Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Koodi tuli ja aloitin testaamaan vuoden 2010 iMacilla pleikan ohjaimella wifin kautta. Parempaa kokoonpanoa ethernetin kautta voi testata kun palikat joskus suvaitsevat saapua. Katsotaan, Destiny lähti aika tahmeasti liikkeelle mutta saattaa olla joissain omissa asetuksissakin vika
 
Koodi tuli ja aloitin testaamaan vuoden 2010 iMacilla pleikan ohjaimella wifin kautta. Parempaa kokoonpanoa ethernetin kautta voi testata kun palikat joskus suvaitsevat saapua. Katsotaan, Destiny lähti aika tahmeasti liikkeelle mutta saattaa olla joissain omissa asetuksissakin vika
Vaihdoin viime vuoden Macbook Prohon ja johan oli sulavaa. Ilmeisesti tuo antiikki kone ei jaksa enää pyörittää selaintakaan kunnolla. Pelaaminen oli sujuvaa, näytti 14" näytöltä ihan hyvältä eikä input lagi haitannut. Varmaan parempi kun saa käteen Stadian oman ohjaimen.
Tulee varmasti pelattua mökillä joulunpyhinä.
Tosi kova juttu itselle tulee olemaan kun saadaan Ipad mukaan käytettäviin laitteisiin.
Sitten niitä pelejä odottelemaan, ostinkin tuossa jo halvimman Tomb Raiderin ihan vain huomatakseni että kuuluu joulukuun ilmaispeleihin (en varmaan ole ainoa). Pieni facepalm taas Googlen puolesta, ensin peli alennukseen ja perään ilmaiseksi :D
No 10€ enempää ei päässyt köyhtymään, ihan sama odotellaan seuraavaa temppua.
 
Mitä enemmän Stadin tilannetta olen seurannut, sen enemmän omasta näkökulmasta vaikuttaa, että Stadia on ratkaisu ongelmaan, jota ei ole olemassakaan. Sama tosin pätee muihinkin streamauspalveluihin. En keksi mitään tilannetta, missä valitsisin epäluotettavan verkkoyhteyden päässä olevaa etävuokrapalvelua ensisijaiseksi tai edes toissijaiseksi pelialustaksi. "Voit pelata missä vaan ja vaihtaa koneelta kännykään ja siitä rannekelloon kesken pelin" -use case ei resonoi positiivisesti omiin korviini.

Stadia varmaankin tulee toimimaan kohtuullisesti kunnollisen verkkoyhteyden päässä, jos Google ei alustaa hylkää alun surkean myyntimenestyksen takia, mutta siltikin vaikea uskoa, että pelikokemus olisi yhtä hyvä kuin paikallisella alustalla pelattaessa. Latenssia on äärimmäisen vaikea ellei mahdoton kontrolloida, etenkin mobiiliverkoissa, joiden suorituskyky heittelehtii todella paljon lyhyelläkin aikavälillä.

Parhaan graafisen kokemuksen ja audion saa kun välissä ei ole pullonkaulana verkkoyhteyttä. Stadian sisältöjä ei tarjota aidosti 4K-laadulla, vaikka stream itsessään optimitilanteissa voikin olla 4K-stream. Ainakin vielä kaikki sisältö on ylös skaalattua 1080p-sisältöä kaikilta osin.
 
Mitä enemmän Stadin tilannetta olen seurannut, sen enemmän omasta näkökulmasta vaikuttaa, että Stadia on ratkaisu ongelmaan, jota ei ole olemassakaan. Sama tosin pätee muihinkin streamauspalveluihin.
Stadia (ja muiden pilvialustojen) ratkaisut:
+ Pienet aloituskustannukset (leasing/subscription -malli)
+ "Teho"-koneen laatu, laitteita ei tarvitse päivitellä aina neljän vuoden välein, vaan palveluntarjoaja hoitaa sen "jatkuvasti" näkymättömästi taustalla.
+ Muuntuu olohuoneen pelikoneesta mobiilipelilaitteeksi käden käänteessä.
+ Pelien yhteensopivuus. Ei konsolimaista eri sukupolvien eteen-/taaksepäin yhteensopimattomuutta.

