Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Just noi casuaalipelaajat ja niiden huomiointi on pilannut niin monta juttua nykypäivän pelaamisesta. Kyllä GT5 on peli joka on epäilemättä myynyt järjettömät määrät ratteja koteihin.
:)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Kannattaa ottaa huomioon, että konsolipeleistä foorumeille kirjoittelevat panostanevat ehkä hieman casual-pelaajia enemmän kalustoonsa?

Veikkaan et harva täysin casual pelaaja tätä edes pelaa. Yleensä pitkänlinjan gt miehet ja autopelimiehet. Ja niillä on monella ratit ja dfgt on jo niin halpa et kyl gt5:sta huomaa hyvin et ratti ensin, sit muut asiat ja sit pädi.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Johtuen ulkomailla asumisesta sain PS3:n vasta eilen takaisin itselleni, joten seuraavat kommentit ovat reilun päivän kokemusten perusteella laadittuja.

Kuten olin etukäteen arvosteluista kuullut, on kuuden vuoden kehitystyöstä huolimatta pelissä varsin mielenkiintoisia ongelmia. Käyttöliittymä on kaunis, mutta käytettvyys ja sulavuus ovat kuin Nokian älypuhelimesta. Miten yhtä valikkoa voidaan joutua lataamaan useita sekunteja? Pääasia kuitenkin on, että valikoissa pääsee kankeudesta huolimatta etenemään koko ajan selkeästi pelin erittäin runsaassa sisällössä.

Standard-autoista on kuulunut paljon pahaa, mutta yllätyin silti positiivisesti niiden tasosta. Photo Modessa kisatilanteista otetuissa kuvissa karkeus varmasti paljastuu, mutta muuten meno on siedettävää. Sisätilojen puute ei haittaa, sillä eipä tuosta sisäkuvakulmasta autolla voi ajaa, kuten en ole voinut missään muussakaan pelissä, alustasta riippumatta. Puskurikamera ftw.

Ajotuntuma yllätti positiivisesti jo heti ensiautoksi ostamallani premium Mazda MX-5 '89:llä. 115hv tehoista huolimatta auton sai provosoitua kevyeen sladiin, ja muutamien viritysten ja LSD:n asennuksen jälkeen auto kulki nätissä luisussa pienen provosoinnin jälkeen.

Ajotuntuman hiomisen ja autojen mallintamisen jälkeen on kuitenkin selkeästi loppunut aika kesken, silllä peli on täynnä outoja keskeneräiiä ratkaisuja. Lisenssit olivat toimiva ratkaisu jo Gran Turismo 1:ssä, mutta jostain syystä niiden rinnalle on pitänyt kopioida Forzassa toimivaksi havaittu Level-järjestelmä. Miksi molemmat? Varsinaista haittaa ratkaisusta ei ole, mutta aiheuttaa kyllä hieman hämmästystä. Hieman huolestuttavampana puolena on ratojen yksityiskohtien puute. Mielettömän upeasti mallinnettujen autojen jälkeen ratojen aavemainen yksityiskohtien puuta ja jopa ruohotekstuurien värien rumuus tuntuvat oudoilta ratkaisuilta.

Outoja ovat myös Special-eventit. Hyvistä ideoista huolimatta esimerkiksi Top Gear -osastosta löytyvä Lotus Elise -kilpailu. En halua tietää mitä Polyphony Digitalin toimistossa on tapahtunut, kun Lotus Elise on mallinnettu padillä täysin ajokevottomaksi hyrräksi. Lyhyt akseliväli toki tekee autosta ketterän, mutta saanen epäillä oikean Lotuksen puskevan hieman enemmän. Tämä auto yhdistettynä naurettavasti toteutettuun Top Gear -testirataan, jossa ilmeisesti varsin randomisti keilaan törmäily aiheuttaa hylkäyksen, kuten myös rajut törmäilyt tekoälyautoihin. Eikös sitä vaurionmallinnusta voisi hyötykäyttää näissä tilanteissa, ja antaa auton nilkuttaa maaliin jos kuski haluaa?

