Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä
Siis kun lukee kommentteja ja arvosteluja ja sitten itse testaa peliä, niin ei voi muuta taas kuin nauraa näille uskomattomille kritiikeille. Gran Turismoa arvioidaan näköjään ihan omalla skaalallaan. Jos pelin nimi olisi jotain ihan muuta, se olisi putsannut kymppirivit.
Ja jos standardeja autoja ei olisi erikseen kerrottu olevan (jotka muuten on hyvin jaoteltu erikseen premiumeista), olen varma ettei moni olisi edes tajunnut, että yli puolet pelin autoista on huonommalla visuaalisella laadulla tehty. Saati se, että ne olisivat jotenkin "uskomattoman rumia", kuten nyt on saanut lukea.
Standard autot ovat ehdoton lisä peliin, eivät todellakaan tuo kokonaisuutta alaspäin, vaan tuovat pelin autovalikoiman monipuolisuuden täysin omalle tasolle genressä. Niiden ainoa heikkous on tuo sisäkuvakulman puute, joka ei tosin itseäni eikä varmasti monia muitakaan haittaa, koska sisäkuvakulma on edelleen perseestä, kuten jokaisessa autopelissä tähänkin asti. Niin kauan, kun ei tule virtuaalikypäriä ja jotain muuta vastaavaa, on sisäkuvakulma IMO kelvoton autopeleissä. Mutta silti tuo sisäkuvakulman puute on ymmärrettävä kritiikki, koska joitain se oikeasti haittaa. Onneksi kuitenkin autot hyvin jaoteltu, joten ne, jotka haluavat ajaa sisältä, pystyvät standardeja paremmin välttelemään.
Autoissa "standard-grafiikka" ei todellakaan haittaa millään lailla. Radoissa sen sijaan olen hiukan pettynyt, koska odotin esim. Deep Forestia tai Trial Mountainia täysin uudistettuina, mutta ei olekaan tehty uudelleen kuin pieniltä osin. Mutta kaikki uudet radat ja jotkut vanhat radatkin näyttävät mahtavilta.
Itse ajotuntuma on täydellistä, ainakin ratilla ja ilman ajoapuja (myös ABS 0!). Jopa noilla alun hitailla kotteroilla ajaminen on helvetin hauskaa. Ja toisaalta esim. Mazda 787b (tai joku vastaava

) näyttää, mihin fysiikat pystyvät noilla tehotykeillä. Nyt on alla voimaa, jota ei ihan niin vain hallitakaan.
Myös äänet ovat positiivinen yllätys. Etenkin vierellä ajavien muiden autojen äänet ovat hienoja 5.1 tilassa ja niissä kuuluu sellainen hyvä "sivuääni", joka tuo sitä kaivattua "oomphia", jota ei aiemmin GT:n äänissä ole ollut. Ja juuri esim. tuo Mazda 787b röpöttää todella hienosti itsekin ajaessa, toisissa autoissa omat äänet taas eivät niin kuulu. Joka tapauksessa kuitenkin, pidän myös äänistä.
Ja se valikoiden musiikki. Täydellistä.