- Omistajuus (pelaaja maksaa vain oikeudesta käyttää)
- Pelien ja laitteiden jälleenmyynti (tätä tuskin koskaan tulee)
- Vaatii tasaisesti toimivan nettiyhteyden
- Palvelu voi päättyä milloin tahansa

Tämä on ihan tulevaisuuden kannalta ymmärrettävä bisnesmalli, jolle uskon olevan kysyntää. Kaikki eivät tästä tietenkään tykkää, mutta edelleen on tarjolla fyysisiä pelilaitteita (ja aina on mitäkin tavaraa tarjolla, jos kysyntää on vain tarpeeksi).
 
Viimeksi muokattu:
Stadia (ja muiden pilvialustojen) ratkaisut:
+ Pienet aloituskustannukset (leasing/subscription -malli)
+ "Teho"-koneen laatu, laitteita ei tarvitse päivitellä aina neljän vuoden välein, vaan palveluntarjoaja hoitaa sen "jatkuvasti" näkymättömästi taustalla.
+ Muuntuu olohuoneen pelikoneesta mobiilipelilaitteeksi käden käänteessä.
+ Pelien yhteensopivuus. Ei konsolimaista eri sukupolvien eteen-/taaksepäin yhteensopimattomuutta.

- Omistajuus (pelaaja maksaa vain oikeudesta käyttää)
- Pelien ja laitteiden jälleenmyynti (tätä tuskin koskaan tulee)
- Vaatii tasaisesti toimivan nettiyhteyden
- Palvelu voi päättyä milloin tahansa

Tämä on ihan tulevaisuuden kannalta ymmärrettävä bisnesmalli, jolle uskon olevan kysyntää. Kaikki eivät tästä tietenkään tykkää, mutta edelleen on tarjolla fyysisiä pelilaitteita (ja aina on mitäkin tavaraa tarjolla, jos kysyntää on vain tarpeeksi).

Pilvipelaaminen voi mullistaa tietyt moninpelit ja mmo: oot, ehkä myös lanit. Tuhoton määrä pelaajia oikeasti samassa maailmassa, eikä tarvita instansseja. Oikeat pilvipelaamisen vahvuudet tulee vasta myöhemmin, samoin kävi älypuhelimien kanssa, alussa oli kätevähkö leikkikalu, nyt useille korvaamaton apuväline.
 
Eniten tässä pilvipelaamisen uudessa tulemisessa ärsyttää se, kuinka paljon se herättää tunteita. Aivan, kuten pilvipalvelujen tulo olisi joltain muulta pois.

Myös jo kituva konsolisota sai tästä uutta tuulta alleen, nyt taistelussa on Google vastaan Microsoft.
 
+ Pienet aloituskustannukset (leasing/subscription -malli)
+ "Teho"-koneen laatu, laitteita ei tarvitse päivitellä aina neljän vuoden välein, vaan palveluntarjoaja hoitaa sen "jatkuvasti" näkymättömästi taustalla.
Näissä mua jää aina mietityttämään business case, eli miten tästä tehdään kannattavaa liiketoimintaa. Palveluntarjoajan täytyy kuitenkin ostaa ne laitteet, ja niiden täytyy olla jossain muutaman sadan kilometrin etäisyydellä pelaajasta, koska valon nopeus on rajallinen ja aiheuttaa latenssia. Kapasiteetin täytyy olla järkevässä suhteessa piikkikuormaan, jolloin ison osan ajasta koneet pyörivät idlenä. Sähkö ja verkkokin maksavat rahaa, varsinkin noissa mittaluokissa.

