Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]
Hommattiin GT4 vajaa pari viikkoa sitten lähinnä pojan vaatimuksesta. Olen nyt pelaillut sitä sen verran, että lisenssit olen ajanut ja autotallissa on kasa sekalaisia palkintoautoja, mutta niitä en ole vielä edes kokeillut. T-hoppa oli aika yllättävä palkinto S-lisenssistä. Missähän sitä voisi käyttää....
Ohjaimena olen käyttänyt Wingmania (PC-ratti punaisin kahvakumein), kun vanha MOMO ei käy ja uutta DFPro-rattia en ole viitsinyt ostaa. Muutaman testin tein DS2:lla, kun ratti ei ollut pääsiäisenä käytettävissä (Citta di Aria padilla pitkän padi-tauon jälkeen: YÄK) ja jotkut Sarthella olleet testit olivat hankalia yömyöhään ratin metelin takia.
Seuraavia havaintoja olen tehnyt (siis omakohtaisesti vain lisenssien perusteella ja sivusta seuranneena pojan pelaamista):
- ajotuntuma on yleensä parempi kuin GT3:ssa. Autojen painonsiirto toimii selvemmin, johtuen osin ehkä suuremmasta liikkeestä ruudulla.
- jarruja täytyy annostella hieman tarkemmin, eli on-off -jarrutus ei ole paras tapa
- force feedback on ainakin Wingmanilla toivottoman kova. Tuntuu, että ratti hajoaa käsiin. Ainakin se pitää hirveätä meteliä verrattuna MOMO>3-yhdistelmään, saati titten PC-simuihin, joissa FF:n voi säätää haluamakseen.
- DS2:n nappuloiden valinta on mennyt huonompaan suuntaan, koska GT1:stä lähtien säädin tatit sivuttais-liikkeeseen. Myös kaasu/jarru-tapin.
- ratilla nopeilla autoilla suoraan ajettaessa G-voimamittari heiluu kahta puolta maksimiarvojen ollessa 0,8 (yleensä ainakin 0,5). Jos
suoraan ajettaessa G-voima heiluu 0,8 asti, niin ajamisesta ei pitäisi tulla mitään. DS2:lla ei vastaavaa ilmene. IA-16 -testi on hyvä esimerkki.
- uudet oikeat radat ovat hyvä juttu. Maisemat ovat OK.
- valokuva-ominaisuus on ihan mukava, vaikka se ei varsinaiseen "hard core" -pelaamiseen
paljon mitään tuokaan.
- B-spec -ominaisuus hieman ihmetyttää, koska eikös pelillä ole tarkoitus leikkiä auton ajamista. Se taitaa olla hienostuneempi versio GT3:n Super Speedway-enduron kuminauhakikasta...
Sivusta seuranneena näyttää siltä, että tekoäly ei ole erityisen paljon parempi kuin edellisissä versioissa. Ns. ass bandit -efekti on vieläkin voimissaan.
Minusta GT-sarjan pelit eivät koskaan ole olleet mitään Racing -simulaattoreita. PC:lle tehdyt GPL, F1-pelien pelien päälle tehdyt modit ja Nascar 2003:n päälle tehdyt modit ovat minusta Racing-simulaattoreita. GT-sarjan pelien kannesta löytyy teksti
Real Driving Simulator ja se on minusta lähempänä totuutta. Ainakin silloin, kun PSX/PS2-alustalle tehtyjä pelejä vertaillaan.
Seuraavaksi täytyy miettiä, mitä tekisin. Ainakin pelitallennus pitää kopioida talteen toiselle kortille. Sitten on harkittava panisinko muistikortit hyllylle.
Edit
Verkkopeli toimii kaiketi LANissa ja lisäksi XLink Kai -ohjelmalla sen pitäisi onnistua myös netin yli.
IGN Faqs