Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 4 -kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Wyclef sanoi:
Olisko jollain heittää hyvää setuppia Fordin GT40:lle? Kun en saa sitä oikein mitenkään ajettua.

Jos puhutaan Ford GT40 Race Car '69:stä, niin se on semmoinen auto, että joko ajotyyli sopii siihen tai sitten ei. Mulla toi on ollu aina suosikkeja Gran Turismoissa ja onhan siinä sellaista tiettyä haastetta hanskaamisessa. Kokeile jotain yllättäviä ääripään säätöjä suuntaan tai toiseen ja jos ei lähde pelittämään, niin itse olen ainakin laittanut kaikki sopimattomat koslat myyntiin samantien. :cool:

Huomasin muuten pari erittäin vakavaa miinusta, joita en muiden kommenteista ole vielä löytänyt:
- tyhjää ilokaasupulloa ei saa vaihdettua täyteen varikkokäynnillä
- tallipäälliköltä puuttuu pornokanava B-Spec-tilassa

Mutta ei hätää: laitoin sähköpostia Polyphonylle, toivottavasti korjaavat nämä olennaiset puutteet seuraavaan osaan! :p
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

nijel sanoi:
Huomasin muuten pari erittäin vakavaa miinusta, joita en muiden kommenteista ole vielä löytänyt:
- tallipäälliköltä puuttuu pornokanava B-Spec-tilassa

Mutta ei hätää: laitoin sähköpostia Polyphonylle, toivottavasti korjaavat nämä olennaiset puutteet seuraavaan osaan! :p

Heh, ei se enää ois B-spec -moodi.... se ois Flavio Briatore -moodi :p
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tuo Mission 23 (3 kierrosta Test Coursella Skylinella) on todella mielenkiintoinen. Tällä hetkellä olen hieman yli 0,5 sekunnin päässä voittajasta. En pääse sen imuun riittävän ajoissa, jotta saisin lisää nopeutta viimeisen kaarteen loppuun ja loppusuoran pätkälle.

Olen yrittänyt sekä vuorovetoa, joka ei toimi alkuunkaan, sekä kahden auton junaa, jossa työnnän suorilla yhtä AI-autoa. Suorilla olen junassa päässyt 275 km/h ja ilmeisesti tuo puuttuva 1 km/h suoran lopussa tekee sen, että en saa johtoautoa kiinni. Ratti heiluu taas liikaa ja ilman force feedbackia ajosta ei muuten tule mitään.

En tiedä, miten vuorovedon saisi toimimaan, koska, kun toinen koneauto pääsee tuossa junasysteemissä imussa rinnalle, se ei enää pysty menemään ohi, vaikka nopeutta ei ole kuin 274 km/h. Oma auto kulkee parhaimmillaan toisen imusta 282 km/h, mutta se ei kanna kovin pitkälle. Lisäksi AI sählää neljän auton voimalla niin paljon, että joudun katsomaan enemmän taustapeiliin kuin eteenpäin, kun yritän antaa tietä takaa tuleville koneautoille, kun ne eivät osaa väistää.

Mutkissa AI on surkea. Yritin työntää koneautoa suoralla ja sitten vetää sitä perässä mutkissa, mutta ei ne reppanat pysy perässä. Mutkanopeus yksin ajaen on parhaimmilla 263 ja junaa työntäen 262 km/h. Junassa nopeus tosin laskee helpommin.

Ratkaisu on luultavasti, että junassa pitäisi pysyä aivan samassa linjassa edellä menevän kanssa ja siihen en pysty. Lisäksi ensimmäiseen karteeseen pitäisi päästä nopeasti ja työntämään koneautoa, mutta liian kovaa ei saa tärskäyttää toisen perään, koska silloin tulee aika helposti.

Hoh-hoijaa....


Edit
Kun joku asia ei toimi, niin kannattaa yrittää jotain muuta. Ajattelin jättää pienen välin viimeisellä takasuoralla vetoautoon, josko saisin enemmän nopeutta kuin tuon 275 km/h. No, se ei ollut se juttu, vaan se että toinen koneauto tunki taas vasemmalle puolelle rinnalle ja esti vetoauton ohittamisen sisäkautta, jota reittiä olin käyttänyt kaikissa edellisissä yrityksissä. Johtoauton imuvaikutus löytyy hieman ylempää...

Helppo voitto noin 0,5 sekunnin erolla.


Edit taas
Muut missionit on ajettu ja olen tässä jo vähän aikaa ihmetellyt tuota viimeistä. Ei tunnu aivan helpolta. Onkos joku senkin jo ajanut?

Olen kaikkiaan ajanut loppun asti 4 yritystä ja parilla kerralla olen hävinnyt sellaiset 13 sekuntia. Kummassakin kiekassa oli pari pahaa ulosajoa ja ainakin yksi 5 sekunnin penalty. Auto (SLR McLaren) tuntuu kuin se olisi Citroen 2CV, eli iskunvaimennus on todella mitättömän oloinen. Auto seilaa sinne tänne ja erilaisen heitot vaativat, jos ei ihan jarrutusta niin ainakin selvän hidastuksen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Alavilla sanoi:
Muut missionit on ajettu ja olen tässä jo vähän aikaa ihmetellyt tuota viimeistä. Ei tunnu aivan helpolta. Onkos joku senkin jo ajanut?

Olen kaikkiaan ajanut loppun asti 4 yritystä ja parilla kerralla olen hävinnyt sellaiset 13 sekuntia. Kummassakin kiekassa oli pari pahaa ulosajoa ja ainakin yksi 5 sekunnin penalty. Auto (SLR McLaren) tuntuu kuin se olisi Citroen 2CV, eli iskunvaimennus on todella mitättömän oloinen. Auto seilaa sinne tänne ja erilaisen heitot vaativat, jos ei ihan jarrutusta niin ainakin selvän hidastuksen.

Joo itsellänikin vielä tuo ajamatta, ja tuntuu aika vaikealta. 10 sekan päähän olen päässyt. Toi SLR tuntuu hirveältä ajettavalta. Ilmeisesti noi Sport-renkaat tekee ajamisen vaikeaksi. Tosin muutenkaan tuo SLR ei ole mikään helmi ajella.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Fernandez sanoi:
Joo itsellänikin vielä tuo ajamatta, ja tuntuu aika vaikealta. 10 sekan päähän olen päässyt. Toi SLR tuntuu hirveältä ajettavalta. Ilmeisesti noi Sport-renkaat tekee ajamisen vaikeaksi. Tosin muutenkaan tuo SLR ei ole mikään helmi ajella.

Juu siinä mission infossahan sanotaan, että sports-renkaiden takia SLR on "kuin kala kuivalla maalla". Pitää vaan yrittää selvitä sen kans.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Kukapa helvetti on keksinyt tuon "turva-auton" pörräämään noihin lisenssitesteihin? IA-15 (etenkin, on tätä jäynyt muissakin) meinasi mennä hermot kun keskeytyksiä tuli enemmän sen takia että menin autosta ohi kun että olisin ajanut ulos. Tosi hauskaa 20km radalla.

Toivottavasti tätä ei olla valiteltu GTPlanetissa :rolleyes:

Ja niin, Nurburgringin radalle & GT4:n vauhdintuntulle iso :beer:
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Nurburgringin radalle & GT4:n vauhdintuntulle iso :beer:

itse ostin pelin vain sen takia koska nortti löytyy

koneelta löytyy useita eri autoilla vedettyjä nortti pätkiä, niitä fiilistellessä
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Shaban sanoi:
Kukapa helvetti on keksinyt tuon "turva-auton" pörräämään noihin lisenssitesteihin? IA-15 (etenkin, on tätä jäynyt muissakin) meinasi mennä hermot kun keskeytyksiä tuli enemmän sen takia että menin autosta ohi kun että olisin ajanut ulos. Tosi hauskaa 20km radalla.

Toivottavasti tätä ei olla valiteltu GTPlanetissa :rolleyes:

Ja niin, Nurburgringin radalle & GT4:n vauhdintuntulle iso :beer:

Joo emmäkää käsitä miks sen on pakko ajaa niin lussusti.. alla kuitenki joku 600hp GT-R tai jotain :( just kolasin iteki jollain integralla spoon curvessa kun ajelen noita lisenssejä uuestaan. INTEGRALLA... :mad:
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Joo, se turva-auto on jossain määrin ärsyttävä. Kaikkein hankalin se minusta oli Citta di Arialla, kun pelivälineenä sattumoisin oli silloin padi. Ratilla pelatuista IA-15 oli hankala.


Mutta meinaa tässä Mission 34:ssakin mennä hermot. Nyt olen saanut kolme päätettyä kierrosta lisää ties kuinka monen keskeytetyn lisäksi. Viimeisessä jäin 1 sekunnin päähän voittajasta. Ensimmäisen kerran olin toinen. Hankalinta on, kun Arcadessakaan ei taida olla käytettävissä SLR:ää, jotta voisi mennä hakemaan tuntumaa sieltä. Nyt täytyy yrittää nostaa nopeutta pikku hiljaa ja varoa aikasakkoja. Tuo viimeinen kierros taitaa olla ainoa, jossa ei ole yhtään aikasakkoa.

SLR tosiaan käyttäytyy, en sanoisi kuin kala kuivalla maalla, vaan mieluummin kuin porsas. Varsinkin radan loppuosa, joka alkaa Karusellista (eka kallistettu kaarre), on tosi hankala. Siellä on sellaisia pimeitä mutkia, joihin pitää osata mennä oikealla vauhdilla ja oikeasta kohdasta. Samoin joihinkin niihstä täytyy ainakin minun ottaa hieman vauhtia pois, koska muuten auto lähtee käsistä välittömästi.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Eihän siinä pace car:issa ole kuin jotain 350 hepposta, ja se on vielä neliveto. löytyy sekin tallista. ;)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Alavilla sanoi:
SLR tosiaan käyttäytyy, en sanoisi kuin kala kuivalla maalla, vaan mieluummin kuin porsas. Varsinkin radan loppuosa, joka alkaa Karusellista (eka kallistettu kaarre), on tosi hankala. Siellä on sellaisia pimeitä mutkia, joihin pitää osata mennä oikealla vauhdilla ja oikeasta kohdasta. Samoin joihinkin niihstä täytyy ainakin minun ottaa hieman vauhtia pois, koska muuten auto lähtee käsistä välittömästi.

Jeps, paljon teknisiä kaarteita. Noilla tehokkailla takavetosilla tahtoo ne alkuosan meganopeet rännit olla hiukka hazardeja :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Vihdoinkin! Kaikki Mission-tehtävä on läpi. Viimeinen oli tosi paha. Minusta se on hankalampi kuin S16-lisenssi kullalle. Ajamani kierros ei ole millään muotoa puhdas, eli auto meni ulos radalta ja kerran kolahti koneauton kanssa yhteen, mutta juuri nyt en välitä siitä. Alkoi nimittäin V-käyrä nousta hiukan tämän kisan takia. Tuo 2 minuutin odottelu on erityisen ärsyttävää. Pahimmillaan, kun töppää jossain alkuvaiheen mutkissa, jotka pitäisi vetää rutiinilla, niin -keleet ja -tanat hieman lentelivät.

Voitto oli aika niukka: vain 0,2xx sekuntia.

Niin kuin Grandi sanoi, radan alkuosa on melkoista ränniä siihen tiukkaan vasen-oikea-yhdistelmään asti (oli jonkin lisenssin maalialue). Muutamassa kohdassa pitää ottaa vauhtia pois, koska auto lähtee käsitä helposti ajettaessa täysillä.

Mm. alkumutkien jälkeen tuleva eka pitkä alamäki, jossa on pieni hyppyri. Ennen hyppyriä jarrutan kevyesti ja nyppylän yli mennään melkein ilman kaasua. Samoin loivaan oikeaan heti hypprin jälkeen pitää hiljentää.
Toinen pitkä alamäkisuora, jossa on kaksi nyppylää, mennään täysillä, mutta ekan nyppylän jälkeen täysjarrutus ja vaihde alas, jotta toisessa vasemmalle taittuvassa nyppylässä ei mennä nurmikolle ennen tiukka vasenta kurvia.
Pitkä toisessa lisenssissä ollut kohta (alas-ylös) vedetään täysillä ja jarrutus pitää aloittaa ylämäkiosalla hieman ennen oikean puolen kanttaria. Muuten auto menee helposti oikealta ulos ja taas pyöritään.

Takaosalla oleva mutkainen alamäkiosuus sillalle on sellaista normaalia ajoa, joka vaati melko aikaista jarrua, jotta auto ei mene liian ulos. Siihen oikea-vasen-oikea -shikaaniin voi jarruttaa melko myöhään (oli myös jossain lisenssissä).

Koneautojen ohittaminen on osuttava oikeisiin kohtiin, koska ne pirulaiset ajavat keskellä rataa ja niihin osuu tosi helposti. Liian kaukaa kiertäminen vie oman auton puoliksi nurmikoklle ja sitten taas mentiin...

Eka koneauto saadaan kiinni takaosan loivissa mutkissa (Kyllösen "mutkainen suora") ja sen ohittamiseen on useampi paikka pitemmillä suorilla.

Toinen koneauto saadaan kiinni sillä osuudella joka oli myös yhden lisenssitestin alue. Onnistuin ohittamaan sen vasta (!!) ao. testissä ollessa viimeisessä oikeassa mutkassa. Tämän auton ohitus on hankala, koska rata on täynnä lyhyttä suoraa ja poikkeava ajolinja ei ole kovin terveellinen. Siellä on ainakin kaksi kohtalaista paikkaa, jossa sen voi ohittaa aiemmin kuin nyt sen ohitin. Eka on sellainen oikea-alas-ylös-oikea -kohta ja sitten heti perään alas-vasen -kohta. Nuo kaikki siis sen yhden lisenssitesti loppuosan alueella.

Kolmas koneauto on helppo. Sen ohi pääsee heti toisen karuselli-mutkan jälkeen ja se siirtyy kauniisti oikealta vasemmalle puolelle.

Neljäs koneauto ohitetaan pitkän suoran keskellä olevan loivan vasemman taitoksen jälkeen. Tämä on paha paikka, jos siihen laskee täysillä ja tiellä on muita. Otin vauhtia pois sillä harjanteella (kaasua ylös), jotta sain auton paremmin hallittua, mutta sitten tulikin kiire, jotta ehdin johtavan perään! Kaksi kertaa meni aiemmissa ajoissa pihalle, kun meni nurmikolle tai kolahti ohitettavaan.

Viimeisen auton ohitin loppusuoralla. Aluksi luulin, että ei kerkiä millään, mutta se sika olikin aika nopea, onneksi.

En muista noita väliaikoja, mutta pitkällä suoralla (sen alussa) olevalla väliaikapisteellä pitäisi olla sellaiset 10-12 sekuntia perässä, jotta ehtisi keulille. Itse olin noin 10 sekuntia jäljessä, mutta varovaisen ohituksen takia suoralla meni enemmän aikaa.

Peli antaa noita aikasakkoja, ja jossain sopivassa paikassa yksi sellainen ei välttämättä pilaa kierrosta, jos auto sattuu etenemään sopivasti ja päädytään vaikka seuraavan mutkan sisäänmenoon oikealla vauhdilla. Auto voi vaikka pyöriä nurmikolla, jos sen saa vain ohjattua radalla hyvässä paikassa. Kohtuullisetkin kierrokset kannattaa ajaa loppuun asti, jotta näkee erot maalissa ja edellä olevien koneautojen linjoja. Viimeisten kahden auton ohittelua ei pääse kovin montaa kertaa tekemään.


Arvattavasti täältä löytyy kourallinen eli kaksi kourallista parempia kuskeja, jotka heittävät kiekan ns. vasemmalla kädellä. Minulle tämä oli kyllä toistaiseksi tämän pelin vaikein.

Replay on tallessa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

mihin aikoihin ootta ajanu sen mission 34? mulla 9.12.551

muistaakseni 5,3s voittomarginaalilla
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

onko porukka katsonut uuden fifth gear jakson? tiff needel ajoi pelin tekijää vastaan fuji speedwayllä :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

hyeena sanoi:
onko porukka katsonut uuden fifth gear jakson? tiff needel ajoi pelin tekijää vastaan fuji speedwayllä :)
joo eikös tiff harjattu aika hienosti :rolleyes: näin oon jostain kuullu
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Grandi sanoi:
joo eikös tiff harjattu aika hienosti :rolleyes: näin oon jostain kuullu
oli johdossa shikaanin kohilla mutta ajoi soralle ennen maalisuoraa.

tosi elämässä tiffi on tietty kovempi
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Minusta Nordschleife on toistaiseksi parasta, mitä GT4:ssa olen havainnut.

Tässä on satelliitikuva Nordschleifesta , jossa on tärkeimpien mutkien nimet .

Tuon hankalan Mission 34:n jälkeen palasin radalle S-16:n kimppuun ja ajaminen oli suorastaan hauskaa.. Sain jopa viilattua hieman ajasta pois (7:03.047). Pystyin pitämään demon takani noin 5:20 asti tuonne Pflanzgarten I:een asti, jonka jälkeen tein pienen virheen ja demo meni ohi. Lopussa se kiskoi lisää rakoa Galgenkopf-mutkassa (pikku-Karusellin jälkeen pitkälle suoralla vievä iso oikea kaarre), jota en oikein saa menemään kunnolla, koska jarrutan siihen hieman liikaa. Parhaimmillaan olin noin sekunnin edellä jossain Breidscheidin kohdilla (aivan pohjoisosassa rataa), mutta sitten demo alkoi hiljalleen saada eroa pienemmäksi. Aivan alkuosan demo menee todelle kovaa ja vasta jossain Flugplatz-mutkassa (hyppyrisuoran jälkeinen loiva oikea) sain siihen syntymään rakoa.

Saa nähdä millaisia aikoja S-16:sta tulee, kun aikaa kuluu muutama kuukausi. Luulen, että 6:45-6:50 on aika lähellä. Ei tietenkään minun aikanani, mutta Saksasta löytyy muutama "hyvä" kuski ja Korsikalta ilmeisesti kaikkein paras.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Alavilla sanoi:
Saa nähdä millaisia aikoja S-16:sta tulee, kun aikaa kuluu muutama kuukausi. Luulen, että 6:45-6:50 on aika lähellä. Ei tietenkään minun aikanani, mutta Saksasta löytyy muutama "hyvä" kuski ja Korsikalta ilmeisesti kaikkein paras.

6.54.xxx ois mahdollista itselle, tällä hetkelle 6.56.635 ja sen ajaminen pad aiheutti viikon tauon ohjauspeukun tunnottomuuden vuoksi
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

PERUS(tyhmiä)KYSYMYKSIÄ:

Taustat: Olen joskus ammoisina aikoina GT2 pelannut padilla jotakuinkin läpi puhki, mutta juuri eilen sain uusimman GT4:sen. PES4 ja WRC4 ollut nyt aika rajallisen peliajan ykkösvalinnat.

KYSYMYS : Pitää siis ilmeisesti tahkota Driving Schoolista lisenssit läpi, jotta pääsee uramoodiin ja noihin auton ostoihin / virityksiin ja valikoihin???

KYSYMYS 2: Mistä saa vaihdettua padiin näppäimet (jarrut R1 / R2) vai saako?

KYSYMYS 3: Ilmeisesti suurin osa kuitenkin ajaa ratilla, joten sellainen tulee varmaan hommattua, mutta mikä kannattaa? Driving Force Pro nyt näyttäisi olevan se paras, mutta pärjääkö esim GT Forcella? Ja toimiiko nämä myös WRC4:n kanssa?

Pikaisista vastauksista kiitollisena jo etukäteen
 
Ylös Bottom