Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GOTY: Vuoden peli 2023 - kerro omat valintasi

1. Final Fantasy XVI tarjosi hetkiä mitä pelien parissa en ole hetkeen kokenut, eeppiset eikon taistelut ja tarina missä oikeasti välitti hahmoista ja tapahtumista. Taistelu pelissä todella hauskaa, visuaalisesti upean näköinen, ääninäyttely loistavaa sekä musiikit täyttä tykitystä. Toki pelissä on myös omat ongelmansa, mitä korjaamalla tämä olisi varmasti noussut all time favorite Top 10 listalle, mutta näinkin todella loistava teos.

2. Baldur's Gate 3 on edelleen kesken todella pahasti, mutta tämän pariin palaa aina ilolla odottaen mitä jännittävää löytää seuraavalla pelisessiolla. Oivaltaminen pelissä on varmaankin se paras anti, kun keksii ratkaisun pulmaan ja yleensä se toimii. Tässä enemmän hahmot kuin päätarina on kantanut eteenpäin. Tässäkin täytyy ääninäyttelyä ylistää ja eikä peli pahankaan näköinen ole.

Spider-man 2 ja Hogwarts Legacy saavat kunniamaininnat.
 
Tuntuu vähän ennenaikaiselta alkaa valitsemaan mitään. Vielähän tässä on vuotta jäljellä. 7,5+ viikkoa tehokasta tatitusaikaa.

Tämä vuosi -- etenkin syksy -- on ollut erinomainen pelien kannalta. On ollut jopa reilusti ylitarjontaa ja backlogi natisee liitoksissaan. Mun tän hetken kandeja ovat ainakin Horizon - Burning Shores, CP2077 - Phantom Liberty, Starfield ja vielä kesken oleva Alan Wake 2. Mutta oletan, että Palturi 3:sella, Spiderman 2:sella ja Final Fantasy XVI:llä voi olla jotain kontribuoitavaa tälle listalle. Ja miksei vaikka Red Matterillakin.
 
No määki sit yritän.

1: Helppo, The Legend Of Zelda: Tears Of The Kingdom. Tiesin että peli tulee olemaan hyvä mutta se ylitti kaikki mitä olin siitä odottanut.

2: Baldurs Gate 3:

Zeldan jälkeen vannoin ettei mikään peli pääse edes melkein lähelle, mutta toisin kävi. Peli on kyllä edelleen kesken muttei sen takia että alkoi oksettaa, vaan tuli muita pelejä tilalle ja siinä se odottaa vieläkin. Tätä ja Zeldaa ei nyt voi verrata keskenään kun ovat sen verran erilaisia, mutta kaikki se tarina ja draama on vain viihdyttävää vaikka jotkut kokeekin sen ärsyttäväksi.


3: Naurakaa vaan: Lords of the Fallen: Kaikesta pienestä nillityksestä huolimatta sekä tekijöiden virhe lykätä varsinkin noin puolenvälin jälkeen kauhean kasan vihollisia pelaajan naamaan, pääsi peli mun kirjoissa enemmän plussan puolelle kun miinkukselle, oli siinä tosi paljon hyvää ja varsinkin potentiaalia tulla paremmaksi peliksi pätsien myötä tai mahdollinen jatko-osa jossa peliä tulla hiomaan entisestään. Ehkä johtui siitä että ehtii tulla elden ringin jälkeen kauhee souls nälkä että ajankohta oli täydellinen, en tiedä.

4: Ghostrunner 2: Ehkä jollain tapaa vähälle huomiolle jäänyt peli ja epäilen ettei monet uskalla edes antaa mahdollisuutta kun vaikuttaa niin vaikeelta, mitä se onkin, mutta jumalauta miten hauskaa vaikka epäonnistumisia tulee, kuten celestes jossa kuolet satoja kertoja mutta aina kehityt, tämä nyt ei ehkä niin vaikea, mutta kehittymistä tapahtuu ja gameplay on niin hauskaa ja niin hyvin tehty että se on se syy miksi tätä jaksaa ja miksi tästä on tullut mun listalla nyt ja tulevaisuudes kova nimi.

Kakkonen tekee kaiken isommin ja paremmin, joka ei aina ole hyvä asia mutta tässä se onnistuu, mutta välillä myös epäonnistuu, ei se että kentät on isompia, vaa se että joskus joutuu haahuilee esim prätkällä ajelu suht pitkiäkin matkoja mikä ei sinänsä haittaa mutta pelissä jossa on takoitus mennä vaan ja nopeesti tuntuu pienkin hidastelu tässä jotenkin oudolta. onneksi semmosta on vähän, pääasiallisesti mennään ja nopeesti!

5: Super Mario Bros: Wonder: Näin lyhyesti, hauska 2D mario/tasoloikka pitkästä aikaa!

Listalle jonkun pelin kohalle ehkä olis mennyt spiderman 2 mut tuskin tulen sitä tän vuoden aikana pelaa sekä Alan Wake 2, joka ikävä kyllä eräästä syystä ei varsinkaan ehi tulemaan mun pelikokemukseen tänä vuonna. :p
 
Tänä vuonna pelaaminen on jäänyt huomattavasti vähemmälle varsinkin jälkimmäisen puolikkaan osalta. Tähän vaikuttaa suuresti YAMK-kouluopinnot kun tekee täyspäivästä toimistotyötä ja siihen päälle pari kertaa viikossa iltakoulua sekä monia kirjoja ja artikkeleita luettavaksi, niin tällä hetkellä opiskelu on vienyt kaiken vapaalla olevan ajan. Onneksi tämä on väliaikaista ja ehkä tämä helpottaa vuoden päästä.

Lista on siis lyhyt, mutta ainakin sellaisia poimintoja, joita ei muilla ole.

Hitman World of Assassination (ja erityisesti Freelancer moodi)

Ok, ei ehkä ole oikein ottaa 2022 lanseerattua Hitman WoA mukaan, mutta haluan silti nostaa Freelancer -moodia teidänkin tietoisuuteen, joka on todellinen kirsikka kuohkean kermakakun päällä. Roguelike pelityylinä toimii erittäin hyvin, joka pitää otteessaan ja jossa on juuri mukava määrä haastetta ja panosta jokaiseen tehtävään. Variaatiota on riittämiin kiitos kolmen edellisen pelin mappien ansiosta, kohteet vaihtelevat riittävän usein ja myös todellista haastetta kaipaavat pääsevät Hardcoren vaikeustason kanssa, jossa testata kestääkö hermot ja kantti päästä 18 kertaa putkeen mapit läpi ilman että jää itse kiinni. Kiistatta tämän hetken paras stealth-peli.

Street Fighter 6

Tätä tuli kesällä hakattua mielellään ja peliin oli helppo päästä mukaan kiitos moderni-kontrollien. Itsellä oman taidot ei tahdo riittää perinteisen kontrollien opiskeluun ja moderni antaa juuri sen verran siimaa, että saa tehtyä kaikki haluamansa erikoisliikkeet kun haluaa. Tämä auttoi itseä huomattavasti keskittymään pelin strategisiin elementteihin ja pohtia enemmän etäisyyttä vastustajiin, milloin hyökätä, milloin pelata passiivisemmin. Koin että peliin pääsee paljon paremmin myös uudet pelaajat sisään, ja tässä Capcom onnistui mainiosti.

Final Fantasy XVI

Kun pöly on laskeunut ja mietin että palaisinko tämän pelin pariin niin hyvin luultavasti vastaus on ei. Se ei tarkoita että peli olisi ollut huono. FF-sarjat ovat rohkeita uudistumaan kerta toisensa jälkeen ja peli tarjosi monia upeita hetkiä erityisesti eikonmatsien muodossa. Eihän nyt missään ole edelleenkään saman kaliiberin audiovisuaalista tykitystä!
 
Tämän vuoden pelejä joita on tullut pelattua:
- Dead Space
- Hogwarts Legacy
- Resident Evil 4
- Alan Wake 2

Vain yhden noista olen läpäissyt, yhtä tuskin jatkan enään ja pari vielä pahasti kesken. Voisin itsekin päivittää myöhemmin sitten ja listata nuo jonkinlaiseen järjestykseen.
 
Golden Joystick Awardsit on jaettu. Vuoden peli: Baldur's Gate 3.

Kaikkien kategorioiden voittajat näkee täältä: https://www.gamesradar.com/golden-joystick-awards-2023-winners/
En väitä että Starfield olisi "puhtaasti" Xbox-peli mutta aika outoa että Resident Evil 4 on joku Best Playstation Game. Luulisi että nuo olisi eksluja.

Ainoastaan Nintendolla on oikeasti "puhtaasti" alustansa peli eikä kaupoilla ostettu multiplattari tai muuten vaan multiplattari.

Toki noita on ollut aiemminkin ja olen niitä myös silloin ihmetellyt. Mikä tekee multiplattarista juuri "Best Playstation"- tai Best Xbox"-pelin?

Niin ja toki Best PC Game on sama ongelma kun kerran Baldur's Gate ei ole pc-yksinoikeus.

No joo, ehkä en vain tajua miten nuo kategoriat toimii tai jotain mutta oudolta silti tuntuvat.
 
En väitä että Starfield olisi "puhtaasti" Xbox-peli mutta aika outoa että Resident Evil 4 on joku Best Playstation Game. Luulisi että nuo olisi eksluja.

Ainoastaan Nintendolla on oikeasti "puhtaasti" alustansa peli eikä kaupoilla ostettu multiplattari tai muuten vaan multiplattari.

Toki noita on ollut aiemminkin ja olen niitä myös silloin ihmetellyt. Mikä tekee multiplattarista juuri "Best Playstation"- tai Best Xbox"-pelin?

Niin ja toki Best PC Game on sama ongelma kun kerran Baldur's Gate ei ole pc-yksinoikeus.

No joo, ehkä en vain tajua miten nuo kategoriat toimii tai jotain mutta oudolta silti tuntuvat.
Itse näen nuo alustakohtaiset vuoden pelit, vähän niinkuin sen alustan paras peli. Sen ei tarvitse olla yksinoikeus, vaan yksinkertaisesti sen vuoden paras peli sillä alustalla.

Tässä tapauksessa RES4 Remake ei ole paras PlayStationilla muihin alustoihin verrattuna, vaan paras PlayStation alustalle tänä vuonna julkaistu peli (huom. Spiderman 2 ei osu julkaisuikkunassa näihin palkintoihin ja BG3 on "parasta" tietokoneella.).

Näin siis itse nämä alustakohtaiset vuoden pelit näen, mutta voin olla tietysti olettamuksineni ihan metsässä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin siis itse nämä alustakohtaiset Vuoden pelit näen, mutta voin olla tietysti olettamuksineni ihan metsässä.
Kuulostaa loogiselta. Olen varmaan itse liian tiukasti kiinni yksinoikeuksissa.

Silti nuo on vähän keinotekoisia kategorioita. Tai ainakin noloja jos alustan paras peli ei edes ole yksinoikeus :D

Mutta eipä sillä että gotyt kauhean loogisia olisi muutenkaan. Joka toisesta pelistä tuli joskus "goty-painos" vaikka ne eivät olisi voittaneet yhtään mitään missään :D
 
Kuulostaa loogiselta. Olen varmaan itse liian tiukasti kiinni yksinoikeuksissa.

Silti nuo on vähän keinotekoisia kategorioita. Tai ainakin noloja jos alustan paras peli ei edes ole yksinoikeus :D

Mutta eipä sillä että gotyt kauhean loogisia olisi muutenkaan. Joka toisesta pelistä tuli joskus "goty-painos" vaikka ne eivät olisi voittaneet yhtään mitään missään :D
Niin ja miksi paras PS5 peli ei sitten ole Baldurs, kun se kerran on ultimate goty? :D
 
Kyä se itelle The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom on tämän vuoden koetuista peleistä helposti paras. Pelaajalle annettu sellaiset työkalut käyttöön, että on ihme, että kokemus on täysin bugiton. Ja toki hitsinpimpulan hauska.
 
On vain yksi jonka nostan tuolle tasolle.
The Talos Principle 2. Tätä on odotettu melkein 10 vuotta ja odotus vihdoin palkittiin.

Tosin eihän tässä enää edes muista mitä on tullut pelattua alkuvuotena, mutta ei sieltä kyllä ole jäänyt mieleen mitään kovin kummaa. Tears of the kingdomia en sinne nosta kun sekin, kuten lähes kaikki muutkin Zeldat, on mulla jäänyt kesken loppupuolelle suurin piirtein juuri ennen loppumatsia. En tiedä miksi.

Strayta mietin, mutta sehän olikin viime vuoden GOTY.
Metroid Prime remaster on tämän vuoden, mutta remastereita en oikein GOTYksi nimeä vaikka tuo oikein hyvä olikin. Alkuperäinen on yksi kaikkien aikojen parhaita, top3 kamaa.
 
Itselle tuo on ehdottomasti Diablo 4. Sanctuary sai arvoisensa avoimen maailman pelaajien iloksi. Pelissä on myöskin upein prime "pahis" koskaan eli Lilith. Street Fighter 6 on hyvällä kakkos sijalla.

1. Diablo 4
2. Street Fighter 6
 
Tämä vuosi on ollut jo pelattujen pelien valossa huikea ja sekä jo ostettua että vielä ostamatonta backlogia tulee jäämään vielä ensi vuodellekin. Vielä on kuitenkin aikaa ainakin muutama teos kokea ennen vuoden loppua, joten jätetään vielä vastaamatta.

Konsolipelaaminen voi hyvin, se on ainakin selvää.
 
Tämä vuosi meni hyvin vähäisellä pelaamisella kun hurahdin opiskeluun ja koodamiseen.

GOTY on mulle mun oma peli, jonka tein pygamella. Robotilla liikutaan ja ideana kerätä taivaalta putoavia kolikoita ja samalla pitää väistellä kummitusta, joka jahtaa pelaajaa. Saiskohan tolle julkaisijan.
 
Käykäähän äänestämässä vuoden parhaita. Hieno oli nähdä että Remnant 2 oli huomioitu myös. Pitihän se sitä äänestää.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä vuosi meni hyvin vähäisellä pelaamisella kun hurahdin opiskeluun ja koodamiseen.

GOTY on mulle mun oma peli, jonka tein pygamella. Robotilla liikutaan ja ideana kerätä taivaalta putoavia kolikoita ja samalla pitää väistellä kummitusta, joka jahtaa pelaajaa. Saiskohan tolle julkaisijan.
Pythonilla ohjelmoinnin jatkokurssi HY:ssä? Saman tein vuodenvaihteessa. Vähän erilaisen pelin tosin.
 
Tämä lista todennäköisesti vielä muuttuu, kun muutamia pelejä yritän saada vielä tänä vuonna pelattua. Yksi peli mitä varmasti en enää tänä vuonna ehdi pelaamaan, ja joka hyvin suurella varmuudella olisi minun GOTY on Baldurs Gate 3. Kaiken sen pohjalta mitä olen pelistä nähnyt ja lukenut voin sanoa, että Baldurs Gate 3 on vuoden 2023 vuoden pelini - jota en ole pelannut. Siksi en sitä "viralliselle" listalle voi laittaa :D.

1. Starfield
Hieman ihmettelin, että Starfield ei lopulta TGA:ssa päässyt edes finalistien joukkoon GOTY kategoriassa, mutta toisaalta peli on kyllä vahvasti jakanut mielipiteitä. Itse pystyin keskittymään niihin pelin hyviin osa-alueisiin ja tästä syystä nautinkin tästä pelistä suuresti. Mielestäni peli peittoaa monet tämän vuoden pelit pelkästään laajuudellaan, sekä RPG elementeillä, jotka olivat hyviä - joskaan ei aivan parhaiden tasolla. Sivutehtävät ja vapaa seikkailu olivat ehdottomasti pelin parasta antia.

2. Spider-Man 2
Täydellinen jatko-osa, joka paransi aiemmasta osasta kaikilla osa-alueilla. Taistelusysteemiä oli paranneltu, ääninäyttely oli erinomaista ja tarina oli parempi kuin ykkösessä. Peli oli myös Insomniacin tyyliin todella näyttävä. Pelin suurin ongelma on yhä sivusisällön laatu. Pelin pituus on myös ollut paljon esillä, mutta itseäni se ei haitannut.

3. Jedi: Survivor
Käytännössä samat asiat kuin Spider-Manin kohdalla. Jatko-osa, joka onnistui parantamaan ykkösestä kaikinpuolin. Suurena Star Wars fanina tämä saa luonnollisesti siitä myös lisäpisteitä omalla kohdallani. Valtavat suorituskykyongelmat valitettavasti painoivat peliä alaspäin, muuten se olisi saattanut helposti haastaa Spider-Manin.

Erityismaininnat: Ainakin Lies of P ja Cyberpunk DLC olisi tarkoitus vielä pelata (tai ainakin aloittaa) tämän vuoden puolella. Lies of P saattaa hyvinkin nousta TOP3 -listalleni, mutta DLC:t eivät voi omalle GOTY listalleni nousta, kuten ei myöskään remaket. Myös kaiken sen perusteella mitä olen Alan Wake 2:sta lukenut, uskoisin sen päässeen omalle listalleni, jos olisin ehtinyt sen pelata. Final Fantasy XVI oli myös kärkikahinoissa, mutta lopulta tarinan surkea rytmitys ja taistelusysteemin ongelmat tiputtivat sen ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom