Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 4 -kokemuksia

Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Turha myöskään selittää autovalmistajien vastahakoisuudesta. Kyllä ne autot hajoavat kilpailijoissa.
Joitain autovalmistajia nyppii nimen omaan siviilimallisten autojen romutus, ei kilpa-autojen. Tästä syystä ei esim. Forzasta löydy katu-Bemareita.
Ja kyllä se variomallinnus pitää sitten tehdä kerralla kunnolla kaikkiin autoihin ja siihen ei kyllä PS2 (eikä Xboxikaan) taivu.
Verkkopeli luvattiin, mutta olisiko se pitänyt jättää peliin, vaikka sitä ei saatu toimimaan tyydyttävästi?
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Hommattiin GT4 vajaa pari viikkoa sitten lähinnä pojan vaatimuksesta. Olen nyt pelaillut sitä sen verran, että lisenssit olen ajanut ja autotallissa on kasa sekalaisia palkintoautoja, mutta niitä en ole vielä edes kokeillut. T-hoppa oli aika yllättävä palkinto S-lisenssistä. Missähän sitä voisi käyttää....

Ohjaimena olen käyttänyt Wingmania (PC-ratti punaisin kahvakumein), kun vanha MOMO ei käy ja uutta DFPro-rattia en ole viitsinyt ostaa. Muutaman testin tein DS2:lla, kun ratti ei ollut pääsiäisenä käytettävissä (Citta di Aria padilla pitkän padi-tauon jälkeen: YÄK) ja jotkut Sarthella olleet testit olivat hankalia yömyöhään ratin metelin takia.

Seuraavia havaintoja olen tehnyt (siis omakohtaisesti vain lisenssien perusteella ja sivusta seuranneena pojan pelaamista):

- ajotuntuma on yleensä parempi kuin GT3:ssa. Autojen painonsiirto toimii selvemmin, johtuen osin ehkä suuremmasta liikkeestä ruudulla.
- jarruja täytyy annostella hieman tarkemmin, eli on-off -jarrutus ei ole paras tapa
- force feedback on ainakin Wingmanilla toivottoman kova. Tuntuu, että ratti hajoaa käsiin. Ainakin se pitää hirveätä meteliä verrattuna MOMO&GT3-yhdistelmään, saati titten PC-simuihin, joissa FF:n voi säätää haluamakseen.
- DS2:n nappuloiden valinta on mennyt huonompaan suuntaan, koska GT1:stä lähtien säädin tatit sivuttais-liikkeeseen. Myös kaasu/jarru-tapin.
- ratilla nopeilla autoilla suoraan ajettaessa G-voimamittari heiluu kahta puolta maksimiarvojen ollessa 0,8 (yleensä ainakin 0,5). Jos suoraan ajettaessa G-voima heiluu 0,8 asti, niin ajamisesta ei pitäisi tulla mitään. DS2:lla ei vastaavaa ilmene. IA-16 -testi on hyvä esimerkki.
- uudet oikeat radat ovat hyvä juttu. Maisemat ovat OK.
- valokuva-ominaisuus on ihan mukava, vaikka se ei varsinaiseen "hard core" -pelaamiseen :p paljon mitään tuokaan.
- B-spec -ominaisuus hieman ihmetyttää, koska eikös pelillä ole tarkoitus leikkiä auton ajamista. Se taitaa olla hienostuneempi versio GT3:n Super Speedway-enduron kuminauhakikasta... :p

Sivusta seuranneena näyttää siltä, että tekoäly ei ole erityisen paljon parempi kuin edellisissä versioissa. Ns. ass bandit -efekti on vieläkin voimissaan.

Minusta GT-sarjan pelit eivät koskaan ole olleet mitään Racing -simulaattoreita. PC:lle tehdyt GPL, F1-pelien pelien päälle tehdyt modit ja Nascar 2003:n päälle tehdyt modit ovat minusta Racing-simulaattoreita. GT-sarjan pelien kannesta löytyy teksti Real Driving Simulator ja se on minusta lähempänä totuutta. Ainakin silloin, kun PSX/PS2-alustalle tehtyjä pelejä vertaillaan.

Seuraavaksi täytyy miettiä, mitä tekisin. Ainakin pelitallennus pitää kopioida talteen toiselle kortille. Sitten on harkittava panisinko muistikortit hyllylle.


Edit
Verkkopeli toimii kaiketi LANissa ja lisäksi XLink Kai -ohjelmalla sen pitäisi onnistua myös netin yli.

IGN Faqs
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Warra sanoi:
Ei ole mikään pakko pelata jos et kerran pelistä pidä. Ainakin tuo mielipide tuntuu paistavan teksteistäsi läpi.

Kai peliä saa kommentoida vaikkei siitä pidäkkään? Eipä sinänsä, GT4 on minusta erittäin hyvä autopeli. Hyvin kaukana kuitenkin loistavasta taikka täydellisestä.

Oliver sanoi:
Verkkopeli luvattiin, mutta olisiko se pitänyt jättää peliin, vaikka sitä ei saatu toimimaan tyydyttävästi?

PC:llä netissä on pelattu jo 10 vuotta sitten rupusilla modeemeilla, joten miten ihmeessä ammattilaiset eivät saa 6 pelaajan autopeliä toimimaan laajakaistayhteyksillä? Taisi dollarin kuvat kiilua silmässä kun joku heitti ajatuksen GT4: Online-supermegahypereditionista.

Edit:

Mites muuten nuo ilokaasut oikeasti? Tuntuu, että GT4:ssä tuolle viidelle tonnille saa NOS:n avulla uskomattoman paljon vastinetta.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Mites muuten nuo ilokaasut oikeasti? Tuntuu, että GT4:ssä tuolle viidelle tonnille saa NOS:n avulla uskomattoman paljon vastinetta.


Ihan törkeän tehokkaitahan nuoilokaasuviritykset on näin tosielämänkin puolella, näin omakohtaisen kokemuksen perusteella. Vitsinähän on, että vastaavalla käyttötahdilla kuin GT4:ssä tosielämän lohkot paukkuisivat noin 5000km jälkeen. Ilokaasun jäljiltä kiinni leikannut kone on jotain muuta kuin kaunista.

Saisi kyllä olla tuossa GT4:ssä, että edes tuon NOSsin joutuisi ostamaan uusiksi joka kerta kun sen käyttää loppuun kisassa, ettei täyttö olisi ilmaista kuten nyt on.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
GT4 on kyllä taas valitettavasti autopeli eikä ajopeli.

Eri mieltä tästä: kyllähän GT4 on mun nähdäkseni ajopeli siinä missä se on autopelikin. Ajamisen tuntu on tässä pelissä varsin hyvin toteutettu. Kilpa-autoilupeliksi en tätä tosin välttämättä kutsuisi, eli "racing"-kategorian peleihin tämä ei ehkä kuuluisi.

Kanssa-autoilijoiden ajoneuvovalinnat on mun nähdäkseni ominaisuus, joka ei suinkaan ole joka kulmasta katsottuna vika. Tottakai kisoissa voi selvitä äärimmäisen helpolla, jos ottaa kilpailijoihin nähden erittäin tehokkaan auton (tosin tällä tavalla saa vähemmän pisteitä). Mutta tämä tarjoaa myös mahdollisuuksia, kun voi kisasta riippuen mennä mukaan esim. aivan eri ikäisellä autolla kuin muut.

Eikö muuten ole hauskaa, missä sävyssä tästä pelisarjasta keskustellaan? Siltä aletaan jo edellyttää samaa realistisuustasoa kuin todellisuudelta ;) No, hyvä että kuluttajat osaavat olla vaativia.

Pelin puutteita ei sovi lakaista maton alle, jotta Polyphony korjaa ne jossain vaiheessa. Aika selvästihän nuo ovat järjestään tulleet esille arvosteluissakin, ainakin jokaisessa mitä itse olen GT4:stä lukenut. Puutteista, mun näkökulmastani: viksumpi tekoäly olisi kelvannut mullekin, mutta onlinella mä en olisi tehnyt mitään, kun en moisia harrasta. Mä, kuten moni muukin, ajaa pysyäkseen tiellä eikä kolaroidakseen, joten vauriomallinnus olisi ollut vain semmoinen kiva herkku: ehkä PS3:lla sitten katsellaan replaytä komeimmista ruttauksista? Ratilla en oo tuota edes kokeillut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Se tähän peliin tarkoitettu ratti kuulemma pelittää kuitenkin oikein kivasti.

PS. Ei, en lukenut ihan koko viestiketjua (syytä tähän ei varmaan tarvitse mainita), joten saattaa olla että toistin samoja kommentteja kuin muut.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Minusta näyttää siltä, että PS2-nettipelaaminen yleensäkin on syvältä. Sonyn ilmoittama kaistasuositus/vaatimus taitaa olla 512 kb. Verrattuna GPL:n ja Nascarin nettikoodiin tuntuu siltä, että Sonyn tai PS2-pelien tekijöiden nettikoodin on tehnyt joku kesäapu.

Kysymys?

Miten on mahdollista, että tarvitaan sellainen ADSL-kaista, kun GT4:n replaytiedoston koko kierroksen (kesto 1-7 minuuttiia) on reilusti alle 100 kB???

Jos esim. 60 kB tiedosto sisältää 60 sekuntia replayta, niin se tarkoittaa 1kB/s eli 8kbit/s, johon 9600 modemin pitäisi pystyä. Normaalisti yksittäisen hot lap-kierroksen replaytiedosto ovat paljon pienempiä, luokkaa 25-35 kB.

Yleisesti hyväksytty ajatus ainakin GT3:n osalta oli, että replaytiedostoon tallentuu kaikkien kisan autojen ohjauskomennot, jotka peli toistaa. Sinne ei siis tallentuisi auton nopeus- ja paikkatietoja. Yksinkertaisesti siitä syystä, että tarvitaan vain yksi "ohjelma", joka luo ruudulle kuvaa auton käyttäytymisestä. Periaatteessa on ihan sama, mistä ohjauskomennot tulevat: ohjaimesta "reaaliaikaisesti" tai tiedostosta luettuna. Ilmeisesti PS2 ei pysty tekemään enempää kuin laskemaan 6:n auton reittiä ja käytöstä. AI-autotkin voidaan ohjata vastaavalla tavalla.

Em. ajatusta puoltaa se, että muistaakseni GT1:llä oli joku yrittänyt huijata vuosia sitten siten, että PC:lle siirrettyyn replaytiedostoon oli muutettu jotain auton säätöarvoa tms. Tämä sai aikaan sen, että replayssä auto kulki nopeammin kuin alkuperäisessä suorituksessa. Huijari jäi kiinni.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

spineshank sanoi:
Vitsinähän on, että vastaavalla käyttötahdilla kuin GT4:ssä tosielämän lohkot paukkuisivat noin 5000km jälkeen.

joo mun formulalla ajettu 20tkm eikä autoon voi edes öljyjä vaihtaa :D ois mersu/mäklaarenilla oppimista
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tulikettu sanoi:
Ei taida olla Shaban automiehiä. Sitäpaitsi ei GT4:ään luvattukaan vaurionmallinnusta, dynaamista säätä tai online-pelitilaa eli miksi itkeä sellaisista asioista mitä ei oo edes luvattu? Sama ku valittais siitä ettei GTA:s pääse pelaamaan jääkiekkoa SM-liigan joukkueilla...

