Tuli laitettua legend car dealershipissa karvan alta kymppimilli krediittejä sileäksi kolmeen eri rata-autoilun klassikkoon 1980-90-lukujen taitteesta ja koska autot ovat kaikki edelleen ostettavissa ja varsin hinnakkaita, niin ajattelin tällaisen lyhyen vertailun tai 'arvostelun' niistä kirjoitella, jos joku vaikka haluaa ostaa niitä, tai ostaa vain yhden tai kaksi.
Kyseessä siis kolme ikonista Le Mans-kilpuria: Jaguar XJR-9 '88, Sauber-Mercedes C9 '89 ja Mazda 787B '91, jotka varmaan monet nimeltä tunnistavatkin. Hintaluokkaa 3-3,5 miljoonaa krediittiä per auto. Autot luokitellaan pelissä Group 1:n alle, eli samaan kategoriaan esim. LMS-autojen kanssa, ja niiden PP-arvot ovat noin 850 paikkeilla suoraan kaupasta.
Ensialkuun ajattelin, että pysyvätkö nuo lapasessa yhtään, kun yksi kerrallaan vein niitä oston jälkeen tapani mukaan ensitestiin Nürburgring Nordschleifelle, mutta erittäin hyviä ajettavia olivat jokainen. Toki vauhtia ja pitoa on niin paljon, että radan jokainen mutka on syytä muistaa etukäteen, koska 'käännökset tulevat silmille' noilla autoilla todella nopeasti. Ohjaimella ajelin traction control 2-asennossa ja oli oikein mukavaa ja palkitsevaakin menoa. Erittäin kivaa!
Kuinka nuo kolme sitten vertautuvat keskenään? No vauhdin puolesta, tai ainakin vauhdin tunteen ja 'vaarallisuuden tunteen' puolesta, Jaguar on selvä ykkönen Mazdan tullessa aika lähellä perässä. Sauber-Mercedes tuntuu noista kolmesta eniten 'tavalliselta autolta' ja on helpoin ajettava ainakin omiin sormiin. Jaguarin kanssa saa olla kieli keskellä suuta kaikista eniten, mutta kulkee ja kiihtyy se noista kolmesta myös kovimmin. Mazda on myös yllättävän helppo ajettava sekin, vikuroi hieman edestä, mutta pitoa on silti niin paljon, ettei käytännön riskiä spinnaamiseen tuntunut olevan, kun taas Jaguarin kanssa se oli useasti läsnä yhdelläkin kierroksella ja kanttareiden yli sai ajaa 'varovasti'. Sauber-Mercedes oli kahteen muuhun verrattuna kirjaimellisesti helppo ajettava, paljon pitoa, mutta sai/joutui kääntämään mutkaan enemmän, kun taas Jaguar oli selvästi kevyin kääntää ja yliohjaavin noista kolmesta.
Äänimaailma on näiden kohdalla myös yksi sellainen kategoria, joka pitää mainita erikseen. Siinä voiton vie, kirkkaasti, wankel-kiertomäntämoottorilla varustettu Mazda, jonka vinkuna on uniikki ja 'korvia huumaava'. Tässä kategoriassa oikeaa kisaa ei edes synny. Jaguarin äänet ovat myös kiitettävällä tasolla, mutta eivät toki yhtä vinkuvat tai kimeät. Sauber-Mercedesissä on Mersun kone, jonka ääni on sitä tuttua mörinää. Ei huono ollenkaan, hyvin toteutettu peliin nekin, mutta 'laimealta' kuulostaa heti Mazdan perään.
No mikä sitten oli paras tai nopein? Hieman yllätyin, että Jaguarin onnistuin ajamaan nopeiten kierroksen läpi, kun se tuntui myös vaikeimmalta ajettavalta, mutta totta se on. Melkoinen ohjus tuo on, jos sen onnistuu pitämään käsissään ja nokan kohti menosuuntaa. Mazda ei jäänyt toki kauas, karvan alta sekunti Nordschleifella ei ole käytännön tasolla mitään, kun harvoin millään autolla täydellistä kierrosta siellä saa aikaan kuitenkaan. Sauber-Mercedes jäi Jaggelle kierroksella hieman yli 3 sekuntia, eli nopea se on sekin ja varsinkin mutkaisilla osuuksilla heittämällä helpoin ajettava.
Jos krediittejä löytyy, niin suosittelen ostamaan ehdottomasti noista kaikki. Jaguar oli tänään limited stock, eli poistuu kohta valikoimasta. Jos haluaa Group 1-luokkaan 'grindausauton', niin Sauber-MB on varmasti se helpoin ja 'monikäyttöisin'. Mazdan puolesta puhuu upea äänimaailma, jota ei pelissä varmaan monesta muusta autosta löydy edes lähimain, ja ajettavuus on siinäkin varsin inhimmillinen. Eniten kierrosaikapotentiaalia lienee Jaguarissa, mutta sen kanssa saa myös olla varovaisin. Suurta suorituskykyeroa ei Jaguarin ja Mazdan välillä ole, kuten kierrosajasta näkee, ja molemmat kulkivat Nürren takasuoran päässä aika tarkkaan sen saman 350 km/h. Sauber-MB kiihtyi samaan kohtaan noin 335 km/h.