Eikä paljon suurempia kehuja ansaitse NASCAR-kilpailukaan. Ratilla ovaalia varmaan kurvailee helposti, mutta padilla on mukava nitkuttaa keilakujan sisäsyrjää, jos edes kykeni havaitsemaan 330km/h vauhdissa koko keilojen alkamispaikan.

Ei Top Gear tai NASCAR eventtien puolivillainen toteus peliä tuhoa, mutta pistää kyllä kummasti miettimään mihin se kuuden vuoden työ oikein meni. Toivon Polyphony Digitalin saavan niin paljon palautetta GT5:stä, että jopa ylijumala Kazunori Yamauchi tajuaa keskittyä johonkin muuhun kuin "Täydellisen ajokokemuksen luomiseen". Kenties GT6 kannattaisi aloittaa Kazunorin kannalta opiskelemalla vähän projektijohtamista ja asiakaspalautteeseen ja kilpailijoiden tuotteisiin tutustumalla.

Ajokokemuksena 4,5/5. Yksinpelinä 2,5/5.

Edit: Moottoriäänistä en muitanut avautua, koska ei jostain syystä jäänyt edes mieleen, että pelissä moisia on.

Et taida kovinkaan vauhdikkaasti provosoida sitä 115 heppaista jos ruohotekstuurien värien rumuus pääsee pistämään silmään noin pahasti:D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Onkos kukaan vielä ajanut sitä Seasonal Eventtiä siitä ekasta kategoriasta, josta saa 1.000.000 cr ja 100.000 xp?

Itellä pariin otteeseen piti ajaa että pääsin ensimmäiseksi, mutta onhan palkinto voiton arvoinenkin, että kisan suorittamiseen voi panostaa aikaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Et taida kovinkaan vauhdikkaasti provosoida sitä 115 heppaista jos ruohotekstuurien värien rumuus pääsee pistämään silmään noin pahasti:D

Kai sitä itsekkin hiukan meinasi aluksi nillittää jostain olemattomista pikkujutuista mutta aika nopeasti peli purasi vähintään yhtä pahasti kuin aikaisemmat turismot.. ehkäpä pahemminkin.. järjettömät pelituntimäärät takana jo nyt eikä tylsistytä edes etäisesti vielä! Kauheat poltteet päästä pelaamaan.. Eilenkin turismo hyrräs täällä 20.00-04.30 putkeen.
:D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Onkos kukaan vielä ajanut sitä Seasonal Eventtiä siitä ekasta kategoriasta, josta saa 1.000.000 cr ja 100.000 xp?

Itellä pariin otteeseen piti ajaa että pääsin ensimmäiseksi, mutta onhan palkinto voiton arvoinenkin, että kisan suorittamiseen voi panostaa aikaa.

Tuli ajettua noi kaikki heti putkeen.. ekaks kirjotin ylös autot ja vaatimukset.. sitten ostelin tarvittavat rassit ja ajelin nuo pois. Oli kaikki yhden yrityksen juttuja, ja vissiin 4/5 kisasta sain ajaa koko viimeisen kierroksen yksin.. eli ehkä hiukan vaikeustasoa lisää, varsinkin jos palkinnot on tuota luokkaa tulevaisuudessakin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

vettel challengen suorittajille: kuin vaikee ja kauan meni kullalle saamisessa?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

vettel challengen suorittajille: kuin vaikee ja kauan meni kullalle saamisessa?

Aivan penteleen vaikea ja nelisen tuntia meni pelkästään pronssille, luulen että useita päiviä menisi jos kultaa lähtisi hakemaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Veikkaan et harva täysin casual pelaaja tätä edes pelaa. Yleensä pitkänlinjan gt miehet ja autopelimiehet. Ja niillä on monella ratit ja dfgt on jo niin halpa et kyl gt5:sta huomaa hyvin et ratti ensin, sit muut asiat ja sit pädi.

