensä, mitä kannattaa käyttää. Itse olen pelannut tätä enemmän ns. kunniallisesti, eli välttänyt hiippailua ja salamurhauksia.

Vaikeusasteena on ollut Lethal ja kielenä japani, en voisi kuvitellakaan että pelaisin tätä enkuksi.

Parhaimmat tehtävät tähän mennessä ovat olleet tuo Castle Kanedan valtaaminen ja Message in Fire -tehtävä, jossa piti Lord Shimuran kanssa vallata tuo yksi linnake ja suojella Goron venettä tuolla Mongolien tulijousiaseella. Molemmissa tehtävissä tuli kyllä kunnon adrenaliini-piikki ja fiilis oli kaikin puolin loistava.

Tuli tämän pelin innoittamana myös katsottua Kurosawa Samurai Masterpiece Collection Blu-ray -boksista ensimmäiset viisi leffaa tässä reilun viikon aikana (Rashomon, Seven Samurai, Throne of Blood, Hidden Fortress, Yojimbo) ja vielä olisi tuo viimeinen, eli Sanjuro katsomatta. Loistavia leffoja kyllä kaikki olleet tähän asti. Itseen tuo samurai-teema ja feudaali-ajan Japani iskee kyllä kovaa.
 
Heh! Kylläpäs muuten muuttui äänimaailma ihan toisenlaiseksi kun iskin kunnon peliluurit päähän ja asetuksista 3d headphones moden päälle. Aikaisemmin pelasin halvemman luokan bt luureilla ihan vain laiskuuttani. Vieläkin tämä peli vain jaksaa hämmästyttää :D
 
Tämä upea bonusvideo tuli Collectors Editionin mukana. Haastattelussa ovat Sucker Punchilta pelintekijä, Sonylta Shuhei Yoshida sekä japanilainen historian professori.

Saattaa spoilata herkimpiä.
 
Ovat kyllä onnistuneet luomaan ärsyttävimmät viholliset sitten cliff racereiden.

Doshoo...

Doshoo...

DOSHOO...
 
Eilen oli tullut PS Storeen Digital Deluxe Upgrade, joka avaa nuo Collector's Editionin ja Digital Deluxe Editionin eksklusiiviset bonukset (Hero of Tsushima skinit, Director's Commentary, PS4-teema, joku Charm peliin yms). Hintaa tuolla setillä oli 11 euroa, vähän suolainen hinta ehkä, mutta tuli nyt silti ostettua kun peli on iskenyt sen verran kovaa. Osan noista oikeastaan omistin jo, kun ostin pelistä tuon Special Editionin, jossa tuli steelbook-kotelo ja osa noista digitaalisista tavaroista.
 
Pelin suosio on Japanissa noussut uuteen ennätykseen, nyt myydyin Sonyn omien studioiden PS4-peli koskaan..

 
Kaikki artefaktit kerätty. Oli yksi pelin mielenkiintoisimmista sisällöistä, historiallisia tietoja muinaisesta mongoliarmeijasta. Kävivät kuitenkin ihan täällä Euroopan porteilla asti. Lisää tällaisia pelillistettyjä historianmatkoja.

nopat.jpg nuolikone.jpg
 
Tämä peli kiinnostaisi kovasti vaikka olisi paljon pelattavaa tällä hetkellä. Onko tässä pelissä miten paljon tekemistä juonen lisäksi? Aloitin Assassin's Creed Origins pelaamisen, mutta peli jäi kesken, kun siinä oli liikaa tekemistä ja maailma oli liian suuri :).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom