Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GOTY: Vuoden peli 2023 - kerro omat valintasi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kun en kerta tälle vuodelle enään saa pelejä valmiiksi niin tehdään nyt sitten oma lista. Top lista on ehdoton mutta järjestys ei niinkään, mutta selkeästi vuoden parhaat pelit.

1. Resident Evil 4 Remake

Alkuperäinen peli on edelleen yksi parhaista toiminta kauhupeleistä ja vähän pelonsekaisin tuntein odotin tätä uusio versiota mutta niin vaan Capcom onnistui taikomaan tekeleen joka on vielä parempi kuin alkuperäinen. Siinä on tarpeeksi eroa jotta tuntuu freeshiltä mutta tarpeeksi samaa että tuntuu RE4.

2. Dead Space Remake

Oikeastaan kaikki sama mitä kirjoitin RE4 koskee tätä.

3. Remnant 2

Ensimmäinen Remnant oli todella koukuttava soulslike ammunta peli ja jatko-osa parantaa lähes joka asiassa. Todennäköisesti oma suosikki peli koskaan tämän tyylisistä peleistä ja suosittelen kyllä kaikille antamaan mahdollisuuden jos vaan shooterit kiinnostaa.

4. Alan Wake 2

Remedy teki vihdoin jatkoa kauan odotetulle Alan wakelle ja millä tavalla sen tekikään. Polkee alkuperäisen pelin maanrakoon ja tuo yhden parhaista selviytymiskauhu peleistä koskaan ja se nousee samaan kastiin sellaisten legendojen kuten RE4, Dead Space ja Silent Hill 2 kanssa samaan kastiin. Upea suoritus kotimaiselta studiolta ja suomalaisuutta ei pelätä esitellä.

5. Diablo 4

Uusittu open World Diablo jonka kampanja nosti tämän genren pelien tarinat ja tarinankerronan ihan uudelle tasolle. Peliä kärsi aluksi endgamen puutteesta mutta pikkuhiljaa sekin puoli alkaa paranemaan ja vuosien saatossa tästä voi kasvaa Diablo 2 tasoinen mestariteos.

6. Metroi Prime remastered

Metroid Prime tuotu paremmalla resoluutiolla ja nykypäivän kontrolleilla uusille alustoille. Peliä on teknisesti ehostettu juuri sen verran että kelpaa nykypäivänä ja muuten jätetty kaikki niinkuin oli. MP oli mestariteos julkaisussa ja se on sitä edelleen.

Muita kovia teoksia tälle vuodelle oli Street Fighter 6, Final Fantasy Theatrythm Final Bar line, Super Mario RPG ja Star Wars Jedi: Survivor
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tehtyä vielä viime hetken muutos omaan listaan ja re4 remake sai siirtyä fallout 76:n tieltä.
Perusteluita voi lukea pelin omasta aiheesta pienen novellin verran.
Joten nyt mun lista on Dyschronia: chronos alternate, saints row, fallout 76.
Ah mitä arvostettujen ja ylistettyjen pelien juhlaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Octopath Traveler 2
Ykkönen oli yksi Switchin lempipeleistä ja tämä teki kaiken, mutta vain potenssiin kaksi. Hahmot oli monipuolisempia, jobeja löyty joka lähtöön, jobeja sai opetettua ristiin rastiin niin paljon kun jaksoi ja osa tarinoista oli erittäin mielenkiintoisia.

Jos jotain negaa niin ei vaikeusasteen säätöä ja meinasi jäädäkin alussa kesken liiallisen vaikeuskäyrän vuoksi ennen kuin sai jengin kasaan.

Spiderman 2
Tämä on kun poimisi tikkarin lapselta, helppoa ja kivaa. Paransi kaikilla osa alueilla aivan järjettömästi ja seitittely pitkin Nykiä muuttuikin kakkosossa liitelyksi. Myös taistelut muuttui helkkarin paljon mielenkiintoisimmiksi kun revolverirullasta luovuttiin. Tarinaltaan jäi mielestäni vähän ykkösen jalkoihin, mutta kaikilla muilla osa-alueilla paransi niin paljon, että helposti vuoden paras peli.

