Google Stadia - pelit striimaten

Aksu

Well-Known Member
Stadia on alkanut puhumaan negatiivisesta inbutlagista.
Se vitun mainosmuhennos niiin uskomattomalla levelillä.
 

Verdat

Member
Negatiivista inputlagia ei ole olemassa eikä koskakaan tule olemaan.
Aika paljon sanottu. En asiasta tiedä varmasti sen enempää kuin sinäkään, mutta näkisin tekoälyn ja koneoppimisen avulla tämän olevan joskus mahdollista. Ainakin huomattavasti pienemmät latenssit tullaan saavuttamaan.
 

Aksu

Well-Known Member
Joskus hamaassa tulevaisuudessa voidaan saavuttaa oppivatekoäly joka osaa ennakoida pelaajan liikkeet, on se silti aivan vitun kaukana mistään negatiivisesta inputlagista, alkaa nämä mainosmiesten puheet taas ampumaan aika yli.
 

SgtGekko

Active Member
Joskus hamaassa tulevaisuudessa voidaan saavuttaa oppivatekoäly joka osaa ennakoida pelaajan liikkeet, on se silti aivan vitun kaukana mistään negatiivisesta inputlagista, alkaa nämä mainosmiesten puheet taas ampumaan aika yli.
No älä nyt anna sen mennä tunteisiin.
Sen verran paljon luottoa Googleen että uskon latenssiongelman olevan kunnossa, tekoälyllä tai ilman. Muuten en usko että paukauttaisivat ensimmäiseksi ilmaispeliksi Destiny 2n jossa latenssiin liittyvät ongelmat tulisivat heti ilmi.
 

Aksu

Well-Known Member
Googlen luotto kannattaa jättää aika minimiin.
Oishan se hienoa jos joku joskus pystyis tuohon, tällä hetkellä se on täyttä paska puhetta.
 

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Aika paljon sanottu. En asiasta tiedä varmasti sen enempää kuin sinäkään, mutta näkisin tekoälyn ja koneoppimisen avulla tämän olevan joskus mahdollista. Ainakin huomattavasti pienemmät latenssit tullaan saavuttamaan.
Itse en kyllä jaksa uskoa, että käyttökokemus olisi jotenkin mullistavan hyvä. Käytännössähän tämä siis edellyttäisi sitä, että Google pystyy ennustamaan muutamaa kymmentä millisekuntia etukäteen, että nyt se meinaa hypätä ja laskee muutaman ruudun videota valmiiksi siltä varalta. Jos pelaaja sitten oikeasti hyppää juuri ennustetulla hetkellä, kaikki ok.

Mutta todennäköisimmin pelaaja ei toimi just täsmälleen ennustetulla tavalla läheskään kaikissa tilanteissa (voi hypätä aikaisemmin, voi pysähtyä ennen rotkoa tai vastaavaa, tekee äkkikäännöksen tai ihan vain juoksee rotkoon), jolloin tuo ennuste voidaan joko näyttää ja aiheuttaa hämmennystä tai sitten renderöidään uudet, oikeaan toimintaan perustuvat freimit, jolloin latenssi vaikuttaa sitten kuitenkin.

Kutsun häränkakkaa.
 

cobalos

Well-Known Member
Kutsun häränkakkaa.
Samat fiilikset. Enkä suoraansanottuna halua, että tekoäly alkaa arvuuttelemaan tekemisiäni vain sen takia, että palvelun koko konsepti on vielä liikaa edellä verkkoteknologian kehitystä.

Ja onhan se jopa koomista, kun ajattelee, että moninpeleissäkin tekoälyavustajat periaatteessa taistelevat vastakkain. Ei mitään järkeä.
 

Jogi

Well-Known Member
Ihan toimivaa tekniikka vois tuo olla kunhan vaan tehoreserviä löytyy, periaatteessa kone voisi laskea valmiiksi kaikki mahdolliset seuraavat ja sitä seuraavat siirrot mutta jos pelissä on muitakin ihmispelaajia niin mahdollisuuksien määrä räjähtää niin nopeasti että mikään kapasiteetti ei riitä :)
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Ihan toimivaa tekniikka vois tuo olla kunhan vaan tehoreserviä löytyy, periaatteessa kone voisi laskea valmiiksi kaikki mahdolliset seuraavat ja sitä seuraavat siirrot mutta jos pelissä on muitakin ihmispelaajia niin mahdollisuuksien määrä räjähtää niin nopeasti että mikään kapasiteetti ei riitä :)
Käsittääkseni tässä tekniikassa nimenomaan bufferoidaan mahdolliset tulevat freimit ennakolta ja valinta käy näistä. Mystistä joka tapauksessa ja uskotaan sitten kun nähdään.

Muuten pilvipelaamisesta. Tämä pääsee todennäköisesti oikeuksiinsa siinä vaiheessa kun alkaa saamaan omia yksinoikeuksia, jotka hyödyntävät pilvipelaamisen ominaispiirteitä. Sieltä voi tulla täysin uudenlaisia pelaamisen käytäntöjä jota emme vielä arvaa. Mainosmiehet ovat jo puhuneet striimaajan kanssa yhteiseen peliin hyppäämisestä jne. Näiden starojen rooli voi olla ennalta arvaamattoman iso.
 

Lebe80

Well-Known Member
Negatiivista inputlagia ei ole olemassa eikä koskakaan tule olemaan.
Google kehittänyt ja hehkuttanut pitkään omia "kvanttikoneitaan", joten miksei tässä voisi ihan hyvin olla useampi instanssi pelistä pyörimässä samaan aikaan. Pelissä pystyy tekemään kuitenkin melko rajatusta toimintoja, joten Google pystyy ihan hyvin laskemaan jokaisesta hetkestä nämä x-toimintoa (ainakin teoriassa), jolla viivettä saadaan minimoitua. Ei tässä tarvitse kaikkia mahdollisia pelaajan toimintoja laskea, vaan perus "jatka suuntaan, johon aikaisemminkin", "pelaaja pysähtyy liikkeestä" -tyylisiä toimintoja, tai vain toimintoja joita yleensä tehdään.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Isoin pointti näillä streamauspalveluilla on päästä pois olohuoneesta ja/tai tietokoneen äärestä ja pelata AAA-luokan pelejä missä tahansa. Ja tietysti sitten palata olohuoneeseen ja jatkaa peliä saumattomasti. Tämän toimiminen lähes viiveettömästi on iso haaste. Hyvä vaan, jos Googlella kehitellään systeemejä, joilla ennakoida pelaajan tekemisiä, mutta hankalaa voi olla toteuttaa tuo niin hyvin ettei pelaajan kokemus kärsi.

Innolla odottelen kuinka lähellä hyvää pelikokemusta ollaan tänä vuonna ja lähitulevaisuudessa.
 

cobalos

Well-Known Member
Google kehittänyt ja hehkuttanut pitkään omia "kvanttikoneitaan", joten miksei tässä voisi ihan hyvin olla useampi instanssi pelistä pyörimässä samaan aikaan.
Vaikka tiedänkin, että tämä oli sinulta spekulatiivinen heitto, niin hieman pitää tarkentaa.

Olen nimittäin sattumalta ollut aivan hiljattain tekemisissä Aalto-yliopistolla majaansa pitävän kvanttiteknologian huippuyksikön kanssa. Siellä kävi selväksi, että nämä kvanttitietokoneet toimivat vielä pitkälti teorian tasolla tai ne on rakennettu suorittamaan vain yhtä äärettömän monimutkaista laskutoimitusta varten. Sama pätee näihin Googlen vehkeisiin. Pelien vaatimasta vuorovaikutteisuudesta voidaan vielä vain unelmoida.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Muuten pilvipelaamisesta. Tämä pääsee todennäköisesti oikeuksiinsa siinä vaiheessa kun alkaa saamaan omia yksinoikeuksia, jotka hyödyntävät pilvipelaamisen ominaispiirteitä. Sieltä voi tulla täysin uudenlaisia pelaamisen käytäntöjä jota emme vielä arvaa. Mainosmiehet ovat jo puhuneet striimaajan kanssa yhteiseen peliin hyppäämisestä jne. Näiden starojen rooli voi olla ennalta arvaamattoman iso.
Hyvä signaali Stadialta. Yksinoikeuspelit ovat se tie jolla alusta nostetaan etulinjaan, mikäli puitteet muuten ovat kohdallaan. Tehdään omilla studioilla pelejä jotka eivät ole mahdollisia perinteisillä alustoilla.

‘It's very important for first-party games, in my opinion, to be games that wouldn't be possible on any other platform,’ Google vice president and Stadia Games and Entertainment studio head Jade Raymond said, before explaining that Stadia’s unique capabilities will generate unique first-party titles. ‘There are a lot of things that being cloud native enables that you're just not going to be able to see on other platforms, and I think that's the job of first-party, to really show that off and let people imagine what those things are,’ Raymond added.

Lähde: https://www.videogamer.com/news/google-has-set-up-its-first-stadia-studio-in-montreal
 

SgtGekko

Active Member
En tiedä onko täällä edes innokkaita ennakkotilaajia, mutta Vergen uutinen pisti silmään. Laitteita alkaa siis "saapua kuluttajille 19.11. lähtien" ja kaikkien ennakkotilaajien pitäisi päästä pelaamaan marraskuun aikana. Olisi kiva kuulla kokemuksia täällä, kunhan joku härvelin saa hyppynsiinsä :)

Linkki uutiseen: Google says you might have to wait to play Stadia, even if you preorder
Joo itse tätä kyllä odotan. Ehkä eniten ärsyrrää tuo Googlen tapa ilmoittaa tuo päivä. Olisivat ilmoittaneet että Joulukuun 1 ja sitten positiivinen yllätys jos aiemmin.
Oma tilaus näyttää että toimitus olisi 28.11 - 02.12
 
Ylös Bottom