Toisaalta Googlen/Microsoftin/Sonyn etuna on suuruuden ekonomia, eli kolmen tonnin PC:n edestä rautaa voi saada parilla tonnilla. Mutta ihan yhtä lailla se vanhenee konesalissakin oleva grafiikkapiiri, eli ei jokaista pilvessä kelluvaa pelikoneinstanssia varmasti päivitetä aina tuoreimpaan rautaan. Ehkä muutaman vuoden kuluttua tarjotaan useamman eri tason pilvipelaamista: extreme-high-end maksaa 49,90€/kk ja nuhapumpulla voi pelata ilmaiseksi?
 
Näissä mua jää aina mietityttämään business case, eli miten tästä tehdään kannattavaa liiketoimintaa. Palveluntarjoajan täytyy kuitenkin ostaa ne laitteet, ja niiden täytyy olla jossain muutaman sadan kilometrin etäisyydellä pelaajasta, koska valon nopeus on rajallinen ja aiheuttaa latenssia. Kapasiteetin täytyy olla järkevässä suhteessa piikkikuormaan, jolloin ison osan ajasta koneet pyörivät idlenä. Sähkö ja verkkokin maksavat rahaa, varsinkin noissa mittaluokissa.

Toisaalta Googlen/Microsoftin/Sonyn etuna on suuruuden ekonomia, eli kolmen tonnin PC:n edestä rautaa voi saada parilla tonnilla. Mutta ihan yhtä lailla se vanhenee konesalissakin oleva grafiikkapiiri, eli ei jokaista pilvessä kelluvaa pelikoneinstanssia varmasti päivitetä aina tuoreimpaan rautaan. Ehkä muutaman vuoden kuluttua tarjotaan useamman eri tason pilvipelaamista: extreme-high-end maksaa 49,90€/kk ja nuhapumpulla voi pelata ilmaiseksi?
vastailen mobiililla, joten en jaksa yrittää pätkiä lainausta...

Google/MS:n tapauksessa uskon, että he pystyvät hyödyntää osaksi jo valmiita palvelimia. Eli näin saadaan yrityskäytössä mylläävät palvelimet valjastettua pelikäyttöön. Uskonkin, että käyttöpiikit yrityskäytössä sijoittuu toimistoajoille ja viihdekäyttö illoille. Vanhentunutta pelirautaa saatettaisiin hyödyntää esim. Gmailien yms. Docsien pyörittämisessä.
 
Stadia (ja muiden pilvialustojen) ratkaisut:
+ Pienet aloituskustannukset (leasing/subscription -malli)
+ "Teho"-koneen laatu, laitteita ei tarvitse päivitellä aina neljän vuoden välein, vaan palveluntarjoaja hoitaa sen "jatkuvasti" näkymättömästi taustalla.
+ Muuntuu olohuoneen pelikoneesta mobiilipelilaitteeksi käden käänteessä.
+ Pelien yhteensopivuus. Ei konsolimaista eri sukupolvien eteen-/taaksepäin yhteensopimattomuutta.

Nuo ovat aika subjektiivisia hyötyjä. Itselle mikään näitä ei ole erityisen oleellinen ominaisuus. Kokonaiskustannus on kutakuinkin sama kone/konsoli/peli ja käyttöoikeus/peli mallien välillä. Toisessa on alkuinvestointi on suurempi, toisessa jatkuvat käyttökustannukset suurempia. Tietyn ajan jälkeen alkuinvestointi on kuoletettu jonka jälkeen konsoli/kone -malli on edullisempi. Tämä toki vaihtelee laitteen ja stream-palvelun mukaan.

Stadiassa 100% varmuudelle pitää päivittää laitteistoa, ehkä jopa useammin kuin vaikka konsolia, koska jos palvelu elää useita vuosia tulee Google siihen tuomaan ominaisuuksia, jotka edellyttävät uudempaa Chromecastia, ohjainta tai muuta komponenttia. Toki kyseessä on pienempi kustannus.

PC/konsolien pelien pelaaminen mobiililaitteella on enempi gimmick ja kuriositeetti ainakin toistaiseksi, koska ne on suunniteltu kunnollisella ohjaimella ja isolla näytöllä pelattavaksi. Tilanne voi muuttua jos kehittäjät näkevät liiketoimintansa kannalta järkeväksi erikseen huomioida Stadian vaatimuksia. Nykyisellä tilaajakannalla se ei ole järkevää liiketoimintaa.