Huikea tekoäly luvattiin ja onhan se GT3:seen verrattuna parantunu monelta osin, joskin silti aika säälittävä.
Samaa mieltä, pitää olla automies/autourheilufriikki että saa kaiken irti GT4:stä.
Shabanilta ei puutu enää kuin että ei ole yön ja päivän vaihteluja, autoja ei saa kaadettua, Lamboja Porscheja ja Ferrareita ei ole, Amerikkalaiset muskeliautot kuullostaa paskalta, liikaa skylinejä, pyöriä ei saa lukkoon jne. jne. jne. :rolleyes: Näitä on valitettavasti kuultu ihan liikaa.... Kukaan ei ole täydellinen, ei edes KY. Mihin sinä Shaban oikein odotit PS2:n pystyvän?

Ja Alavilla, ettei vaan ne mulsannen suoran epätasaisuudet aiheuttaisi sitä G-mittarin heilumista. Eikä se 0,8 nyt vielä paljon ole, Formuloilla mutkissa G:t on parhaimmillaan 3,5 ja kiihdytysautoilla kiihdytyksessä 7...

Ja takas kokemuksiin :) ite sain eilen IA:n ja sitä edeltävät hopeisiksi, on suuri saavutus padilla mulle!
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

DeltaS4 sanoi:
Näitä on valitettavasti kuultu ihan liikaa.... Kukaan ei ole täydellinen, ei edes KY. Mihin sinä Shaban oikein odotit PS2:n pystyvän?

Uskomatonta. Mikä puolijumala GT4 on kun sitä ei saa kritisoida? Pelissä on selviä puutteita ja sillä selvä. PS2 ei muodostu pullonkaulaksi yhdessäkään kritisoimassani kohdassa. Onlinepelejä on sillä jo nähty ja sadekisoja oli jo GT3:ssa. Täysin realistisen näköinen vauriomallinnus tuottaisi PS2:lle jo varmasti ongelmia, mutta kun peli on muiltakin osa-alueilta niin kaukana täydelissestä niin miksikäs vauriomallinnuksen sellainen pitäisi olla?

Parempaa tekoälyä (joka on siis mielestäni pahin puute) on nähty jos PSX:llä.

Chemo sanoi:
Kanssa-autoilijoiden ajoneuvovalinnat on mun nähdäkseni ominaisuus, joka ei suinkaan ole joka kulmasta katsottuna vika.

"Ominaisuus", jonka takia kisoissa täytyy koittaa 179 eri autoa, jotta pääsee kisaamaan tasaväkisesti, on kaikkea muuta kuin toivottu. Ja mihin helvettiin ne aika-ajot on taas hukattu? Ei ole kiva aloittaa joka kerta vikasta ruudusta.

Chemo sanoi:
Eikö muuten ole hauskaa, missä sävyssä tästä pelisarjasta keskustellaan? Siltä aletaan jo edellyttää samaa realistisuustasoa kuin todellisuudelta ;)

Niin tai näin, nuo kaikki mokat ovat olleet sarjan peleissä jo neljä kertaa. Ei mielestäni kovinkaan kohtuutonta ihmetellä, miksei niitä jo korjata.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Aloitin ajamalla ekan lisenssin. Voitettu Volkkari oli liian lussu jopa Sundaycupin parasta autoa vastaan. Myin sen ja ostin jonkun käytetyn ruoskan. Sen ylivoima taas vei mielenkiinnon parista ekasta turnauksesta. Miksei koneen autot voi olla saman tasoisia kuin oma?

Ootkos parista jutusta kuullut:

1) Race Preview: pääsee näkemään aika perusteellisesti millasia autoja siellä kyseisessä kisassa on. Yhdestä näkee jopa hevosvoimamäärän. Niiden autojen tason näkee kyllä aika hyvin siitä.

2) A-spec pojot: jos on semmonen 7 pisteen kisa niin en usko että pikkuveljelleskään tuottas vaikeuksia harjata se kisa

Shaban sanoi:
Ja mihin helvettiin ne aika-ajot on taas hukattu?

No on ne siellä championship-kisojen yhteydessä.. oisin kyllä tosin itekin toivonu jotan paalupaikkapalkintoa niinku esim. GT1:ssä oli
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Uskomatonta. Mikä puolijumala GT4 on kun sitä ei saa kritisoida?
Enpä tiedä onko kyseessä niinkään kritiikin vastaanottaminen kuin se että tulit luettelemaan samoja asioita joita on jo käsitelty ilmestymisestä saakka. On kuultu, on nähty - ja samoista syistä jätin itse ryntäämättä kauppaan kyseistä peliä ostamaan. Mitäs menit ostamaan sian säkissä - olisit lukenut tätä ketjua tai ihan mitä tahansa GT4-arvostelua ;)

Pelissä on selviä puutteita ja sillä selvä. PS2 ei muodostu pullonkaulaksi yhdessäkään kritisoimassani kohdassa.
No mitä itse luin tekijöiden haastatteluja pelin kehittelyn aikana, nimettiin jo siinä vaiheessa tekoälyn vajavaisuuden syyksi PS2:n tehon puute, samoin vauriomallinnuksen (myös PES:n tekijätiimi on tuskaillut koneen tehojen kanssa tekoälyä kehittäessään). Mutta kai sulla sitten on parempaa tietoa.. :rolleyes:
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Juuri tällä hetkellä voitin Fairlady Z Concept LM 02. 0-200km/h alle 10 sekuntia. Turha tuolla on vielä tässä vaiheessa lähteä kisaamaan, kun muut autot jäävät kahden kierroksen kisassa puolisen minuttia. Kerrassaan nerokasta.
Joo, tuon takia mullakin on jäänyt ajelut aikas vähiin.

Olikohan se kakkosessa vai kolmosessa se hevosvoimaraja kisoihin, mikä oli mielestäni erittäin hyvä juttu.
Nyt sanotte kumminkin että "älä ota niin tehokasta autoa", mutta kun sen verran on kilpailuviettiä ettei tahallaan halua hävitä, niin enhän mä nyt Skodaa tallista ota, jos siellä on Ferrari myös tarjolla. ;)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Grandi sanoi:
1) Race Preview: pääsee näkemään aika perusteellisesti millasia autoja siellä kyseisessä kisassa on. Yhdestä näkee jopa hevosvoimamäärän. Niiden autojen tason näkee kyllä aika hyvin siitä.

2) A-spec pojot: jos on semmonen 7 pisteen kisa niin en usko että pikkuveljelleskään tuottas vaikeuksia harjata se kisa

Tuo preview on jäänyt näkemättä, täytyy katsastaa, kiitos vinkistä

Pistesysteemi on kyllä aika lailla harhaanjohtava: kone tuntuu arpovan pisteet suoraan tehopainosuhteesta. Olen joutunut viiden pisteen kisoihin, joiden voittaminen on osoittautunut ylivoimaiseksi, toisaalta 200 pisteen kisa on saattaanut olla läpihuutojuttu. Tehosta rankaistaan, helposta ajettavuudesta ei.

Kakkososan teho- ym säännöt olivat kyllä nykyisiä kattavammat ja paremmat. Sitä paitsi nelososassa kone soveltaa sääntöjään epäreilusti: esimerkiksi ammattilaissarjan superautokisoissa minua estetään ajamasta autoilla, joita konevastustajat saavat käyttää (Cadillac Cien, Audi Quattro Nuvolari jne.)

Muuta valittamista minulla ei ole.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Kojo sanoi:
Nyt sanotte kumminkin että "älä ota niin tehokasta autoa", mutta kun sen verran on kilpailuviettiä ettei tahallaan halua hävitä, niin enhän mä nyt Skodaa tallista ota, jos siellä on Ferrari myös tarjolla. ;)

Jos kerta on sitä kilpailuviettiä niin miksi valitsee sen tehokkaimman auton eikä tasaväkisintä autoa :rolleyes:

Tulihan tämäki sitte tehtyä eli 80 kultaa lisensseistä :p
Kuva tässä: http://www.suojanen.net/images/80gold.jpg
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tulikettu sanoi:
Jos kerta on sitä kilpailuviettiä niin miksi valitsee sen tehokkaimman auton eikä tasaväkisintä autoa :rolleyes:

Kilpailuvietti on yhtäkuin halu voittaa...

Itse olen parhaillani hakkaamassa ajokortteja, ja arcadea on tullut jonkin verran kaverin kanssa väännettyä, kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen peliin. Ajomallinnus on mielestäni kehittynyt aikaisemmasta osasta huomattavasti, eli ihan kunkku peli, mutta grafiikassa häviää kyllä Xboxin autopeleille, mutta kyllä tätä ennemmin pelaa, saa nähdä onko Forzasta tappelemaan vastaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Offiksi menee, mutta menköön. Vietti on toimintaa ohjaava ja tarve ja yleensä viettiä pyritään tyydyttämään. Kilpailuvietissä siis halutaan tyydyttää sitä viettiä joka syntyy kilpailusta. Omasta mielestä kovin suurta kilpailua ei synny ku ajetaan Corvetella Civicciä vastaan toisin kuin jos ajetaan Civicillä Civicciä vastaan. Kilpailuvietti ei siis ole sama kuin voitonhalu.
Myönnä jo että valitisit väärän sanan ;)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Olisko jollain heittää hyvää setuppia Fordin GT40:lle? Kun en saa sitä oikein mitenkään ajettua.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tulikettu sanoi:
Offiksi menee, mutta menköön. Vietti on toimintaa ohjaava ja tarve ja yleensä viettiä pyritään tyydyttämään. Kilpailuvietissä siis halutaan tyydyttää sitä viettiä joka syntyy kilpailusta. Omasta mielestä kovin suurta kilpailua ei synny ku ajetaan Corvetella Civicciä vastaan toisin kuin jos ajetaan Civicillä Civicciä vastaan. Kilpailuvietti ei siis ole sama kuin voitonhalu.
Myönnä jo että valitisit väärän sanan ;)

:) NEVER!
Mielestäni kilpailuista/kaksintaisteluista haetaan juuri sitä voittoa, eli todistetaan omaa paremmuutta ja tämä on mielestäni kilpailuvietin aikaansaamien tekojen päämäärä. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Karma sanoi:
No mitä itse luin tekijöiden haastatteluja pelin kehittelyn aikana, nimettiin jo siinä vaiheessa tekoälyn vajavaisuuden syyksi PS2:n tehon puute, samoin vauriomallinnuksen (myös PES:n tekijätiimi on tuskaillut koneen tehojen kanssa tekoälyä kehittäessään). Mutta kai sulla sitten on parempaa tietoa.. :rolleyes:

Tietysti jos koneen tehoista käytetään 95% grafiikkaan ja fysiikkaan niin tekoälylle ei jää paljoa tehoja. Itse olisin kyllä mielummin ottanut GT3:n ulkoasun ja uuden tekoälyn kuin GT3:n tekoälyn ja uuden ulkoasun.

Onneksi muuten tuota 5 sekunnin aikasakkoa törmäyksistä ei ole otettu käyttöön kisoissa. Driving Missioneissa nerokkaat konekuskit pamauttavat kylkeen ja sitten vielä pelaajaa rankaistaan!
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Dr Evil sanoi:
:) NEVER!
Mielestäni kilpailuista/kaksintaisteluista haetaan juuri sitä voittoa, eli todistetaan omaa paremmuutta ja tämä on mielestäni kilpailuvietin aikaansaamien tekojen päämäärä. :)

Kilpailua voi olla ilman tulostakin. Kuitenkin se kilpailu nimenomaan on se tarkoitus siinä ei voitto. No eiköhän riitä siitä, eri asioita kuitenki :p

Ja edelleen Shaban, älä pelaa jos kerta on noin huono peli että sua rangaistaan vaikka et oo tehny mitää väärää. Kuka nyt sellaista peliä pelais?
 
Ylös Bottom