Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Ajelin toiseks viimeset lisenssit kullalle. Niitä vääntäessä on kyllä taas huomannut miten luokattoman huono tämä simulaationa on. Siellä on taustalla tolkuttoman yksinkertaistettua laskentaa minkä huomaa heti kun alkaa puskemaan vähän lujemmin. Esimerkiksi pito lasketaan on/off tyylillä, sekä pidon menetys että se miten renkaat puraisee takaisin on jopa huvittavaa, mitään harmaata aluetta ei ole. Ei kitka toimi on/off periaatteella. Tämän takia ei voi tietynlaisia ajotekniikoita käyttää ollenkaan. Otetaan esimerkiksi jotkut 60-70-luvun autot. Sen ajan formuloita esimerkiksi ajettiin niin että mutkat useasti sellaisessa pienessä n.3 asteen luisussa aivan pidon rajamailla. Tämä on Turismossa käytännössä täysin mahdotonta. Luultavasti tuon supersimppelin fysiikanmallinnuksen takia tuo lumi ja sade on tässä myös aivan kamalia. Niin huonoja etten ymmärrä miten tuo lumirata edes pääsi julkaisuun asti. Jarrumodulaatio on myös ihan kamalasti toteutettu tehden trailbraking ajotyylin puolimahdottomaksi, varsinkin jos ei pääse balanssia säätämään. Luultavasti tuon karmaisevan pitomallinnuksen takia aikalailla joka auto pelissä on taipuvainen aliohjautumaan.. ja tiettyhän se ei tunnu ratissa kunnolla. FFB on monin tavoin hirmu puutteellinen. Eihän tästä löydy juuri mitään tarpeellisia ratin (tai kamera) säätöjä myöskään. Mahtaisko olla niin että säädöillä sais vielä näkyvämmäksi fysiikoiden puutteet niin eihän niitä voi peliin laittaa, vaikka kaikissa muissa (jopa arcademmissa) peleissä ne onkin vakiokauraa. /rant off

Kaikkineen puutteineenkin tämä on edelleen ihan viihdyttävä ajopeli, mutta hämmentävän sokea se on omille puutteilleen. Ja ei, en kokenut noita master lisenssejä niin vaikeaksi että siitä turhautuminen. Turhautuminen on siitä että harmittaa kun ei voi ajella kuten tiettyjä autoja oikeasti ajetaan. Fysiikoiden vahvuuksista nauttimisen sijaan pitää vain keskittyä kiertämään niiden puutteita.
 
Sadekeliä on PC:n simukuskit kehuneet, vaikka muuten ei GT7 mikään haastava simulaattori ole. Ja on se omastakin mielestäni parasta mitä on konsoleille tarjolla, esim. hakkaa ACC:n sadekelin. Todella paljon eri asioita mallinnetaan sadekeliin liittyen (hyvin mallinnettu eri renkaat, ajourat, lätäköt, kuivumiset ja eri säätilojen vaikutus kuivumiseen), mutta toki koko pelistä puuttuu ihan ne autourheilun perusasiat rengaspaineet ja -lämmöt. Itseä se ei kyllä haittaa, kun ovat lähinnä kunnon simuissa tarpeelisia asioita.

Enkä kyllä lähtisi sentään pelin yleisiä fysiikoita haukkumaan super simppeliksi, vaikka esim. ACC on aivan eri kastissa. Pyrkivät eri tason realismiin. On GT7:ssä todella paljon laadukasta ja monipuolista mallinnusta, mutta ei se oikeaa vastaa ja toki jotkut asiat voivat eri kuskeja ärsyttää.

Vanhoja autoja pystyy vähän ajamaan luistossa, mutta ei tosiaan siihen oikeaan tyyliin, että jokamutka pienessä aggresiivisessa luistossa (toki AI Sophy 1.0 käytti sitä ajotekniikkaa siinä aikaisemmassa Sophy testissä!). Se vaatisi pomppuisemmat radat sekä sen, että autoa pitäisi oikeasti kokoajan hallita sekä käskeä. Ne eivät taas kuulu tälläiseen simcade peliin.

Videopeli tämä vain on ja on siellä ohjauksessa edelleen perimää siitä pelisarjan historiasta. Toki renkailla ja auton säädöillä on todella iso vaikutus aliohjaukseen. Ei mielestäni voi enää väittää, että kaikki autot siitä kärsii. Toki, jos ajaa lisenssitestejä, time trialia ja Sport Modea niin niihin PD yleensä laittaa huonot renkaat tarkoituksella ja se lisää aliohjausta. Joten pelaajan kokemukset sinäänsä voivat vaihdella hyvinkin paljon.

