Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

God Of War: Ragnarök

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Läpi meni 30h. Lyhyesti sanottuna God of War Ragnarök on juuri sellainen mestariteos kuin siltä odotettiin.

Grafiikat ovat yhdet upeimmistä mitä last gen peliltä ollaan nähty, varsinkin hahmomallit ja niiden animaatiot ovat hävyttömän realistisia. pääosin 70-90 FPS pyörivä Performance plus modi tekeee pelistä todella sulavan pelata ja ajoittaisia lataus stutterointeja lukuunottamatta en kyllä havainnut mitään pahoja framedroppje. Äänipuoli on lähes vertaansa vailla. Ääninäyttelystä Soundtrackkiin kaikki on korvia hivelevää sinfoniaa.

Pelin pelattavuus on aika täydellinen. Taistelut on brutaaleja ja pelin taistelusysteemi on vertaansa vailla action peleissä. Peli jopa onnistuu tuomaan kolmannen aseen mukaan ja siitä tuli oma suosikki ase ja sopii tähän kuin nenä päähän. Pelin kaava ei paljon poikkea edellisest osasta gameplay puolella mutta se on niin paljon monipuolisempaa että edellinen peli tuntuu aika mitättömältä tämän rinnalla. Bossi taistelut on paljon parempia kuin edellisessä osassa ja todella eeppisiä. Tämä on myös paljon isompi peli kuin edellinen osa. vaikka tein valtavan määrän sivutehtäviä pelaamisen aikana vielä jäi juhottomasti tutkittavaa ja etsittäävää.

Tarina on aivan uskomattoman hyvä pelin suurin twisti tuli ihan puskista ja siinä sit oltiin vaan "wtf just tapahtu". Eeppinen tarina täynnä loistavia hahmoja ja menetyksiä sekä onnistumisia.

Jos jostain pitää marista niin pelin alku on aika verkkainen ja tuntui olevan kopio edellisestä pelistä, mutta sitten kun se alkaa aukeamaan niin se todella tekee niin.

Jos pidit edellisestä osasta niin tämä tulee räjäyttämään tajuntasi, jos et pitänyt niin ei tämä sitä muuta. 5/5 ja vuoden toiseksi paras peli.
 
Liekkö tämä uusin päivitys... minulla on nyt jostain syystä 2 kilpeä aktiivisena, Stone wall shield ja Rönd of aggravation.. mites tämä on mahdollista??? molemmat näyttää Stone of wallilta..

Ääh, ei mitään, se toinen oli kilven keskiosa... en moista ennen huomannutkaan o_O
 
Vaikka pelaan "give me balance" vaikeustasol niin saa jo tässä olla valppaana, hyvin helposti on henki veks jos alkaa sählää, osaa tää peli vaikea välillä olla että ei oo ihan perus hack n slashiä. En haluu ees kuvitella mitä tämä olis "give me god of war" tasolla. Tässä nyt ollaan tehty sivutehtäviä ja nuohottu mestoja ennen kun siirryn taas päätarinan pariin, ei tässä mikään kiire ole juosta peliä läpi ja tavoite käydä joka nurkka läpi mikä on vielä mahdotonta kun ei ole kaikkia siihen tarvittavia kilkkeitä.

Jotenkin vaan tyhmä olo kun vasta eilen 16h jälkee huomasin että tosiaan ne kyvyt pitää viel ostaa, syytän tästä sekavaa valikkoa eikä sitäkää (en ainakaa huomannut) että olis jotenki selitetty.
 
Jotenkin vaan tyhmä olo kun vasta eilen 16h jälkee huomasin että tosiaan ne kyvyt pitää viel ostaa, syytän tästä sekavaa valikkoa eikä sitäkää (en ainakaa huomannut) että olis jotenki selitetty.

En nyt mene ihan varmaksi sanomaan, mutta mulla on sellainen kuva että olis selitetty aika alussa. Itekin taisin tosin naputella aika nopeasti neuvot läpi ja sitten selvittelin jälkikäteen...
 
Vaikka pelaan "give me balance" vaikeustasol niin saa jo tässä olla valppaana, hyvin helposti on henki veks jos alkaa sählää, osaa tää peli vaikea välillä olla että ei oo ihan perus hack n slashiä. En haluu ees kuvitella mitä tämä olis "give me god of war" tasolla. Tässä nyt ollaan tehty sivutehtäviä ja nuohottu mestoja ennen kun siirryn taas päätarinan pariin, ei tässä mikään kiire ole juosta peliä läpi ja tavoite käydä joka nurkka läpi mikä on vielä mahdotonta kun ei ole kaikkia siihen tarvittavia kilkkeitä.

Jotenkin vaan tyhmä olo kun vasta eilen 16h jälkee huomasin että tosiaan ne kyvyt pitää viel ostaa, syytän tästä sekavaa valikkoa eikä sitäkää (en ainakaa huomannut) että olis jotenki selitetty.
Täällä myös Balance vaikeudella mennään, ja kyllä tuo tarpeeksi sopiva nimensä mukaan on. Aamulla katsoin kun Max Dood streamasi tuolla vaikeimmalla, ja se oli juuri sellaista että kuolema tulee about joka taistelussa jos teki pienenkin virheen, perusviholliset otti hengiltä tyyliin 2-4 osumalla. Ei ainakaan itselle maistuisi, varsinkin kun tietää että kestoa pelissä muutenkin jo on.

Valikko on kyllä semmoinen, että tuntuu joka kerta kun siellä käy, niin sieltä löytää jonkun uuden riimun mitä voi kehittää. Onhan nuo kaikki jossain vaiheessa kerrottu, mutta eihän niiden perässä tahdo pysyä.
 
Jotenki huvittavaa ku aina ku on botskil tai koiril liikentees nii "puhuva pää" alkaa kyselee tarinoista nii vähää välii ku hyppää kyydistä nii Kratos on aina "noni nyt turvat tukkoon ja keskittykää" sit mennään taas potskii ym ja alkaa taas "no nii kerroppas ny siitä reissusta uuestaa" Sit hypätää taas kelkasta ja Kratos "ei oo aikaa tommosii höpötyksii nyt". Välil sit ihan pakko jäädä botskiin istuu ja kuuntelee et no mitenkäs tää tarina nyt sit menikään.

Oha se hyvä et on sitä matkatarinaa mut ku ne kestää nii lyhyen aikaa nii ei siinä puhuva pää ehi kertoo tarinoita loppuun, vois nekin jotenki keskeytyä sit vaikka kun tappelu alkaa että no nii jatketaan nyt sit myöhemmin ku välil vaik hyppää botskist nii siinä talsitaan ja hääritää vaik kui kauan nii ehtis tarinatki pälpättää loppuun.
 
Jotenki huvittavaa ku aina ku on botskil tai koiril liikentees nii "puhuva pää" alkaa kyselee tarinoista nii vähää välii ku hyppää kyydistä nii Kratos on aina "noni nyt turvat tukkoon ja keskittykää" sit mennään taas potskii ym ja alkaa taas "no nii kerroppas ny siitä reissusta uuestaa" Sit hypätää taas kelkasta ja Kratos "ei oo aikaa tommosii höpötyksii nyt". Välil sit ihan pakko jäädä botskiin istuu ja kuuntelee et no mitenkäs tää tarina nyt sit menikään.

Oha se hyvä et on sitä matkatarinaa mut ku ne kestää nii lyhyen aikaa nii ei siinä puhuva pää ehi kertoo tarinoita loppuun, vois nekin jotenki keskeytyä sit vaikka kun tappelu alkaa että no nii jatketaan nyt sit myöhemmin ku välil vaik hyppää botskist nii siinä talsitaan ja hääritää vaik kui kauan nii ehtis tarinatki pälpättää loppuun.
Uncharted 4:ssä nää oli tehty hyvin. Sullylla on juttu käynnissä ja Nate hyppää autosta, käy jossain ja tulee takaisin kyytiin niin Sully heittää heti ekana, nii mihin mä nyt jäin? Ja jatkaa juttua siitä. Muistaakseni oli Sullyn omia höpötyksiä mut kiva yksityiskohta
 
Uncharted 4:ssä nää oli tehty hyvin. Sullylla on juttu käynnissä ja Nate hyppää autosta, käy jossain ja tulee takaisin kyytiin niin Sully heittää heti ekana, nii mihin mä nyt jäin? Ja jatkaa juttua siitä. Muistaakseni oli Sullyn omia höpötyksiä mut kiva yksityiskohta
Juuri siis tismalleen samalla tavalla tässäkin tehty niinku tuossa OMI3R kertookin. Matkat vaan niin lyhyitä niin ei ehdi kertoa tarinoita kunnolla loppuun mutta jatkaa sitten aina, kun palaa rekeen/kanoottiin.
 
