Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Ei näitä lisenssejä/muitakaan kisoja ajetaa palkintojen/rahan ym vuoksi vaan se että "se tunne" kun saavutat sen kulta-ajan, itsensä haastamista, ym mitä nyt kenelleki on. Ei sitä nyt sen viimeisen palkintoauton vuoksi ajeta että huh nyt saa hyvät rahat, kyllä tiedän et siinä ajassa tekisin jo miljoonia grindaamal.

Ei sitä nyrreäkää ajettu kultaan sen takia että siitä nyt sai 5millii bonusta.
 
Tuli katsottua eilinen Toyota Gazoo Racing GT Cup kisa. Semi-finaalit ihan ok, niitä en katsonut niin tarkkaan. Jatkokarsinta lumella Yariksella oli hauska yllätys.

Itse finaali olikin sitten aivan loistava ja jännittävä. 23 kierrosta Catalonian radalla ja autona Toyotan Gr1 Hybridi. Oli sopivasti taktikointia rengasvalinnoissa ja tiukkaa kisaamista, mutta hyvin pysyi kuitenkin kokoajan perillä tapahtumista. Väännöt kisan voitosta oli ihan mielettömiä, saa nähdä paraneeko lauantain tai sunnuntain kisat enää tuosta.

En normaalisti pidä eSportin katsomisesta, mutta Gran Turismon tapahtumat ovat viihdyttäviä.
 
No nyt sit tuli seinä vastaan ja se varsinainen oikea haaste alkoi, ajoin kaikki lisenssit kultaan ilman sen suurempia ongelmia kunnes aloitin sen viimeisen. Siis ei niiku millään saa sitä kultaa, ei edes pääse sinne 1.43...jotain aikaan, aina vaikka kuinka olevinaan ajaa hyvin se aika on aina 1.44... jotain. Jotenkin tosi epätoivosta menoa nyt ja haluasin sen kultaan ihan jo sen takia kun kaikki muut on mut ei vaa onnistu, tos pari päivää sitten koko hemmetin illan ajoin vaan niitä 1.44 aikoja.

Noh, ehkä vois pitää taukoo ja yrittää joskus uudestaan jos kävis joku flaksi. Täs uudes lisenssins näköjään se suurin haaste on päästä sinne vikaan testiin ja se oikea haaste on saada se kullitettua. :p
 
Kyllä tätä sen noin 20h jaksoi pelata, osa meni ohjaimella ja osa ratilla. Jäi lopulta semmoinen menneisyyteen jämähtänyt surullinen kuva tästä, muut ajopelit ovat menneet eteen päin ajat sitten ja tämä on jämähtänyt menneisyyteen.

Jos pitäisi palkita peli joka on vähiten kehittynyt elinkaarensa aikana niin se olisi GT7, samaa jo väsynyttä menuja myöten, ei mitään uusia innovaatioita tai asetuksia. VR tietenkin loistaa, mutta onko siihen tullut yhtään päivitystä, ei siellä kukaan kuuntele pelaajaa, visio on ilmeisesti niin täydellinen.
 
Nyt saa viitenä päivänä palkinnon kun käy vaan kartalla.
Aikaa on 26. päivään asti eikä päivien tarvitse olla perättäisiä jos haluaa kaikki.
Joulun jälkeen vissiin tulee toinen samanlainen satsi.

Nimetön.jpg
 
Kyllä tätä sen noin 20h jaksoi pelata, osa meni ohjaimella ja osa ratilla. Jäi lopulta semmoinen menneisyyteen jämähtänyt surullinen kuva tästä, muut ajopelit ovat menneet eteen päin ajat sitten ja tämä on jämähtänyt menneisyyteen.