Yleisesti GT7 fysiikat on ihan hyvät ja monia eri konsolien autopelejä edellä. Kunnon simuille häviää sitten selvästi. Itselle nykyään uppoaa paremmin vähän tälläinen helpompi peli, kun sieltä ajamisesta löytyy kuitenkin riittävästi syvyyttä sekä logiikkaa.

Pelin fysiikoita on myös muutettu tässä muutaman kerran 1,5 vuoden aikana. Mielestäni paras elävyys/kontrolli yhdistelmä oli se ensimmäinen fysiikkamuutos. Takavedot tuli paremmin ajettavaksi (olivat rikki julkaisussa), mutta autoissa oli vielä elävyyttä. Se oli aika hauska ajaa. Silloin myös renkaista lähti pito oikein kunnolla mikäli ne ajoi täysin loppuun, nykyään vain vauhti hidastuu. Nykyään autot ei ole enää ihan niin eläviä ja perusajaminen helpompaa (pitoa on enemmän lujaan tykittämiseen), mutta hyvänä puolena niin luistonesto sekä kanttareiden mallinnus on paljon parempi nykyisin.

Ja "Best OG track for years". Kieltämättä hauskaa on ollut ajaa lumella ja rata sekä ympäristö itsessään on todella hyvä.
 
Irtoisko joltain apua driftingiin sellaselle ketä ei ymmärrä autoista muutaku merkin? Eli tarkotuksena olis ihan jotkut simppelit asetukset haussa millä vois tehdä melkee mistä vaan autosta driftingiin sopivan...

En tiiä onko mahdollista kun en tosiaan mitään autoista ja varsinkaan säätämisestä ymmärrä mutta iski hiukan kuume tohon driftingiin ja nyt tekis mieli lähtee vähän leikkimään

Jos on mahdollista ja joku pystyisi auttamaan avutonta niin heittäis tänne vaikka ranskiksin jotkut perusjutut mitkä täytyy säätää
 
Enkä kyllä lähtisi sentään pelin yleisiä fysiikoita haukkumaan super simppeliksi,

Siis mä puhun kirjaimellisesti siitä mitä taustalla lasketaan.. kovasti mietityttää ettei välttämättä paljoakaan. Onkohan näistä ikinä puhuttu missään mitään muuta kuin markkinointijargonia? Ja juu.. eihän se ehta simu ole, mutta autopeli nyt kuitenkin mikä pyrkii jonkunnäköiseen autenttisuuteen. Pysyn kannassani, ihan vaan koska kyseessä ei ole puhtaan subjektiivinen asia vaan empiiriseen kokemukseen perustuva johtopäätös. En mä Turismoa huonona pelinä pidä ja olen pelannut niitä ihan ekasta saakka viihtyen oikein hyvin.. on siinä kuitenkin hirmuisia ongelmia myös.
 
Irtoisko joltain apua driftingiin sellaselle ketä ei ymmärrä autoista muutaku merkin? Eli tarkotuksena olis ihan jotkut simppelit asetukset haussa millä vois tehdä melkee mistä vaan autosta driftingiin sopivan...

En tiiä onko mahdollista kun en tosiaan mitään autoista ja varsinkaan säätämisestä ymmärrä mutta iski hiukan kuume tohon driftingiin ja nyt tekis mieli lähtee vähän leikkimään

Jos on mahdollista ja joku pystyisi auttamaan avutonta niin heittäis tänne vaikka ranskiksin jotkut perusjutut mitkä täytyy säätää
En osaa tähän sanoa mitään, mutta tuli tästä mieleen, että miksei Gran Turismossa voisi olla pelin sisäinen opas auton rakenteluun? Näin rakennat drifting-auton, näin GT3-luokan auton jne. Itse asiassa tuota GT3-luokan rakennusopasta joskus kyselinkin.
 
En osaa tähän sanoa mitään, mutta tuli tästä mieleen, että miksei Gran Turismossa voisi olla pelin sisäinen opas auton rakenteluun? Näin rakennat drifting-auton, näin GT3-luokan auton jne. Itse asiassa tuota GT3-luokan rakennusopasta joskus kyselinkin.
Täytyy sanoa että siinähän olis kyllä hauska ominaisuus jos pistäisi tosta vielä askeleen eteenpäin että jos sulta löytyy auto X niin peli itsessään tekis siitä driftingiin sopivan (maksua vastaan tietenkin) mitä voisi sitten jokainen hienosäätää mielensä mukaan mutta tämmöselle tumpelolle kun ei säätämisestä ymmärrä mitään niin tollanen olis kyllä unelma... Englantikaan ei oikeen taivu näissä autoihin liittyvissä jutuisssa niin yritin tietysti tuolta muualta(kin) etsiä jotain yleistä ohjeistusta auton säätöihin mitä tohon driftingiin tulee niin aikalailla tyhjin käsin jäin...
 
Hmm nyt on kolmea vaille hinkattu master lisenssit kullalle. Oli taas noista koko radan testeistä tähän mennessä ainoa turhauttava se lumirata, muuten vähän yllättävänkin iisejä.. ei vaadi mitenkään täydellistä suoritusta kultaan.
 
Englantikaan ei oikeen taivu näissä autoihin liittyvissä jutuisssa niin yritin tietysti tuolta muualta(kin) etsiä jotain yleistä ohjeistusta auton säätöihin mitä tohon driftingiin tulee niin aikalailla tyhjin käsin jäin...
Yhtään drifteriä en ole GT7:ssa rakentanut mutta lonkalta heittäisin että FR voimansiirto eli moottori edessä ja takaveto, riittävästi tehoa, lukkoperä (LSD), säädettävä alusta (ainakin jäykällä takavakaajalla eli stabilizer saa yliohjautumaan sekä taakse haritusta eli toe-out), ja ne palikat jolla etupyörien kääntökulma (steering angle) kasvaa. Lienee kyllä helpompi treenata jollain vakioautolla missä comfort kumit.
 
En nyt osaa linkata videota mutta sellaselta käyttäjältä kuin Skull Busters löytyy Youtubesta video millä pystyy takomaan rahaa sellaset +500.000 (sisältää clean race bonuksen) missä mennään kuplavolkkarilla (vaatii koneen vaihdon) Tomahawkeja vastaan.

Kisa kestää joku 6min joten sillä pystyy ainakin takomaan rahaa tai ainakin eilen pystyi vielä kun illan aikana nostin oman saldoni 19 miljoonasta 32 miljoonaan joten jossei nyt tässä välissä olla tota päivitetty pois niin nyt kannattaa toimia jos on rahalle tarvetta.

Sitä luuli jo kun tilillä oli se 50 miljoonaa että sehän riittää ikuisuuden mutta aikast nopeaan se hupeni kun päätin tylsyyttäni ostaa kaikki värit mitä on saatavilla ja pistellä autoihin vähän parempaa palikkaa kiinni niin äkkiä sieltä tultiin sitten alas joten on se hyvä että näitä rahantekopätkiä ihmiset julkasee kun sellasia löytää.
 
Nyt ois enää super lisenssit kullittamatta, en tiie. Ei täs kyl oo yksikään näistä uusista lisensseistä ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeita mitä jossain interneis jotkut on antanut ymmärtää et nää olis jotain TOOOSI vaikeita, tähän astisista ehkä just max kourallinen on ollut jossa on joutunut yrittää enemmän kun tyyliin se joku 5 kertaa. Kyllähän nää alkuu jotkut voiki vaikuttaa ettei oo mahollista, siinä ku hetken hinkuttaa nii koko ajan tekee tulosta kunnes on kullitettu.

En mä täs henkseleitä paukuta mut ohan pelikellossa jo yli 900h et on täs hieman oppinut paremmaks kuskiks ja miten erilaiset autot käyttäytyy ja radatki alkaa olee suurimmaks osaksi jotenkin tuttuja jotkut enemmän ku toiset jne. Edelleen eniten yrityksiä oli siinä subaru lumiradassa, jossa yrityksiä oli helposti toistakymmentä tai ylikin.
 
No nyt sitten alkoi se varsinainen haaste kun super lisennseissä on ne kokonaiset radat, ekan eilen ehin ajaa kullalle, saa nähää sit miten vaikeita ne loput on.

Ajoin myös pitkästä aikaa online kisoja joku kolme tjsp, pääsin 3 ja jopa 2 paikalle :eek: Oli kyl ainakin ne ajot ihan herrasmieskisoja, olin tulossa ohi lujaa vauhtia nii edessä oleva nätisti jopa antoi tilaa eikä ruvennu kiilaa eteen kun apina. Muutenkin oli kaikilla nättia ajoa, tai en tiie miten ne perällä olevat sielä perseili. Kyllähän siinä välillä oli semmosta pientä taistelua mut ei mitää romurallia/perseilyä.

Missä kohti nää autot sit muuttuu "haamuiks"? Eilen yritin nätisti ohittaa mut auton nokka hieman osui edessä olevaan perään niin että se se edessä oleva pyörähti ympäri mikä ei ollut tarkoitus, sit välillä ne autot muuttuu haamuksi ku ohittaa. Onkse joku tietty vauhti sitten vai mikä?
 
No nyt sitten alkoi se varsinainen haaste kun super lisennseissä on ne kokonaiset radat, ekan eilen ehin ajaa kullalle, saa nähää sit miten vaikeita ne loput on.

Mun mielestä ne otti askeleen taaksepäin vaikeudessa eikä tarvitse mitään täydellistä kierrosta ajella.. toki nyt kohtuu vaihtia kuitenkin. Aika vähillä yrityksillä ne meni.
 
No jonkun vireon katoin mitä en muista tyyppi joka on keskivertoa parempi kuski ja ajaa tyyliin parilla kerralla time trialit kultaan jne "valitti" miten haastavia nämä uudet lisenssit on kun ei mennytkään tyyliin ykkösel tai paril yrityksel läpi. Mut jo subjektiivinen asia, konkarit jotka ei pääse ykkösel kalja tölkki yhes kädes ohjain toises ykkösel läpi luokitsee tosi vaikeiks ja tyypit kuten minä jossa menee kymmeniä yrityksiä laskee "ei nyt niin kauheen vaikeita". :D
 
Kokeilin niitä muutaman kerran, pronssia tuli muutamasta ekasta, mutten sitten jaksanut niitä oikein enempää kun ei oikein mitään oleellista niiden tekemisestä kuitenkaan saa (lue: trophya), onneksi.
 
Kokeilin niitä muutaman kerran, pronssia tuli muutamasta ekasta, mutten sitten jaksanut niitä oikein enempää kun ei oikein mitään oleellista niiden tekemisestä kuitenkaan saa (lue: trophya), onneksi.

Saa niistä lopuks aina sen auton ellei jo omista niitä+ lippuja (jos ne yhtään lohduttaa) super lisenssistä saa lopuks sen Sennan formulan, joka maksaa 10millii tällähetkellä legendary kaupas, jos sen jo omistaa saa myymäl ihan kivan tilin.
 
No, en ole tuota muutenkaan oikein jaksanut enää pelailla, tavallaan nähty. Lumirataa kokeilin ja oli suurinpiirtein yhtä hauskaa (lue: ei) kuin rallikin tässä.

Noita lisenssejä kokeilin että josko saisi taas kipinän ajella, muttei oikein syttynyt.
 
Mulla kans sama, että ei oo jaksanut alkaa hinkkaamaan noita uusia kun pelistä platina saatu ja kaikki pelin autot ostettuna. Joo voishan sen palkintoauton myydä mutta jos rahaa tarviin tuleviin autolisäyksiin niin sitä saa helposti kyllä muutenkin. Nyt on 10milj. tilillä tulevia autoja varten odottamassa. Niitä tunnin kisojakaan en oo jaksanut ajella kun palkintoautot jo on ja tunnin joudut jauhamaan samaa jonkun hikisen parinsadan tonnin takia kun muuten voi saada esim. 600k vartissa... Noita kisojen palkintosummia pitäs nostaa ja reippaasti. Kyllä tunnin kisasta pitäs vähintään miljoonan saada.
 
Jos puhut Human Comedy 1h tehtävistä niin 1 miljoonan niistä saa (500+300+200). Se on vain harmi, että niistä ei saa mitään uusilla kerroilla. Niitä olisi hauska ajaa useamman kertaa. Ovat kyllä aika helppoja, paitsi se viimeinen kisa.

Se Lake Maggioren viimeinen kisa on itsellä vielä voittamatta. Ehkä se nyt jo menisi, kun viime aikoina on alkanut tulla kulta-aikoja Online Time Trialissa. Lumiradan OTT:ssa sijoitus on 1034 ja vielä saisi ajasta jonkun verran pois. Ei taida kaverilistalla muut tykätä Lake Louisesta, kun ovat useita sekuntteja jäljessä! :D Siellä on kuitenkin mua nopeampia kuskeja.

Itselle Spec II päivitys on ollut loistava, lumirata, viikkokisat, AI Sophy, lisenssitestit, hyviä autoja ja nyt saa enemmän rahaa kisoista. Onneksi tuli kesällä vähän taukoa GT7:sta niin nyt tekee mieli ajella lähes joka päivä.
 
Ylös Bottom