Katsotaanpas pelin myyntilukemia: GT4 5,5 miljoonaa, koko sarja 60 miljoonaa 10.12.2010 5.5 Million Copies of GT5 Sold, Series Tops 60 Million Ja kaikki nämä HC-simumiehiä? :cool:

Et taida kovinkaan vauhdikkaasti provosoida sitä 115 heppaista jos ruohotekstuurien värien rumuus pääsee pistämään silmään noin pahasti:D

Ei ole todellista, että perusteltujen väitteiden jälkeen joku nappaa tekstin seasta kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä faktaa ja rakentaa niistä kommentin? :eek:

Edelleenkin sanoin pelin olevan suurempi kontrasti siitä mitä odotin: huono peli ja hyvä ajokokemus. Arvaa ostinko taroituksella huonon pelin vai hyvän simulaattorin? Kyllä, siinä on vikoja, tiedostan ne, mutta ne eivät pilaa sitä siinä mihin sen ostin: upeita autoja, hyvä ajotuntuma. Ja jos Prologuesta voi jotain päätellä, uskon rattitoteutuksen toimivan hyvin, joten turha kuvitella että massoille suuntaaminen estäisi hyvän ajotuntuman tekemisen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Ja kaikki nämä HC-simumiehiä? :cool:

Gran Turismon ratilla pelaaminen ei kyllä tee kenestäkään HC-simumiestä :D
Mutta kyllä tasan moneen kotiin on ratti ostettu vain ja ainoastaan tämän takia.. veikkaisin
että voisit jopa yllättyä jos todelliset lukemat jostain saisi silmämuniin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Gran Turismon ratilla pelaaminen ei kyllä tee kenestäkään HC-simumiestä :D
Mutta kyllä tasan moneen kotiin on ratti ostettu vain ja ainoastaan tämän takia.. veikkaisin
että voisit jopa yllättyä jos todelliset lukemat jostain saisi silmämuniin.

Uskon kun näen, joten linkkiä odotellessa. Toivon kyllä että asia on näin, mutta vähän epäilen. Konsolipelaaminen on perinteisesti ollut vähän vaikeaa ratin kanssa PC-pelaamisen verrattuna, kun koneet yleensä on olohuonessa ja kovin monella ei ole kunnon telineitä ratille. Ilmeisesti kommentti HC-simumiehistäkin oli sitten liiallista huumoria...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Katsotaanpas pelin myyntilukemia: GT4 5,5 miljoonaa, koko sarja 60 miljoonaa 10.12.2010 5.5 Million Copies of GT5 Sold, Series Tops 60 Million Ja kaikki nämä HC-simumiehiä? :cool:



Ei ole todellista, että perusteltujen väitteiden jälkeen joku nappaa tekstin seasta kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä faktaa ja rakentaa niistä kommentin? :eek:

Edelleenkin sanoin pelin olevan suurempi kontrasti siitä mitä odotin: huono peli ja hyvä ajokokemus. Arvaa ostinko taroituksella huonon pelin vai hyvän simulaattorin? Kyllä, siinä on vikoja, tiedostan ne, mutta ne eivät pilaa sitä siinä mihin sen ostin: upeita autoja, hyvä ajotuntuma. Ja jos Prologuesta voi jotain päätellä, uskon rattitoteutuksen toimivan hyvin, joten turha kuvitella että massoille suuntaaminen estäisi hyvän ajotuntuman tekemisen.

Kyllähän asia niin on että kun alkaa vauhtia olemaan tarpeeksi niin siinä ei kyllä paljoa ehdi ruohotekstuureja katselemaan. Jos ajat tarpeeksi hiljaa ja katsot sivulle niin voit huomata että puut ovatkin vain paperinohuita läpysköitä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Olen nyt vähän kahden vaiheilla, hankkiakko peliä vai ei. Suurimpana miinuksena se, että en omista rattia. Onko tämä mistään kotoisin pädillä? F1 2010 on mielestäni ihan ok pädillä, kertookaahan vähän mielipiteitä!
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Yleensä casual-pelaajiin vetoaa sellaiset pelit joiden nimet he tunnistavat ja liittävät siten ne laadukkaiksi peleiksi, eli ns. varmoiksi valinnoiksi. En ole aivan varma mitä tarkalleen ottaen casual-pelaajalla tarkoitetaan, mutta eräs kaverini on sellainen että on kyllä kiinnostunut peleistä, mutta pelihankinnat tapahtuvat kerran 3-5 vuodessa. Jos rahaa on päällä niin digikameran sijasta saatetaan hetken mielijohteesta ostaa PS3 kun kavereillakin on. Silloin ostaessaan pelejä hän ostaa tietysti sellaisia joita muillakin on - sillä hän ei ole kovin perehtynyt asiaan, ainakaan nykypelien osalta. NHL, FIFA, Call of Duty, GTA, Need for Speed, Gran Turismo ym. kuuluvat tähän kastiin ja kaverini kaltaiset satunnaispelaajat ostavat näitä hyvin herkästi, yhtenä syynä ehkä se ettei tarvitse miettiä pitkään vaan että pääsee heti pelaamaan.

