1.
Gears 5
Aika selkeä ykkönen loppujen lopuksi. Audiovisuaalisesti todella upeaa jälkeä ja sitten kun vielä pelattavaakin on kymmeniksi ellei sadoiksi tunneiksi, niin valinta oli helppo. Kampanja on Gears -sarjan parhaimmasta päästä ja PVP moninpeli toimii edelleen mallikkaasti. Mukana tietysti myös PVE pelimuodot, jotka tarjoavat vielä vaan lisää ja lisää pelattavaa. Jos joku peli oli tänä vuonna 5/5, niin se oli tämä.
2.
Jedi Fallen Order
Hyvä, ellei erinomainen tarinavetoinen Star Wars -peli. Näitä ei ole viime vuosina liikaa näkynyt. Peli lainasi käytännössä kaiken, mutta lainasi parhailta, niin mikäs siinä. Ainoa miinuksena hieman lyhyt kesto, eikä New Game+ tilaa tai mitään muutakaan minkä vuoksi palata pelin pariin tarinan läpäisyn jälkeen.
3.
Control
Hienoa, kun käytännössä kaikki elementit kentissä ovat omia liikkuvia objektiivejaan. Tekee toiminnasta kaaottisen ja komean näköistä. Mystinen tarina vetää niin ikään mukanaan.
4.
Call of Duty: Modern Warfare
Jos pelkillä pelitunneilla tultaisiin mittaamaan niin tämä nousisi tällä hetkellä kakkoseksi ja luultavasti ajansaatossa ykköseksi. Mutta ei, listasijoitusta tiputtaa erityisesti se, ettei tässä ole WWII:ssa esiteltyä WAR-pelimuotoa. Se oli edellisen codin paras uudistus, kun jätettiin kill/death ratioiden tuijottelu pois ja pelattiin ihan tosissaan objektivea. Nyt kun kuolemat jälleen lasketaan joka pelimuodossa, niin se saa porukan pelaamaan varovaisemmin. Oma KD-ratiota suojellen. Peli ei silti ole huono. Aseissa on hyvää tuntumaa ja nettipeli maistuu kaikesta huolimatta. Yksinpeli on niin ikään viihdyttävää settiä.
5.
Zelda Link's Awakening
Tykkäsin tästä enemmän kuin alunperin odotin. Vähän sieltä paistoi muutaman kymmenen vuoden takainen pelisuunnittelu, mutta uusi graafinen ilme toimi - varsinkin kannettavassa muodossa pelatessa. Aika ei myöskään ole vienyt maailman tutkimisen tai luolastojen koluamisen fiilistä mihinkään. Peli ei luultavasti olisi ollut näin korkealla, jos olisin sen aikoinaan Gameboylla pelannut. Mutta nyt kun pulmat ja kaikki muukin oli uutta, niin peli vei mennessään. Miinusta hieman lyhyestä kestosta.
Top 5:n ulkopuolella mahtui niin ikään hienoja pelejä. Kunniamaininnan ansaitsevat ainakin
GRID (2019),
Devil May Cry 5,
My Friend Pedro,
The Outer Worlds, Pokemon Sword and Shield ja
Metro Exodus.
Sitten on vielä ne pelit, joita en ole tälle vuotta ehtinyt pelata, mutta joilla on potentiaalia yltää aina top 5:n asti:
Resident Evil 2,
Fire Emblem: Three Houses,
Luigi's Mansion 3,
Disco Elysium,
A Plague Tale: Innosence,
Astral Chain.
Sanoisin, että ainakin omalla kohdalla tämä oli huima pelivuosi. Niin paljon pelejä, ettei ehtinyt edes kaikkia kokea. Backlogin pituus on jotain järisyttävää, mutta minkäs teet.