Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Toivottavasti saadaan 5G-verkko nopeasti toimimaan, voi auttaa asiaa.

5G ei ole sellainen ihmepelastus, mitä usein luullaan. 5G-solujen koko on huonomman kantaman ja suuremman esteistä aiheutuvan vaimentuman vuoksi pienempi kuin 4G-solujen, joten tukiasemia pitää olla tiheämmässä. Nykyiselläänkin operaattorit venyttävät tukiasemien peittoalueet äärimmilleen ja säästävät tukiasemien rakentamisessa. 4G yskii vieläkin jopa Helsingissä, joten en jaksa uskoa 5G-tukiasemien yhtäkkiseen leviämiseen jokaiseen mäkeen ja notkoon edes kaupunkialueilla.

Lisäksi tukiasema tarvitsee aina kunnollisen runkoyhteyden, joka tarkoittaa valokuitua käytännössä aina. Operaattorien pitää siis vetää reilusti lisää kuitua joka paikkaan saadakseen tukiasemalle runkoyhteyden, mikä tietysti olisi positiivista, koska se tarkoittaisi myös kuidun saatavuuden parantumista kuluttajillekin, mutta en pidättele hengitystä sen osalta.

5G tulee olemaan vielä suurempi kusetus, kuin mitä 4G oli.
 
Mielenkiintoista nähdä synnyttääkö tällainen pilvipalvelu uudenlaisia laitteita, tai nykyisistä pilviversioita. Esimerkkinä VR-lasit. Jos tehojen tarve on siirretty konesaliin, voidaan lasien hinta tuoda alas tai panostaa muihin ominaisuuksiin?

D2DV-ypX4AA8IKT.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen konsepti ja pääsee kokeilemaan todennäköisesti jo tänä vuonna :cool:

Sonyn streamausta kokeilleenna, voin todeta, että oma 150m 4g mokkula liittymä joutaa vaihtoon, jos tämä lunastaa lupaukset. Hinta pomppaa, mut viive saatava mahdollisimman alas jos meinaa nauttia pelaamisesta.

Vielä kun tulee vr-tuki ja jotkut uudensukupolven lasit, niin avot, toivotaan parasta.
 
VR tuki striimille on aika kaukainen haave, se ei kestä yhtään viivettä.
Itellä on semmonen fiilis että katellaan noin 5v päästä uudestaan, väitän että tuo 5v on jopa optimismia.
 
VR tuki striimille on aika kaukainen haave, se ei kestä yhtään viivettä.

Itse taas uskon VR-tuen olevan mukana heti alusta lähtien. Autonomiset lasit ja konehuone Haminassa.

Vastaavista pilvipalveluista Geforce Now paukuttaa jo VR/AR-tuellaan ja eiköhän samaa tulla pian näkemään myös PlayStation Now:lla.

Geforce Now: https://blogs.nvidia.com/blog/2019/03/18/geforce-now-cloud-gaming-service/

That’s where the new RTX Servers and GeForce NOW come in, rendering on our high-performance Turing GPUs to achieve this level of performance. We’re also working with 5G infrastructure and service providers, like AT&T and HTC, to enable wireless head-mounted displays powered by RTX Servers to make VR in the cloud a wireless reality.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä samalla tavalla potentiaalia on kun Microsoftin xCloudissa. Mutta myös samat huolenaiheet. Tärkeimpänä tietenkin inputlag. Kuinka hyvin oikeasti pystyy pelaamaan streamattua peliä, niin ettei kontrollit kärsi? Varsinkin jos kyseessä on vaikka joku nopeutta ja tarkkuutta vaativa nettiräiskintä tai tasohyppely. En näkisi mitenkään itsestäänselvyytenä, että toimii hyvin.
 
Aika turha julkaisu omalle kohdalle, pelien striimaaminen ei ikinä tule korvaamaan konsolia niin kauan kuin viiveet ei ole samaa luokkaa kuin nyt pelatessa peliä ihan koneelta.
 
Yksi keskeisiä tekijöitä tämän menestymiselle on, miten Google päättää hoitaa alustan taloudelliset asiat ts. mikä on ansaintamalli heille ja millaisen ansaintamallin he tarjoavat julkaisijoille. Tämän myötä julkaisijat ovat täysin Googlen armoilla, joten jos he yrittävät puristaa liian ison osan tuloista itselleen, on julkaisijoita vaikeampi saada mukaan.

Maksavatko julkaisivat pelikohtaista julkaisumaksua? Entä miten maksu Googlen palvelinalustan käyttämisestä erikseen? Mikä on Googlen osuus kuluttajien maksamista pelimaksuista? Sallitaanko julkaisijoille pelin sisällä mikrotransaktioita tms. pelikohtaista lisämyyntiä?

Jotain tästä ehkä kertoo julkistuksessa mukana olleiden julkaisijoiden vähyys. Vain Ubisoft ja IDSoftware nimettiin ja heiltäkin vain yksi peli.
 
Mistä toi johtuu et muihin maihin tulee monesti nopeempi kuin haminaan välillä antaa haminan nopeemmaks?
Operaattorit on investoineet aivan pirusti merikaapeleihin Suomen ja Saksan välillä, joten yhteys Frankfurtiin tosiaan voi olla nopeampi kuin Haminaan. Manner-Euroopan sisäisestä infrasta en tiedä sanoa.

Itse en pidä tuosta kk-maksusta. Pelin pitää tienata rahansa omilla näytöillä joten pelikohtainen maksu. Yleensä 2-4 viikkoa riittää läpiipeluuseen.
Tykkääminen on yksi asia, taloudelliset realiteetit toinen. Jokainen pelattu minuutti aiheuttaa Googlelle kustannuksia, jotka täytyy kattaa jollain tavalla. Kaikkein paskin asiakas Googlelle olisi sellainen, joka ostaisi yhden NHL:n kerran vuodessa ja hakkaisi sitä tuntikaupalla joka päivä. Business case valuisi pakkaselle ensimmäisen kuukauden jälkeen.
 
Kaikkein paskin asiakas Googlelle olisi sellainen, joka ostaisi yhden NHL:n kerran vuodessa ja hakkaisi sitä tuntikaupalla joka päivä. Business case valuisi pakkaselle ensimmäisen kuukauden jälkeen.

Tämä liittyy tuohon omaankin viestiin, eli miten tulot ja kustannukset jaetaan Googlen ja julkaisijan kanssa. Olettaisin julkaisijan maksavan jotain maksua jatkuvasta kapasiteetin käytöstä joko käyttöminuuttien tai kapasiteetin mukaan, ja osa katettaneen kuluttajien maksuista.
 
Rajoitus tulee siitä jos studio haluaa hyödyntää Stadian kaiken potentiaalin esim. monen näkökulman multiplayerin, massiivisen pelaajamäärä tms. uuden pelikonseptin muodossa, niin ei peliä käytännössä voi portata muille alustoille konseptin kärsimättä. Jos taas tarjonta on vain toisin päin eli porttauksia Stadialle, on koko konsepti aivan turha.
Tämän tiedostin kyllä, mutta kuten sanoin, Stadia ei tule olemaan se rajoittava tekijä peleissä. Eli nythän Sony esti tietyn pelin pelaamisen muita alustoja vastaan, vaikkei periaatteessa mitään teknistä estettä tällä ollut. Google halusi tuoda tämän esille, etteivät he lähde rajoittamaan cross-platform pelaamista, mikäli peli siihen muuten kykenee. Ymmärrettävää luonnollisesti on, ettei kaikki pelit tähän pysty tai edes halua pystyä.
 
Tykkääminen on yksi asia, taloudelliset realiteetit toinen. Jokainen pelattu minuutti aiheuttaa Googlelle kustannuksia, jotka täytyy kattaa jollain tavalla. Kaikkein paskin asiakas Googlelle olisi sellainen, joka ostaisi yhden NHL:n kerran vuodessa ja hakkaisi sitä tuntikaupalla joka päivä. Business case valuisi pakkaselle ensimmäisen kuukauden jälkeen.

Pelikohtainen maksu, jossa maksettaisiin viikkovuokraa. Näkisitkö tällaiselle pisnesplanille tulevaisuutta? Tätä olin hakemassa.
 
En pidä itseäni millään tavalla uuden teknologian vastaisena tyyppinä, mutta näen Stadiassa (joka tosiaan kuulostaa ammattikorkeakoululta) mahdollisuuksien lisäksi myös paljon heikkouksia.

Hinnoittelu, yhteysnopeudet ja tekniikka onkin jo täällä mainittu, mutta itseäni mietityttää lisäksi Googlen ylivallan kasvu ihmisten elämästä. Stadia tulee taatusti vaatimaan täyden pääsyn kaikkeen henkilökohtaiseen dataan. Kaikki tekemisesi tallennetaan ja käytetään Googlen ja eniten maksavien kumppaneiden markkinoinnin tueksi.

Näin tapahtuu varmasti pitkälti jo nyt, mutta Stadia tuo siihen nextiä leveliä.
 
Yksi keskeisiä tekijöitä tämän menestymiselle on, miten Google päättää hoitaa alustan taloudelliset asiat ts. mikä on ansaintamalli heille ja millaisen ansaintamallin he tarjoavat julkaisijoille.
Vajaan parin kuukauden takainen twiitti. Jos tämä pätee myös Googlen palveluun, niin juurikin Assassin’s Creed Odysseyn kaltaiset massiiviset pelit istuvat palveluun huomattavasti paremmin kuin esim. Undertale, Journey ym. lyhytkestoiset indiepelit. Mahdollisesti näissä tapauksissa pienemmälle studiolle on kannattavampaa myydä muutaman tunnin pituista peliä yksinomaan eShopissa ym. digitaalisissa kauppapaikoissa.

 
Google halusi tuoda tämän esille, etteivät he lähde rajoittamaan cross-platform pelaamista, mikäli peli siihen muuten kykenee. Ymmärrettävää luonnollisesti on, ettei kaikki pelit tähän pysty tai edes halua pystyä.

En tarkoittanut crossplattapelaamisesta, vaan multiplatformpelejä eli pelien portaamisesta alustojen välillä. Stadia mahdollistaa uusia konsepteja, joita ei muilla alustoilla ole mahdollista toteuttaa, joka faktisesti tarkoittaa, että niistä peleistä ei tule multiplatform pelejä, koska niitä ei voi järkevästi portata. Toki kaikki pelit eivät tällaisia tule olemaan, mutta jos pelit tehdään konsolien tai PCn lähtökohdista ja ehdoilla, niin Stadian rooli jää lähinnä kuriositeetiksi. Se voi menestyä vain tuomalla myös innovatiisia pelikonsepteja, joita ei muilla alustoilla ole mahdollista toteuttaa, koska se ei tee nykyisiä asioita yhtään paremmin kuin nykyiset alustat.
 
Mahdollisesti näissä tapauksissa pienemmälle studiolle on kannattavampaa myydä muutaman tunnin pituista peliä yksinomaan eShopissa ym. digitaalisissa kauppapaikoissa.

Juuri näin, jos alustaa tarjotaan vain kauppapaikkana, josta pelikohtaista aikaa vuokrataan, ei se tule toimimaan osalle julkaisijoista ollenkaan. En myöskään usko, että isot talot haluavat luovuttaa kontrolliaan niin paljon Googlelle.
 
Kaikenkattava kuukausimaksu on vähänkin enemmän pelaavan kuluttujan kannalta paras vaihtoehto, mutta niinkuin tässä keskustelussa on tullut ilmi, niin se ei välttämättä ole paras vaihtoehto julkaisijalle tai Googlelle. Taustalla kun nimenomaan vaikuttaa se, missä suhteessa julkaisija saa tästä rahansa.

Sitten taas yksittäisen pelin ostaminen tällaisen palvelun kautta, jossa peli vaan streamataan, tuntuu typerältä. Yksittäisten pelien vuokraaminen voisi ehkä toimia, mutta silloin pelikohtainen hinta pitäisi saada todella alas. Onko se sitten kannattavaa Googlelle tai julkaisijalle? Jokaisen pelin vuokraaminen erikseen ei myöskään tunnu houkuttelevalta, jos pelaa vähänkin useampaa peliä ja haluaisi pelata niitä vieläpä vuorotellen.
 
Jos Google toimisi täysin "cloud native" teesinsä mukaisesti, olisi veloitus minuuttipohjalta ja vain siitä ajasta, jona aidosti pelataan, ei esim. menussa idlaamista, eikä mitään muita maksuja, mutta en jaksa uskoa tällä mallilla löytyvän kovinkaan montaa julkaisijaa mukaan.
 
Tuosta hinnoittelusta BBC heittää esimerkkinä 15-30 $ /kk ja jotkin uutuuspelit lisähinnalla.

Kuulostaa heti paremmalta. Joku vahva kannustin pitää olla studioilla ylittämään itsensä.

A ballpark figure might be $15-$30 a month - though some predict big name titles might have an additional fee on top, like buying a new movie on Amazon Prime Video.

Lähde: BBC
 
Ylös Bottom