Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Nyt vasta huomasin. Ihan hyvä asetus kuvakulmaan on wobble type 2, tuo vähän lisää elävyyttä ohjaamoon.

Välillä tulee käytettyä huvin vuoksi myös orientaatio offset asetusta, mutta se vaatii aina vähän säätämistä, kun pitää mennä suoraan ratin eteen. Ei siitä oikein tosissaan viitsi ajaa.

Lisäksi nyt olen ajellut HUD-info puoliksi pois. Car info näkyy, mutta race info ei. Hyvä immersio.
 
Rattia ja käsiä ei vissiin vieläkään saa kokonaan pois näytöstä? En ymmärrä miksi se hudin muokkauksen salliminen on KY niin iso asia.
 
Rattia ja käsiä ei vissiin vieläkään saa kokonaan pois näytöstä? En ymmärrä miksi se hudin muokkauksen salliminen on KY niin iso asia.
Tuohan on monissa peleissä erillinen lähempänä kojelautaa oleva kuvakulma. Kun itse ajan ratilla, niin se ei edes auta, että saisi ratin ja kädet pois, kun kuvakulma jää edelleen kovin kauas tuulilasista. GT Sportia tuli ratin kanssa pelattua aina siitä konepelti/kattokuvakulmasta, koska ei se sisäkuvakulma ollut ikinä oikein järkevä vaihtoehto. Se tuntui kuin olisit takapenkillä ratin kanssa ja jonkun toiset kädet on siinä edessä omine käsineen ja ratteineen.

Saisi ehdottomasti Gran Turismoonkin tulla se lähempänä kojelautaa oleva kuvakulma, niin saisi ratilla ajaessa mittaristot, kojelaudan ynnä muut niin sanotusti oikealle kohdalle.
 
Joo, just pelasin Dirt Rally 2.0 ja siinä oli peräti kaksi eri dash camia sekä cockpit cam. Ja saa ratit sekä kädet pois. Olihan se kiva.

Itse, kun pelasin ratilla GT7 niin omassa setupissa isosta tv:stä ei näe kuin oman ratin. 100% optimi olisi dash cam (mikäli sellainen olisi), mutta aika hyvin itsellä toiminut myös cockpit kamera. Monelle varmasti se ei oikein natsaa hyvin heidän setuppiin. Saisihan niitä säätöjä olla enemmän.

Tässä muuten hyvä vertailuvideo GT7 eri kuvakulmien vaikutuksesta näkyvyyteen:

Isoja eroja niissä on sitten itse käytännössä. Hieman olen nopeampi ajamaan sieltä puskurista, mutta 99,9% ajasta ajan ohjaamosta. Siinä on parhaat ääneet ja visuaalisesti näyttävin, hyvä immersio.
 
Hahaha!!! Oon niin samaa mieltä teidän kans! Kuin omasta suusta! Ja muuten esim. tuhansien GTPlanetin kommentoijien suusta...

Se on äänestetty ja toivottu joka mahdollisessa käänteessä ja tieto viety PD:lle mitä haluttaisiin hudille tehtävän, mutta EI...

Vuosien jälkeen uskon tämän olevan joko KYn päähänpinttymä tai sitten liittyy jotenkin japanialaiseen peli/autokulttuuriin, että kun muka ajat autolla niin siinä pitää näkyä kaikki mahdollinen eikä pidetä edes mahdollisena ettei kaikki olisi tyytyväisiä.

Tämäkin voi kuulostaa hullulta... Oli pääsyy miksen ostanut tätä turismoa enää (ajan toki rigistä fanatecin laitteilla). Onneksi neljä viikkoa ja WRC julkaistaan!
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin voi kuulostaa hullulta... Oli pääsyy miksen ostanut tätä turismoa enää (ajan toki rigistä fanatecin laitteilla). Onneksi neljä viikkoa ja WRC julkaistaan!
Täälläkin vaikuttaa paljon juurikin se, että ajan rigistä. Ruutu on kiinteästi heti ratin takana. Siinä kohtaa missä tuulilasi olisi. Tällöin sisäkuvakulma ratin ja käsien kanssa näyttää siltä kuin istuisi älyttömän kaukana - niin sanotusti takapenkillä. Vääristää perspektiiviä hämmentävän paljon.

En ihmettele yhtään että youtubekuskit kuten Super GT tai Kie25 ajavat jostain muusta kuin ohjaamokuvakulmasta. Molemmat kun rigistä ajavat.
 
PSVR2:n kanssa pärjäsin paljon paremmin tuolta cockpit kuvakulmasta, mutta minulla ehti se PSVR2 olla vain yhden päivän ajan niin tulee ajeltua tuosta konepellin päältä nyt. En ehtinyt päivän aikana verrata kuinka paljon hitaampi olisin ollut VR:n kanssa auton sisältä, mutta jotenkin se että pystyi päätä kääntämällä näkemään vähän paremmin auttoi todella paljon.

Itsellä suurin ongelma cockpit kuvakulmasta on renkaiden sijainnin hahmotus niin välillä tulee otettua liian varovasti ja apexi jää kauas tai toinen äärilaita on että kopsahtaa johonkin tai renkaat käy nurtsin puolella. Se on kyllä harmi koska tykkäisin pelata auton sisältä, mutta en nyt uskalla uudestaan lähteä PSVR2:n vuoristorataan mukaan. Aiemmassa laitteessa oli siis ongelmaa ja piti palauttaa että lähtee huoltoon ja kuukauden jälkeen sain tietää että paketti oli hukkunut matkalla.
 
Cockpit ilman VR:ää on minusta aina ollut ajopeleissä pelkkä läppä. VR:llä taas toisaalta tietysti ainoa oikea.
 
Viime päivinä olen testannut ohjaamo ja kattokameran eroja Online Time Trialissa (Civic & Tsukuba). Kierroksia joku 60 ajettu.

Kattokamera: Perspektiivi on hölmö ja vauhdintunnetta on vähemmän. Kamerasta kuitenkin näkee enemmän ja hitaampi vauhti tekee ajamisesta helppoa. Peilit puuttuu kokonaan. On helppo puskea auto äärirajoille ja tekemiseen on luotto kokoajan. Ajat 1.01.693 ja jatkuvasti kulta-ajan alle.

Ohjaamo: Näkyvyys ei ole niin hyvä, mutta immersio ja vauhdintunne on parempi. Peilit löytyy, mutta niiden hyöty riippuu autosta. Autoa ei ole niin helppo ja luotettava aja siellä äärirajoilla, mutta muuten ajofiilis on parempi. Ajat 1.02.300 - 500 ja hopea aika, kultaan on todella hankala päästä.

No vauhdillisesti kuvakulmissa on selkeä ero ja ei mikään ihme, että suurin osa ajaa kattokamerasta. Ainakin mitä itse olen seurannut YouTubesta ja eSportsista. Hyvänä puolena tuli pitkästä aikaa ajettua kulta-aika, kun lähinnä aina jään hopean tasolle!

Pitää varmaan kokeilla, josko Sport modessa edes vähän pärjäisi kattokamerasta. Muuten jatkan ohjaamosta ajamista yksinpelin puolella.

E. Semmoinen lisäys, että ainakaan GT3 Porschessa kamera ei ole katossa vaan konepelillä. Se vaikuttaa ihan hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Tykkään myös pelata cockpit kuvakulmasta, mutta ikävä kyllä siihen on jotenki tosi vaikee tottua ihan sama vaikka väkisin ajais vain siitä kuvakulmasta. Se on jotenki aivan liian kaukana, tuntuu kun kuski löhöis siinä miksei siitä cockpitistä vois olla enempi kun vain se yksi vaihtoehto?

Fiilis ajeluna cockpit ehottomasti, mut jos haluu ajaa tosissaan jotain aikoja nii ei vaan pysty, kattokuvakulma on mullakin se mitä käytän, puskurikamerakulma olis muuten hyvä mut ite tarvitsen että autosta näkyy konepelti, näkee ns pimeet kulmat kun puskurikamerast ei näe jos vaikka on joku seinämä, esim tokion kapeet kujat nii ei pysty hahmottaa miten lähellä ajat niitä kapeita katuja seinät molemmin puolin.

Ite olen kyl jotenki siinä käsityksessä että ihmiset ajaa eniten siitä 3rd person kamerasta, ainakin mitä youtubeja seurannut nii tuntuu et joka toisel on se. Varmaa just sen takia että näkymät parhaat, mut autopeleis se ei vaan mun mielestä toimi toi "GTA" kuvakulma.

Cockpit kuvakulma paljon myös autosta kiinni, joissaki näkymät tosi hyviä, sit jotkut autot on ihan ku kuski makais selällään siinä.
 
Ite olen kyl jotenki siinä käsityksessä että ihmiset ajaa eniten siitä 3rd person kamerasta, ainakin mitä youtubeja seurannut nii tuntuu et joka toisel on se. Varmaa just sen takia että näkymät parhaat, mut autopeleis se ei vaan mun mielestä toimi toi "GTA" kuvakulma.
Minusta taas tuntuu ettei kukaan niin sanotuista "kovista" YouTubekuskeista aja 3rd person kameralla. Eikä siinä oikein järkeä olisikaan, kun se on GT:ssä kuin rautakangella auton perässä kiinni.

