Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Itse jonka koin ongelmalliseksi Stadiassa oli se että pelien hinnat on aivan karseat. Pelivalikoima on suorastaa naurettavan ja huvittavan välimaastossa. Itse en ainakaan jaksa jäädä odottelemaan, että pelit ilmestyisi joskus stadiaan. En tiedä mllä tavalla noiden pelien ilmestyminen Stadiaan edes toimii. Kerjääkö Stadia niitä pelejä sinne vai tarjoaako pelien kehittäjät niitä Stadialle, mutta tuo olisi ehdottomasti pitänyt saada kuntoon.

Itse palvelu toimi minulla, kun junan vessa ja voisin tuon palvelun helposti ottaa pääsääntöiseksi alustaksi. Ainoastaan television appi ei toiminut kunnolla vaan aiheutti kamalan verkkoviiveen. Chromecastilla, PC:llä ja läppärillä Stadia toimi todella hyvin.

Minä ainakin jään kaipaamaan suuresti Stadiaa.
 
Jotenkin hassua, että Stadia ei saanut ilmaa siipiensä alle, kun ainakin pari heistä riippumatonta globaalia vuosia jatkuvutta ilmiötä olisi pitänyt olla Stadian kaltaiselle palvelulle suureksi eduksi:
  1. Pandemia ja kaikenlaisen kotona tapahtuvan online-toiminnan lisääntyminen ml. pelaaminen
  2. Konsolien ja näytönohjainten edelleen jatkuva pula
Itseä tämä ei yllättänyt yhtään, sillä 1:1 vertailussa cloud-pelaaminen on kokemuksena aina huonompi oman laitteen kautta tapahtuvaan pelaamiseen verrattuna, ja Google ei onnistunut tuomaan esiin mitään sellaista, millä Stadia erottautuisi aiemmasta tarjonnasta. Hinnoittelupolitiikka myös täysin epäonnistunut.
Siis tämä! Jengi käytännössä pari vuotta täysin lukittautuneena kotonaan, ja uusista pelikonsoleista pulaa.

Itseä yllätti, sillä oikealla hinnoittelulla ja pelipaletilla tämä olisi voinut ollakin täysin killer-palvelu. Nyt Stadia tuntui saapuneen androidtv-laitteille todella myöhään, ja täysin hiljaa. Pelejä tuntui olevan vain kourallinen ja hinnoittelu ei ollut kilpailukykyinen.

Luulisi, että tätä olisi puskettu jokaiseen android-telkkariin ja android-boksiin, mutta nyt koko palvelun markkinointi loisti poissaolollaan.
 
Jos on aivan tolkuttomasti ylimääräistä rahaa, voi kokeilla kaikkea kivaa. Loppujen lopuksi pelaajat tuossa kokeilussa voittivat. Google sai myös testata uutta teknologiaa. Aika monta kuopattua hanketta Googlella on jo ollut ja tuskin tuo poikkeaa joukosta minään erityisenä katastrofina. Varmaan sitten, jos homma olisi lähtenyt toimimaan, se oltaisiin lanseerattu isommin tai voihan tämä kaikki olla harjoittelua jotain kunnollisempaa pelipalvelua suunniteltaessa. Kokonaisuudessaan siis täytyy nostaa hattua Googlelle rohkeudesta ja yrityksestä, vaikka se ei tällä kertaa ihan riittänyt.

Oma näkemys on, että MS löi luun kurkkuun Googlelle ja Amazonille tekemällä paljon kovemmat investoinnit ja toimivammat systeemit nopeasti. Sony myös tuli tukemaan MS:n selustaa parantamalla omia palveluitaan, jolloin tilaa uudelle palvelulle ei oikeastaan enää jäänyt tarjolle. Nyt tuskin nähdään ihan heti pelialan ulkopuolelta valtausyrityksiä ja ison rahan firmatkin tajuaa, ettei pelialalla ole löysää rahaa ja helppoa menestystä muuta kuin ehkä mobiilipuolella. Sielläkin menestys vaatii omanlaistaan osaamista, jota ei välttämättä saa ostettua niin helposti.
 
Stadian olisi pitänyt rakentua tavallisten PC-versioiden varaan eikä rakentaa omaa alustaa johon pelit pitää erikseen portata..Tuollainen palvelu olisi kannattunut myydä suoraan julkaisijoille eikä kuluttajille. Toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää miljardeja pelien hankkimiseen kuukausimaksulliseen palveluun (paljon parempaan kuin tuo Pro) ja toivoa että tekee joskus voittoa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä muiden kanssa täällä... Huonoon bisnesmalliinhan tuo lähinnä kaatui. Omalla kohdalla Stadia toimi teknisesti paremmin kuin Xboxin striimaus, mutta Game Passissa parempi tarjonta ja pelejä voi jatkaa saumattomasti myös pilven ulkopuolella. Geforce Now on taas siitä kätevämpi, että pystyi pelaaman omia Steam pelejään silloin kun ei vielä ollut tarpeeksi kovaa rautaa alla.