Juuri siis tismalleen samalla tavalla tässäkin tehty niinku tuossa OMI3R kertookin. Matkat vaan niin lyhyitä niin ei ehdi kertoa tarinoita kunnolla loppuun mutta jatkaa sitten aina, kun palaa rekeen/kanoottiin.
No niinpäs olikin. Vähän huolimattomasti lukaisin.
 
Aamulla katsoin kun Max Dood streamasi tuolla vaikeimmalla, ja se oli juuri sellaista että kuolema tulee about joka taistelussa jos teki pienenkin virheen, perusviholliset otti hengiltä tyyliin 2-4 osumalla. Ei ainakaan itselle maistuisi, varsinkin kun tietää että kestoa pelissä muutenkin jo on.
Give me God of War tuntuu pitkälti samalta, kuin pelaisi Dark Soulsia. Virheitä ei kovin montaa saa tehdä, ennen kuin kuolema korjaa ja nopeita refleksejä vaaditaan. Muutamilla pomoilla olen myös huomannut, että tekevät näitä Elden Ringissä tutuksi tulleita "viivästettyjä" lyöntejä, missä lyöntiliike alkaa mutta isku tuleekin vasta ns. viiveellä. Itse juuri nautin siitä, että taistelut ottavat aikansa, sillä tykkään nautiskella tällaisista peleistä pidemmän kaavan kautta. Ei haittaa hakata päätä seinään jotakin pomoa vastaan 30 minuuttia, kun taistelumekaniikat, miljööt ja musiikit on niin laadukkaita. Tällä vaikeusasteella on myös pakotettu paneutumaan pelin mekaniikkoihin kokonaisvaltaisesti. Alemmilla vaikeusasteilla vihut kaatuvat, kun vain rämpyttää R1 kirveellä, mutta vaikeimmalla pelatessa on pakko vaihdella aseita sarjojen välissä ja käyttää hyväksi kaikkia ympäristön tarjoamia etuja. Tämä ei sitten ollut mitenkään kommentti siihen, että jompi kumpi olisi oikea tai väärä tapa pelata peliä. Pääasia on, että itse nauttii pelistä. Toin vain oman näkökulmani siihen miksi pelaan tätä juuri vaikeimmalla vaikeusasteella.

Täytyy kyllä kehua taistelusysteemiä vielä sen verran, että jo edellisessä osassa se oli varsin laadukas, niin mietin miten sitä voisi parantaa nyt jatko-osassa. Santa Monica on kyllä onnistunut siinä varsin mainiosti, sillä oikeastaan kaikki uudistukset/lisäykset taistelumekaniikkoihin ovat olleet hyviä. Eilisellä pelisessiolla vasta tajusin, että jokainen isku mitä käytät, myös kehittää sitä kyseistä iskua ja kun olet saanut sen maksimiin(?), niin voit lisätä kyseiseen iskuun lisäbuustin esim. damageen tai stunniin.

Eilisellä pelisessiolla jäin myös ihastelemaan pelin valaistusta. Vaikka tekstuurit eivät mielestäni paikoitellen ole esim. Horizonin tasolla, niin valaistus tässä pelissä on kyllä aivan maagisen hienosti tehty. Kun kuu paistaa puiden oksien lomasta yön pimeydessä, niin ei sitä voi olla pysähtymättä ihastelemaan. Toinen iso peukku tulee myös siitä mistä jo aiemminkin mainitsin, että tässä on tuotu paljon enemmän aiempia pelisarjan pelejä mukaan. Keskusteluissa viitataan usein tapahtumiin aiemmista peleistä ja tulee kyllä nostalgiset fiilikset, kun Kratos esimerkiksi kertoo kohtaamisestaan Meduusan kanssa.

Pelin alkuun en ollut tyytyväinen, koska mielestäni se oli liian samanlainen edellisen osan kanssa, mutta mitä pidemmälle on päässyt, niin kokoajan vain meno paranee!
 
Yleisvalaistus tässä on ihan ok ja töitä on tehty ns. ambience tai heijastuvan valaistuksen suhteen esim. luolien tai alikulkujen suhteen. Värimaailma ja tietyissä tilanteissa kontrastikkuus on vähän lattea. Esim jossain kiipeilykohtauksissa kameran automaatti valaisu tekee turhan haalean koko kuvasta, ylivalottuneen näköisen. Lienee vaan crossgen ja pelienginen takia, tiettyjä osia valaistus tekniikasta vaan on samat kuin ps4 versiossa.
 