Katto- ja puskurikamerat on ne suosituimmat sitten kun halutaan ajaa tosissaan kilpaa ja kovaa.
 
Onko auton madaltamiseen muuta keinoa kuin jousituksella? Jää omaan makuun pelkällä jousituksen säädöillä liian korkealle, jos vertaa valmiisiin kilpa-autoihin.
 
Parasta varmaan Forza Motorsportissa oli, että se herätti taas innostuksen rata-ajamiseen. Ollut taas pirun hauskaa GT7:ssa.

Super Formuloita on hauska ajaa, Custom Raceissa ollut hyviä kisoja, online time trialit hauskoja ja nyt vähän ehtinyt enemmän perehtymään myös moottorien vaihtoon. Tullut päiväarvoista paljon moottoreita jostain syystä viime aikoina niin onhan ne pitänyt hyödyntää. Hondan S660 kei-auto moottoripyörän moottorilla x19 radalla on melkoinen meteli ja ininä!

Toivottavasti loppuvuoden aikana tulisi vielä yksi uusi rata ja joitain AI Sophy eventtejä, olisi kiva nähdä onko Sonyn tekoäly mennyt vielä lisää eteenpäin. Viime kuukausina ei DLC:t ole mitään niin ihmeellisiä ollut, joten pieni parannus loppuvuoteen tekisi pelille todella hyvää.
 
Parin päivän päästä tulossa uutta autopäivitystä. Tulee 7 autoa lisää. Porsche, Lexus, 190E Mersu jne. Täytyykin käynnistää moottori taas ja kerätä nuokin kokoelmaan.

 
Mukavaa että autoja tulee jälleen lisää kun EN VIELÄKÄÄN OLE SAANUT niitä kahta puuttuvaa mitkä saa ostettua pelkästään kutsulla. Puuttuvat merkit Bugatti ja Pagani ja lähes joka päivä käyn vieläkin sen verran ajamassa mitä tarttee että sieltä sen lipukkeen saa mutta ei vaan sitten millään osu kohdilleen.

Alkaa ottamaan jo niin pahasti päähän tämä että poistan kohta koko pelin jos niitä kutsuja ei ala näkymään. Alusta en tätä kyllä ala pelaamaan ja ajamaan samaa määrää mitä nyt on tullut ajettua kun sitä rahaakin kerätessä oli usko koetuksella.
 
Mukavaa että autoja tulee jälleen lisää kun EN VIELÄKÄÄN OLE SAANUT niitä kahta puuttuvaa mitkä saa ostettua pelkästään kutsulla. Puuttuvat merkit Bugatti ja Pagani ja lähes joka päivä käyn vieläkin sen verran ajamassa mitä tarttee että sieltä sen lipukkeen saa mutta ei vaan sitten millään osu kohdilleen.

Alkaa ottamaan jo niin pahasti päähän tämä että poistan kohta koko pelin jos niitä kutsuja ei ala näkymään. Alusta en tätä kyllä ala pelaamaan ja ajamaan samaa määrää mitä nyt on tullut ajettua kun sitä rahaakin kerätessä oli usko koetuksella.
Joo noi kutsuautot on kyllä sellanen piikki lihassa että. Itekin kyttäsin niitä kuukausi tolkulla joka päivä kunnes osu. Mulla meni suunnilleen 450-500 tuntia että oli kaikki autot kerättynä että helpolla ja nopeasti niitä ei saa. Ja grindata saa kisoja satoja tunteja että saa rahan kaikkiin autoihin. Eräs tubettaja sanoikin osuvasti että työssäkäyvä perheellinen ei saa koskaan kerättyä kaikkia autoja.
 
Noh, mulla alkaa lähestyy 900h peliaikaa ja edelleen puuttuu se yks ainoa ferrarin kutsu. En nykyää jaksa ees välittää siitä, ajan ku huvittaa ja tulee jos on tullakseen.
 
Noh, mulla alkaa lähestyy 900h peliaikaa ja edelleen puuttuu se yks ainoa ferrarin kutsu. En nykyää jaksa ees välittää siitä, ajan ku huvittaa ja tulee jos on tullakseen.
Ei jumalauta, just tänään sain Ferrarin kutsun. Se oli toinen kerta tässä syksyn aikana, yhteensä tullut joku 7 eri merkkien kutsua syksyn aikana. Enkä tee niillä kutsuilla enää mitään. Paska systeemi.

Hyvänä puolena niin myös moottoreita on tullut arvonnasta paljon, toki pari kertaa voittanut saman moottorin.
 
Ylös Bottom