Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Pystyykö muuten mitenkään onlinessa käyttää omia autojaan? Oon laittanut suosikeiks kaikki hyvät autoni ja lobbyn säädöiksi, että autovalinnat on rajoittamattomat, mutta ei silti löydy. Ainoa auto mikä sieltä löytyy on se mikroautoni. Listalta löytyy ainoastaan ne samat 42 (jos muistan oikein) autoa, jotka löytyvät arcadesta.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

No, löytyi ainakin yksi auto, jossa näyttäisi olevan mittarivalot päällä päivälläkin, ilman valoja: 2008 Nissan Fairlady Z (Z34).
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voisiko joku opastaa noiden spec-b ajojen (eli tietokone ajajana) kanssa. Minkälaista strategiaa kannattaa käyttää ja onko noilla overtake ynm. käskyillä mitään merkitystä?

AI ajelee päin seiniä ihan ekoissa sunday cup kisoissa civic type r:llä, johon olen laittanut n. 100000e rahaa kiinni (300heppaa about). Onkohan jotain pielessä jossain?

Toyotan ft-86 concept autolla AI pärjää hienosti mutta kun sitä ei saa kaikkiin luokkiin otettua.

Onkohan joku kori tai joku muu vaurioitunut tuossa civic type r:ssä. Mistä muuten näkee sen onko kori tai esim. moottori huonossa kunnossa? Ei viittis turhaa maksaa niiden kunnostamisesta.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Mistä muuten näkee sen onko kori tai esim. moottori huonossa kunnossa? Ei viittis turhaa maksaa niiden kunnostamisesta.

Jos kaikki kunnossa, et pysty korjaamaan niitä. Hyvin yksinkertaista.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

AI ajelee päin seiniä ihan ekoissa sunday cup kisoissa civic type r:llä, johon olen laittanut n. 100000e rahaa kiinni (300heppaa about). Onkohan jotain pielessä jossain?
liikaa voimaa, se auto ei vaan yksinkertaisesti pysy sen 0 tasoisen A1 kuskin käsissä, itsekkin laitoin ensin 200 heppaisen civikin sen ajettavaksi ja ajosta ei tullut mitään. Sitten vaihdoin autoksi vakion 106 rallye pösön ja heti sujui paremmin, en silti itsekkään tajua kunnolla, että millä taktiikalla sitä pitäisi oikein käskyttää :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Mulla väpättää valo samalla tavalla silloin, kun olen PS3:n normivalikossa, eli 900 asteen tila on pois päältä. Tulis mieleen, että onhan virtalähde kunnossa? Jos FF toimii niin sekin jää pois laskuista.

Eikös sulla kytkeydy sitten automaattisesti 900 asteen tila päälle kun pelin käynnistää (oletuksena että ratti on kytkettynä siinä vaiheessa) ja samoin sitten pois päältä kun poistuu pelistä? Mulla ainakin menee noin.

FF ei kyl toimi kunnolla, kanttarit ei tunnu ratissa ollenkaan. Voiskohan ongelma olla tossa, kiitos vihjeestä. Mietinkin, että kyllä kai sen 900 asteen pitäisi mennä automaattisesti päälle niinkuin GT4:ssäkin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Nyt on jo ihan mukava kokoelma autoja; Ferrari Enzo, Lamborghini Gallardo, Lancia Delta S4, Bugatti Veyron jne. :D
.

Näitä autolistoja on hauska seurata, sillä maut on niin mukavan erilaisia. Itse en sijoita krediittejä yhteenkään superautoon, vaan mehustelen vanhoilla klassikoilla. Mitsun EVOn sijasta vedin rallipätkät Mitsun Lancerilla vm-71(?). Hiukan oli haastetta. Samoin autotallin keski-ikä on siinä 70-luvun loppupuolella, jota toki vääristää nuo Signature Editionin mukana tulleet naurettavat nykyajan muovipulkat. Tuorein ostettu auto on Mitsun GT3000. Sitten kun Eclipsejä tulee käytettyinä, niin sitten mennään jo 90-luvun loppupuolelle.

Prelude 91 oli muuten samoilla viripalikoilla, mitä itsellä oli(vapari, nokat, pakosarja, putkisto, jouset ja iskarit) suorastaan häiritsevän samanlainen ajettava ja kuuloinen, kuin oma muinoin. Nelipöyräohjaus tosin omassa käänsi mutkiin tiukemmin. Muuten hyvin, hyvin samanlainen. Tuli ihan tippa silmään ja piti katsoa nettiautosta, josko löytyisi uutta projektiksi.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

AI ajelee päin seiniä ihan ekoissa sunday cup kisoissa civic type r:llä, johon olen laittanut n. 100000e rahaa kiinni (300heppaa about). Onkohan jotain pielessä jossain?

On. Älä anna sille heti mitään järjetöntä hirmua. Perustehokas kilpuri, niin sillä se pysyy tiellä. Itsellä kuski tasolla 8 ja nyt voi siirtyä jo kovempiin rasseihin. Ei yli 400hp tosin ja mieluumin helppo ajettava.

Et kai antaisi mummollesikaan Lamboa kauppakassiksi?

Käskyillä on tosiaan merkitystä. Erityisesti ohituskäskyllä kuski yrittää kaikkensa päästäkseen ohi käskyn vaikutusaikana, joten malttia sen kanssa. Ei liian tiukoissa paikoissa, tai jos näyttää että menee muutenkin jo ohi. Muistakaa sitten sen tahdin laskun jälkeen antaa sopivassa kohtaa pidä tahti-käsky. Muuten kuski laskee pikkuhiljaa koko ajan vauhtia ja sitten taas saa tuli perseen alla ajaa karkuun.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Häh, siis mikä event sun piti läpästä että se tuli?

En tiedä mikä sen aiheutti, mutta siinä vaiheessa oli yksinpelistä pelattu kullalle kaikki kisat beginner, amateur ja professional tasolta, ei juuri muuta.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Pystyykö muuten mitenkään onlinessa käyttää omia autojaan? Oon laittanut suosikeiks kaikki hyvät autoni ja lobbyn säädöiksi, että autovalinnat on rajoittamattomat, mutta ei silti löydy. Ainoa auto mikä sieltä löytyy on se mikroautoni. Listalta löytyy ainoastaan ne samat 42 (jos muistan oikein) autoa, jotka löytyvät arcadesta.

Niin voiko, eilen mietittiin tuota kännissä, joten olkaa kilttejä ja vastatkaa tuoho Tonzyn viästii ;)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voisiko joku opastaa noiden spec-b ajojen (eli tietokone ajajana) kanssa. Minkälaista strategiaa kannattaa käyttää ja onko noilla overtake ynm. käskyillä mitään merkitystä?

AI ajelee päin seiniä ihan ekoissa sunday cup kisoissa civic type r:llä, johon olen laittanut n. 100000e rahaa kiinni (300heppaa about). Onkohan jotain pielessä jossain?

Kannattaa tarkistaa mitkä renkaat autossa on. Siellä B-Spec puolella oli ainakin ensimmäisissä kisoissa rajana Sport Hard ja jos olet siihen tehohirmuusi ostanut heti jotkut pehmeät sportti- tai racingrenkaat jotka ovat niissä luokissa kielletyt, niin autoon heitetään automaattisesti alle ne vakiot comfort-renkaat joilla ei todellakaan pysytä mutkissa tiellä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

... samalla auton nostattava sumu jotenkin hajottaa auton renderöinnin ja reuna-alueilla on ilmeellistä palikoitumista. Selvä bugi jonka joku tuleva patch toivottavasti korjaa.
En tiedä, onko se varsinaisesti bugi vai johtuuko ihan GT5:nkin tavasta renderöidä tietyt läpinäkyvyysjutut vain 1/4-tarkkuudella. Esimerkiksi Killzone 2 käyttää samaa tekniikkaa.

Eikö muut ole kärsineet screen-tearingista? Välillä häirihtee mutkissa tosi pahasti, toivottavasti tuo korjataan lähiaikoina.
GT5:ssä tuota repeilyä tosiaan tapahtuu aika tavalla. Lens Of Truthin mittailuissa päästiin niinkin hurjaan lukemaan kuin vähän yli 20 prosenttia. Aika kovaa optimointia tarvittaisiin koodipuolella. Helpommalla ehkä selviäsi hieman yksinkertaistamalla ratojen (ja ehkä autojenkin) geometriaa ja karsimalla joistain graafisista efekteistä.

Toisissa uutisissa: lukaiskaapa Digital Foundryn viisisivuinen katsaus GT5:n teknisiin juttuihin. Todella mielenkiintoista luettavaa, josta selviää esim. se, kuinka eri tarkkuuksien (720p/1080p) tai 3D:n käyttö vaikuttaa ruudunpäivitysnopeuteen ja repeilyyn.

Gran Turismo 5 is in many ways a remarkable technical achievement over and above the range of cool little features Polyphony has implemented. In terms of the basic graphical make-up of the game, the level of detail Polyphony Digital crams into a 60Hz refresh effortlessly seems to exceed the quality of many, if not most, of the 30FPS racers out there. There are evidently a range of compromises required to get close to that 16.66ms per-frame budget, but there are many moments of pure visual elation to enjoy with this game.

Artikkelissä käydään läpi lisäksi Photo Moden toimintaa, autojen siirtoa PSP:n Gran Turismosta, Head Trackingia, jne. Löytyypä jutusta myös havainnollistava video Standard- ja Premium-autojen eroista radalla.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Juu mitään varsinaista virallista lähdettä tuolle vauriomallinnuksen toiminalle ei ole. Alusta asti vaurioita tulee, mutta joidenkin mukaan niitä tulee helpommin/enemmän kun tasoja on tarpeeksi.

Täällä ( Gran Turismo 5: First Drive ) joku varsin hyvä arvostelu pelistä, jossa sanotaan..

"You don't start the game in GT mode with vehicle damage unlocked. We've been told once you reach level 20 (we're only at level 11), you'll get access to realistic damage including mechanical problems and then, when you reach level 40, you get access to simulation-level damage where parts can fall off and cars can be completely totaled.

But, for the first few levels you get a bumper car-like effect that's almost comical. Instead of wrecking, you just sort of smack into each other and bounce off. It doesn't matter whether the car you're driving is one of the 200 "premium" cars or one of the 800 "standard" ones.

But, damage works from the start of the game in Arcade mode. So, after smacking the front end of a Camaro into the rear bumper of my friend's Camaro in front of me in two player mode, I was satisfied to see a crumpled plastic rear end after we disengaged. Sadly, however, after shifting my camera view, I saw my front end was none the worse for wear. So it doesn't seem to be quite perfected."

Se on ainakin selvää, ettei kunnon vauriomallinnusta ole alussa A-spec-uramoodissa. Mutta ilmeisesti ei pidäkään olla. Koska forumeilla (siis yleisesti - ei välttämättä täällä) nyt huudetaan päät punaisena miten "huono" tuo vauriomallinnus on, niin kannattaa ottaa huomioon että osa varmaan perustaa kommenttinsa siihen ettei se ole näkyvillä uramoodin alussa.. Ja osa sitten komppaa perässä vaikkei ole koko peliä pelannut.

Mutta parannettavaa varmasti on.

Pelissä on syvyyttä sen verran pitkälle, ettei edes ensimmäinen viikko riitä pohjaan näkemään. Tälle pitää antaa peliaikaa enemmän. Verkkopelin metkut vielä lähes täysin kokematta, kuten myös Arcade-muoto. Yhteisölliset tekijät myös täyttä hebreaa. Menty pelkästään uramoodissa ja sekään vielä edes puolessa välissä.

Kyseessä on pakkohankinta jokaiselle autopelien ystävälle, se on jo kuitenkin selvää :)

Minusta juuri näin. Tuntuu, että pelissä on aivan hemmetisti pelattavaa ja koettavaa, joten moni "lämpenee" peliin vasta kun useampi tunti on peliä sisällä. Harmi vain, että keskusteluissa puhutaan vain pelin tietyistä (ei niin onnistuneista) osa-alueista ja lakaistaan maton alle lukuisat hyvät puolet. Jos GT5 "ei riitä" autopelifaneille, niin good luck siinä, että samanlaista pakettia tulisi kilpailijoilta.

Siitä tietenkin voidaan olla montaa mieltä, että tarvitsevatko kaikki näin LAAJAA pakettia - varsinkin kun kaikki osa-alueet eivät ole aivan parasta a-ryhmää. Ja monelle olisi varmasti riittänyt esim. 400 täysin mallinnettua autoa vs 1000 autoa, joista 200 on täysin mallinnettu.
 
Onkos joku koittanut lyödä Tommi mäkisen subaru impreza sedan wrx sti 2010 ennätystä 7.55?

Ite koitin kerran ja 8.31.291 ja meni sentään ihan ok...kauhee ero silti :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Niin voiko, eilen mietittiin tuota kännissä, joten olkaa kilttejä ja vastatkaa tuoho Tonzyn viästii ;)
En kokeillu ole mutta autotallin valikossa vasemmassa alareunassa lukee "set to online" ja siihen kategoriaan mahtuu 6 autoa. Top Gearin viimeinen challenge oli kyllä helpoin ajaa kultaan kaikista kolmesta, olis auttanu vielä kummasti jos olis kamera että pystyy sivuille katsomaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ending movie ei tarkoita, että peli olisi niinsanotusti läpi.
Ainakaan trophylistan mukaan.
Grand Finale
Reach the long version of the ending movie.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Oon aina tahtonut ajaa tätä niillä realistisimmilla asetuksilla. Mitäs ne on ne ns `´vaikeimmat´´ asetukset. Itse pelailin monella tapaa. Mites kova synti se teidän mielestä on jos ajaa jarrutuspaikat näkyvissä, automaatilla, puskurista tai traction control 5. Koitin tätä Skid recovery force on juttua nii kyllä käänty pirssi. Tämä on varmaa aika noob. Milläs asetuksilla kannattaa alkaa ajelee ku tuntuu jo että auto kääntyy mutta millä ruvetaa hiomaa linjoja jotta saa eniten respectii? Kiitos.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Vähän tuntuisi että nuo rungon korjauslaskut revitään hihasta, SLS AMG jolla b-spec ajanu pari kisaa = 98k, Evo X jolla ajoin itse pari vetoa = 21k, Murciélago jolla ajelin ihan päin persettä ja lujaa = 500.
 
Ylös Bottom