Tämä on ihan tulevaisuuden kannalta ymmärrettävä bisnesmalli, jolle uskon olevan kysyntää. Kaikki eivät tästä tietenkään tykkää, mutta edelleen on tarjolla fyysisiä pelilaitteita (ja aina on mitäkin tavaraa tarjolla, jos kysyntää on vain tarpeeksi).

Ymmärrettävä businessmalli tämä on vain alustan omistajan näkökulmasta, eli tässä tapauksessa Googlen. Kehittäjille ja etenkin julkaisijoille tämä tie on epätoivotta. Kyseessä on kärjistetysti tavallaan pyramidimalli, jossa Googlen on ylimpänä, jolle alemmat tasot (kehittäjät, julkaisijat ja kuluttajat) maksavat palvelumaksuja, käyttömaksuja ja rojalteja. Nähtäväksi jää miten tiukasti Google haluaa alustaa ja sen avulla tehtävää liiketoimintaa kontrolloida.
 
Nuo ovat aika subjektiivisia hyötyjä. Itselle mikään näitä ei ole erityisen oleellinen ominaisuus. Kokonaiskustannus on kutakuinkin sama kone/konsoli/peli ja käyttöoikeus/peli mallien välillä. Toisessa on alkuinvestointi on suurempi, toisessa jatkuvat käyttökustannukset suurempia. Tietyn ajan jälkeen alkuinvestointi on kuoletettu jonka jälkeen konsoli/kone -malli on edullisempi. Tämä toki vaihtelee laitteen ja stream-palvelun mukaan.

Stadiassa 100% varmuudelle pitää päivittää laitteistoa, ehkä jopa useammin kuin vaikka konsolia, koska jos palvelu elää useita vuosia tulee Google siihen tuomaan ominaisuuksia, jotka edellyttävät uudempaa Chromecastia, ohjainta tai muuta komponenttia. Toki kyseessä on pienempi kustannus.

PC/konsolien pelien pelaaminen mobiililaitteella on enempi gimmick ja kuriositeetti ainakin toistaiseksi, koska ne on suunniteltu kunnollisella ohjaimella ja isolla näytöllä pelattavaksi. Tilanne voi muuttua jos kehittäjät näkevät liiketoimintansa kannalta järkeväksi erikseen huomioida Stadian vaatimuksia. Nykyisellä tilaajakannalla se ei ole järkevää liiketoimintaa.



Ymmärrettävä businessmalli tämä on vain alustan omistajan näkökulmasta, eli tässä tapauksessa Googlen. Kehittäjille ja etenkin julkaisijoille tämä tie on epätoivotta. Kyseessä on kärjistetysti tavallaan pyramidimalli, jossa Googlen on ylimpänä, jolle alemmat tasot (kehittäjät, julkaisijat ja kuluttajat) maksavat palvelumaksuja, käyttömaksuja ja rojalteja. Nähtäväksi jää miten tiukasti Google haluaa alustaa ja sen avulla tehtävää liiketoimintaa kontrolloida.

Jos peliä ei ole suunniteltu kosketusnäytöltä ohjattavaksi, niin harva peli on nautinnollinen ilman erillistä ohjainta. Itte pelaan kotona välillä toisessa kerroksessa Pleikkaria, Remote Playn avulla ja aina ohjaimen kanssa. Silloin toimii hyvin, ”kakkosalustana” :) pitääkin ostaan ohjaimeen pidike, että saa kännykän siihen kätevästi kiinni.
 
Jos peliä ei ole suunniteltu kosketusnäytöltä ohjattavaksi, niin harva peli on nautinnollinen ilman erillistä ohjainta. Itte pelaan kotona välillä toisessa kerroksessa Pleikkaria, Remote Playn avulla ja aina ohjaimen kanssa. Silloin toimii hyvin, ”kakkosalustana” :) pitääkin ostaan ohjaimeen pidike, että saa kännykän siihen kätevästi kiinni.
Mietin että toimisiko mobiililla pelattaessa sellainen vr kypärä puhelimelle mitä myydään jossain clasulla 19,90?
Eikö niillä leffojakin katsota?
 
Jos peliä ei ole suunniteltu kosketusnäytöltä ohjattavaksi, niin harva peli on nautinnollinen ilman erillistä ohjainta. Itte pelaan kotona välillä toisessa kerroksessa Pleikkaria, Remote Playn avulla ja aina ohjaimen kanssa. Silloin toimii hyvin, ”kakkosalustana” :) pitääkin ostaan ohjaimeen pidike, että saa kännykän siihen kätevästi kiinni.
Joissain peleissä ongelmaksi voi muodostua pelien fonttikoko. Kommenttien perusteella esim. RDR2:sta on ikävä pelata älypuhelimen näytöltä, sillä teksti on todella pientä.
 
Joissain peleissä ongelmaksi voi muodostua pelien fonttikoko. Kommenttien perusteella esim. RDR2:sta on ikävä pelata älypuhelimen näytöltä, sillä teksti on todella pientä.

Juu, osa peleistä vaiketa, tai mahdottomiakin pelata pikkuruudulta, sama tuon ohjauksen kanssa.
 
Stadiassa 100% varmuudelle pitää päivittää laitteistoa, ehkä jopa useammin kuin vaikka konsolia, koska jos palvelu elää useita vuosia tulee Google siihen tuomaan ominaisuuksia, jotka edellyttävät uudempaa Chromecastia, ohjainta tai muuta komponenttia. Toki kyseessä on pienempi kustannus.

PC/konsolien pelien pelaaminen mobiililaitteella on enempi gimmick ja kuriositeetti ainakin toistaiseksi, koska ne on suunniteltu kunnollisella ohjaimella ja isolla näytöllä pelattavaksi. Tilanne voi muuttua jos kehittäjät näkevät liiketoimintansa kannalta järkeväksi erikseen huomioida Stadian vaatimuksia. Nykyisellä tilaajakannalla se ei ole järkevää liiketoimintaa.



Ymmärrettävä businessmalli tämä on vain alustan omistajan näkökulmasta, eli tässä tapauksessa Googlen. Kehittäjille ja etenkin julkaisijoille tämä tie on epätoivotta. Kyseessä on kärjistetysti tavallaan pyramidimalli, jossa Googlen on ylimpänä, jolle alemmat tasot (kehittäjät, julkaisijat ja kuluttajat) maksavat palvelumaksuja, käyttömaksuja ja rojalteja. Nähtäväksi jää miten tiukasti Google haluaa alustaa ja sen avulla tehtävää liiketoimintaa kontrolloida.
Päivittää Chromecast? Mitä ominaisuuksia nuo voisivat olla? Nythän Chromecast vain ja ainoastaan striimaa televisioon sitä videokuvaa. Ohjain on nyt tässä se, jossa on wifi-yhteys palvelimelle. Muiden laitevalmistajien tapauksessa ohjain tietääkseni liitetään mobiililaitteeseen.

Google hyödyntää tässä käyttäjän olemassa olevia laitteita.

Kehittäjäkustannuksista ei ole tietoa, mutta maksuja on myös konsolipuolella, sillä pelejä varten pitää olla erilaisia sertifikaatteja yms.
 
Viimeksi muokattu:
Eniten tässä pilvipelaamisen uudessa tulemisessa ärsyttää se, kuinka paljon se herättää tunteita. Aivan, kuten pilvipalvelujen tulo olisi joltain muulta pois.

Sinua ärsyttää kritiikki, joka ei kohdistu ymmärtääkseni millään tavalla sinuun itseesi tai edustamaasi tahoon? Perin kummallista. Vai oletko Googlella duunissa?
 
Sinua ärsyttää kritiikki, joka ei kohdistu ymmärtääkseni millään tavalla sinuun itseesi tai edustamaasi tahoon? Perin kummallista. Vai oletko Googlella duunissa?
Lainattu viesti on malliesimerkki, mikä asiassa ärsyttää.

Sama homma oli ps3 ja xbox360:n aikoihin, jolloin olin foorumistien mielestä samaan aikaan sekä xbotti että ps-fänboi, riippuen mistä asiasta puhuin.

Ei kukaan täällä puolustele Netflixiä, HBO:ta tai muita videopalveluita. Jengi vaihtelee palveluita ja laitteitaan sen mukaan mistä tykkäävät tai eivät tykkää, olemalla tai olematta kyseisen palveluntarjoajalla töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Lainattu viesti on malliesimerkki, mikä asiassa ärsyttää.

Sama homma oli ps3 ja xbox360:n aikoihin, jolloin olin foorumistien mielestä samaan aikaan sekä xbotti että ps-fänboi, riippuen mistä asiasta puhuin.

Ei kukaan täällä puolustele Netflixiä, HBO:ta tai muita videopalveluita. Jengi vaihtelee palveluita ja laitteitaan sen mukaan mistä tykkäävät tai eivät tykkää, olemalla tai olematta kyseisen palveluntarjoajalla töissä.

En syytä sinua mistään fanipoikailusta. Ihmettelen vaan suuresti pyllykipuiluasi, kun Google saa täysin aiheellista kritiikkiä keskeneräisen palvelun lanseerauksesta.
 
Mietin että toimisiko mobiililla pelattaessa sellainen vr kypärä puhelimelle mitä myydään jossain clasulla 19,90?
Eikö niillä leffojakin katsota?

Ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti mahdollista. Tosin ei välttämättä paranna kokemusta, kun kuva piirtyy ruudulle kahteen kertaan (molemmille silmille), joten resoluutio voi tippua ja tulla lisää viivettä, sekä pään kääntely ei ohjaa mitään.
 
Päivittää Chromecast? Mitä ominaisuuksia nuo voisivat olla?
Esim. 4K:ta varten Google toi uuden Chromecastin eikä tuonut ominaisuutta päivityksellä vanhaan. Myös vanhasta Chromecastista on useampi gen joten kyllä, voit joutua päivittämään Chromecastia että saat kaikki tulevat ominaisuudet toimimaan jos Google näin haluaa.
 
Ihmettelen vaan suuresti pyllykipuiluasi, kun Google saa täysin aiheellista kritiikkiä keskeneräisen palvelun lanseerauksesta.
Point proven.


Ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti mahdollista. Tosin ei välttämättä paranna kokemusta, kun kuva piirtyy ruudulle kahteen kertaan (molemmille silmille), joten resoluutio voi tippua ja tulla lisää viivettä, sekä pään kääntely ei ohjaa mitään.
Ei toimi vasteaikojen vuoksi, ellei sitten saada striimattua kokonaista panoramavideokuvaa, jonka paikallinen laite muuntaisi laseille sopivaan muotoon. VR:ssä nimenomaan tuo pään kääntely on pahoinvoinnin estämisen vuoksi kriittistä, joten pelkän näkökentän lähettäminen verkon yli olisi aivan liian hidasta. Tätä varten pitäisi lähettää melkeinpä koko 360-asteen näkymä, josta paikallinen laite nappaisi alueen silmille. Tätä varten näkymä tietenkin pitäisi muuntaa ennen sitä 3d-avaruuteen "pallon" tai "kuution" sisään.

Esim. 4K:ta varten Google toi uuden Chromecastin eikä tuonut ominaisuutta päivityksellä vanhaan. Myös vanhasta Chromecastista on useampi gen joten kyllä, voit joutua päivittämään Chromecastia että saat kaikki tulevat ominaisuudet toimimaan jos Google näin haluaa.
Edelleenkään en usko, että hetkeen tulee esim. 8K-striimiä kyseiseen palveluun. Chromecast toimii siis vain ja ainoastaan videokuvan näyttämisestä, johon Chromecast Ultra toimii varsin mainiosti vielä vuosienkin päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom