Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Meillä tuskin riittää vielä edes käsityskyky siihen miten Stadia voi mullistaa esimerkiksi yhteisöllisen verkkopelaamisen. Peliin voi liittyä missä vain, tien päältä tai vaikka työpaikan koneelta - sopivasti katveesta niin ettei kukaan huomaa. Entisaikojen Boss Key-näppäin on jatkossa tarpeeseen...

Bussissa autonomiset VR-lasit naamalle ja pelaamaan. :D

Pelit ovat käytännössä aina läsnä, samaan tapaan kuin some on nyt. Nopeita piipahduksia pitkin päivää.

Tuollainen visio synnyttää jo uusia peligenrejä.
 
Sinänsähän Stadia ei kauheasti tarjonnut vielä uutta, sillä Microsoft hehkutti Sonyn kanssa näitä samoja ominaisuuksia jo viime sukupolven lopulla. Googlen käsissä nämä vain näyttävät enemmän todellisuudelta kuin tulevaisuuden ominaisuuksilta. Monet Azuren ominaisuuksista taisivat jäädä kokonaan tulematta, Sonyn laitteilla ominaisuudet taas tuntuivat rammoilta.

Jotenkin uskon, että Google vie tämän homman oikeasti maaliin.
 
Ei täällä vielä aiheuta riemunkiljahduksia. Henkilökohtaisesti en kaipaa pelejä aina läsnäolevaksi, samalla tavoin kuin en kaipaa somea. Pelaaminen on itselleni ollut enemmänkin yksittäinen, rentouttava hetki mielenkiintoisen pelikokemuksen ja/tai tarinan parissa. Tuohon rentouttavaan hetkeen en kaipaa pelkoa Internet-yhteyden pätkäisystä, eikä ole tarvetta myöskään tuijottaa muiden pelaamista Youtubesta. Nopeiden piipahdusten pelejä on nähty jo matkapuhelinten ansiosta, eikä niissä nyt varsinaisesti ole myöskään ollut juhlan aihetta.
 
Paperilla tämä kuulostaa todella mahtavalta, todellisuus on kuitenkin todennäköisesti eri, nettiyhteydet on mitä on ja tämä on 100% sen varassa.
 
Kokonaan uusi pelikonsepteja Stadia (typerin nimi koskaan.. joku ammattikorkea täällä Stadissa? :D) kyllä mahdollistaa, mutta toisaalta samalla vie pohjan multiplattatoteutuksilta. Jos Stadiasta haluaa täyden hyödyn, pitää muut alustat unohtaa.

Tämänkin menestyksen ratkaisee miten pelaajat ja niiden perässä julkaisijat tähän konseptiin uskovat ja investoivat. Vaatimukset pelaajan omalle infralle eivät katoa mihinkään, vaan muuttavat muotoaan. Nyt pitää olla nettiyhteyden parasta a-laatua, jos haluaa peleistä nauttia. Suomessa ja Euroopassa iso osa nettiyhteyksistä ei täytä minimivaatimuksia ihan lähitulevaisuudessa.

Itsellä Haminaan 37ms 100M Elisan VDSL-yhteyden kautta Helsingistä, joten latenssi tulee varmasti olemaan haaste peleissä vähänkään heikommalla yhteydellä. Telian 4G antaa huiman 17.6/2.3M nopeuden ja Haminaan ping 86ms o_O
 
Viimeksi muokattu:
Google jos joku onnistuu noissa. resurssit on meinaan kohdillaan.
 
Nyt pitää olla nettiyhteyden parasta a-laatua, jos haluaa peleistä nauttia. Suomessa ja Euroopassa iso osa nettiyhteyksistä ei täytä minimivaatimuksia ihan lähitulevaisuudessa.

Itsellä Haminaan 37ms 100M VDSL-yhteyden kautta Helsingistä, joten latenssi tulee varmasti olemaan haaste peleissä vähänkään heikommalla yhteydellä.

Meillä tulee taloon käsittääkseni ainakin kahden eri yhtiön valokaapelit ja vielä tv-kaapeli siihen päälle. Verkkoyhteyden merkitys tulee kasvamaan ja on jo ollutkin jonkin aikaa valtti asuntokaupoissa samaan tapaan kuin oli joskus HTV. Täytyy tuohon puoleen panostaa. Ottaa ensin selvää keneltä löytyy suorin kaapeli Haminaan. Nykyinen on 50/10 Mbps VDSL2 ja antaa tuon jo mainitun 36 ms.

 
Meillä tulee taloon käsittääkseni ainakin kahden eri yhtiön valokaapelit ja vielä tv-kaapeli siihen päälle.....Nykyinen on 50/10 Mbps VDSL2 ja antaa tuon jo mainitun 36 ms.

Aiheen ohi, mutta jos taloon tulee kuitu, niin miksi VDSL? Vai onko talon sisäverkko museoaikainen, ettei huoneistoihin saa ethernettiä suoraan?

Meillä tulee kuitu asuntoon asti, mutta kiinteistöön tulee toistaiseksi vain kuparia.
 
Aiheen ohi, mutta jos taloon tulee kuitu, niin miksi VDSL? Vai onko talon sisäverkko museoaikainen, ettei huoneistoihin saa ethernettiä suoraan?

Ei ole suoraa ethernet-vetoa asuntoihin. Tuo VDLS2 on jäänne ja kun ei ole rajat tulleet vastaan, niin sillä on menty. Nopein saatavilla oleva yhteys on 1 Gbps luokkaa, joten pelivaraa löytyy. Tässä täytyy vielä lähteä nettikauppoja tekemään.

Digital Foundry ehti jo videon aiheesta tekemään.




Eurogamer: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-google-stadia-spec-and-analysis
 
Viimeksi muokattu:
Nettiyhteys muodostuu siinä mielessä ongelmaksi, että esim. omaan taloon ei kunnollista kiinteää nettiä saa. Valokuiduista ei tietoakaan täällä, vaikka kutakuinkin kaupungin keskussa asunkin. 10/1 ADSL ainoa vaihtoehto kiinteäksi laajakaistaksi eikä se hirveästi houkuta hitautensa vuoksi. Suomen maalla(kin) tuppaa olemaan sama ongelma monella. 4G:llä siis mennään ja se toimii hyvin siihen asti kunnes pitäisi pelejä alkaa striimaamaan. Pingi on Haminaan 53ms.

Toivotttavasti saadaan 5G-verkko nopeasti toimimaan, voi auttaa asiaa.

Muutenhan tämä Googlen palvelu näyttää erittäin hyvältä verrattuna vaikkapa pleikkarin vastaavaan.
 
Pidin tästä havaintoesityksestä, jossa siirrytään näytöltä toiselle ja pelit jatkuvat siihen mihin edellisellä jäätiin.

 
toisaalta samalla vie pohjan multiplattatoteutuksilta. Jos Stadiasta haluaa täyden hyödyn, pitää muut alustat unohtaa.
Tilaisuudessa nimenomaan mainittiin ettei Google rajoita multiplattoja. Eli pelitalo itse määrittelee voiko peliä pelata pelkästään Stadialla vaiko x, y ja z -alustojen kanssa.
 
Wifi 20meganen valokuitu 37ms frankfurt ja 4g 46ms netherlands
Tulokset vaihtelee. Mitä pienempi sen parempi?
 
Täällä xbox antaa Haminaan 38ms. Elisan 100 VDSL2.
DNA 4g 64ms.
 
Mistä toi johtuu et muihin maihin tulee monesti nopeempi kuin haminaan välillä antaa haminan nopeemmaks?
 
Mutta juu. Nyt kun alkushokki on koettu, alkaa pohdinta millainen hinnoittelu tässä mahtaa olla. Kuukausimaksu, "minuuttimaksu", pelikohtainen vuokra/omistusosto, netflix-tyylinen pelikirjasto, graafisen laadun mukaan tuleva hinta (kuten leffoissa sd / kalliimpi hd).

Entä pelien julkaisutahti, tuleeko pelit ensisijaisesti fyysisinä ensiksi, ja kun 3kk on kulunut, saapuu peli Stadiaan.
 
Itse en pidä tuosta kk-maksusta. Pelin pitää tienata rahansa omilla näytöillä joten pelikohtainen maksu. Yleensä 2-4 viikkoa riittää läpiipeluuseen.

Todennäköisesti tuollainen palvelu synnyttää pelejä, jotka suosivat aikaan sidottua laskutusta. Joku Destinyn kaltainen pidempi projekti.
 
Tilaisuudessa nimenomaan mainittiin ettei Google rajoita multiplattoja. Eli pelitalo itse määrittelee voiko peliä pelata pelkästään Stadialla vaiko x, y ja z -alustojen kanssa.

Rajoitus tulee siitä jos studio haluaa hyödyntää Stadian kaiken potentiaalin esim. monen näkökulman multiplayerin, massiivisen pelaajamäärä tms. uuden pelikonseptin muodossa, niin ei peliä käytännössä voi portata muille alustoille konseptin kärsimättä. Jos taas tarjonta on vain toisin päin eli porttauksia Stadialle, on koko konsepti aivan turha.
 
Ylös Bottom