Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Mulla on noi kaikki stand off perkit, että saa 3 vihollista teilattua mutta silti toi trophy ei napsahda missä pitää yhen standoffin aikana enimmäismäärä vihuja saada?
 
Jos tähän tulisi FOV säätö mahdollisuus niin kamerakin paranisi heti kerralla, ihan turhaa laitettu noin pieni FOV. Ehkä tekijät on kuvitelleet että taistelut näyttää hienommalta kun kamera on niin lähellä, mutta oisivat nyt laittaneet edes mahdollisuuden säätää sitä.

Jotenkin niin hullunkurista että jälleen kerran photomodesta löytyy FOV säädöt mutta ei itse pelistä, FOV säädöt ovat olleet arkipäivää PC:llä jo vuosikaudet, sais pikkuhiljaa yleistyä myös konsolipuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Pari tuntia nyt pelannut tätä PS5:llä ja kyllä voi peli näyttää hienolta. Välillä ihan unohtaa että kyseessä peli eikä elokuva. Aloitin pelin japaniksi puhuttuna ja suomi tekstillä. Vaihdoin sen kuitenkin nopeasti englanniksi suomi tekstein koska pelatessa piti aivan liikaa keskittyä lukemaan tekstitystä kun puheesta ei ymmärrä tavuakaan. Tuo tuulen mukaan suunnistaminen tuntuu ainakin näin aluksi vaikealta. Saa vähän väliä katsoa karttaa että mihin sitä oikein pitikään mennä.

Hyvältä vaikuttaa kyllä kun ottaa huomioon, että samurai aiheena ei kiinnosta pätkääkään mutta pelinä tämä kiinnostaa. Siitä kyllä iso plussa että peli on suomeksi.
 
Äkkiseltään tulee mieleen, että paljonko tätä voi parantaa kun ps4 peli näyttää ps5 pelattaessa huikean hienolta ja pelaaminen on sulavaa että. Itsellä nyt 10 tuntia pelattuna tarinaa (pelaan ensin tarinan ja sitten vasta muita) ja pelin ehkä suurin heikkous mielestäni on tuo suunnan näyttäminen tuulella. On niin epäselvä, saa jatkuvasti kartasta katsoa suuntaa mihin pitää mennä. Toinen juttu on se vasemmassa yläkulmassa näkyvä matkan määrä kohteeseen kun se katoaa ruudulta hetken päästä, sais näkyä koko ajan.
 
Äkkiseltään tulee mieleen, että paljonko tätä voi parantaa kun ps4 peli näyttää ps5 pelattaessa huikean hienolta ja pelaaminen on sulavaa että. Itsellä nyt 10 tuntia pelattuna tarinaa (pelaan ensin tarinan ja sitten vasta muita) ja pelin ehkä suurin heikkous mielestäni on tuo suunnan näyttäminen tuulella. On niin epäselvä, saa jatkuvasti kartasta katsoa suuntaa mihin pitää mennä. Toinen juttu on se vasemmassa yläkulmassa näkyvä matkan määrä kohteeseen kun se katoaa ruudulta hetken päästä, sais näkyä koko ajan.
Pyyhkäise sitä ohjaimen keskikohtaa ylöspäin, niin tuuli näyttää suunnan selkeästi ja vielä sen, paljonko on matkaa jäljellä. Ei helpompaa tapaa ole, kuin tämä tuulella suunnan näyttäminen. Ei ole karttaa tarvinnut käyttää muuhun, kuin tehtävien valintaan.
 
Tuli nyt vihdoin kokeiltua tätä vaikka ostin jo Black Fridayna. PC:n omaavalle grafiikka on ps4-nättiä mutta valaistus/varjostus efekteissä näkee oikomisia, joten kyllä tässä PS5:lle jää vielä helpostikkin parannettavaa. Kurosawa moodi oli ihan hauska, mutta päädyin kuitenkin käyttämään normivärejä.

Taistelu tuntui varsin yksinkertaiselta kun on juuri pelannut Sekiroa, mutta eiköhän se alun tutoriaalin ja alkuosuuksien jälkeen hieman kehity. Teema on mielenkiintoinen mutta noin äkkiseltään ei tunnu kovinkaan erottuvalta muuten vrt. red dead redemption ja watch dogs henkiset avoimet maailmat.

Ensi vaikutelma siis positiivinen, muttei mitenkään mullistava. Jos tässä olisi joku perinteisempi teema, voi olla että hukkuisi tusinapeleihin. Toki olen vasta alkua pelannut, joten katsotaan miten peli ja tarina kehittyvät matkan edetessä.
 
Nyt meni tarina läpi ajassa 24 tuntia. Hieno ja hyvä peli kyllä. Sanoisin että 9/10. Kyllä tämä omassa listassa menee kaikkien aikojen top 10 peleihin.

Tietoja tarinasta ja pelistä, älä avaa jos et ole pelannut tarinaa:
Tosiaan tarina läpi ajassa 24 tuntia. Ulkoasultaan erittäin sulavasti pyörii ps5 konsolilla. Ei nyi missään kohtaa vaikka vihollisia kymmenen ympärillä. Latausajat pahimmillaan jotain 5-7 sekuntia. Tarina ei missään kohtaa aiheuttanut sellaista loppuis jo -fiilistä. Hyvin jaksoi aihe kiinnostaa loppuun asti. Nyt tarinan jälkeen pelissä riittää hirveästi kerättävää ja seikkailtavaa.

Se mikä tarinassa huvitti kun puhut hahmon kanssa joka käskee sun mennä paikkaan b. Lähdet siitä paikasta sinne minne käsketään niin tämä sama hahmo on siellä ennen sua vaikka lähtee itse heti, kunnon teleporttausta muutamassa kohdassa. Bugeja pelissä ei tullut yhtäkään vastaan.

Viimeinen pomotaistelu herra Shimuraa vastaan tuntui oudolta mutta ''pakolliselta''. Itse jätin hänet henkiin kun lopussa piti valita kuolema vai armahdus.

Miinuksena sanoisin ne kolme vaikeaa pomotaistelua. Jumankauta se Kaanin voittaminen oli pitkitetty. Vaikka pelasin helpolla vaikeustasolla, niin silti ne oli vaikeita voittaa.

Nyt pääsen aloittamaan toisen mielenkiintoisen vaiheen kun alan keräämään keräiltävät. Kokonaisuutena hyvä ja erittäin kaunis peli kaikkineen väriloistoineen ja maisemineen. Hyvää seikkailu/toimintaa hakevalle voi ehdottomasti suositella.
 
Postataanpa välillä :).

Tuli nimittäin tämä helmi pelattua läpi. Hienot maisemat musiikkeineen, brutaali taistelu ja japaninkielinen ääninäyttely saivat samurai-fiilikset kohdalleen. Traagisen tarinan kruunasi loppu, joka oli mielestäni todella vaikuttava.

Miinustakin pitää antaa. Hölmösti hevosella pitää erikseen sprintata vasemman tatin klikkauksella, jotta se ei löntystelisi vain kävelyvauhtia, mikä ärsytti joka kerta. Avoin maailma kuvakkeineen toi myös pientä sivumakua Ubi-pastasta, mutta eipä se menoa haitannut.

43 tuntia tuli Tsushimassa vietettyä, eli tärkeimpien sivutehtävien lisäksi tuli myös jonkin verran harhailtua maisemia ihaillessa. 4,5/5 pistettä antaisin, jos joku sattuisi kysymään.
 
Pelin kaksi pääkehittäjää saavat erikoispalkinnon kun ovat pelin avulla levittäneet Tshushiman nimeä ja paikkaa koko maailmalle tuoden sen historian miljoonien ihmisten tietoistuuteen.

"Game director Nate Fox and Creative director Jason Connell will become permanent tourism ambassadors of the city of Tsushima in Nagasaki, the island announced this week.

The ceremony will be held digitally due to travel restrictions, and the pair will be presented with the award and a letter of appreciation."


 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä jotkut trophyt missattavissa vai voiko kaikki jäljelle jääneet käydä hoitamassa läpipeluun jälkeen?
 
Peli oli varsin hyvä. Loppu jäi silti mietityttämään. Oliko se hyvä vai huono, niin en oikein osaa päättää. Mitä muut olivat mieltä lopusta ”spoiler”
 
Nyt on kova, elokuva tulossa. John Wick ohjaajalta.


Alkaa olla jo sen verta näitä pleikkarin IP:eiden TV/elokuvaversioita huhuttuna, että näistä voisi joku innokas tehdä ketjua sinne alueelle mistä näitä paremmin voisi keskustella.

Epäilemättä John Wickin ohjaajalta onnistuu ohjata yhden miehen massacre-kohtauksen erinomaisesti mikä lupaa hyvää elokuvaa varten. Tosin eiköhän tässäkin projektissa kerkiä ohjaaja jos toinenkin vaihtumaan ennen kuin leffa on purkissa.
 
Ylös Bottom