Jos pitäisi palkita peli joka on vähiten kehittynyt elinkaarensa aikana niin se olisi GT7, samaa jo väsynyttä menuja myöten, ei mitään uusia innovaatioita tai asetuksia. VR tietenkin loistaa, mutta onko siihen tullut yhtään päivitystä, ei siellä kukaan kuuntele pelaajaa, visio on ilmeisesti niin täydellinen.
Täytyy kyllä sillätavalla kompata että en kyllä ilman vr yhteensopivuutta tätä olis ostanut, mutta sen kanssa tämä on kyllä parasta mitä ajopelit voi tarjota. Eli lasit kyllä tarvii jos tästä pelistä haluaa täysin nauttia.
 
Tänään ei ollut mun päivä, kun päivän arvasta tuli 5.000 cr ja viikko kisojen ajamisesta tuli 5* arpa, josta vain Porsche kutsu. Sen arvo mulle on nolla.

No sentään tuon 100.000 cr login bonuksen sain ja Radical kisat olivat ihan hauskoja.

Spec 2.0 päivityksessä tuhlasin yhteensä joku 18 milj. päivityksen uusiin autoihin sekä siihen Jaguariin, joka vaaditaan trophyyn. Meni kaikki rahat. Nyt on taas tilillä 15milj. pelkillä viime viikkojen Online TT ja viikkokisojen ansioilla. Vielä, jos aina välillä viitsisi ajaa rahagrind kisoja siihen päälle niin olisi ihan mukavasti jo rahaa.

Oma tavoite on, että vuoden 2024 lopussa olisi omassa Dashboardissa kaikki lukemat 100% (paitsi autojen kerääminen) sekä Platina-trophy hallussa.
 
Kokeilin ilmaista EzioDash appia iPadille, toimii hyvin GT7 kanssa. Täytynee haalia jostain joku vanha/halpa Android tabletti ja testata myös SIM Dashboardia. Harmi ettei tukea ACC:lle konsolilla.
 

Liitetiedostot

  • IMG_3517.jpeg
    IMG_3517.jpeg
    2 MB · Lukukerrat: 33
Tuli pari päivää sitten ajettua ne kaikki uudet spec II päivityksen mukana tulleet kisat ja pakko sanoa etten pahemmin tykännyt.
Esim wtc 900 luokassa ajoin trial mountainin ilman pysähdyksiä ja voitin viidellä sekunnilla 10 kierroksen kisan.
Kolmonen oli pari sekuntia toisen perässä ja neljäs silleen sopivasti yli 30s päässä ja sama homma joka kisassa, koska minä ja ne kaks muuta oli ainoat jotka ei menneet varikolle joka tarkoittaa myös sitä, että jos sun täytyy mennä kerrankin varikolle niin et voi voittaa.
Taas kerran ihan sama mitä teet niin ei tuo ole mitään kilpa-ajo, mutta kukapa sitä enää odottaakaan.

Sitten oli se tri-oval chili kisa. No mikäs siinä. Rata jossa vaan ajetaan kaasu pohjassa joten kuinka vaikea se voi olla.
No aika helvetin vaikea kun et pääse edes kolmea kierrosta ilman, että tekoäly työntää sut peräkulmasta ympäri.
Kuuden yrityksen jälkeen googletin ja paras tapa pysyä turvassa on vaan ajaa sitä sisempää keltaista viivaa halaten.

Sitten on ne clubman cup+ kisat joissa on osallistuja listan mukaan aika perus autoja, mutta ne kaikki on ties millä osilla ja moottoreilla varustettu joten sun kannattaa tehdä sama.
Mulla oli watkins glen radalla mitsubishi gto jossa oli escudon moottori josta oli vaan leikattu tehoja pois, koska jos otat jonkun touring vehkeen jolla on sama pp arvo niin ei mitään mahkuja.
Nytkin toisena oli se ford roadster hot rod joka ei kovin kummoinen normaalisti ole.

