Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Gran Turismo Sophy. AI Racing Agent.

Väitetysti maailman ensimmäinen AI kilpa-ajaja, joka pärjää parhaimpia ihmiskuskeja vastaan, ainakin Gran Turismossa.

GT7:ään tätä lupaillaan päivityksenä jossain vaiheessa.

GT Sophy was trained to master the following driving skills needed to compete with the world’s best championship-level drivers.

  1. 1. Race Car Control: Deep understanding of car dynamics, racing lines, and precision maneuvers to conquer challenging tracks.
  2. 2. Racing Tactics: Split-second decision-making skills in response to rapidly evolving racing situations. GT Sophy showed mastery of tactics including slipstream passing, crossover passes and even some defensive maneuvers such as blocking.
  3. 3. Racing Etiquette: Essential for fair play, GT Sophy had to conform to highly refined, but imprecisely specified, sportsmanship rules including avoiding at-fault collisions and respecting opponent driving lines.









Sophy AI toteutus on päässyt myös arvostetun tiedejulkaisu Naturen uusimman numeron kansikuva-artikkeliksi.

 
Viimeksi muokattu:
Ja näytetään keskisormea muille.

En minä ole lojaalien pelaajien palkitsemista vastaan, mutta etu kilpailullisessa moninpelissä sarjan edellistä peliä pelaamalla on silti erikoista.
Eikö kilpailuista voita saman verran rahaa olit sitten kolmas e tai s luokassa? Näytetäänkö keskisormea kaikille uusille pelaajille ketkä ostavat tämän myöhemmin? Silloin kaikki siistit kuskit ovat edenneet jo e luokasta eteenpäin.

Minusta tämä on hyvä. Ne ketkä ovat pelanneet sportia saavat jatkaa ajojaan samantasoisten ja samanlaisten kuskien kanssa. Eikä harmita tässä uutena kuskina liittyä väärään karsinaan. Sieltä sitten ajamalla noustaan sinne mihin kuulutaan.
 
Melkoista pakkopullaa olleet aina nuo rallikisat. Pois vaan.
Gran Turismo 3:sta tuli aikanaan tahkottua urakalla, enimmäkseen tietysti katukisoja mutta myös ralliosuuksia. Oli kyllä mielestäni hyvin toteutettu, kaverin kanssa tuli tuota ajeltua kun tuossahan oli lähiverkkopeli firewire-kaapelin kautta. Erityisesti mieleen jäänyt upeasti toteutetut pölypilvet, ei ollut ihan helppoa ajella toisen peesissä kun näkyvyys tippui lähelle nollaa.
 
Olen tästä samaa mieltä, mutta silti tämä on erikoista. Jos asiaa ajattelee vaikka niin, että jos on pelannut minkään sarjan edellistä osaa, niin saa rankit mukaansa seuraavaan osaan. Outoa. Isoa etua toisille ja samaan aikaan uusille pelaajille tympeää.

Juurikin isoimpana ongelmana näen uudet kuskit, jotka joutuvat sikailukarsintoihin, kun siellä ei nyt sitten näitä GTS:n siististi ajavia kuskeja nähdä, vaan pelkästään ne sikailijat (+ uudet kuskit). Sanoisin, että rankit nollaamalla kisaaminen olisi siistimpää kautta linjan.
Online-ranking on ensimmäistä kertaa käytössä nyt, GT Sportissa.
Viimeiseen lauseeseen: unen näit. Gridit muokkautuvat aika-ajon (online time trial) mukaan. Uusilla pelaajilla olisi tuskin mitään mahdollisuuksia kärkisijoille tuossa julkaisuskenaariossa. Nythän tulevat vasta-alkajat aloittavat muokkautumisen samoilta oppitasoilta tekniikan ja ratojen suhteen.

Miksi uuden pelaajan pitäisi synkistellä vanhojen pelaajien statseista?
Mietipä näin: A-S-tason kuski tulee GT7:n julkkarista lähtien voittamaan todennäköisesti rutosti vähemmän virallisempia online-kisoja verrattuna aivan uuteen onlineen panostavaan pelaajaan - ja painotan sanaa panostavaan. Kova houkutinhan tuo on päästä menestymällä sinne "puhtaiden" joukkoon. Joukkoon, jossa muuten sielläkin nähdään onlinen lieveilmiöt.

Ainoat lojaaliuspalkkiot sarjassa on saatu ja saadaan krediittibonuksina (Cr.), jos on pelannut aiempaa osaa tilillänsä. Statsien säilyminen ei ole bonus. Se on itsestäänselvyys. Monet ovat tahkonneet kisastatsejansa vuosia. (Statsikäppyränsä voi muuten löytää netistä.)
Dailyissakin, mutta eritoten FIA-kisoissa, varmasti on jo "vakiintuneita kisapiirejä" ja kaikki tuosta vain nollaksi? Olisi idioottimainen peliliike nollata ne seiskaan näinkin kilpailullisessa nimikkeessä.
 
