Noh noh, eipäs nyt lähetä hulluttelemaan kuitenkaan. Kyllähän tuo ihan fakta on, että aika moni nykypeli on tuon vihuun lukittumisen ja sen jälkeen vihun ympärillä strafettelun ja väistelyn OoT:sta perinyt. En kuitenkaan sanonut, että mikään kopio on kuitenkaan noin niinku muuten.
Ai okei, väärinkäsitys. En tajunnut että se on ekana oikeasti ollut siinä. Itse asiassa pelaan sitä vasta nyt ja olen vesitemppelissä menossa eikä ole tullut/jäänyt mieleen että tämä on peli, jossa tuo olisi ekaa kertaa ollut.
Oletin että tässä lähdettiin siis jotenkin vähättelemään tuota minun souls-vaikutteihin viittaamista ja lähdin itse vitsailemaan lisää. En minä toki täysin väitä että GoW olisi välttämättä juuri soulsista ottanut juttuja mutta minulle yhtäläisyydet siihen tulee heti mieleen.
Eikös Sekiro muuten nimenomaan ole kaikkea muuta, kun väistä ja lyö? Aika iso irtiotto tuosta perus souls kaavasta.
No joo, eli se kaava on niinkin erilainen kuin "torju ja lyö"
Jos siis pysytään yksinkertaistetulla linjalla. Ja "torju" siis meinaa tässä sitä parrya tai mikä onkaan riposte tms. Platinoin kyllä sen pelin mutta termit on hukassa.
Tässä nyt kun on puhuttu miten periaatteessa GOW ja soulseissa on se sama "väistä opettele ym" taistelu, niin ite sanoisin ettei voi edes verrata gow taisteluja soulseihin vaikka siinä onkin väistöt ja parryt. GOW on tässä asiassa valovuosien päässä ja on paljon paljon muutaki kun väistöt ja parryt.
Paino sanalla "periaatteessa" ja vielä se että yksinkertaistettuna. Toisaalta niinhän se on aina: väistä vihut ja osu itse. Se pätee oikeastaan melkein mihin tahansa peliin. Sitä minä alunperin vähän siis kritisoin että jos yksinkertaistetaan niin tuo pätee kaikkeen.
Plus nuo videot on tosiaan se ääriesimerkki kun on oikeasti osaava pelaamassa. Nämä minun kommentit perustuu nyt siihen kun on korkeintaan ekat rivit taidoista auki joten ei ole kauhean monipuolista vielä kykyjen tai niiden hallinnan osalta. Sen vuoksi keskityin itse nimenomaan perustason pelaamiseen enkä siihen kun on kaikki auki ja hallussa.
Edelleen ihmettelen niitä "normi janttereita" jotka kokee tämän taistelun jotenkin sujuvana ja toimivana.. jonkun lasemiekka keijun kanssa oli tuossa taistelua ja voi että oli kankeata ja bugista, ukkeli jäi ihmeellisiin jumeihin milloin mihinkin (väistöä ei voinut tehdä tms. tai väistö kierähdys ei vaan aktivoidu) ja varsinkin tuo kilpi suojaus ei vaan tunnu toimivan jos joku muu toimi on kesken, tuntuu että useallakaan yrityksellä ei vaan tapahdu mitään. Sama pätee tupla L1 (se sininen rinkula) niin monesti käy että äijä ei vaan saa aikaan tuota ajoissa aikaan.
Toiseksi helpoimmalla olen nyt mennyt ja lasermiekka wannabe veti minua kölin alta 15x ennenkuin sain sen uuvutettua. Ja on jo aika moni helpottava optio laitettuna väistöihin, välibossi checkpoint jne.
Tarina hieno, puzzlet kivoja mutta taistelun jouhevuus kusee tässä urakalla.
Minustakin tässä on sellainen turhauttava animaatiohidaste että jos on vihu/Kratos tekemässä jotain animaatiota, jonka kesken ei voi tehdä mitään muuta, niin olet lukittu siihen. Monesti turhautti nimenomaan se että olisi ehtinyt reagoida monesti vaihtamalla liikettä mutta ei, animaatio on kesken ja kuolema tulee. Soulseissa pidän juuri siitä että se onnistuu paljon vapaammin ja suurin osa liikkeistä on keskeytettävissä vaikkapa rollaukseen. Siinä tulee pääosin se fiilis että vika on itsessä ja reaktiokyvyissään eikä animaatioissa jos kuolee.
Ja tuokin on yksi niistä isoista syistä miksi en GoW:n taistelusta ole ainakaan nyt alussa niin innoissani ja miksi soulsit on minulle aina kuin "kotiin palaisi".
Pidän itseäni korkeintaan keskinkertaisena pelaajana tällaisissa peleissä, mutta kuvaamiasi vaikeuksia en itse kokenut. Minusta tässä pelissä on loogista, että jos Kratos on tekemässä kuperkeikkaa, ei torjuntanapilla äijä ole nanosekunnissa seisomassa kilpi tanassa kesken liikkeen. Itse pelannut tuolla ns. normaalivaikeustasolla ja taisteluissa epäonnistumiset ovat olleet lähinnä omaa töhöilyä. Oletko päivittänyt Kratoksen/apurin varusteita/liikkeitä?
Tässäkin on varmaan eri mielipiteitä ja "koulukuntia" mistä kukakin tykkää mutta itse en sellaisesta "RDR2-tyylisestä" "elokuvamaisesta" animaatiopohjaisesta pelaamisesta ole niin innoissani jos pitäisi samalla reagoida taisteluissa vihujen liikkeisiin.
Minusta peli saa olla pelimäinen ja sen hahmot saa olla Batmaneita, jotka venyvät iskuissa ruudun toiselta reunalta toiseen tai voivat kesken liikkeen siirtyä rollaukseen. Se vain on paljon tyydyttävämpää kuin se että kuolema korjaa koska aloit tekemään väärässä paikkaa liikettä, jonka animaatiota ei voi keskeyttää vaikka kesken liikkeen näet kilometrin päästä että nyt täytyisi väistää - mutta et voi.
Vaatii tiettyä asennoitumista tietenkin ja sitten homma toimii mutta sanon silti että yleensä ottaen pelaan aina mieluummin pelimäisiä pelejä kuin realistisia, joissa tulee kuolemia vain sen takia että "eihän nyt voi heti siirtyä torjuntaan".
Muutenkin minusta GoW:n joukkotaistelut on ihan hiton vaikeasti hallittavampia kun tulee jatkuvasti iskua ruudun ulkopuolelta eikä vihuilla tunnu olevan mitään "vuorosysteemiä" kuten monissa peleissä on. Samoin niiden liikkeiden signalointi on paljon huonompaa mitä monissa muissa peleissä, olkoon esimerkkeinä nyt vaikkapa soulsit tai Arkhamin taistelut, jotka sujuu ihan eri malliin.
Kyllä ne niin tapissa on kuin tasot sallii. Jos näiden minibossien kanssa menee taistelut hyvin niin luulisi että muut taistelut on sitten melko helppoja? Vs. oma pelaminen, normi taistelut ok, joskus helppoja, joskus hiukan vääntämistä.. ja minibossit yleensä kuoloa useita kertoja juuri tuon äijän jähmeyden takia.
Jonnekin "kynnyksen yli" alueelle kun astelin aavikolla niin olikohan pienellä alueella 3..4 miekkakeijua niin ukkeli kesti pystyssä ehkä 10s, nämä siis perus vihuja.. en vaan muusta että vastaavaa tahkomista olisi ollut edellisessä muuta kuin niitä haaste valkyriä tms hahmoja vastaan (taisin saada 1-2 kenttää/paikkaa suoritettua ja sitten loppui mielenkiinto niihin)
Nuo keijut, haltijat tai mitälie, oli jo ykkösessä se minun inhokkivastukseni. Niissä kiteytyy nuo kaikki ongelmat mistä jo kirjoitin.