Jotenki huvittavaa ku aina ku on botskil tai koiril liikentees nii "puhuva pää" alkaa kyselee tarinoista nii vähää välii ku hyppää kyydistä nii Kratos on aina "noni nyt turvat tukkoon ja keskittykää" sit mennään taas potskii ym ja alkaa taas "no nii kerroppas ny siitä reissusta uuestaa" Sit hypätää taas kelkasta ja Kratos "ei oo aikaa tommosii höpötyksii nyt". Välil sit ihan pakko jäädä botskiin istuu ja kuuntelee et no mitenkäs tää tarina nyt sit menikään.

Oha se hyvä et on sitä matkatarinaa mut ku ne kestää nii lyhyen aikaa nii ei siinä puhuva pää ehi kertoo tarinoita loppuun, vois nekin jotenki keskeytyä sit vaikka kun tappelu alkaa että no nii jatketaan nyt sit myöhemmin ku välil vaik hyppää botskist nii siinä talsitaan ja hääritää vaik kui kauan nii ehtis tarinatki pälpättää loppuun.

Tämä sama toteutuu täälläkin, että on pakko jäädä välillä istumaan paattiin kuuntelemaan juttu loppuun. Pohjoismaisesta mytologiasta riittää pelisarjaan väritettynä mainiota tarinaa.
 
Sen mitä oon nyt huomannut niin Kratos on hyvin käsikirjoitettu ja puhuu ns "vanhalla kielellä" viisauksia ja sen lauseita, siinä missä Atreus on taas käsikirjoitettu hieman huonommin jossa käyttää nykyaikaista kieltä ajottain ja kuulostaa siltä kun olis kiukkuinen teini jonka iskä nyt ei ostanut sitä batman lego settiä joululahjaksi tai että "et nyt pääse ryyppää kavereiden kanssa". Thorista ei vielä paljon kokemusta mutta mun mielestä semmoset sanat kuten "fuck" "fucking" ei oikee sovi tähää peliin, äijä kuulostaa ku olis vaa joku badass prätkäjengin jäsen, joka siis sopis noh.. prätkäjengi peliin.

Ei täs nyt tarvii mitää Shakesparen runoja lausua, mutta se miten Kratos puhuu on hyvin tähään peliin sopiva.
 
Sen mitä oon nyt huomannut niin Kratos on hyvin käsikirjoitettu ja puhuu ns "vanhalla kielellä" viisauksia ja sen lauseita, siinä missä Atreus on taas käsikirjoitettu hieman huonommin jossa käyttää nykyaikaista kieltä ajottain ja kuulostaa siltä kun olis kiukkuinen teini jonka iskä nyt ei ostanut sitä batman lego settiä joululahjaksi tai että "et nyt pääse ryyppää kavereiden kanssa". Thorista ei vielä paljon kokemusta mutta mun mielestä semmoset sanat kuten "fuck" "fucking" ei oikee sovi tähää peliin, äijä kuulostaa ku olis vaa joku badass prätkäjengin jäsen, joka siis sopis noh.. prätkäjengi peliin.

Ei täs nyt tarvii mitää Shakesparen runoja lausua, mutta se miten Kratos puhuu on hyvin tähään peliin sopiva.

Siis tämä todellakin! Mietin jo peliä pelatessa, että onko tämäkin taas joku oma korvienvälin ongelma, mutta onhan tämän joku muukin nyt huomannut. Ajoittain tuntuu suorastaan tyylirikolta, kun nuo nuoremmat jäsenet pääsevät ääneen. Ikävällä tavalla särähtää korvaan teinien repliikit. Olisko ainakin osaan noista nakitettu sitten noita alennusmyynnin käsikirjoittajia tms? Sinänsä vähän naurettava kritiikin aihe kun miettii, mutta muuten hiotussa paketissa ne pienetkin säröt sitten ehkä huomaa helpommin.
 
Nii vähä semmonen vaikutelma että ihan kun Kratosta ja vanhempia oli kirjoittamassa joku ihan eri tiimi mitä nuorempi sukupolvi taas oli joku toinen tiimi ja sit ohjaaja kukalie vilkasi läpi vaan ja totes "tämä ihan hyvä". Eräski kohtaus oli sitä luokkaa jossa tyyliin raivosin että "kuuntelee nyt iskää" mut sit alkoi semmoset teiniangstit ettei mitää järkee.
 
Varmaan seuraavassa osassa Kratos kuskaa valjakkokyydillä jotain Grampa Simpsonin äänellä entisaikojen vaikeuksista narisevaa vanhusta, jos tämä palaute menee Santa Monican studiolle asti.
 
Ylös Bottom