Entä mikä ihmeen vaikeustason määre ne chilit edes on.
Mä en ole vieläkään saanut 100% varmaa vastausta, että jos ajaa vaikka neljän chilin kilpailun niin vaikuttaako siihen se options valikosta valittu vaikeustaso vai ei.
Mä pelaan helpoimmalla joka on nolla chilia ja silti jossain kisoissa saa taistella ihan yhtä paljon mitä noissa uusissa viiden chilin kisoissa.
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa kun options valikon kolme chilia = hard joten noiden pitäisi olla liki mahdottomia mulle.
Sitten tietenkin quick / custom kisoissa on amatur / intermediate / expert vaikeustasot.
Miten ei saada edes vaikeustasoon jotain yhtenäistä logiikkaa. Tekeeko siellä eri porukat eri asioita eikä kukaan tiedä mitä toinen tekee vai mitä helvettiä. Täysin perustason juttuja.
 
Tuli laitettua legend car dealershipissa karvan alta kymppimilli krediittejä sileäksi kolmeen eri rata-autoilun klassikkoon 1980-90-lukujen taitteesta ja koska autot ovat kaikki edelleen ostettavissa ja varsin hinnakkaita, niin ajattelin tällaisen lyhyen vertailun tai 'arvostelun' niistä kirjoitella, jos joku vaikka haluaa ostaa niitä, tai ostaa vain yhden tai kaksi.

Kyseessä siis kolme ikonista Le Mans-kilpuria: Jaguar XJR-9 '88, Sauber-Mercedes C9 '89 ja Mazda 787B '91, jotka varmaan monet nimeltä tunnistavatkin. Hintaluokkaa 3-3,5 miljoonaa krediittiä per auto. Autot luokitellaan pelissä Group 1:n alle, eli samaan kategoriaan esim. LMS-autojen kanssa, ja niiden PP-arvot ovat noin 850 paikkeilla suoraan kaupasta.

Ensialkuun ajattelin, että pysyvätkö nuo lapasessa yhtään, kun yksi kerrallaan vein niitä oston jälkeen tapani mukaan ensitestiin Nürburgring Nordschleifelle, mutta erittäin hyviä ajettavia olivat jokainen. Toki vauhtia ja pitoa on niin paljon, että radan jokainen mutka on syytä muistaa etukäteen, koska 'käännökset tulevat silmille' noilla autoilla todella nopeasti. Ohjaimella ajelin traction control 2-asennossa ja oli oikein mukavaa ja palkitsevaakin menoa. Erittäin kivaa!

Kuinka nuo kolme sitten vertautuvat keskenään? No vauhdin puolesta, tai ainakin vauhdin tunteen ja 'vaarallisuuden tunteen' puolesta, Jaguar on selvä ykkönen Mazdan tullessa aika lähellä perässä. Sauber-Mercedes tuntuu noista kolmesta eniten 'tavalliselta autolta' ja on helpoin ajettava ainakin omiin sormiin. Jaguarin kanssa saa olla kieli keskellä suuta kaikista eniten, mutta kulkee ja kiihtyy se noista kolmesta myös kovimmin. Mazda on myös yllättävän helppo ajettava sekin, vikuroi hieman edestä, mutta pitoa on silti niin paljon, ettei käytännön riskiä spinnaamiseen tuntunut olevan, kun taas Jaguarin kanssa se oli useasti läsnä yhdelläkin kierroksella ja kanttareiden yli sai ajaa 'varovasti'. Sauber-Mercedes oli kahteen muuhun verrattuna kirjaimellisesti helppo ajettava, paljon pitoa, mutta sai/joutui kääntämään mutkaan enemmän, kun taas Jaguar oli selvästi kevyin kääntää ja yliohjaavin noista kolmesta.

Äänimaailma on näiden kohdalla myös yksi sellainen kategoria, joka pitää mainita erikseen. Siinä voiton vie, kirkkaasti, wankel-kiertomäntämoottorilla varustettu Mazda, jonka vinkuna on uniikki ja 'korvia huumaava'. Tässä kategoriassa oikeaa kisaa ei edes synny. Jaguarin äänet ovat myös kiitettävällä tasolla, mutta eivät toki yhtä vinkuvat tai kimeät. Sauber-Mercedesissä on Mersun kone, jonka ääni on sitä tuttua mörinää. Ei huono ollenkaan, hyvin toteutettu peliin nekin, mutta 'laimealta' kuulostaa heti Mazdan perään.