Sophy on nähty tositoimissa ja viime kesänä Gran Turismo Sportissa. Top japanilaiset eivät pysy parhaan Sophy auton perässä. En pidä mitenkään mahdottomana että jossain vaiheessa nähtäisiin GT 7.

 
Mitä ne sitten paljastivat eilen A.I. suhteen?
Kaikki oleellinen tieto löytyy siitä hartzun viestistä. Lyhyesti tiivistettynä se on koneoppimisella treenattu tekoäly, joka pystyy voittamaan tämän hetken parhaita ihmiskuskejakin. Itse GT7-peliin tuota ei kuitenkaan ole ainakaan vielä julkaisussa tulossa, eli lähinnä se oli teknologiademo.
 
Sophy on nähty tositoimissa ja viime kesänä Gran Turismo Sportissa. Top japanilaiset eivät pysy parhaan Sophy auton perässä. En pidä mitenkään mahdottomana että jossain vaiheessa nähtäisiin GT 7.

Juu, Sophyn ajamat kaksi autoa ottivat jokaisessa kisassa, jokaisella radalla, jokaisella automallilla kaksoisvoitot kun vastassa oli maailman parhaita Gran Turismo ihmiskuskeja. Tuossa Making of -videossa näitä kisoja näytetään.

Kyseessä ei ole ns. ennalta ohjelmoitu "kuminauhatekoäly", vaan koneoppimisen kautta "itse oppinut" virtuaalikuski, joka pyrkii toimimaan, kuten parhaat ihmiskuskit.

Kannattaa lukea linkeistä löytyvät materiaalit, sillä taustotietoa toiminnasta on niissä selitetty melko hyvin. Kyse on tosiaan AI kilpa-ajamisen proof-of-concept, josta jossain vaiheessa tuotteistuu peleihin sovellettavia versioita. GT:n sellainen lienee jo ollut valmisteilla hyvän aikaa, kun GT Sophyn opettamisen välineenä on ollut.

Saa nähdä tuleeko tästä Gran Turismoon Souls-moodi, jolla kotisohvafittipaldeja nöyryytetään huolella :D
 
Viimeksi muokattu:
Eikö täällä juurikin linkattu joku video että kerrotaan jotain uutta tekoälyyn liittyen? Sitten uutinen onkin jo vanha juttu, GT Sport ajoilta.
 
Eikö täällä juurikin linkattu joku video että kerrotaan jotain uutta tekoälyyn liittyen? Sitten uutinen onkin jo vanha juttu, GT Sport ajoilta.
Sophy-tekoälyn kehitys alkoi GT Sportin aikana, joten sillä alustalla viimeisinkin testi tapahtui.

Tässä Gran Turismon eka maailmanmestari 2018 yrittää hyökätä ai:n kimppuun. Lopputulema, ja koko videosarja, on GT:n vanhaa tekoälyä muistellen uskomatonta katseltavaa. Pitkälle ehtivät Sophy AI:n kanssa parissa vuodessa.
 
no se mitä katsoin tuota tekoälyn touhua, niin mikään ei voita kunnon ihmispelaajien välisiä turnajaisia... eli siinä mielessä toivon että nettipelin pariin saataisiin lisää NOOBeja, kuten itse olen. ihan vaan testaamaan millaista on, siksi tarvittaisiin myös niitä törmäyksiä ja kunnon vauriomallinusta.

1 kaikkien aikojen suosikeistani edelleen, PS2 aikana, TOCA Touring Cars, siinä oli savua ja tilanteita.
 
Kannattaa laittaa pelintekijöille palautetta, että saisiko tähän GT7 päivityksenä savua ja tilanteita... vai jääkö tosiaan sitten seuraavan osan myyntivaltiksi!

Tilanteitahan saa silläki ku ajelee muita autoja nurmelle tahlaan ja savuahan tulee yleensä pakoputkesta ilman mitään ihmeitäkään.
 
mitä tarkoitetaan tuolla uudella DAMAGE mallilla?
Koko videon ytimen voi tiivistää siihen, että Yamauchi on joskus jossain haastattelussa sanonut, että GT7:ssä on "paranneltu vauriomallinnus" (GT Sportiin nähden). Mitään muuta tietoa aiheesta ei ole, eikä kyseisen kommentin varaan kannata mitään päiväunelmiaan rakentaa.
 
Tuossa kuitenkin sanotaan se että jos pelin nimi on "Real Driving Simulator" niin enemmän ehkä sitten myyntipuhetta. Ihmettelen miksi GT-sarja ei lähde kunnolla sille Arcade puolelle?

Olen siinä käsityksessä että Gran Turismo sarjassa mielettömät fysiikat ja se saa ihmiset pelin pariin. Juuri se uniikki tunne ajettavuudessa.
 
Ylös Bottom