Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Okei, no kysytään näin, miten sitten kehuttu Shekiro eroaa tästä pelistä? Onko tämä sama peli, mutta ns. vapaa maailma. Mikä teidän mielestänne on se "wow" efekti tässä pelissä kun sitä tunnutaan hehkutettavan kaikkialla niin paljon.

Itseä kiehtoo tuo ajankuva, 1200-luvun Japani. Annettu haaste ja lupaukset taisteluiden armottomuudesta lisäävät heti mielenkiintoa. Aja mongoliarmeija ulos kotisaareltasi, päämäärä pyhittää keinot. Taistelut ovat näyttäneet hyvältä ja vapaa maailma kutsuu tutkimaan paikkoja.

 
Tuossa yllä olevassa videossa näkyy hyvin pelin aivan järjetön valaistus. Valo on niin kirkas, tulee niin matalalta ja muuttaa samalla hahmot mustiksi. Tuo graafinen tyyli ei lupaa hyvää. Mutta erinomainen pointti, itsekkin olen miettinyt että samurai ajan Japani kettuineen ja pöllöineen on kiehtova.

Toivon että jossain kohtia pääsisi edes hetkeksi myös laivan kyytiin. Lyhyt matka pitkin Japanin rannikkoa. Jotain aarteen etsintää, uuden miekan rakentamista harvinaisista kristalleista, ehkä lääke yrttien etsimistä vuoristosta tai pieneltä autiolta saarelta.

Haluan jotenkin toivoa että tämä peli julkaistaan myös PS5:lle.
 
Eipä tällä ja Sekirolla ole paljon muuta yhteistä kun teemat on aika samankaltaiset. Toki molempien pelien taistelut perustuu hiippailuun ja iskujen ajoittamiseen mutta näyttävät silti aika erilaisilta.
 
Toivon että jossain kohtia pääsisi edes hetkeksi myös laivan kyytiin. Lyhyt matka pitkin Japanin rannikkoa. Jotain aarteen etsintää, uuden miekan rakentamista harvinaisista kristalleista, ehkä lääke yrttien etsimistä vuoristosta tai pieneltä autiolta saarelta

Yrttejä ja muita rehuja kyllä kerätään metsistä, tämä on näkynyt trailereissakin. Niitä kaiketi käytetään uusien varusteiden tekoon/teettämiseen tai nykyisten parantamiseen.
 
Itseäni vähän jänskättää onko tähän saatu jonkinlainen ripaus shintolais-vaikutteita (joiden ekspertti en siis todellakaan ole, onneksi näistä on minua viisaammat kirjoittaneet paremmin :p ), jonka mielestäni Breath of the Wild vei aivan huippuunsa, mutta jota voi esim. Shadow of the Colossuksesta mielestäni myös aistia. Eli onko tässä länsistudio pystynyt tekemään siinäkin mielessä "japanilaisen" pelin vai onko tässä vain "samuraikuorrutus".

edit: Jos tässä on toimivan toiminnan lisäksi tätä tunnetta niin ostoon menee:

So often in games, we see the world so blatantly exists only for the sake of the player. Bland terrain plasters the world only as a buffer between fast-travel spots, and the farther one gets from major trade hubs or settlements, the less there is to do or to see. With Breath of the Wild, though, the opposite is true. Settlements are small, and designed as temporary stopovers between greater excursions. For most of the game, the world is the main character, and we, as Link, are the silent observer, doing what we can to eke out a meager existence, dwarfed by the unparalleled soul of the world.
 
50 faktaa Tshushimasta.

  1. Jin's sword is called Sakai Storm
  2. Sakai Storm is upgradeable both in stats and appearance
  3. You can set the difficulty level at the start of the game
  4. Easy, Normal, and Hard are the levels of difficulty
  5. Easy is for players who want to explore the island and enjoy the story
  6. Hard is for players who want a challenging but fair experience
  7. You can select the Japanese voice tracks at the start of the game
  8. You can turn on the Samurai Cinema from the very start of the game
  9. Completing quests increases your Legend of the Ghost gauge
  10. Parrying gains you a small amount of Resolve
  11. Perfect Parrying gains you a large amount of Resolve
  12. There is Day and Night Cycle in the game
  13. There is Dynamic Weather in the game, some tied to specific regions and some to story moments
  14. Foxes guide you to find hidden Inari Shrines
  15. Birds guide you to points of interests and hidden locations
  16. Smokestacks guide you to people needing help and points of interests
  17. You can get the horse at the beginning of the game
  18. You can Heal using the quick menu (bottom side), it consumes Resolve
  19. You can Summon your horse using the quick menu (left side)
  20. You can Summon the Guiding Wind using the quick menu (right side)
  21. Jin's mask is called Sakai Mask
  22. You mount the horse with R2
  23. You initiate the grappling hook with R2
  24. You gather materials and collectibles with R2
  25. You honor Inari Shrines with R2
  26. Fast Travel is unlocked by visiting a location, like in Inari Shrines
  27. Resolve gets built-up while engaging in combat
  28. You can consume Resolve to heal or execute special attacks
  29. Dismemberment is present in the game, but you can't target specific parts
  30. You trigger the block with L1
  31. If your timing is right, your block becomes a Parry
  32. After a specific upgrade, your Parry becomes a Perfect Parry
  33. A Perfect Parry leaves the target open to a deadly counter-attack
  34. You can dodge and counter-attack
  35. You can cancel attacks, especially heavy attacks
  36. Stone Stance is the ancestral style of Jin, effective for sword-wielding enemies
  37. Water Stance is the new style of Jin he devised for fighting the Mongols, effective for shield-bearing enemies
  38. You can distract enemies using Wind Chime and Firecrackers
  39. Wind Chime releases a vibration in the air that makes enemies curious
  40. With the Charm of Toxic Demise, the Wind Chime will release poison that will kill enemies that go near it
  41. Smoke Bombs confuse enemies that have seen you
  42. With the Charm of Unseen Respite, the Smoke Bomb restore 25% of your health
  43. Khotun Khan is based on the real-life Mongol emperor Kublai Khan
  44. In the actual invasion, the Mongol army stayed on Tsushima Island for 9 days, before moving to Iki Island
  45. There are four kinds of sneak attacks: Assassination, Chain Assassination, Slaughter, and Critical Strike
  46. A single Kunai can kill multiple targets
  47. When riding a horse, you will experience a Flash of Insight that will alert you of people or events nearby
  48. The Flash of Insight happens as well when walking
  49. The Flash of Insight shows a bar that points you to the direction of the event and gets filled up the nearer you get to it
  50. The bar changes icons depending on the source of the event, it has an icon for people and animals

 
Ebr1PECX0AYaVUY
 
Kahden viikon arvosteluajan perusteella voidaan päätellä, että peli ei ihan lyhyimmästä päästä ole. Pelattavaa luulisi open world peliksi riittävän, onhan Sucker Punch tätä jo reilun 5-6 vuotta työstänyt.

Toivottavasti SP pystyy tekemään tällä pelillä saman mitä SMS, Guerrilla Games tai Insomniac tekivät viimeisimmän pelinsä kanssa eli pystyisivät nostamaan tasoaan studiona yhden askeleen ylöspäin jolloin heistäkin voidaan puhua samassa lauseessa pleikkarin ykkösstudiona pidetyn Naughty Dogin kanssa.
 
On nyt tullut katseltua samurai elokuvia valmistautuessa tähän peliin.

Rashomon
Seven Samurai
Throne of Blood
Hidden Fortress
Yojimbo
The Last Samurai
Blade of the Immortal (Aika paljon ruumiita tulee, n.1000 tapetaan)

13 Assassins (2010 versio) olen yrittänyt etsiä mutta sitä on mahdoton löytää mistään, striimauspalvelusta tai myynnissä. Onkohan vielä muita ei Kurosawa elokuvia mitä suosittelette ? Twilight Samurai on vissiinkin aika kova kans.
 
IGN:n Brian Altano uhoaa pelaavansa koko pelin Kurosawa-moodissa. Tätä eeppisyyden huipentumaa olisi tarkoitus vähintäänkin kokeilla sitten aikanaan.
Itselle myös japanilaiset leffat ja samurai edustaa mustavalkoisuutta, minkä lisäksi olen yleisestikin japanilaisten leffojen erittäin suuri ystävä. Eli ei tule itselle kyllä sekunniksikaan mieleen pilata tätä englanninkielisellä ääninäyttelyllä ja kyllä Kurisawa moodi täytyy päällä olla. Mulla menee niinpäin, että värilliyyttä täytyy kokeilla. :D
 
Ylös Bottom