Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Gran Turismo 5:sta on nyt julkaisupäivästä asti testailtu ja muutamat asiat ihmetyttävät.

Harmistus numero 1: Kustomoinnin niukkuus
Onko tosiaan niin, että renkaiden kokoa tai leveyttä ei voi muuttaa? Miksi jousituksen laskeminen(auto tonttiin) ei näy missään? Eritoten ei ulkoisesti, mutta en kyllä huomannut suurta eroa niiauksissa radallakaan. Ilmeisesti ei voi myöskään vaihtaa koko moottoria tai muuttaa auton vetotapaa. Autojen ulkoinen kustoimointi on heikoissa kantimissa. Perinteinen maalaus onnistuu samoin vanteiden vaihto, mutta entäs korin muutokset tai erikoismaalaukset.

Harmistus numero 2: sekava autovalikoima
Autoja on paljon, mutta saatavuus on heikko. Miksi kaikki autot eivät voi olla saatavilla saman tien tai edes niin että kaikki autot olisivat näkyvillä koko ajan, mutta levelit määräisivät mitä autoja voi ostaa. Nyt tuntuu, että koko homma on vähän tuuripeliä, enkä ainakaan itse löytänyt pelin valikoista täydellistä autolistaa. Onko esim. oma käyttöautoni mukana pelissä? Tiedä häntä.

Harmistus numero 3: käyttöliittymän kankeus
Valikot lataavat joka siirtymällä ja paljon. Tietysti ennen kaikkea radalle mentäessä, mutta esimerkiksi myös palkinnoksi saadun auton lunastaminen on kankeaa. Niin ja miksei palkinnoksi saadun auton tietoja tai edes ulkomuotoa pääse heti lunastuksen yhteydessä katsomaan? Autosta näkyy vain tuikkivat etuvalot ja tämän perusteella pitäisi valita hyppäänkö auton rattiin heti vai jatkanko edellisellä rassilla. Toki tallin kautta pääsee ihastelemaan uutta autoaan, mutta siinä on taas lisää siirtymistä ja latailua.

Harmistus numero 4: Damage
Autot eivät kyllä kärsi juuri mistään. Voiko tuota säätää jostain? Nyt tuntuu että normaalissa kilpailutilanteessa ei voi sellaista törmäilyä tulla mistä ei selviäisi lähes naarmuitta. Onko joku onnistunut keskeyttämään kisan, koska autolla ei ole pystynyt ajamaan?

Siinäpä ne pahimmat harmistuksen aiheet. Peliä tulee väkisin verrattua pahimpaan kilpakumppaniin (Forza-sarja), koska sitä on tullut pelattua niin paljon. Ne asiat, jotka Turn10 on tehnyt hyvin toivoisi tietysti löytyvän myös GT5:sta.

Kaikesta huolimatta päivän päätteeksi GT5 on silti plussan puolella. Tekemistä riittää rutkasti ja itse ajaminen on jopa omaan käteen sopimattomalla Dualshockilla varsin nautinnollista, joskaan abs jarruja ei voi pitää kokonaan pois päältä. Itse ajelen siis niin, että muut ajoavut on pois päältä ja abs on kohdassa 1. En tiedä johtuuko padista vai mistä mutta jarru tuntuu olevan aikalailla on/off, eikä tämä ilman absiä oikein toimi. Ratti tässä kuitenkin täytyy ostaa heti kun rahatilanne antaa myöten.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Mut toi vertaushan ei liity mitenkään ajotuntumaan, vaan et tulee olemaan samanlaista törmäilyä ja nopeemman blokkausta keinolla millä hyvänsä.

Kuten tuossa Therussu sanoi, niin sääntöjä voi ilmeisesti viilata sellaiseksi, että törmäilyä ei katsota hyvällä. Itse näkisin, että se on parempi vaihtoehto kuin esim. pakottaa kaikki yhteen muottiin. Jos joku frendi-porukka haluaa vähän törmäillä ja su-ajella, niin onhan se ok että sen voi tarvittaessa sallia. Kunnon kisat ovat sitten erikseen.

Mutta varmaan onlinessa viilaamista riittää.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Perinteinen maalaus onnistuu samoin vanteiden vaihto, mutta entäs korin muutokset tai erikoismaalaukset.