No mikä sitten oli paras tai nopein? Hieman yllätyin, että Jaguarin onnistuin ajamaan nopeiten kierroksen läpi, kun se tuntui myös vaikeimmalta ajettavalta, mutta totta se on. Melkoinen ohjus tuo on, jos sen onnistuu pitämään käsissään ja nokan kohti menosuuntaa. Mazda ei jäänyt toki kauas, karvan alta sekunti Nordschleifella ei ole käytännön tasolla mitään, kun harvoin millään autolla täydellistä kierrosta siellä saa aikaan kuitenkaan. Sauber-Mercedes jäi Jaggelle kierroksella hieman yli 3 sekuntia, eli nopea se on sekin ja varsinkin mutkaisilla osuuksilla heittämällä helpoin ajettava.

Jos krediittejä löytyy, niin suosittelen ostamaan ehdottomasti noista kaikki. Jaguar oli tänään limited stock, eli poistuu kohta valikoimasta. Jos haluaa Group 1-luokkaan 'grindausauton', niin Sauber-MB on varmasti se helpoin ja 'monikäyttöisin'. Mazdan puolesta puhuu upea äänimaailma, jota ei pelissä varmaan monesta muusta autosta löydy edes lähimain, ja ajettavuus on siinäkin varsin inhimmillinen. Eniten kierrosaikapotentiaalia lienee Jaguarissa, mutta sen kanssa saa myös olla varovaisin. Suurta suorituskykyeroa ei Jaguarin ja Mazdan välillä ole, kuten kierrosajasta näkee, ja molemmat kulkivat Nürren takasuoran päässä aika tarkkaan sen saman 350 km/h. Sauber-MB kiihtyi samaan kohtaan noin 335 km/h.
 
Ensi viikolla tulee päivitys 1.42 ja kolme uutta autoa. Ei noi autot mitään hurraa huutoja aiheuta. Tulee ne silti ostettua ja testattua miten nyrre sujuu noilla.

 
Uusimman päivityksen Genesis X Gran Berlinetta Vision Gran Turismo onkin ihan hyvin kulkeva laite. Tais olla yli 800 heppaa. Time Trialissa pääsin tällä omalle top 10 listalle Nyrressa. Jimny on mitä on mutta tämä Bulgari onkin mielenkiintoinen temppu. Pitää ostaa oikeasti 4400€ maksava rannekello, jotta saat nyt heti tämän Bulgari auton peliin. Ilmaiseksi (tai siis maksaa pelin rahaa miljoonan) auto tulee peliin joskus helmikuun lopulla.


 
Genesis meni vaivoin vain hopealle OTT:ssä, erittäin nopea auto suoralla ja hankala auto saada jarrutukset osumaan oikein. Ihan ok, tuskin ajan enää uudestaan.

Jimny sen sijaan on todella kova! Toivottavasti siihen tulee moottorin vaihto seuraavassa päivityksessä niin saa vielä lisää hauskuutta siitä irti.
 
Itse olen tykännyt tuosta uusimmasta päivityksestä. Evo IX:llä tullut ajeltua aika paljon ja kivaa on ollut. Olen ajanut kyseisellä laitteella oikeassa elämässäkin, joten on päässyt tekemään ihan kivaa 'vertailua' senkin puolesta. Laittelin siihen vielä Hurjapäät 2-liverynkin, niin tuli oikein kunnolla nostalgiafiilistä. Polyphony Digital tekee kyllä asioita oikein, kun peli tuntuu edelleen kaksi vuotta julkaisun jälkeenkin tuoreelta. Aina on jotain uutta kokeiltavaa.

Päivittäispyöräytyksetkin ovat olleet kolme kertaa nyt putkeen oikein antoisia. Lauantaina 6-tähden pyöräytys ja siitä miljoona, sunnuntaina 5-tähden pyöräytys ja siitä Honda VGT, joka minulla tosin jo oli, mutta myymällä siitäkin sai 700k+. Eilen sitten illalla ajelin Evolla vähän lisää ja napsahti taas 6-tähden pyöräytys. Siitä palkinnoksi Aston Martin One-77, joka itseltä puuttuikin. Hintaa näköjään reilu 1,3 miljoonaa ja vaatii kutsun kauppaan, jotta sen voisi ostaa. Sitä sitten testailemaan seuraavalla pelikerralla.
 
Kolme uutta autoa tulossa seuraavassa päivityksessä, oletettavasti ensi viikon torstaina. Siluetit julkaistu ja niiden perusteella oletettavasti nämä uutuudet ovat Audi R8 V10+, Lamborghini Urus ja Toyota GT-One Le Mans-prototyyppi 90-luvun lopulta.

Pari mielenkiintoista nimeä itselle tuossa. Vaikka bemaristi olenkin, niin olen tuota tehokkaampaa R8:a odotellut jo jonkun aikaa ja ihmetellyt, miksei se ollut pelissä mukana jo julkaisussa. No nyt tulee sekin sitten ja pääsee päristelemään. Viime aikoina nuo wanhemmat Le Mans-protot ovat alkaneet kiinnostaa enemmänkin ja olen niistä tännekin jonkun verran kirjoitellut, joten tuo Toyotan versio tulee varmaan hankittua heti, jos on hinnaltaan järkevä, eli alle 5 miljoonaa.

Itsestä ei löydy sisäistä Vesa Keskistä yhtään, joten tuo Urus ei kauheasti kyllä kiinnostele. Jostain syystä Lambot eivät ole koskaan kiinnostelleet, kun jotenkin niiden muotoilu on aina ollut omasta mielestä liian futuristinen. Eipä tuo auto pelissä toki itseltä ole pois mitään ja varmaan joistain pelaajista se pienoinen sisäinen Keskinen löytyy, jotka tuosta ovat kiinnostuneita.

 
Kolme uutta autoa tulossa seuraavassa päivityksessä, oletettavasti ensi viikon torstaina. Siluetit julkaistu ja niiden perusteella oletettavasti nämä uutuudet ovat Audi R8 V10+, Lamborghini Urus ja Toyota GT-One Le Mans-prototyyppi 90-luvun lopulta.

Pari mielenkiintoista nimeä itselle tuossa. Vaikka bemaristi olenkin, niin olen tuota tehokkaampaa R8:a odotellut jo jonkun aikaa ja ihmetellyt, miksei se ollut pelissä mukana jo julkaisussa. No nyt tulee sekin sitten ja pääsee päristelemään. Viime aikoina nuo wanhemmat Le Mans-protot ovat alkaneet kiinnostaa enemmänkin ja olen niistä tännekin jonkun verran kirjoitellut, joten tuo Toyotan versio tulee varmaan hankittua heti, jos on hinnaltaan järkevä, eli alle 5 miljoonaa.

Itsestä ei löydy sisäistä Vesa Keskistä yhtään, joten tuo Urus ei kauheasti kyllä kiinnostele. Jostain syystä Lambot eivät ole koskaan kiinnostelleet, kun jotenkin niiden muotoilu on aina ollut omasta mielestä liian futuristinen. Eipä tuo auto pelissä toki itseltä ole pois mitään ja varmaan joistain pelaajista se pienoinen sisäinen Keskinen löytyy, jotka tuosta ovat kiinnostuneita.


Onpa kummallinen antipatia Lamborghinia tai sitä mahdollisesti fanittavia kohtaan, kun pitää alkaa vertailemaan henkilöön, joka herättää varsin monissa antipatiaa. En kyllä ymmärrä itse ylipäätään miten autojakin jaksetaan fanittaa tai antifanittaa. Varsinkin tuo antifanittaminen on jotenkin niin hönöä.

