Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

God Of War - Pohjoista mytologiaa

Oliko tässä NG+, ja jos on niin mitä säilyy seuraavalle pelikerralle? Alkaa peli kuumottelemaan tuon 60fps myötä ja jos sais kaikki skillsit uudelle kierrokselle mukaan niin tämänhän voisi hotkaista välipalana odotellessa yhden nimeltä mainitsemattoman pelin 1.2 patchia. Harvoin uudelleen peluu kiinnostaa, mutta tämän kohdalla kyllä, ja se kertoo vaan pelin erinomaisuudesta.
Kaikki siirtyy mukana, paitsi ne Atreyuksen taikanuolet.
 
Nyt on se toinen pelikerta vihdoin saatu päätökseen, vuosia sitä halusin tehdä ja PS5 tarjoaa vihdoin GoW sellaisena kuin se kuuluukin.

Ensimmäisellä kerralla olin pettynyt peliin ja annoin sille 8.5 arvosanaksi.

Grafiikat on edelleen noin 3 vuoden jälkeen ihan jäätävän upeat, todennököisesti top 5 hienoimmat pelit ikinä. Paikoitellen vanhan raudan rajoitteet näkyy mutta niin harvoin ettei niidtä jaksa nipottaa, nyt tämä kaikki vielä tarjoillaan 60 FPS.

Äänimaailma on aivan yhtä huikea. Soundtrack ja hivelee korvia ja ääninäyttelyn taso on niin korkea että hymyssäsuin saa kuunella kaverusten jutustelua.

Pelattavuus puoli on se missä peli on heikoimmillaan mutta en voi sanoa että olisin kironnut montaa kertaa miten kontrollit toimii tai kuinka joku pomotaistelu on tehty. Sivutekemistä riittää rutkasti jos jää vielä kaipaamaan tarinan jälkeen tai sen aikana lisää mätkettä ja hyviä juttu tuokioita.

Tämä on niitä pelejä jotka jäävät historiaan loppuunasti hiottuina mestariteoksian, mikään peli ei kuitenkaan ole täydellinen ja kun otetaan huomioon pelin plussat ja miinukset niin on tämä 10/10 peli. Toivottavasti Kratoksen ja kumppaneiden matka jatkuu mahdollisimman pian.

Hauskasti se mieli on muuttunut vuosien varrella ja tämä myös osoittaa kuinka paljon hype voi vaikuttaa siihen miten peliin pettyy kun sitä ensimmäisen kerran pelaa.
 
Olen nyt muutaman tunnin tätä pelannut (PS5:llä) ja pakko sanoa, että tässä pelissä on "sitä jotain".. Jotenkin sellainen jännä yhdistelmä modernia ja vanhaa. Sellainen "sense of wonder", jota tuli aikoinaan koettua pelimaailmoissa seikkaillessa, mutta joka nykyisin puuttuu peleistä lähes tyystin syystä tai toisesta.

Tässä on niin paljon otettu kaikista viime vuosien suosituista peleistä kaikkia "pakollisia" nykypelien elementtejä ja silti tuntuu siltä, että peli on täysin uniikki ja kehittäjillä on ollut kristallinkirkas visio, jota on sitten lähdetty toteuttamaan ja se on sitten tosiaan toteutettu pilkulleen. On haluttu tehdä iso ja vaikuttava seikkailu.

Oli oikeastaan hyvä pelata juuri alle GoW3 Remastered, tuli verestettyä muistoja siitä, mitä Kratos on käynyt läpi menneisyydessään. Tuo jännää fiilistä seikkailuun, kun ne kokemukset "kummittelevat" tuoreina muistissa.