Tosin on Stadiassa ainakin Ubisoftin peleissä sellainen bugi, että pelien framerate tippuu pidempään pelatessa (ilmeisesti johtuu Ubisoft Connectista). Pelasin pari viikkoa sitten Valiant Heartsia ja mietin miksi yksi taka-ajo kohtaus vaan toistaa itseään eikä etene... Googletamalla selvisi, että siinä kohtaa on joku bugi minkä takia peli ei etene jos on alle 60fps. Aloittamalla pelin uudestaan ongelma oli poissa ja pelikin taas sulavampi.

Sinänsä on kyllä suoraselkäistä, että saan takasin parikymppiä mitä laitoin kiinni Premiere Editioniin, mutta toivottavasti myös avaavat mahdollisuuden käyttää Stadia ohjainta PCeellä langattomasti.
 
Stadian olisi pitänyt rakentua tavallisten PC-versioiden varaan eikä rakentaa omaa alustaa johon pelit pitää erikseen portata..Tuollainen palvelu olisi kannattunut myydä suoraan julkaisijoille eikä kuluttajille.
Julkaisijat ovat voineet lisenssoida Stadian teknologiaa, mutten usko että tälle on ollut kysyntää. Kuluttajat haluavat "yhden alustan", eikä jokaiselle julkaisijalle omaa.

PC-pelin ymppääminen pilvipalveluun voi ensialkuun kuulostaa yksinkertaiselta idealta, mutten usko että tämä käytännössä toimisi ollenkaan, vaikka pelin olisikin saanut portattua suoraan. Datakeskukset ovat sen verran erilaisia, ja hajautettuja ettei pelien ajaminen toimi ihan niissä "suoraan". On puhuttu jopa, että CryEngine toimi täysin eri tavalla, koska datakeskuskuksissa ei ole tavanomaisia näytönohjaimia.
 
Sanoisin, että yksi Stadian suurimmista riippakivistä oli "olematon" pelitarjonta. Oliko Stadiassa yhtään sellaista peliä, jota ei olisi ollut saatavilla esim. Xboxille tai Playstationille? Eikä tilannetta pelastanut sekään, että Stadia oli ainoa tapa pelata niitä pelejä, kun taas Microsoft ja Sony tarjosivat konsolien lisäksi myös omat pilvipalvelunsa joiden pelitarjonta oli huomattavasti kattavempi. Näen pilvipelaamisessa suuren potentiaalin, mutta harvat ihmiset haluavat käyttää pilvipelaamista ensisijaisena vaihtoehtona. Esimerkiksi minäkin pelaan mielummin konsolilla, mutta silloin tällöin matkoilla tulee käytettyä Xbox Cloud Gamingia.

Myöskin Stadian kuukausimaksullinen palvelu oli hieman omituinen. Oliko siinä ainoastaan tuki parempaan resoluutioon? Stadian olisi pitänyt ottaa mallia Xbox Game Passista IMO.

Googlella olisi ollut mällätä rahaa kuinka paljon Stadian markkinointiin ja omiin yksinoikeuspeleihin, mutta he päättivät alkaa luottamaan liikaa kolmannen osapuolen peleihin.

Uskon, että samoin tulee käymään myös Lunalle. Stadian ja Lunan on vain yksinkertaisesti taistella Microsoftia ja Sonya vastaan, joilta löytyy pelitarjontaa.
 
Oliko Stadiassa yhtään sellaista peliä, jota ei olisi ollut saatavilla esim. Xboxille tai Playstationille?
Tequila Worksin Gylt on/oli yksi harvoja todellisia Stadia-excluja. Tosin nyt senkin kerrotaan tulevan myös konsoleille.

Myöskin Stadian kuukausimaksullinen palvelu oli hieman omituinen. Oliko siinä ainoastaan tuki parempaan resoluutioon?
Kyllä siihen kuului myös joka kuukausi vaihtuvia Pro-pelejä. Käyttöoikeus peleihin säilyi, kunhan Pro-tilaus oli voimassa. Eli toimivat vähän samaan tapaan kuin esim. kuukausittaiset Plus-pelit. Itelle noita Pro-pelejä ehti kertyä kaikkinensa hieman yli 100. Ja vaikka Stadia nyt heittääkin veivinsä, säilyy käyttöoikeus noihin ihan sinne tammikuun puoliväliin asti, jos tilaus oli voimassa tuona kriittisenä syyskuun päivänä, jolloin Stadian kohtalo sinetöitiin.
 
Myös moni kehittäjä on ilmoittanut tutkivansa, saisiko siirrettyä Stadian pelitallenteen toiselle alustalle. Tämä tarkoittanee, että pelistudio tekee peleihinsä päivityksen, jotta tallennuksen saa siirrettyä hetkellisesti toiselle pilvitallennuspaikkaan, josta sen voisi ladata esim. pelin ps5 -versiolla.
 
Huomenna aamulla Stadian taipale päättyy lopullisesti kun palvelimista lähtee töpseli irti. Jos pelitallennuksiaan kaipaa talteen, niin vielä tänään ehtii mikäli peli ja julkaisija tukevat pelitallennuksen siirtämistä.

Vergen kokoaman listan mukaan ainakin näistä peleistä voi tallennuksen siirtää toiselle alustalle:
  • Bordelands 3
  • Cypherpunk 2077
  • Destiny 2
  • Hitman 3
  • Elder Scrolls Online
  • Ubisoftin pelit - Ubi tarjoaa ilmaisen PC-version pelistä, mikäli Ubisoft-tili ja Stadia-tili on kytketty yhteen ennen huomisaamun palvelinten sulkemista

Stadia-ohjaimen voi vielä päivittää Bluetooth-ohjaimeksi, jolloin sen käyttöä voi jatkaa normaalina BT-ohjaimena, vaikka Stadia-palvelimet onkin kadonneet. Ohjelmistopäivityksen voi ohjaimeen asentaa 31.12.2023 saakka täältä: https://stadia.google.com/controller/
 
Viimeksi muokattu:
Oli muuten viihdyttävää lukea ketjun alkupäätä. Nisupulla uumoili tästä(kin) pelimaailman mullistusta. :D
Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee :D Itse lukeuduin alusta asti skeptikkoihin, enkä uskonut Stadian menestykseen missään vaiheessa, mutta hämmentävän nopeasti Googlelta usko loppui pohjattomasta kassasta huolimatta, jos sitä alunperin oli olemassakaan.

Ohjain tuli hankittua kun taannoin polkumyivät pakettia, jossa oli Chromecast Ultra, jonka halusin, mutta ohjainta en koskaan edes kokeillut saatikka koko palvelua. Rahatkin sain takaisin, kun löivät lapun luukulle, joten käteen jäi ilmainen Chromecast ja ohjain :cool:
 
Minulle nimenomaan tämä oli paras esimerkki siitä miten sulavaa myös pilven yli pelaaminen voi olla parhaimmillaan, joten olisi tätä voinut pidempäänkin katsoa. Tekniikka Stadialla oli todellakin kunnossa ja oma kokemus vastasi ihan konsolia.

No Google ei tosiaan tätä saanut syystä tai toisesta kantamaan, joten kiska kiinni ja leuka rintaan. Minulle tästä jäi Chromecast Ultra ja pätevä BT-ohjain käteen sekä 22,22€ palautus, joten jäi ainakin jotain käteen Googlen sekavasta yrityksestä valloittaa uutta markkinaa. Ehkä joku päivä tästä saadaan vähän enemmänkin tietoa, mikä meni vikaan ja miksi.
 
Itseä jäi kummastuttamaan se, miten vähän Google tähän lopulta pisti paukkuja. Ehkei osunut ydinliiketoimintaan, sillä tekniikka oli kunnossa, mutta oliko pelitaloille pelien porttaus pilvialustalle kuitenkin liian hankalaa, eikä tähän haluttu käyttää panoksia

Koronat ja kilpailevien konsolien saatavuusongelmat tulivat kuin kultatarjottimella, joten oli vain outoa, ettei tätä tahkottu väkisin maaliin. Pelitarjonta ja hinnoittelu ei vastannut sitä, miksi olisin tähän hypännyt mukaan, mutta pelidemoja testatessa toimi kyllä hyvin nVidia ShieldTV-laitteella.
 
Viimeksi muokattu:
Stadian viimeisen illan kunniaksi tuli hoideltua GRID:n uramoodi vihdoin loppuun. Hieno ajopeli tämäkin, selkeästi DRIVECLUBin verta suonissaan. Tekniikka toimi koko parituntisen session ajan kuin unelma, eikä yhtään pientäkään nytkähdystä tai kuvanlaadun heikkenemistä tullut. (Ehkä serverit olivat jo niin tyhjät, että kaistaa piisasi.)
 
Ylös Bottom