Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

God Of War - Pohjoista mytologiaa

Eikös tuossa ollut asetelma vähän toisin päin? Eli isästä koulittiin parempi mies. No eipä sen väliä, tämä on yksi parhaista ps4:n peleistä joita oon pelannut. Mä en kyllä jaksais näitä pelien perhesuhteita enää yhtään mutta Atreus oli ihan sympaattinen kaveri ja mikä parasta, se ei ollut kertaakaan jaloissa ja siitä oli oikeasti hyötyä tappeluissa. Samoin mä oon jo vähän kyllästynyt viikinkiteemoihin mutta minkäs teet. Se tuntuu nyt olevan se juttu mikä myy. GoW on muuten erittäin viihdyttävä kokonaisuus ja teknisesti ihan älytön suoritus.
No joo, tarkemmin ajatellen siinä taisi molemmat opastaa toisiaan. :)
 
Eikös tuossa ollut asetelma vähän toisin päin? Eli isästä koulittiin parempi mies. No eipä sen väliä, tämä on yksi parhaista ps4:n peleistä joita oon pelannut. Mä en kyllä jaksais näitä pelien perhesuhteita enää yhtään mutta Atreus oli ihan sympaattinen kaveri ja mikä parasta, se ei ollut kertaakaan jaloissa ja siitä oli oikeasti hyötyä tappeluissa. Samoin mä oon jo vähän kyllästynyt viikinkiteemoihin mutta minkäs teet. Se tuntuu nyt olevan se juttu mikä myy. GoW on muuten erittäin viihdyttävä kokonaisuus ja teknisesti ihan älytön suoritus.
Itse en kyllä paljoa sympaattista muista Atreuksesta. Oma muistikuvani on lähinnä suunnilleen räkänokkainen inisevä ja kiukutteleva esiteini. No, oli hänelläkin hetkensä. Niitä oli kuitenkin muistaakseni varsin vähän. Aika ärsyttävänä kakarana hän jäi siis suurimmaksi osaksi itselleni mieleen. Kyllä itse ainakin koin, että erityisesti tuota poikaa koulittiin - toki jossain määrin myös Kratosta isänä. Siitä kyllä samaa mieltä, että Atreus oli varsin ok taisteluissa.
 
Pakko kysyy vai onko multa mennyt jotain ohi että onko tässä nyt jotenkin valhallan lisäksi hirveesti ollut viikinki teemoja?
Mä tarkoitin siis pelejä yleensä. Viikinki-aiheisia pelejä on tehty niin paljon viime vuosina.
No joo, tarkemmin ajatellen siinä taisi molemmat opastaa toisiaan. :)
Juu, molemminpuolistahan se oli enkä mä oikeastaan tiedä miksi mä siihen edes tartuin. Ei se niin tärkeää ole. :)
Mutta tosiaan, tämä isä-poika-suhde on todella perinteinen. Tyly, karkea ja tunteensa kätkevä mies joutuu vastentahtoisesti huolehtimaan lapsesta ja tätä kautta löytää oman herkän puolensa. Näitähän nyt on nähty. Eipä tuo nyt hiveästi mua häirinnyt. Mä en laske kliseitä puutteeksi jos tarina pitää mielenkiinnon yllä ja peli toimii muutenkin hyvin. GoW ajaa asiansa tässä suhteessa enemmän kuin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kysyy vai onko multa mennyt jotain ohi että onko tässä nyt jotenkin valhallan lisäksi hirveesti ollut viikinki teemoja?
Valheim ja Witcher 3 tarjoaa ainakin viikinkimäistä menoa. Witcher 3 omasta mielestäni paremmin kuin muut pelit, vaikka ei perustu suoraan Norjan mytologiaan. Lisäksi on myös kohtalaisen tunnetut Tribes of Midgard, Vikings: Wolves of Midgard. Ja varmaan muitakin pelejä on.
 
Valheim ja Witcher 3 tarjoaa ainakin viikinkimäistä menoa. Witcher 3 omasta mielestäni paremmin kuin muut pelit, vaikka ei perustu suoraan Norjan mytologiaan. Lisäksi on myös kohtalaisen tunnetut Tribes of Midgard, Vikings: Wolves of Midgard. Ja varmaan muitakin pelejä on.
Juu, onhan noita paljon muitakin. Ja tosiaan fantasia-aiheisissa peleissä alkaa melkein jokaisesta löytyä se pakollinen "kuin viikinkejä"-rotu. Nyt on selkeästi ollut sellainen viikinki-buumi tässä muutaman vuoden aikana. Vikings-sarja on omalta osaltaan nostanut suosiota. Ja kerta viikingit tuntuu nyt myyvän niin sitähän nuo pelistudiot tekee. Olisi vain virkistävää nähdä jotain uutta. Missä ovat esim. Intiaaneista kertovat pelit? Tai vaikkapa Keltit?
 
Aika kaukaa haettu kyllä että joku viikinki-teema olisi pinnalla. Witcher 3 on fantasiaa, jossa sattuu olemaan toki Skellige, joka on vahvasti ellei suoraan viikinkimäinen maailma mutta jo tuo "ja varmaan muitakin pelejä on" kertoo minulle siitä että kenties itsellä vain on sellainen kuva että niitä olisi jotenkin paljon mutta ei siitä huolimatta edes itsekään keksi mitään muita esimerkkejä.

No olihan tuo The Lost Vikings vuonna 1993 ja heti perään God of War ja Valhalla. Ehkä tässä tarkoitettiin enemmän muita kuin pelejä.
Se tietenkin jos kyse on muustakin mediasta mutta peleissä en ole huomannut viikinkiryntäyksiä. Toisaalta en ole muussakaan mediassa huomannut mitään lukuisia määriä kyseistä teemaa vaikka sitä toki löytyykin.
 
Aika kaukaa haettu kyllä että joku viikinki-teema olisi pinnalla. Witcher 3 on fantasiaa, jossa sattuu olemaan toki Skellige, joka on vahvasti ellei suoraan viikinkimäinen maailma mutta jo tuo "ja varmaan muitakin pelejä on" kertoo minulle siitä että kenties itsellä vain on sellainen kuva että niitä olisi jotenkin paljon mutta ei siitä huolimatta edes itsekään keksi mitään muita esimerkkejä.


Se tietenkin jos kyse on muustakin mediasta mutta peleissä en ole huomannut viikinkiryntäyksiä. Toisaalta en ole muussakaan mediassa huomannut mitään lukuisia määriä kyseistä teemaa vaikka sitä toki löytyykin.

Taitaa alkaa jo mennä hieman ohi aiheen, mutta onhan tuolla indie ja pc-puolella aika paljonkin viikinkiteemaa ollut viime vuosina. Isompia AAA-titteleitä taas ei juurikaan Valhallaa ja God of Waria lukuunottamatta.

Jotta edes sarvikypärän* kärjen verran pysytään aiheessa, laitan tähän väliin uusille (ja miksei uusvanhoillekkin) God of Warin pelailijoille lukusuosituksen Neil Gaimanin Pohjoisen Mytologia opuksen muodossa. Itse aloittelin eilen ja tullut nyt ahmittua aika vauhdilla, sieltä on hauska bongailla asioita mitä pelissäkin on, ja kuinka ne eroavat "oikeista" versioista.

* käsittääkseni viikingit eivät oikeasti käyttäneet sarvikypäriä
 
En itsekään puhuisi ryntäyksestä tai mistään ähkystä, mutta onhan noita viikinkipelejä kuitenkin aika paljon viime vuosina tullut yhdestä aiheesta. Ja Skyrim tietenkin unohtui, joka on aika täynnä Nord-meininkiä.

Itse kaipaisin sitä oikein kunnollista brutaalia viikinkipeliä, jossa olisi kaikki yhdessä paketissa. Nyt sen saa kasattua eri peleistä kuten vaikkapa Witcher 3 tunnelma, Valhallan viikinkihistoria, God of Warin brutaalius tuo mieleen viikinkimenon ja Valheim sitten hyvät pelimekaanikat.
 
Ohi aiheenhan tämä tosiaan menee mutta PC:llä nimenomaan tuo buumi on näkyvissä. Se tosiaan taisi alkaa Skyrimistä koko Nord-juttu. Mä pistin tossa huvikseni Steamin hakuun sanan viking ja sieltä tuli 572 nimikettä heti kättelyssä. Suurin osa on julkaistu muutaman viimeisen vuoden aikana.
 
Onhan viikingit vähän samaa kuin zombiet joku 10v aikaisemmin: Ei niitäkään nyt niin monessa pelissä ollut, mutta riittävästi näkyi tv:ssä ja videopeleissä jotta tuntui, että vähemmälläkin pärjättäisiin.

Mutta itse aiheeseen: Alun perusteella olisin valmis lipsauttamaan, että GoW on näistä "aikuisille suunnatuista" (sarjakuvapelit eli inFamousit ja Spidermanit pois, ne olisikin liian hauskalla pelattavuudellaan liian ylivoimaisia) Sony Studios -tekeleistä paras tähän asti. Tai siis paras sitten Uncharted 2:n alkupuoliskon. Ainakin vetoaa vielä tässä vaiheessa paremmin itseeni kuin Last of Usit, Unchartedit ja Horizon.

Kreikkalainen sotajumala Norjassa on riittävän pölö skenaario, että juonelle tai isä-poika-kuviolle ei aseta mitään paineita ja kun ottaa pelin riittävän kauniina ja brutaalina väkivaltaputkena, niin rimat pysyvät alhaalla myös seikkailun tai pulmanratkonnan suhteen.
Mäiskintä on mukavaa ja sanoinko jo, että tämä näyttää vanhan raudan peliksi ihan päättömältä o_O

Mutta jatketaanpa mielenkiinnolla eteenpäin ja katsotaan mitä mieltä olen kun jumalat on hakattu.
 
Skyrimiä en laskisi "viime aikoihin" vaikka siitä nyt tuntuukin tulevan remakeja harva se vuosi ja haullahan nimenomaan etsitään juuri sitä kyseistä asiaa, joten ihmettelisin enemmän jos sieltä ei tulisi sitä mitä hakee. Kyse oli siitä että onko se ns. luonnollisesti jotenkin mukamas ollut esillä paljon vai ei. Minun näkemykseni on että ei ole vaikka tasaiseen tahtiin jotain sinne lokeroon mahtuvaa onkin tullut.

Indie-puolella voi tietenkin olla vaikka ja minkälaiset viikinkihyökkäykset päällänsä mutta ainakaan omien kanavien kautta en ole niissäkään sellaista huomannut. Tosin on olemassa kahdenlaista indietä: sitä, joka on enemmän esillä ja sitten sitä, joka ei hypi silmille. Esillä oleviksi lasken esimerkiksi Game Passin lisäykset, jotka saavat aina palstatilaa edes vähän. Steamissä nyt on varmasti indie laidasta laitaan ja joukkoon mahtuu helposti se puolentuhatta "viking"-hakusanan omaavaa teosta.

Toisaalta kai se on jokaisen oma tulkinta myös että mikä on paljon. En oikeastaan pysty äkkiseltään nimeämään kuin zombit sellaiseksi teemaksi, jonka kohdalla minäkin koin trendin olevan olemassa. Eikä ne ole oikeastaan kadonneet edes mihinkään vaikka tahti on laantunut vaan vakiintuneet osaksi valikoimaa.

Ja sori off topic.
 
Välihuomio: Appelsiineja ja omenoita ei pitäisi vertailla, mutta tämä peli saa minut arvostamaan viime vuonna julkaistua Metroid Dreadia enemmän ja enemmän :oops:
 
Läpi meni PS5:llä ja pakko sanoa, että hyvin pitkälti tämän arvostelun linjoilla, joskaan ihan yhtä innoissani en tarinasta ollut. Mutta hyvin kantoi silti!
Oikein vahva pläjäys kaikesta kädestäpitelystään ja muusta nipotettavasta huolimatta, itsekin päätyisin varmaan 4/5 tai 8/10 arvosanaan.
Usein dissaamistani "stereotyyppisistä Sony Studios -tekeleistä" se paras, koska tämän pelasi hyvin mielellään loppuun asti eivätkä toisto ja putkimaisuus käyneet puuduttamaan, koska vahvuudet kantoivat hyvin.
Aivan hirveä kiire tulevan jatko-osan kimppuun ei ole, mutta kyllä sekin tulee aivan varmasti kahlattua läpi.

Edit: Loppukevennys:
Se piti vielä sanoa, että nyt God of Warin jälkeen tiedän mistä tämä p*rkeleen ominaisuus päätyi Spiderman Miles Moralesiin: :D
Insomniac hei, kuka siellä toimistolla oli sitä mieltä että tää jatkuva "rattaiden jumittaminen" on jotenkin peliä parantava ja kiinnostava mekanismi? Lillukanvarsia, mutta jotenkin sellainen kirsikka kakun päällä monissa hölmöissä tehtävissä, että tämäkin toistuu kerta toisensa jälkeen.
Siinä missä GoW:issa tämä oli ainakin jossain osin näppärää puzzleilua, niin Spidermanissa seittilukitusrämpyttämisessä ei ollut mitään järkeä :p:mad:
 
Viimeksi muokattu:
God of War on inspiroinut uutta Predaror-elokuvaa. :D


"I teased a while ago that I took inspiration from the latest God of War video game, and those two things are in the trailer," Trachtenberg revealed. "One is his shield, that you see briefly. And the other is not a Predator gadget, but just the way that Nadu, wields her axe, she invents something very cool for that Tomahawk. And that comes from a mechanic in that video game."
 
huomenna alkaa sitten matka sitten kohti Ragrarokia, tarkoitus on vetästä GOW lävitse ennen Ragnarokia, tässä on yli viikko aikaa ja siihen päälle sitten jos nyt tuo Harvestella tulee hommattua niin ainakin viikonloppu menee sen parissa, itse en ole, koskaan vetänyt GOW:ia lävitse, koska hyppäsin suoraan syvään päätyyn kun Gow julkaistiin ja aloitin vaikeimmalla tasolla pääsin erääseen kohtaan missä on tupla boss fight, mut siinä kävi sitten sillai et kaveri halusi kokeilla, peliä ja tässähän tosiaan ainakin sillon oli vain yksi tallennusmahdollisuus joten hänen parin tunnin pelisessio tallentui tuohon oman playtrought päälle, sitten tulikin muita pelejä ja peli jotenki vain jäi, mutta nyt on sen aika :), puolet ainakin pelistä vielä näkemättä itselläni. tällä kertaa tosin pelaan toiseks vaikeimalla tasolla, mutta Ragnarokissa hyppään sitten takaisin siihen syvään päätyyn.
 
Hitto, tää on hyvä peli! Useamman päivän tykitellyt menemään ja varmaan puoliväli lähestyy. Tulee tehtyä kaikki sivutehtävät ja muutkin kerättävät, vaikka on toinen läpipeluu menossa.

Pirun näyttävä peli myös, ainakin useimmiten. On siellä joitain karuja kohtia, mutta yleisesti melkein hankala keksiä näyttävämpää peliä.

Toivottavasti tällä kertaa pelin pääjuoni ei rupea ärsyttämään siellä loppuvaiheilla. Muuten ainakin loresta ja mytologiasta saa nyt enemmän irti, kun kaikki ei ole täysin vierasta enää itselleni. Tarinankerronta ollut timanttista aina.

Taistelut sujuu vauhdilla, aika paljon helpommin menee kuin silloin aikoinaan reilu 4 vuotta sitten. Ei sinäänsä ihme, että vähän paremmat pelaajat suosivat kovempia vaikeustasoja.

Platina jäi silloin aikoinaan saamatta, kun myin pelin pois. Jos tällä kertaa löisi kaikki Valkyriet ja pari muuta puuttuvaa trophyä niin jää huikean kokemuksen lisäksi, myös muisto palkintokaappiin. Toivotaan parasta.

9.5 arvosana lähestyy omia tuntemuksia, saa nähdä kestääkö loppuun saakka..
 
Ylös Bottom