Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GOTY: Vuoden peli 2021 - kerro omat valintasi

JTahti

Well-Known Member
Nisupullan poissaollessa teen vuoden peli ketjun. Vuotta on vielä yli kaksi kuukautta jäljellä, mutta tässä odotellessa vuodenvaihdetta voidaan laittaa ketjuun juttua kansainvälisistä vuoden peli kilpailuista.


Returnal ja pelin tehneet ovat ehdolla Golden Joysticks kisassa kolmessa kategoriassa, Vuoden studio (Housemarque), parhaat äänet ja vuoden Playstation peli.

Laitan omat vuoden peli valinnat lähempänä vuoden vaihdetta.
 
Returnalille ensimmäinen vuoden peli palkinto.



Ensimmäinen palkinto toivottavasti monista. :) Varmaan voi olla varsin tuntemattomana uutena IP:nä vaikea napata niitä isoimpia GOTY-palkintoja tänä vuonna, mutta toivottavasti oikeus tapahtuu ja esimerkiksi sound design-puolella peli huomioitaisiin. Pelin upein visuaalinen puoli juurikin tuo äänimaailma pelissä.
 
Suomen Pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry järjestävät Peligaalan The Finnish Game Awards 2021. Koronatilanteesta johtuen paikanpäällä juhlii vain rajallinen ihmisjoukko, mutta tilaisuuden palkintojenjako-osuus streamataan. Parhaat suomalaiset pelit vuodelta 2020 palkitaan illan aikana. Tieto palkintokategorioiden voittajista julkistetaan 10. marraskuuta kello 20.30 osoitteessa https://www.neogames.fi/fga21winners
Live stream juhlasta alkaa klo 18.40 ja voit seurata sitä YouTubessa tai Peliviikko 24/7 -lähetyksessä.
 
Onkohan tässä lipsahtanut virhe tiedotteeseen, vai mikä tolkku on tässä vaiheessa palkita viime vuoden parhaita?
Perinteisesti FGA:t on olleet helmi-maaliskuussa, joten edellisvuoden pelien palkitseminen on ollut varsin luontevaa. Vaan nyt kun tapahtuma meni näin myöhäiseen ajankohtaan, tuntuu tuo tietysti hieman erikoiselta.
 
Tyhmä kysymys, mutta varmistan nyt kuitenkin.
Sitten kun niitä omia goty listoja aletaan kirjoittamaan niin onko niiden pelien pakko olla tänä vuonna julkaistuja?
Mulla kun ne kaikki parhaat tänä vuonna pelatut pelit taitaa olla vuodelta 2020.
 
Sitten kun niitä omia goty listoja aletaan kirjoittamaan niin onko niiden pelien pakko olla tänä vuonna julkaistuja?
Mulla kun ne kaikki parhaat tänä vuonna pelatut pelit taitaa olla vuodelta 2020.
Jokainen voi toki kirjoitella GOTY-listat omalla tyylillään, mutta "normaalisti" listaillaan vain kuluvan vuoden julkaisuja.
 
No niin, eli laitetaas nyt sitten oma rivi jo tässä vaiheessa sisään, kun voittaja on selvillä. Yleisesti ottaen pelivuosi on ollut erinomainen omaan makuuni ja vaikka monet vuoden aikana pelatuista peleistä onkin ollut aikaisemmin julkaistuja, niin kyllähän tänäkin vuonna on saatu hienoja pelejä koettavaksi - ja paljon jäi pelejä vielä backlogiin myöhemmin pelattavaksi.

Game of the Year: Psychonauts 2 (Double Fine Productions)

Ei siitä mihinkään pääse, vaikka Metroid Dread tarjosi hyvän vastuksen, niin Psychonauts 2 on ollut selvästi vuoden uusista peleistä isoin kohokohta itselleni ja edelleen matkaa Razin kanssa tulee muisteltua lämmöllä. Pelin omaan ketjuun jo aikoinaan melko kattavasti tuli kirjoiteltua syitä Psychonautsin erinomaisuudelle, joten ei mennä siihen sen tarkemmin enää tässä. Ylätasolla pelin erinomaisuus on kuitenkin yhdistelmä Tim Schaferin laadukasta käsikirjoitusta, luovaa tarinankerrontaa, tarpeeksi sujuvaa pelimekaniikkaa ja fantastista taidetta. Tätä sympaattisempaa peliä saa etsimällä etsiä.