Lisää ajatuksia ehkä matkan varrelta tai viimeistään sitten, kun peli on läpi. Yksi kuitenkin jo harmittaa: vaikka peli on todella lupaavalta vaikuttava, niin jo nyt tuntuu siltä, että uudelleen tätä ei jaksa pelata, koska ympäristössä liikkuminen ja kaikki ohittamattomat puheet tekevät pelistä liian hitaan. Toivoisin, että tulevaisuudessa kehittäjät ajattelisivat näihin ratkaisuja, joilla uudellenpeluussa pääsisi skippaamaan ns tarinaosuuksia, joissa ei ole mitään pelillistä arvoa, kun olet ne kerran nähnyt. Aloitin pelin hardilla, koska kaikkein vaikein vaikeustaso vaikutti ehkä turhan haastavalta ilman kokemusta taistelusysteemistä ja nyt tiedän, että vaikein jää pelaamatta näiden hidastelujen vuoksi. En vain jaksaisi kaikkea sitä matelua, joka ensimmäisellä kerralla tuntuu mielekkäältä maailman tutkimiselta ja seikkailulta, mutta uudelleen kahlatessa pakkopullalta. Vaikein vaikeustaso vaikuttaa mielenkiintoiselta toteutukseltaan, joten on harmi, että sitä ei jaksane pelata sitten. Mutta, toivon, että tämä hard tarjoaa loppuun asti hyvän haasteen ja pelistä jää tyydyttävä fiilis.
 
Peli tahkottu melko lailla läpi. Kyllähän se vei mukaan aika totaalisesti. Mieletön visio ollut kehittäjillä ja se on viety maaliin upealla tavalla.

Tästä olisi aika paljonkin sanottavaa, mutta jotenkin ei nyt jaksa jäsennellä. Laitan plussia ja miinuksia vähän listaten ylös sitä mukaa, mitä mieleen tulee.

+ Huikea elokuvamaisen toiminnan ja pelillisyyden yhdistelmä. Tässä on tosiaan panostettu myös mekaniikoihin ja pelaamiseen ja saatu fuusioitua upeasti elokuvamainen presentaatio ja loistava pelattavuus.

+ Taistelumekaniikka oli mielestäni todella omaperäisesti toteutettu ja lisäksi se toimii todella hyvin. Jotenkin nerokkaasti yhdistetty näkökenttä ja toiminta yhteen pakettiin eikä niin, kuten genressä yleensä, että kamera on oikeastaan sama miten päin se on, toiminta jatkuu aina samalla tavalla. Nyt joudut manageroimaan sijoittumistasi ja kameraa jotenkin todella uudella tuoreella tavalla. Lisäksi rangedin ja meleen combo oli todella omaalatuisesti toteutettu. En tiedä, tämä jotenkin pääsi yllättämään, että näinkin paljon luovuutta myös mekaanisella puolella kehittäjillä.
Meni tosin usein aivot solmuun nopeissa kohdissa, kun piti hallita kaikkia päätynappuloita todella metodisesti (vaikka esim Tony Hawkia on tullut paljon pelattua) ja vielä kaikki muutkin napit jatkuvassa käytössä kaaoksen keskellä.

+ Maailma hienosti toteutettu, seikkailun fiilis suuri. Myös massiivisia näkymiä, leuka lattiassa jatkuvasti. Äänimaailma samoin massiivinen.

+ Pidin päätarinasta sinänsä. En tiennyt lähtökohdista mitään, en edes tiennyt, käsitelläänkö Kratoksen menneisyyttä vai ottaako peli täyden irtioton menneisyyteen. Tämä osa oli hienosti toteutettu ja todellisia yllätyksiäkin tuli, koska itse jotenkin kuvittelin, että pelissä tulee lähes totaalinen irtiotto vanhaan. Tuota "uutta" mytologiaa en jaksanut yhtä tarkasti seurata, mutta se toi silti todella hienot puitteet seikkailulle. Ääninäyttely oli myös ensiluokkaista kautta linjan ja kaikenlainen huumori myös erittäin tervetullutta. Asesepät oli erittäin jees.

+ Nuo vaihtoehtois-realmit oli todella nerokas veto niinikään. Kuin myös se, että tavallaan tehtiin GoWin ja endgame-grindipelien yhdistelmä. Tulivuorimaailmassa hyvää se, että saatiin mukaan erilaisia "sääntöjä" taisteluhaasteisiin luontevasti, eihän tuota voisi samalla tavalla järkevästi tunkea varsinaisen seikkailun sekaan. Ja Niflheimissa vähän Souls-settiä ja endgame grindaukseen hyvin soveltuva realm. Tässä on todella pohdittu kokonaisuutta monelta kantilta. Endgame oli siis hyvin suunniteltu niin, että se jaksoi pitää intoa yllä erittäin hyvin tarinan jälkeen.

+ Oli hyvä, että viimeinen Valkyrie oli uskallettu tehdä tarpeeksi haastavaksi. Se oli tavallaan hyvä päätepiste grindaukselle. Oli nimittäin vähän halpa fiilis endgamea tehdessä vielä siinä vaiheessa, kun lähes kaikki Valkyriet kaatuivat ekalla yrityksellä tai korkeintaan muutamalla. Olin kaatanut muutaman kesken tarinaa ja ne olivat olleet hyviä haasteita, mutta endgamessa pelattuani lisärealmit ja vasta sitten mentyäni loppujen Valkyrieiden kimppuun, huomasin olevani aivan ylilevelöity. Onneksi viimeinen oli kuitenkin haastava ja joutui työstämään, jotta sen sai läpäistyä. Pelasin Hardilla ja alun todella ison haasteen jälkeen haaste tippui tavallaan pikku hiljaa koko ajan pidemmälle päästessä, ollen kuitenkin pääosin ihan suht sopiva niin, että ei ihan täysin autopilotilla voinut mennä. Haastava viimeinen Valkyrie oli siis tyydyttävä päätös. Give me god of war-tasolla sitä voisi vähän joutua hieromaan, kun tälläkin oli sen verran haastetta. Ja joku vetänyt ykköslevelisenä ilman damagea sen läpi, huhhuh.

+ Iso seikkailu. Ihan jotenkin vanhan ajan Zelda-fiilikset tuli. Maailma oli kiehtova.

+ Pidin siitä yksinkertaisesta, mutta jotenkin hienosta tavasta, jolla ympäristöstä tarvitsi havaita esim ne arkkuja avaavat kirjaimet. Jatkuvasti kannatti myös katsella ympärilleen. Sinänsä tällainen loot-systeemi toimii myös tässä hyvin. Jos nuo olisivat olleet vain jotain collectibleja ilman merkitystä, olisi maailman koluaminen jäänyt vähemmälle ja ympäristöt tuntuneet enemmän putkilta, mitä ne tavallaan monesti olivatkin.

- Musiikissa oli osittain menetettyjä mahdollisuuksia. Osa OST:stä todella hienoa tunnelmointia, mutta osa oli valitettavan ohimenevää, sinänsä hyvin tunnelmaa paisuttelevaa, mutta kuitenkin jotenkin mitäänsanomatonta.

- Hard olisi saanut olla pikkuisen haastavampi kokonaisuudessaan, vaikka viimeinen Valkyrie ja endgamen realmit jättivät kyllä hyvän maun lopulta. Alkuun tuntui todella vaikealta, kun systeemi oli niin uusi ja kaikki kyvyt olivat nollissa, mutta kykyjen kehittyessä ja itse toimintaan totuttua haaste tipahti pääseikkailun aikana vähän taka-alalle. Joitain esim kovempia piikkejä olisi edes voinut tulla joitain matkan varrella.

- Vaikka maailman tutkiminen oli antoisaa, on liikkuminen silti vähän turhan kömpelöä loppupeleissä. Esim. platinaa en ala keräämään, koska ei todellakaan jaksa alkaa juosta paikkoja läpi korppien ja muiden perässä. Kiipeily oli aina vähän sellaista "olisipa seinä jo ohi"-fiilistä. Onneksi kuitenkin melko lyhyitä nämä osuudet.


Paljon jäi sanomatta varmasti, mutta nämä nyt päällimmäisenä tuli nopeasti mieleen. Todella upea peli. Täydellinen yllätys kuinka hyvä tämä olikaan.

10-/10
 
Viimeksi muokattu:
Valehtelin. Hain platinan kuitenkin. Sen verran vielä houkutti tuo maailma. Tosin täytyy sanoa, että periaatteideni vastaisesti keräsin puuttuvat trophyt, vaikka en oikeastaan nauttinut pelaamisesta enää. Oli sen verran vähän kuitenkin kerättävää jäljellä, että jaksoi opasvideoiden avulla kerätä puuttuvat korpit ja artefaktit.
 



Ensi kuun alkuun on moni veikkaillut Sonyn tapahtumaa, joten varmaan hyvin pian nähdään kuinka paljon peliä on saatu muutettua combatin suhteen ykkösosasta vaikka peli cross-gen onkin.

Täällä ainakin odotellaan vesi kielellä miltä peli näyttää sillä vuoden 2018 peli oli itselleni tämän sukupolven ykköspeli. Saa nähdä onko ohjaaja itse jälleen demoamassa peliä livenä. :p
 
Alkakaapa joku jo tekemään ketjua uudellee God of Warille!
 
Luulin että Ragnarokille on oma ketju mutta en löytänyt, joten laitetaan tänne. Tuomari kertoo että peli on viivästynyt hänen takiaan aiotusta aikataulusta ja syyn sille. Hienoa toimintaa SMS:lta, helposti olisivat voineet korvata hänet vaikka tuskin olisivat löytäneet yhtä laadukasta näyttelijää Kratoksen rooliin.




 
Eiköhän Santa Monica myös ihan mielellään ottanut lisää kehitysaikaa. Lisää sisältöä, hiomista ja toivottavasti vähemmän crunchia. Ei Ragnarokia kuitenkaan mikään kiire ole julkaista, vaikka varmaan tarkoituksena olikin alunperin peli saada aikaisemmin ulos.
 
Peli on myynyt pleikkarilla tähän mennessä hiuskarvan verran vajaat 20 miljoonaa kappaletta, tarkemmin 19.5M. Hienoja lukuja yksinoikeudelle.

We're thrilled to announce that God of War (2018) will be coming to PC on January 14, 2022! All of us at Santa Monica Studio have been humbled by the immense amount of support and passions fans of the God of War series have shown in the latest chapter of Kratos' story since its release. As of August 2021, 19.5MM copies for God of War on PlayStation 4 have been sold through and we can't wait to share that experience with a whole new group of players on PC.
 
Peli on myynyt pleikkarilla tähän mennessä hiuskarvan verran vajaat 20 miljoonaa kappaletta, tarkemmin 19.5M. Hienoja lukuja yksinoikeudelle.

On kyllä melko huikeat myyntilukemat, mahtavaa että PC pelaajat pääsevät peliä myös pelaamaan omilla laitteillaan.
 
The PC version of God of War promises a range of enhancements including "high fidelity graphics," with support for 4K resolutions, ultrawide displays, unlocked framerates, and advanced settings including higher resolution shadows, "improved" screen space reflections, and support for GTAO and SSDO. Nvidia DLSS support will also be available at launch to help with framerates. Controllers and fully customizable mouse-and-keyboard setups will be supported.

Kuulostaa kyllä pirun hyvältä. Tästä tuskin tehdään puolivillaista käännöstä, joten kaikkine parannuksineen tämä voi olla aika hieno setti. Saa pelata haluamallaan ohjaimella ja saa frameratet korkeisiin lukemiin. Tietysti myös kaikki graafiset parannukset tähän päälle. Iso käsi Sonylle tästä.
 
Ultrawide ja DLSS tuki :eek: .....tästä voi tulla vielä hyvä. Odotellaan ja herkutellaan sitten jos käännös on hyvä.
 
En oo tän sarjan suurin ystävä ikinä ollu, mutta sitten kun hinta on kohdallaan, niin kaipa se silloin tulee napattua.
 
Ylös Bottom