Zelda Tears of the kingdom
Tämä peli vei yöunet ja tätä tuli yöt tahkottua kun sai lapset (ja vaimon) nukkumaan, käsittämätön taidenäyte Switchin kaltaisella sillipurkilta.

Kaksinpelirintamalla
Trine 5
Aiempaa helpompi, mutta selvästi monipuolisin anniltaan. Loistavaa puzzle pähkäilyä kaverin kanssa

Super Mario Wonder
Tässä olisi potentiaalia päästä samalle tasolle Rayman Legendsin kanssa, joka on kaksinpelitasohyppelyiden GOAT,
JOS tässä Wonderissa kamera menisi taaksepäin kahdestaan pelatessa, nyt ruutu jää turhan kapeaksi ja kenttä loppuu samantien kesken ellette juokse täysin samassa rytmissä. En ole mikään 3D marioiden ystävä, mutta 2Dnä erittäin toimiva tuotos

Kunniamaininta
Metroid prime remaster
Parhaan näköinen Switch peli mitä nähnyt, harmi että metroidvania ei maistunut yhtään
 
Viimeksi muokattu:
Liippaa lähinnä tätä aihetta, niin mainittenpa, että ylläpito teki jutun myös vuoden suurimmista ylläreistä. Moni tässä ketjussa mainittu nimike mainittuna toki.

Ja yksi perin iloinen suomalainen mies tanssimassa.

 
Viimeksi muokattu:
Kaikki listan pelit ei ollut -23 julkaisuja ja jotkin pelit esim. Alan Wake 2 on vielä hankkimatta joten en niitä tietenkään voi listata pelaamatta.

1. Spiderman 2
Peli on vielä kesken mutta jo nyt voin sanoa että tämä on mulle vuoden peli. Kaksi aikaisempaa oli itselle ihan jäätävän kovia ja tämä pistää vielä paremmaksi. New York on erittäin hieno temmellyskenttä ja mielestäni parhaiten mallinnettuja kaupunkeja ikinä mihinkään peliin. Yksityiskohtien määrä on valtava ja liikennettä/aktiviteettia mitä ympärillä tapahtuu paljon. Ray-tracing on myös erittäin näyttävä ja mikä olisikaan parempi kaupunki sitä esitellä kuin tämä. Sattuu olemaan "muutama" ikkuna kokoajan heijastamassa. Hauskasti peilasin itseni jopa ilmapallosta. Pelattavuudesta tuskin liikaa pystyy kehuja antamaan ja tässä on hyvin ja myös hauskasti kirjoitettua dialogia tyyliin uncharted. Ns. hyvän mielen pelejä.

2. Resident Evil 4 remake
Tuttua meininkiä paremmalla ulkoasulla ja tervetulleilla muutoksilla. Yksi kaikkien aikojen parhaita kauhupelejä. Dead Space remake löytyy myös mutta siihen en voi vertailla koska en ole sitä vielä aloittanut. Erittäin kova setti alusta loppuun saakka.

3. Final Fantasy XVI
Vaikka olenkin enemmän vanhempien FF-pelien ystävä tykkäsin tästä todella paljon. Juoni tempaisi mukaansa ja missään vaiheessa pelaaminen ei ollut tylsää. Valituksia peli sai taistelumekaanikasta (yhden napin rämpytystä) mutta tuohon pystyi itse vaikuttamaan kuinka haluaa pelata, joten en voi siitä antaa miinusta. Hyvä vaan että on vaihtoehtoja. Ja ne Eikon matsit......huh huh

Mainintoja joita mietin listalle:

Final Fantasy VII Crisis Core (pelasin tämän vasta nyt ensimmäistä kertaa)
Mortal Kombat 1 (mun suosikki tappelupelisarja tekkenin rinnalla ensimmäisestä lähtien)
Redout 2 (Wipeout faniin tämä toimi kuin nyrkki silmään)
Red Dead Redemption PS4/PS5 (Melkein hävettää myöntää että en ole tätä aikaisemmin pelannut. Käsittääkseni peli on nyt 4K/60fps joten paras tapa kokea tämä ensimmäistä kertaa)
 
Viimeksi muokattu:
1. Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Aika tulee osoittamaan onko tämä kuinka korkealla kaikkien aikojen parhaiden pelien listalla, mutta vuoden pelistä ei ole mitään epäselvyyttä.
2. Pikmin 4
Kunnollisen moninpelin puuttuminen estää tätä nousemasta edellisosan fantastiselle tasolle, mutta kun tämän pettymyksen unohtaa on myönnettävä, että Pikminissä on yksinpelinäkin aivan omalaatuista taikaa.
3. Chants of Sennaar
Nokkela kielentulkkausseikkailu kutkuttelee aivonystyröitä niin hyvin, että juonen yksinkertaisuuden ja sniikkailu- ymt. kohtien pökkelöyden antaa helposti anteeksi.
4. Super Mario Wonder
Super Mario 64:n ilmestymisen jälkeen 2D-Mariot ovat väistämättä jääneet "pikkuveljen" asemaan, eikä tämä peli muuta tilannetta. Mutta voi jummi, onhan tämä todella hauska, koukuttava ja laadukas teos. Puhdasta pelaamisen iloa.
5. Spider-Man 2
Oikein hyvää ison rahan popcorn-viihdettä, vaikka toki Arkham-pelit osoittivat, että sarjakuvamäiskeet voisivat olla vieläkin enemmän. Mutta ei se mitään, kaupungilla svengailu, liitely ja loikkiminen sekä vastustajien turpaan vetäminen on vain todella koukuttavaa.

Pelasin aivan liian vähän tänä vuonna, joten lista voisi näyttää toisenlaiseltakin. Alan Wake II saa joskus mahdollisuuden näyttää olisiko se ensimmäinen Remedy-peli, johon ihastuisin kunnolla. Talos Principle 2 vaikuttaa kiinnostavalta ja siltä että voisi olla meikäläisen makuun, vaikka ykkösosakin on mennyt ohi. Ja tietenkin indiepuolelta löytyisi varmasti vaikka ja mitä.
Sikäli mikäli ketään vahingossakaan kiinnostaa, niin piti vielä päivittää lista näin vuoden päätteeksi!
 
Top 3, tuskinpa sitä enempää kannattaa valita

1. Baldur's Gate 3

Tuskin tarttee ihan hirveesti selitellä. Hyvä käsikirjotus, hyvät hahmot, jäätävä uudenpeluuarvo useiden lähestymistapojen ja narratiivisten vaihtoehtojen myötä, puhumattakaan eri classeista ja subclasseista. Uskoisin että toiselle rundille riittää näkemätöntä materiaalia ihan riittävästi, enkä usko että kolmaskaan menee pelkästään uusien classien voimalla. Lämpenee hitaasti ja on muutenkin hidastempoinen kuten nää cRPG:t tuppaa olemaan, joten ei varmasti myöskään ihan jokaselle maistu.

2. RE4 Remake

Alkuperäistä en ikinä pelannut ja remakesta kuullessa jätin pelaamattakin. Ei ehkä perinteisintä survival horroria siinä mielessä että tässä ei ihan kauheeta resurssipulaa varsinaisesti koskaan pääse tulemaan ellei Professionalilla pelaa, mutta alkoi sitä jännitystä löytymään kun S+ rankkia lähti Professionalilla hakemaan. Toimiva rytmityshän tässä sen uudellenpeluuarvon luo, en nyt äkkiseltään muista monestiko pelasin läpi, mutta kaikki achievementit tuli hankittua sit loppujenlopuks, et ei se varmaankaan ihan täysin kehno voinu olla.

3. FF XVI

Onneks tää kuitenkin pääpiirteittäin onnistu. Combat oli ihan mukavaa, ei toki mitään DMC-tasoista tykitystä, mut palveli tarkotuksensa kuitenkin. Tarina oli loppumetreille asti ihan viihdyttävä, mut kyllä se sit kuitenkin lopussa uhkas vähän lässähtää kasaan, ei sinällänsä kovin iso juttu mut tapahtuu yllättävän monessa Squaren pelissä tätä nykyä. Suurin osa RPG-elementeistä tuntu sit kuitenkin loppujenlopuks turhalta, vaihtelit miekkoja sitä mukaan kun niitä oli tarjolla, eikä peli näitä mitenkään hillonnut, sait todennäkösesti edellisestä tehtävästä tarvittavat materiaalit ihan automaattisesti. Aika iso miinus tälle tulee siitä filleristä mitä sinne päätehtävien sekaan on ängetty. Ei mua välttämättä kiinnosta olla tonkimassa hiekkaa aavikolla mikä tuntuu enemmän sivutehtävältä kun päätehtävältä. Joku vois väittää et rytmityksen takia tehty, mut omissa kirjoissa tosi hölmöä et joudut hanttihommia tekemään osana päätehtäviä.

Sit lähellä, mut ei ihan kuitenkaan-tittelin saavat nimikkeet:

1. Like a Dragon Gaiden

Kiva pelata, mut ei paras Dragon Enginellä pyörivä turpaanvetopeli (Lost Judgmentille menevä titteli). Päätarinaltaan lyhyt, mutta silti onnistuu sisältämään pakotettuja sivutehtäviä ihan poskettoman paljon verrattuna päätehtävien määrään. Tarina viihdyttävä ja hyvä pohjustus jatko-osalle, mut retrospektistä katottuna sisältää aika vähän asioita mitkä olis vaatinu tän pelin olemassaolon. Kuitenkin hauska pelata ja sisältää kanssa sarjalle tyypillisesti sivutekemistä toisen videopelin verran, laatu tietenkin vaihtelee mut isoimmat sivutehtävät pääasiallisesti viihdyttäviä. Toivotaan että jatkossa Judgment tarjoaa turpaanvetoa ja Yakuza (en suostu tähän uuteen nimeen) jatkaa sit JRPG linjalla. Judgmentin jatko tosin vaakalaudalla koska öh, Yagamille äänensä ja näköisyytensä lainanneen hepun talent agency (sori, en tiedä käännöstä tälle) on ollu pienessä skandaalissa Japanin puolella joka varmasti aiheuttaa moraalisia ongelmia moneltakin kantilta katottuna. Vaihtoivat näemmä nimeäkin äskettäin.

2. Alan Wake 2

Melkeen, mut ei sit kuitenkaan. Kovasti mainostettiin Survival Horroria, mut omasta näkökulmasta tää lupaus ei välttämättä sit kuitenkaan ihan toteutunutkaan. Paikoitellen sisältää tosi hyviä hetkiä ja on sitä survival horrorista tuttua meininkiä, mut sit taas välillä valahdetaan oikeasti tosi pahastikkin sinne kävelysimulaattorin puolelle ja siellä viivytään myös kauan. Jossain vaiheessa hiffasin et vaikka peli antaa useassa paikassa ymmärtää et vihollisia olis ihan nurkan takana, niin ei niitä kuitenkaan ole. Sit korkeintaan yks tai kaks tulee ja sama rumba toistuu. Oikeastaan ton kun tajus, niin vähän hävis se pienikin jännitys sit kokonaan. Puzzletkin tosi vaihtelevia laadultansa, parhaiten mieleen jäi se huvipuiston puzzle Sagalla joka oikeasti toi mieleen vanhemmat Resident Evilit. Ehkä tälle vois antaa uuden mahdollisuuden joskus myöhemmin ja kattoa muuttuuko mielipide suuntaan tai toiseen, mutta nykyhetkellä tää jää valitettavasti sellaselle "ihan kiva"-tasolle.

Ja ettei jäis muisteltua niitä vuoden pettymyksiäkin niin sit seuraavaks ne.

1. Starfield

En oikeastaan ollu edes yllättynyt, sinänsä. Tiesin että tää tulee olemaan perusteiltaan sama peli kun suurinpiirtein Fallout 4, mut vaan avaruudessa. Onhan pelimoottorikin pysyny suurinpiirtein samana Morrowindista lähtien, mitä nyt välillä lisätty purkkaa ja jesaria ja voi helvetin kuustoista et se muuten alkaa näkymään ja potkimaan sun hampaita sisään suurinpiirtein jokasen oven kohdalla. Latausruutua latausruudun perään. Ai haluut tonne toiselle planeetalle? No tossa ois joku neljä tai viis latausruutua välissä mut kylhän sä ne jaksat katella? Tää jäi kesken ihan puhtaasti ton puolesta, plus myös se et mikä perinteisesti Bethesdan peleissä oli kova juttu just nimenomaan se suht päämäärätön seikkailu ulkotiloissa. Morrowindista Fallout 4:ään meininki on ollu pitkälti samaa, lähet samoilemaan jonnekkin niin löydät kyllä jotain siistiä mitä lähteä tekemään. Tässä ei oo sitä ollenkaan, koska ei oo varsinaisesti mitään isoa avointa aluetta mitä vois erikoisemmin tutkia. Avaruudessa on planeettoja joo, mut osa niistä on randomisti generoitu ja niissä ei oo yhtikäs mitään mielenkiintoista. Hyvin nopeesti selviää et tästä pelistä puuttuu toi aspekti kokonaan ja tilalla on latausruutusimulaattori. Tää jäi kesken aika alkumetreille, periaatteessa noi latausruudut olis kestänyt, mutta tylsää peliä ei oikeen kiinnosta katella. Teknisesti yli vuosikymmenen vanha ja toimii onneks Bethesdalle muistutuksena siitä et samaa ateriaa ei voi tarjota uudelleenlämmitettynä paria vuoskymmentä, ihan sama mitä kehittäjät länkyttää twitterissä, etenkin kun tuntuu et se aterian pihvi on jääny joko kokonaan pois tai jäänyt täysin raa'aksi

2. Cyberpunk 2077 2.0

Porukka paljon puhuu et 2.0 on paras versio tästä pelistä. Mun mielestä se on huonoin, enkä oo ihan varma et missä vaiheessa tää peli alko menemään huonompaan suuntaan paremman suunnan sijasta. Tätähän alunperin markkinoitiin roolipelinä, mut tässä vaiheessa melkeen jokaikinen vähänkään roolipeliin viittaava elementti on poistettu. Sinällänsä ok, koska ei ne oikeasti kovin hyvin toteutettuja oltu kuitenkaan. Ehkä suurempi henkilökohtainen harmitus on se et tässä vähän vahingossa poistettiin se non-lethal vaihtoehto joka pelin aikasemmissa versioissa oli. Sinänsä tämäkin melkeen se ja sama, mut osa sivutehtävistä toimii silleen et pyydetään olemaan tappamatta, mut nyt se ei ykskaks onnistukkaan kun esimerkiks quickhackeissa ei eritellä enää kumpaan leiriin se kuuluu. Aiemmin non-lethalit quickhackit onkin ykskaks tappavia ja peli ei kerro et mitä mikäkin on, kiva kuunnella länkytystä NPC:ltä asiasta mihin sulla ei oo kovin paljoa osaa eikä arpaa. Isoin harmitus kuitenkin on se et stealth/quickhack build sai tän päivityksen myötä käytännössä täydellisen niskalaukauksen, koska alkupelissä ihan sama mitä teet, jokasen quickhackin jälkeen lähtee jäljitys päälle joka päättyy combattiin ellet juokse alueelta ulos ja takaisin. Kiersin tota mainitulla tavalla hetken aikaa kunnes heräs kysymys et onko tässä mitään järkeä. Pelistä kans puuttuu edelleen niitä ennen julkaisua luvattuja asioita, jonka myötä mun mielestä on vähän outoa et porukka puhuu et nyt tää on vihdoin korjattu, kun mun kirjoissa tää on vaan entistä kauempana niistä lupauksista mitä tehtiin ennen julkasua.

Periaatteessa tähän mahtuis vielä Zelda TOTK ja Spider-Man 2, mut ne voi oikeastaan niputtaa samaan kategoriaan siinä mielessä et kyseessä oli omaan makuun ehkä vähän liiankin turvalliset jatko-osat jotka ei vaan tuonu riittävästi uutta pöytään jotta mielenkiinto varsinaisesti olis säilynyt. Sama kävi GOW Ragnarokin kanssa myös joka tuntui oikeastaan vaan lisäosalta sille 2018 pelille. En oikeen varsinaisesti osaa sanoa mitä noihin olisi kaivannut lisää, mut se pelatessa tuleva fiilis et enkös mä tän ole jo joskus aiemminkin pelannu on vähän sellanen et siitä ei oikeen päässyt eroonkaan. Tiedostan myös ironian siinä mielessä et esimerkiks aiemmin mainittu Yakuza tarjoaa pitkälti pelistä toiseen samanlaista ateriaa, mut siitäkin huolimatta niitäkin pelejä on tullut pelattua se kymmenen kappaletta suurinpiirtein mukisematta.
 
1. Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Minkäänlaista ennakkohypeä uuden Zeldan julkistus ei itsessä herättänyt, olin nimittäin kolunnut edelisen osan läpi melkoisella hurmoksella kahteenkin otteeseen. Luulin siis jo nähneeni tästä maailmasta kaiken, mutta voi kuinka väärässä sitä ihminen voikaan olla. Kun pelikasetti sujahti konsolin sisuksiin ei se sieltä oikein millään meinannut poiskaan lähteä, muut pelit tuntuivat tämän ohella pitkään täysin merkityksettömiltä. Nyt kun aikaa on kulunut useita kuukausia lopputekstien jälkeen jäljellä on lämpöiset muistot siitä kuinka sitä oikein odotti että pääsee tutkimaan Hyrelen valtakuntaa. Peli ei pitänyt liikaa kädestä vaan luotti sen sijaan siihen että pelaaja keksii kyllä keinot kun työkaluja annetaan roppakaupalla.
10 plus peli itselle, ehkä jopa paras Zelda ikinä.

2. Alan Wake II
Lyhyesti, olen sanaton.
Hienoa että vielä tänäkin päivänä uskalletaan ottaa riskejä ja erotutaan muista. Selvä asia että tästä pelistä jää varsinkin muutaman tietyn kohtauksen osalta ikuinen muistijälki, bravo! Lisäksi pelin lukuisat Suomi viittaukset, braaavoo!
10 miinus. Miinus tulee ainoastaan siitä että peli ei ollut ihan sitä ominta genreä. Suosittelen silti muillekin tätä vaikka vähän pelottaisi :)

3. Baldur's Gate 3
Onhan tämä nyt järkäle. Tarinaa ja tutkittavaa pisaa sekä vuoropohjainen taistelu on ollut aina itselle lähellä sydäntä.
Itsellä alkoi tökkiä eniten se että en oikein tiennyt mihin keskittyä ja langat ei juonen osalta pysyneet sitten käsissä. Tästä syystä pelistä tulikin ähky ja se jäi pitkäksi aikaa kesken Act3 osuuteen. Lopulta sain puserrettua pelin läpi asti, mutta itselle tiukempi paketti päätarinan osalta olisi toiminut paremmin
9 miinus Alun perusteella selkeä kultasija vaihtuikin pronssiseen pystiin. Pelin työlään oloinen inventaario sekä kankeahko valikoiden sekamelska laskee pisteitä. Lisäksi peli oli buginen kokemus, ei mikään show stopper, mutta siellä täällä sen huomaa hieman keskeneräiseksi. Itse katselin esimerkiksi kaikki pelin loppupuolen cut scenet PS2 grafiikoilla, mitkään tekstuurit eivät latautuneet oikein ja tämä oli oikein piste iin päälle.
 
PSVR2:n tulon myötä, normipelien hommaaminen on jäänyt itsellä todella vähäiseksi. VR kiinnostaa nykyään vaan paljon enemmän kuin normipelit.

Vuoden 2023 Top 5:

RESIDENT EVIL 4: VR MODE (PSVR2)
Vuoden peli. Kunnon toimintaa pitkällä kampanjalla upeasti tehtynä VR puolelle. Mestariteos ja yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä. 10/10.

THE WALKING DEAD: SAINTS & SINNERS - CHAPTER 2: RETRIBUTION (PSVR2)

SPACE ENGINEERS (PS5)

RED MATTER 2 (PSVR2)

THE LIGHT BRIGADE (PSVR2)
 
Tuntuu vähän ennenaikaiselta alkaa valitsemaan mitään. Vielähän tässä on vuotta jäljellä. 7,5+ viikkoa tehokasta tatitusaikaa.

Tämä vuosi -- etenkin syksy -- on ollut erinomainen pelien kannalta. On ollut jopa reilusti ylitarjontaa ja backlogi natisee liitoksissaan. Mun tän hetken kandeja ovat ainakin Horizon - Burning Shores, CP2077 - Phantom Liberty, Starfield ja vielä kesken oleva Alan Wake 2. Mutta oletan, että Palturi 3:sella, Spiderman 2:sella ja Final Fantasy XVI:llä voi olla jotain kontribuoitavaa tälle listalle. Ja miksei vaikka Red Matterillakin.

Sen verran pedantti pitää olla, että nyt vasta uskallan ottaa kantaa viime vuoden parhaimpiin peleihin.

Tässä mun parhaimmat 2023 pelit -- tässä järjestyksessä:

Alan Wake 2 - Rohkean omaperäinen peli, joka onneksi on myös erinomainen ja otettu vastaan lämmöllä kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa. Tässä 5/5 arvioni monisanaisemmin.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty - Voiko DLC olla vuoden paras peli? CDPR:n tapauksessa näemmä voi olla! Pelkkä lisäri kesti sen parikymmentä tuntia ja juonenkuljetus ja kaikki NPC:t ovat huippuluokkaa. Tästäkin erillinen 5/5 arvio.

Horizon Forbidden West - Burning Shores - Juuhan se edellä todettiin, että DLC:kin kelpuutetaan tälle listalle. Horizontin maailman oma IP ja lore ne jaksavat viihdyttää enemmän kuin monet muut pelit.

Starfield ei ihan tälle listalle yllä, vaikka kovasti tykkäsinkin ja taisi imeä eniten pelitunteja viime vuonna. Vaan loppua kohden alkoi mennä vähän hammasirviseksi työstämiseksi. Ilolla kyllä otan vastaan tarinalaajennoksen jahka sellainen julkaistaan.

Spiderman 2 on edelleen kesken, mutta en usko, että olisi maalissakaan päässyt top kolmoseen. Erinomaisen hienosti tehty peli toki ja sitä on ilo pelata. Vaan vähän tuntuu jo toisteiselta ykkösen ja Miles Moraleksen jäljiltä. Red Matter oli kiva -- niin kuin muutkin PSVR2 pelit -- muttei vieläkään 5/5 tasoa. Ass Creed Mirage on myös kesken. Hyvä paluu muotoon, mutta ei missään nimessä sarjan parhautta. Avatar on holtittoman nätti, mutta ei meinaa oikein koukuttaa. Dead Space oli sittenkin liian tuoreessa muistissa, vaikka remake näytti hyvältä.

Muita 2023 herkkuja (joskaan ei 2023 julkaistuja pelejä) olivat mm. Stray ja Ghost of Tsushima.

Final Fantasy XVI, RE4 (PSVR-versiona tietty) ja Baldur's Gate 3 jäivät nyt kiusallisesti polttelemaan tulevaisuuteen. Erityisesti jälkimmäinen olisi varmastikin ollut mun juttuni, mutta 100+ tunnin investointi tuntuu sulalta mahdottomuudelta tällä haavaa.
 
Tämän vuoden pelejä joita on tullut pelattua:
- Dead Space
- Hogwarts Legacy
- Resident Evil 4
- Alan Wake 2

Vain yhden noista olen läpäissyt, yhtä tuskin jatkan enään ja pari vielä pahasti kesken. Voisin itsekin päivittää myöhemmin sitten ja listata nuo jonkinlaiseen järjestykseen.
Kauan pähkäiltyäni lista näyttää seuraavalta

4. Hogwarts Legacy
Aika tylsä Open World peli loppujenlopuksi. Mutta itse maailma pelastaa paljon, ainakin näin Potter fanin näkökulmasta. Peli olisi voinut olla huonompikin.

3. Alan Wake 2
Ei peli yltänytkää omaksi vuoden peliksi sittenkään. Todella muistettava ja erilainen peli kuitenkin. Harmi vain että itse pelattavuus ei ole kovin kummosta. Tarina ja muut asiat pelastavat paljon.

2. Dead Space
Paljon pelottavanpi peli itselle kuin Alan Wake 2. Ahdistaa välillä hirveästi pelata. Pelattavuus on erittäin hauskaa ja brutaalia. Kakkosen remakea odotellessa.

1. Resident Evil 4
Tässä vasta peli. Tarina on mukaansatempaava, pidettävä päähahmo, erittäin eeppisiä hetkiä, kuumottavia hetkiä ja tiukkaa taistelua. Aseiden kehitys on todella koukuttavaa. Uudelleenpeluuarvoa löytyy. Kirsikkana kakun päällä Mercanies. Mestariteos ja vuoden peli helposti.
 
Ylös Bottom