Eli, sanomattakin selvää, myydyimmät ja mainostetuimmat titlet pärjää casual-pelaajien markkinoilla. Ei ainakaan tämän oman kaverini tilanteessa ole väliä mainostetaanko sitä ajosimulaattorina - sehän kuulostaa vain hienolta (ja jokainenhan on maailman paras ajaja liikenteessä, pärjäävät siis vaikka kuinka vaikeassa simulaattorissa :D). GT5:n kohdalla voi tietysti monella tälläisellä pelaajalla käydä sitten se ettei 2 viikon jälkeen peliä jaksa enää pelata - ehkä koko hetkellinen peli-innostus katoaa ja konsoli jää pölyttymään.

Edit: kaverini on siis Niko Nirvin tulkinnan (löytyy foorumilta) mukaan Eläytyjä-puusilmä-moninpeli-jokamies-viisveisaaja-kiitäjä :D

edit2: niin tämä nyt oli kaikkien tiedossa varmaan, mutta yleistä turinaa..
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Nytkin on minulla 3 rattia G25 sillä ajelen,aina olen kunnon ajopelit ratilla ajellu niin kauan kun muistan,eihän erkkikään padia käytä ohjaimena varsinkaan Gran Turismoissa
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

mistä kisasta toyota 7:n saa palkinnoks?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Sen verran noista päivityksen myötä tulleista eventeistä.

Tuota Indyä Challengerilla vetäessä huomasin, että autoa saa virittää, kunhan ei koske painoon, taikka tehoihin. Etenkin tuolle Challengerille saa uskomattomia aikaan, kun hankkii säädettävän lootan ja maksimit tuonne 260km/h. Tuon lisäksi jäykistää korin ja kytkimen ja LSD:n naksauttaa paikoilleen, niin perä pysyy kurissa.

Tulos: Voitto ekalla kunnon yrityksellä 30 sek erolla. Vika kiekka oli pelkkää liu'uttelua. 750000cr ja taso nousi suoraan 18 ->20. Toimii myös noihin muihin kisoihin. Fiiattikin saa sen pienen lisän, mikä helpottaa hommaa kovin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Ei taida näitä täällä vielä lukea.

GT5 patch 1.05: Hidden changes revealed.
* Improved clutch for G25/27
* “Thrustmaster”
* Car sorting in garage will be saved
* Restart option after finishing a race
* Corrected taillights on the ’91 Acura NSX
* Improved force feedback on the RedBull X2010
* Improved loading times in the car dealership menu
* Reduced screen tearing incidents
* You can now export all your photos to the XMB at once
* The rev meter in the Mazda RX-7 (FC) ’90 and the gear display in the NSX GT500 were fixed
* Slight shadow improvements
* Sticky bumper physics fixed
* 16 cars on-track in Arcade Mode
* Set-up menu now called “Settings” instead of “Tuning”
* Smoke/spray pixelation around the cars improved
* RE-Amemiya RX-7 sound improved
* Laps, restrictions and other infos are now displayed in the online race browser
* In GT Rally, there are now only two choices for map display – off or fix to track (or maybe it was fix to car). Manually changing the map scale doesn’t make any difference as it now auto-scales depending on your speed
* In online lounge, when browsing the servers, there is a check box for recommended
* In GT Mode > Practice, mechanical damage can now be one of the following: off, light, heavy
* Tach from the Silvia S13 was fixed
* You now get 5 museum cards and 5 paints for your online log-in
 
Ylös Bottom