Eikö tästä ollu joskus puhetta et olis pitäny tulla monipuolinen kustomointi työkalu. Forzassa kuitenki se autojen kustomointi toi vähä erilaisuutta kisoihin ku ei kaikilla ollu se samanlainen auto. Vaan jotku oikeesti oli nähny vaivaa ja auctiohousesta tuli itsekin hankittua melkoisia taideteoksia, millä oli sit mukava kisailla onlinessa. Mutta kaikista puutteista huolimatta perjantaina ku palautukset kilahtaa, niin pitää laittaa tilaukseen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Miksi jousituksen laskeminen(auto tonttiin) ei näy missään? Eritoten ei ulkoisesti, mutta en kyllä huomannut suurta eroa niiauksissa radallakaan.
Tuosta olen eri mieltä. Ferrari tontissa, nurburingia kun ajelee, on kun olisi kiinteä alusta, pienestä töyssystä heti heittää auton ilmaan, auto ei ime töyssyjä lainkaan itseensä. Ja kyllähän se näkyy se madaltaminen, ainakin photomodessa. Tässä golffissa on siis keula 10mm matalemmalla kuin perä.
http://img841.imageshack.us/img841/5057/ahrweilerstreet0.jpg
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Eli jos on oikea elämäkin eikä huvita neljää tuntia (!!!) putkeen ja varmaan enemmänkin jossain toisessa kisassa istuskella ruudun edessä niin ei tule 100% tästä pelistä:mad:
Vieläkö tässä on pakko pitää koko ajan vehje päällä vai voiko tallentaa kesken, onko tässä vielä niitä totaalisen idioottimaisia 24h ja 48h kisoja joihin ei ryhdy kukaan muu kuin elääkseen pelaava kilipää?
Kyllä mullakin ihan oikea elämä on, kiitos kysymästä ja kyllä tässä on pari kappaletta 24h kisoja. Jostain olin lukevinani että näissä kisoissa voi tallentaa pelin kun menee varikolle mutta varmaksi en osaa sanoa. Kerron sitten kun pääsen tarvittaville leveleille.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

parasta tässä pelissä on grafiikat/ruudunpäivitysnopeus. Kokeilin vertailun vuoksi Shiftiä ja näytti kyllä grafiikat siinä karkeammilta ja huomasi siristävänsä silmiä kun oli tottunut tämän pelin tarkkuuteen. Onnetonta tässä pelissä on kyllä se että voi posauttaa täysillä toisen auton konttiin tai seinään ja matka jatkuu vain kuin linnanmäen törmäilyautoissa. Toivottavasti tuleva? päivitys auttaisi edes vähän asiaa. Jos peli mainostaa itseään "real driving simulator" niin kyllä vauriomallinnokseen olisi pitänyt panostaa. DFgt:llä ajaminen on muutoin maistunut, mutta tuntuu että vaikka force feedback on täysillä ja simulator-tilassa ja kaikki avut poissa niin ohjaus tuntuu hieman kevyeltä. Kaipaisin lisää raskautta ohjaukseen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Aivan liian koukuttavaa, tullut ihan liikaa tunteja kun olis muutakin tekemista..
Ja sitten kun onnistuu hetken viettamaan ilman niin kipeena kotona oleva juniori "Iskä ajaa auto" ja rupee kiskomaan rattitelinetta sohvan eteen...
B-kuskiakin valilla koulutettu, ja saatu viimein kehiin b2-kuskikin..

Oli kylla jannat paikat kun b-kuskille olin antanut tuon '62 puikulan, ei meinannut millaan paasta ykkosena olleen auton ohi ja koko viimeisen kierroksen painostin yrittamaan enemman ja onnistuhan se sitten lopulta, veti sivuluisussa ohi juuri maaliviivalla, mokoma elvistelija.. :cool:


Damagen sotkeminen levelin mukaan esiintulevaksi johtuu ilmeisesti siita etta se on ajoneuvokohtainen, ja niita enemman hajoavia autoja ei saa ennen kuin leveleita on kertynyt.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ostin kuitenkin driving force GT:n, ja on paljon kivempi ajella nyt.

ps.

Sain vaihdettua kaasun ja jarrun noihin ratin nappeihin, joten polkimet saattaapi olla jopa turhat

(X:ään kaasu ja neliöön jarru)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

DFgt:llä ajaminen on muutoin maistunut, mutta tuntuu että vaikka force feedback on täysillä ja simulator-tilassa ja kaikki avut poissa niin ohjaus tuntuu hieman kevyeltä. Kaipaisin lisää raskautta ohjaukseen.

Eilen kun aloitin Loebin rallikoulua niin mun piti laittaa omassa DFGT forcet ykköselle ettei iske niin näpeille ja rattia pystyy hallitusti kääntämään! Laitoin känkän vaihdekepin +:aan ja kun toisen käden irroitti ratista meinas haba loppua. Onkohan tää nyt mun ihan henkilökohtainen ongelma? Radalla oletusforce on ollu oikein hyvä - vois jopa vähän jäykemmälle pistää. Siellä ei kyl känkkää edes tarvita.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Kyllä mullakin ihan oikea elämä on, kiitos kysymästä ja kyllä tässä on pari kappaletta 24h kisoja. Jostain olin lukevinani että näissä kisoissa voi tallentaa pelin kun menee varikolle mutta varmaksi en osaa sanoa. Kerron sitten kun pääsen tarvittaville leveleille.

Niin ja jos se neljä tuntia tosissaan tuntuu liian pitkältä ajalta, niin sitten ei varmaan kyllä kannata hankkia koko peliä edes. Eihän siitä saa mitään irti jos vaikka vain vartin päivässä pelailee, itse en viitsi edes käynnistää pleikkaria jos tiedän, että ehtisin vaikka vain tunnin tai jopa alle pelaamaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Tässä parin tunnin päästä olisi tarkoitus käydä hakemassa oma GT5, mutta sitä ennen minulla on pari kysymystä, joihin toivon saavani vastauksen

1. Eroaako autojen virittely mitenkään GT4:stä? Eli onko jotain uutta vai sitä samaa, että voi ostaa tehokkaampia turboja

2. 24h kisojen palkintosumma ja onko mahdollista ajaa netissä 24h kisoja?

3. Onhan pelissä joillekkin autoille omat cupit? Esim GT4:ssa oli Audi Cup,Beetle cup jne.

4. Pelin normaalin asennuksen lisäksi joudun lataamaan päivityksen?

Kiitoksia jo etukäteen vastanneille
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Kaipaisin lisää raskautta ohjaukseen.

Sama täällä. Aivan liian kevyt ja tunnoton ohjaus radalla vaikka forcet 10 ja tehostin off.
Lotuksenkin ohjaus tuntuu tehostetulta a-mersun ohjaukselta...
Muuten mahtava peli fysiikoiltaan!
 
Eikö tästä ollu joskus puhetta et olis pitäny tulla monipuolinen kustomointi työkalu.

Mielestäni tuollaisesta ei ole koskaan ollut puhetta, eikä moinen mielestäni edes kuulu Gran Turismoon, etenkin jos moisen kehittäminen olisi ollut pois jonkin muun alueen toteutuksesta.

DFgt:llä ajaminen on muutoin maistunut, mutta tuntuu että vaikka force feedback on täysillä ja simulator-tilassa ja kaikki avut poissa niin ohjaus tuntuu hieman kevyeltä. Kaipaisin lisää raskautta ohjaukseen.

DFGT:n force feedback-moottori ei varmaankaan tuon kummempaan vastukseen kykene.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Itsellä on G25 ja muissa peleissä on mielestäni jäykempi ohjaus?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

minullakin g25 ja ohjaus tuntuu kyllä todella löysältä.

Tuohon madaltamiseen ja kuvaan golffista. Olisi ihan hyvä olla kuva ennen ja jälkeen. Ja tuo 10mm madalluksen havaitseminen voi olla silti vaikeaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

DFgt:llä ajaminen on muutoin maistunut, mutta tuntuu että vaikka force feedback on täysillä ja simulator-tilassa ja kaikki avut poissa niin ohjaus tuntuu hieman kevyeltä. Kaipaisin lisää raskautta ohjaukseen.

Itsekkin toivoisin että sais rajan sille tasolle että pitäis jo vähentää. Mutta kuten sanottua voi johtua DFGT:n moottorista. Mutta on niissä autoissakin eroja. Esim KART "autot" on aikas raskaita. Lambolla kävi niin että lähdössä ihmettelin että ompas kevyt ohjaus, mutta sitten ajossa se jämäköity. Samoin kun ajoin Jaguar XJ13:sta Nordschleiffen ympäri niin kyllä oli käsillä töitä :)

Juha
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

- on sanottu, että uuteen/uudehkoon autoon ei voi korjausta tehdä (noin 10-50 ajettua kilometriä), mutta myös joku oli jo uuteenkin autoon body rigidity-korjauksen tehnyt.

Minä olen se joku ja ostin siis tuliterän R34 Skylinen (bayside blue if you must know) jonka viritin tappiin ja ajoin jonkun sunday cupin vai mikä olikaan. Eli kolme kisaa joissa taisi olla kolme kierrosta per kisa eli kilsoja tuli maksimissaan 50. Siitä seuraavaksi lähdin katselemaan niitä öljynvaihtoja sun muita ja siellä heti body rigidity jutussa joutui 30 000 maksamaan toimenpiteestä. Ajelin vielä nuo kisat suht siististi eli mitään megamällejä ei tullut, hirvittää ajatuskin että käy uuden Weyronin kanssa vähän kokeilemassa ja heti pamahtaa tuo 500 000 lasku:confused:
Joku voisi tosissaan ottaa selvää että vaikuttaako tuo toimenpide oikeasti mihinkään vai ihan turhaanko siihen noita krediittejä heitellään?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Gran Turismo 5:sta on nyt julkaisupäivästä asti testailtu ja muutamat asiat ihmetyttävät.

Harmistus numero 1: Kusto.....ostaa heti kun rahatilanne antaa myöten.


Täysin samaa mieltä GT5:sta. Olen tosin vasta alkutaipaleella ensimmäisen auton kimpussa (-03 pätkä mazda) joten kokemusta ei hirveästi vielä ole. Ihmetyttää vain että ilman ajoapuja (abs 1:ssä) pirssi pysyy tiellä kuin juna vaikka tehoja on päälle 230hp ja alustaan ei ole panostettu ollenkaan. Ykkös Forzassa (josta minulla viimeiset ja parhaat autopelikokemukset) oli tunne että autoa kuin autoa piti ajaa. Ehkäpä se siitä vaikeutuu kun saa takapotkut ja riittävästi tehoja alle.

Addiktiivinen, sitä tämä peli kyllä on ja tämmöiselle hamsterille keräilyä kyllä riittää.
 
Ylös Bottom