Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]
Vihdoinkin! Kaikki Mission-tehtävä on läpi. Viimeinen oli tosi paha. Minusta se on hankalampi kuin S16-lisenssi kullalle. Ajamani kierros ei ole millään muotoa puhdas, eli auto meni ulos radalta ja kerran kolahti koneauton kanssa yhteen, mutta juuri nyt en välitä siitä. Alkoi nimittäin V-käyrä nousta hiukan tämän kisan takia. Tuo 2 minuutin odottelu on erityisen ärsyttävää. Pahimmillaan, kun töppää jossain alkuvaiheen mutkissa, jotka pitäisi vetää rutiinilla, niin -keleet ja -tanat hieman lentelivät.
Voitto oli aika niukka: vain 0,2xx sekuntia.
Niin kuin Grandi sanoi, radan alkuosa on melkoista ränniä siihen tiukkaan vasen-oikea-yhdistelmään asti (oli jonkin lisenssin maalialue). Muutamassa kohdassa pitää ottaa vauhtia pois, koska auto lähtee käsitä helposti ajettaessa täysillä.
Mm. alkumutkien jälkeen tuleva eka pitkä alamäki, jossa on pieni hyppyri. Ennen hyppyriä jarrutan kevyesti ja nyppylän yli mennään melkein ilman kaasua. Samoin loivaan oikeaan heti hypprin jälkeen pitää hiljentää.
Toinen pitkä alamäkisuora, jossa on kaksi nyppylää, mennään täysillä, mutta ekan nyppylän jälkeen täysjarrutus ja vaihde alas, jotta toisessa vasemmalle taittuvassa nyppylässä ei mennä nurmikolle ennen tiukka vasenta kurvia.
Pitkä toisessa lisenssissä ollut kohta (alas-ylös) vedetään täysillä ja jarrutus pitää aloittaa ylämäkiosalla hieman ennen oikean puolen kanttaria. Muuten auto menee helposti oikealta ulos ja taas pyöritään.
Takaosalla oleva mutkainen alamäkiosuus sillalle on sellaista normaalia ajoa, joka vaati melko aikaista jarrua, jotta auto ei mene liian ulos. Siihen oikea-vasen-oikea -shikaaniin voi jarruttaa melko myöhään (oli myös jossain lisenssissä).
Koneautojen ohittaminen on osuttava oikeisiin kohtiin, koska ne pirulaiset ajavat keskellä rataa ja niihin osuu tosi helposti. Liian kaukaa kiertäminen vie oman auton puoliksi nurmikoklle ja sitten taas mentiin...
Eka koneauto saadaan kiinni takaosan loivissa mutkissa (Kyllösen "mutkainen suora") ja sen ohittamiseen on useampi paikka pitemmillä suorilla.
Toinen koneauto saadaan kiinni sillä osuudella joka oli myös yhden lisenssitestin alue. Onnistuin ohittamaan sen vasta (!!) ao. testissä ollessa viimeisessä oikeassa mutkassa. Tämän auton ohitus on hankala, koska rata on täynnä lyhyttä suoraa ja poikkeava ajolinja ei ole kovin terveellinen. Siellä on ainakin kaksi kohtalaista paikkaa, jossa sen voi ohittaa aiemmin kuin nyt sen ohitin. Eka on sellainen oikea-alas-ylös-oikea -kohta ja sitten heti perään alas-vasen -kohta. Nuo kaikki siis sen yhden lisenssitesti loppuosan alueella.
Kolmas koneauto on helppo. Sen ohi pääsee heti toisen karuselli-mutkan jälkeen ja se siirtyy kauniisti oikealta vasemmalle puolelle.
Neljäs koneauto ohitetaan pitkän suoran keskellä olevan loivan vasemman taitoksen jälkeen. Tämä on paha paikka, jos siihen laskee täysillä ja tiellä on muita. Otin vauhtia pois sillä harjanteella (kaasua ylös), jotta sain auton paremmin hallittua, mutta sitten tulikin kiire, jotta ehdin johtavan perään! Kaksi kertaa meni aiemmissa ajoissa pihalle, kun meni nurmikolle tai kolahti ohitettavaan.
Viimeisen auton ohitin loppusuoralla. Aluksi luulin, että ei kerkiä millään, mutta se sika olikin aika nopea, onneksi.
En muista noita väliaikoja, mutta pitkällä suoralla (sen alussa) olevalla väliaikapisteellä pitäisi olla sellaiset 10-12 sekuntia perässä, jotta ehtisi keulille. Itse olin noin 10 sekuntia jäljessä, mutta varovaisen ohituksen takia suoralla meni enemmän aikaa.
Peli antaa noita aikasakkoja, ja jossain sopivassa paikassa yksi sellainen ei välttämättä pilaa kierrosta, jos auto sattuu etenemään sopivasti ja päädytään vaikka seuraavan mutkan sisäänmenoon oikealla vauhdilla. Auto voi vaikka pyöriä nurmikolla, jos sen saa vain ohjattua radalla hyvässä paikassa. Kohtuullisetkin kierrokset kannattaa ajaa loppuun asti, jotta näkee erot maalissa ja edellä olevien koneautojen linjoja. Viimeisten kahden auton ohittelua ei pääse kovin montaa kertaa tekemään.
Arvattavasti täältä löytyy kourallinen eli kaksi kourallista parempia kuskeja, jotka heittävät kiekan ns. vasemmalla kädellä. Minulle tämä oli kyllä toistaiseksi tämän pelin vaikein.
Replay on tallessa.