Bubbling under: Metroid Dread (MercurySteam)

Omassa henkilökohtaisessa GOTY-taistelussa lopulta kakkoseksi taipunut Metroid Dread on kuitenkin sekin erinomainen esitys ja tulee hyvin todennäköisesti keräämään GOTY-palkintoja enemmän kuin Psychonauts 2. Itselleni eron näiden kahden välille teki tarinankerronta, joka ei tietenkään ole Metroidin syvintä olemusta ikinä ollutkaan, mutta toisaalta, kun kahta täysin erilaista peliä piti tässä arvottaa, niin lopulta kuitenkin juuri tämä aspekti käänsi voiton Double Finen magnum opukselle. Pelimekaaniltaan täyttä rautaa oleva Metroid Dread on kuitenkin erittäin hienosti moderniin aikaan tuotu 2D Metroid, jota näin Vanhan Koulukunnan konsolipelaajana ei voi sivuuttaa GOTY-listoilla. Oikeastaan tämän takia vihdoinkin ostin Switchin, eikä tarvinnut pettyä.

Vuoden yllättäjä: Forza Horizon 5 (Playground Games)

Muistan hämärästi joskus kokeilleeni jotain Forza Horizonia aikaisemmin, mutta ainakaan silloin en vielä innostunut näistä. Henkilökohtaisesti autopelit ihan yleisesti on historiallisesti kiinnostanut hyvin vähän ja oikeastaan ainoastaan Destruction Derbyt ovat olleet sellaisia autopelejä, joihin olen ikinä kaksinumeroisia tunteja upottanut, joten odotukset eivät Forza Horizonia kohtaan olleet kummoiset. Jostain oudosta syystä kuitenkin Forza Horizon 5 on jaksanut viihdyttää erittäin hyvin ja vaikka pelitunteja on takana pitkälti kaksinumeroiset tunnit, niin mitään kyllästymisen merkkejä ei ole näkynyt, melkeinpä päinvastoin. Ja kyllä, olen itsekin yllättynyt tästä, mutta jotenkin Forza Horizon vaan on yksinkertaisesti hauskaa pelattavaa ja erinomaista viihdettä. Siksipä tässä on omalle kohdalleni vuoden isoin yllättäjä.
 
1. Disco Elysium - The Final Cut

Tästä pelistä lienee internet täynnä varhaiskeski-ikäisten valkoisten miesten hehkutusta, joten mainitaan vain muutama lause.
Disco Elysium on miltei parhaalla mahdollisella tavalla kahden seuraavan asian summa:

1) Sen maailman on luonut kirjailija yhdessä taiteilijakavereidensa kanssa, ilman ajatustakaan siitä, että siitä tehtäisiin videopeli.
Pelin käsikirjoitus on aivan omalla tasollaan tapahtuma, hahmo ja pelitunti toisensa jälkeen.
+
2) Maailma on nopeasti muutettu lautapeliksi, mihin videopelikin lopulta pohjautuu. Tämä mahdollistaa sen, ettei Disco Elysium jää "vain" fantastisen käsikirjoituksen ihastelemiseksi tai tulkitsemiseksi, vaan sen runko on ehdottoman pelillinen.

Disco Elysiumin nerokkuus näkyy siinä, että vaikka se tietyn alkuvaikutuksen jälkeen (tätä harvoin pelit enää n. 30v peliuran jälkeen tekevät) on paljastanut korttinsa, ei tällä ole mitään vaikutusta sen charmiin, vaan peliä jatkaa aivan innoissaan eteenpäin.
Teknisesti konsoliversio (PS4 Prolla ainakin) on kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta tämä ei ole asia mikä pyörii päässäni silloin, kun mietin pelin maailmaa ja tapahtumia pelin ulkopuolellakin.


Muita sijoituksia:
2. Metroid Dread - Yritin etukäteen pitää odotukset matalalla, koska "vain vanhan koulun 2D-Metroidia". Mutta olihan todella koukuttava pieni Metroid-pläjäys, joka kantoi erinomaisesti kestonsa ajan.
3. Super Mario 3D World + Bowser´s Fury - Se että 3D Mario on itselläni muualla kuin vuoden ykkösenä kertoo siitä, että 3D World oli "vain" todella, todella, todella viihdyttävä ja hyvä paketti, mutta ei sen enempää. Bowser's Fury nerokas lupaus siitä mitä 3D Mariot voivat olla, mutta ei (ehkä lyhyestä kestostaan johtuen?) nosta tätä aivan kärkisijoille.
4. It Takes Two (miten meinasikin unohtua, lisätty kun tuli @Noobeinstein listalla vastaan) - Nintendon kikkakirjaa on ammennettu siinä mielessä, että tasohyppelyyn on ympätty kaikkea mahdollista. Kun tähän lisätään 100% co-opiin luottava pelisuunnittelu on kasassa erinomainen saman sohvan loikinta/seikkailu, joka varmasti viihdyttää, jos ei sisälläkään mitään uudelleenpeluuarvoa.
5. No More Heroes III - Pelisarja on vihdoin saavuttanut sekoilussaan ja itseriittoisuudessaan, mutta myös mäiskinnän toimivuudessa huippunsa. Kaikki teknistä suoritustasoa ja perushollywood-juonikuvioita diggaavat naughtydogfanit pysyköön kaukana, mutta sopivasti vinksahtaneesta menosta nauttivat väkivaltaisen sekoilun ystävän viettävät monta tuntia suut hölmössä virneessä tämän kanssa.

Top 5:n ulkopuolelle jäi sinänsä erittäin kaunis ja viihdyttävä, mutta ah niin unohdettava Kena: Bridge of Spirits.
Pelejä jotka voisivat nousta top 5:een, mutta ovat yhä pelaamatta: Psychonauts 2 & Deathloop
 
Viimeksi muokattu:
Ei hyvää päivää - RE: Village vuoden paras peli?! Oli iso pettymys edelliseneen verrattuna ja kunnon antikliimaksi kaikkien hypetysvideoiden jälkeen.
 
Ei hyvää päivää - RE: Village vuoden paras peli?! Oli iso pettymys edelliseneen verrattuna ja kunnon antikliimaksi kaikkien hypetysvideoiden jälkeen.

Golden Joystickit on kansan äänestämiä palkintoja, niin siellä ne isoimman hypen keräävät usein pärjää. Esim. 2018 Fortnite oli vuoden peli mm. ohi God of Warin ja RDR2:n.
 
Golden Joystickit on kansan äänestämiä palkintoja, niin siellä ne isoimman hypen keräävät usein pärjää. Esim. 2018 Fortnite oli vuoden peli mm. ohi God of Warin ja RDR2:n.
Välikevennys, mutta vuoden 2018 paras pelihän on tieteellisesti todistettu:


Ja se oli Fortnite :D
 
Nyt kun vuoden viimeinen kuukausi on alkanut niin laitan omat valinnat.
  1. Returnal - PS5 - Vuoden peli vai vuoden koettelemus? Silloin kun peli ei ollut päällä niin oli sellainen olo että tämä ei ole enää hauskaa että loppuisi jo. Mutta kun pelin laittoi päälle niin olin taas innoissani. Mahtava äänimaailma.
  2. Life is Strange: True Colors - PS5 - Olen Life Is Strange sarjan suuri fani eikä uusinkaan osa petä. Pelihahmojen esiintyminen ja ääninäyttely tuntuu jotenkin virkistävän luonnolliselta, kun vertaa usein peleissä törmättyyn ammattitoimintasankarin persoonallisuuteen missä ollaan tilanteessa kuin tilanteessa robottimaisen asiallisia.
  3. Ratchet & Clank: Rift Apart - PS5 - Tämä on oikein hauska ilopilleri ja varmasti joulun toivelahja monella.
  4. Chicory - PS5 - Tämä on ainutlaatuinen ja lämmin seikkailu.
  5. WarioWare: Get It Together! - Switch - Tämä peli käy kyllä hymyilyttämään. Pelin rytmitys on juuri hyvä - mennään sata lasissa ja lisää kaasua pohjaan. Olen jäänyt pelaamaan viikkohaasteita läpäisyn jälkeen.
 
1. Elden Ring Network Test... :D

No joo jos sitä kunnollista listaa kokeilisi tehdä.

1. Returnal
Upea peli ja meikäläiselle ensimmäinen kunnon kosketus roguelite-genreen. Tykästyin heti. Tarina ja maailma oli täynnä vaikutteita Aliensia ja Lovecraftia mikä iski täysillä itseeni. Mutta ennen kaikkea gameplay oli vuoden koukuttavinta ja jokainen boss oli ikimuistoinen ja hienosti toteutettu. Erityismaininta pelin audiovisuaaliselle puolelle - käsittämättömän omaperäisen upeaa kuunneltavaa.

2. It Takes Two
Harvoin sitä hymyilee yhtä paljon videopeliä pelatessa niin kuin tämän pelin parissa. Hymy ei noussut huulille niinkään vitsien takia vaan sen takia kuinka hyvin peli oli jaksotettu, koko ajan tuli uutta tehtävää ja pelimekaniikkaa eteen. Erityismaininta sille kuinka hyvin hahmot ohjautuivat. Lähes täydellinen coop-peli. Näitä lisää.

3. Hades
Tiedän ettei peli ole virallisesti tämän vuoden peli, mutta kun peli julkaistiin kesällä pleikalle niin silloin se tuli ensimmäistä kertaa pelattua. Kaikinpuolin erinomainen peli ja hyvin pystyy näkemään miksi tämä on niin rakastettu peli, mutta itse jäin hieman kaipaamaan vielä todellisia ikimuistoisia hetkiä pelin parissa mitä sain kahden yllämainitun pelin toimesta enemmän. Tässä kaikki oli tavallaan "erinomaisen tasapaksua".

4. Resident Evil Village
Tämä oli hieno jatko-osa edellisosan mestariteokselle. Ei oikeastaan mitään huonoa sanottavaa pelistä muuta kuin, että
Lady D kuoli liian aikaisin. Tämä dominaa olisi mieluusti enemmänkin katsellut. :D

5. Ratchet & Clank: Rift Apart
Kaikinpuolin hauska aivot narikkaan peli ja ennenkaikkea teknillisesti tajuttoman kova osoitus Insomniacilta, mutta kyllä sitä vain hieman toivoisi pelisarjan ottavan isompia riskejä tarinan ja hahmojensa kanssa jotta itse pystyisin rankkaamaan peliä korkeammalle.

- - -

Toivottavasti nyt väsyneenä sängystä käsin kirjoittelemalla ei unohtunut mikään peli listaamatta joka listalle kuuluisi. Endwalker toki listalle voisi hyvin vielä yltää jahka sitä perjantaina pääsee pelaamaan. Päivitellään listaa vielä jos näin käy.
 
Kohtalaisen heikko ollut tämä pelivuosi uusien pelien osalta, ei ole oikein tullut semmoista mikä olisi itselle kunnolla iskenyt. Ratchet and Clank oli ehkä paras, mutta turhan varman päälle ottivat tuossa eikä mikään kenttä noussut sarjan klassikoiden tasolle. It Takes Two ja Deathloop on pelaamatta, noista saattaisi jompikumpi nousta vuoden peliksi.

Paras peli minkä olen tänä vuonna vetäissyt läpi on Mad Max PC:llä, nousi tuo peli vielä uudelle levelille verrattuna PS4 kun pelasi ultra grafiikoilla 60fps.
 
Ylös Bottom