Itseäni kiinnostavat näissä autojen keräilypeleissä kaikki autot mitä vain kohdalle osuu. Toki toiset enemmän kuin toiset, mutta minkäänlaista antipatiaa en koe yhtäkään automerkkiä kohtaan. Kaikki autot joilla pääsee kulkemaan lujaa kiinnostavat, ja joskus joku auto, joka on erikoinen, voi olla mielenkiintoinen tai hauska. Merkillä ei itsessään ole kuitenkaan itselleni mitään merkitystä, koska en fanita suoranaisesti yhtäkään automerkkiä, enkä todellakaan antifanita senkään vertaa mitään automerkkiä.

Miksi ihmeessä aina pitää joidenkin fanittaa jonkin aihepiirin asiaa ja sitten myös kokea saman aihepiirin muut vaihtoehdot jonain kilpailijoina, joita pitää voimakkaasti dissata, samalla kun kiillottaa jatkuvasti sen oman suosikkinsa kilpeä. En tosin ole näiden foorumeiden lisäksi elämässäni tällaiseen törmännyt muuten kuin viimeksi ala-asteella, joten sinänsä varsin erikoinen ilmiö, että erilaisilla aikuisten ihmisten kansoittamilla foorumeilla näitä tulee niin varsin usein vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joku suhtautui nyt asiaan vähän liian vakavasti ymmärtäen kuittauksen ja vitsailun aivan väärin. Mainitsin, että päivityksessä tulee kolme uutta autoa, joista kaksi kiinnostaa varsin paljonkin ja kerroin, miksi ne kiinnostavat. Lisäksi kerroin, miksi kolmas auto ei kiinnosta ja selvensin myös, että oikeastaan koko automerkki ei kiinnosta tietyistä syistä. Ei todellakaan ollut tarkoitus 'dissata' mitään tai ketään, vaan yksinkertaisesti selventää ja perustella, miksi kyseinen auto ja merkki eivät ole sellaisia, joka itseä kiinnostaisi tai kutkuttaisi.

Heitto ja huumori Keskisestä perustui taas aivan puhtaasti siihen faktaan, että hänellä on Lamborghini Urus. Kyse oli vitsailusta, että jos kyseinen auto kovasti kiinnostaa, niin ehkä sieltä sisältä löytyy sitten pienoinen Keskinen itsestäkin. Ei siinäkään ollut tarkoitus haukkua tai 'dissata' ketään, vaan yksinkertaisesti heittää huumoria, kun tuon Uruksen kohdalla kuitenkin on tällainen pienoinen suomalaisuusviite olemassa. Toki tässä kirjoittaessa muistui mieleen, että taitaa Patrik Laineellakin olla Urus, joten voihan autosta kiinnostuneen kohdalla sisältä löytyä myös 'pieni Pate', jos asiaa näin ajatellaan.

Ja tehdään nyt selväksi vielä selväksi, että minä en koe Lamborghinia kohtaan mitään antipatiaa. Teknisesti ovat hienoja superautoja, mutta tosiaan kuten sanottua ovat muotoilultaan sellaisia, etteivät kutkuta itseäni yhtään. Saman luokan autoista olen huomattavasti enemmän kiinnostunut esimerkiksi Ferrareista ja Porscheista, joiden muotoilu hivelee enemmän omia makuhermojani. Samaten esimerkiksi McLarenin superautot ovat mielestäni muotoilultaan kiinnostavampia ja hienompia. Aston Martinin autoissa on myös sellaista iätöntä eleganssia ja USA:n puolelta Corvetten ja Mustangin tämän vuosituhannen eri malleissa sellaista muskelimaista tyylikkyyttä, josta pidän. Olen toki autopeleissä erilaisilla Diabloilla, Gallardoilla ja Murchielagoilla jonkun verran ajanut, mutta koskaan ne eivät ole samanlaista fiilistä tuoneet kuin nuo muut, jotka yllä mainitsin.
 
Ylös Bottom