Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

En tiedä. Ehkä itse olen suhtautunut peliin aivan erilailla, kun muut henkilöt. Tämä peli on niin perusteellinen, että en voi peliä enää millään lailla puolustella eikä minun oikeastaan tarvitsekaan. Peli on alusta asti käynyt läpi autoilun historian ja se perustelee loistavasti ne seikat miksi jotkut ajoneuvot on tässä pelissä ja mitä ne on merkinnyt autoilulle. Tämä ei sovi tietenkään kaikille ja ei ole tarkoituskaan sopia, mutta jos tätä peliä pelaa ajatuksella, niin aika paljon enemmän tästä saisi ammennettua itsellensä.

En ainakaan ole huomannut missää vaiheessa, että olisi hierottu päin naamaa mitään mainoksia, että joku auto olisi pakko ostaa. Tässä ei voi ostaa mitään skinejä autolle mitkä olisi harvinaisia tai kuljettajalle. Itse voi väkertää juuri sellaisen kuin haluaa.

Joo... Autoihin voi laittaa rahaa kiinni jos haluaa, mutta ei sekään ole välttämätöntä. Niin kuin dailys kisoista nähdään, niin niissä on aika paljon rajoituksia millasella autolla siellä voi ajaa. No cash needed.
Jos mennään siihen pay to win asiaan, niin itse sanoisin, että rahalla et todellakaan tule saavuttamaan mitään etua missään tilanteessa. Jos et osaa ajaa niin maailmassa ei sellaista setilinippua ole jolla tuon asian saisi korjattua. Peli myöskään tähän kannusta missään vaiheessa eikä edes vihjaile mitään sinne suuntaan. Ei ne hevosvoimat ja loputon budjetti tee kenestäkään Räikköstä.
Ainoa valuutta jolla tässä pelissä voi pärjätä muille on aika, harjoitelkaa. Aikaahan ei kaikilla tietenkään ole, mutta se ei ole pelin vika...
 
"I really like this new game, it's called Fisherman's Ranch 7."

No, mä otan haasteena GT7:n rahoitusmallin. Oppipahan DualSensellä ajamaan raharataa. En olisi uskonut vielä pari päivää sitten, että näin nopeasti.
 
En nyt itsessään mikromaksuja puolustele (tosin en vielä ole uusinta GT:tä edes pelannut), mutta jos maksullisen sisällön voi avata / ostaa krediiteillä ilman euromääräisiä maksuja, niin ei tuo kuulosta vielä kovinkaan hirveältä. Olihan esim. GT5:ssä suurin osa autoista rajattu saatavaksi vain valikoimaltaan vaihtuvasta käytettyjen autojen kaupasta, joten sinänsä ei ole mikään ennenkuulumaton tilanne ettei kaikkia ajokkeja voi pelirahalla ostaa milloin tahansa. Mikromaksut tässä tapauksessa ovat timesavereita hätäisimmille pelaajille, eli kylläkin täysin tarpeettomia mutta mielestäni ei vielä peliä pilaavia asioita. Verrattavissa wanhan hyvän ajan cheat-koodeihin. Eri asia sitten sellaisissa tapauksissa joissa sisällön voi saada ainoastaan oikealla rahalla, silloin tuo hinnoittelu varmasti lähinnä ampuu itseään jalkaan. Sportissa Store-vaihtoehdon taisi saada myös itseltään piilotettua pois näkyvistä pelin valikoissa, onnistuuko tämä seiskassa?
 
Onko tuosta korin/lokasuojien levennyksestä mitään hyötyä vai pelkkä ulkonäöksellinen seikka kun eihän tässäkään versiossa saa edes leveämpää rengasta alle? Sama noissa turvakaarissa ja diffuusoreissa, ei taida vaikuttaa mitenkään ajo-ominaisuuksiin?
 
Onko tuosta korin/lokasuojien levennyksestä mitään hyötyä vai pelkkä ulkonäöksellinen seikka kun eihän tässäkään versiossa saa edes leveämpää rengasta alle? Sama noissa turvakaarissa ja diffuusoreissa, ei taida vaikuttaa mitenkään ajo-ominaisuuksiin?
Vaikuttaa ainakin auton PP arvoon. Jos laittaa wide bodyn, mutta ei laita renkaita myös ulommas, auton PP laskeen ihan vähäsen. Diffuusorit lisäävät PP:tä ihan pikkasen.

Edit: Mitä näihin mikromaksuihin tulee, tässä on mielestäni tehty kyllä kärpäsestä aikamoinen härkänen. Olen nyt yli 30 cafe menua tehnyt ja ajanut jonkin verran netissä kisaa eikä ole kertaakaan tullut tilannetta vastaan missä olisi täytynyt ostaa jokin tietty auto tai tuunata eikä minulla olisi ollut rahaa siihen. En myöskään ennakkotilannut tai ostanut deluxe versiota joten aloitin 20 000 crediitillä pelin. Tietenkään en pysty kaikista kalleimpia autoja vielä ostamaan, mutta missäpä GT pelissä olisi n. 20 tunnin jälkeen pystynyt?
 
En nyt itsessään mikromaksuja puolustele (tosin en vielä ole uusinta GT:tä edes pelannut), mutta jos maksullisen sisällön voi avata / ostaa krediiteillä ilman euromääräisiä maksuja, niin ei tuo kuulosta vielä kovinkaan hirveältä.

Otetaan skenaario jossa sä himoitset kahta autoa joista molemmat maksaa vaikka 16 miljoonaa.
Yhtä autoa varten sun täytyy ajaa fishermans ranch kisaa n.10 tuntia, koska se on paras tapa tienata.
No päätät kuitenkin omistautua asialle ja grindata kumpaankin rahat kerralla niin eipähän tartte sitäkään miettiä vaan voit ostaa molemmat sitten kun ne tulee tarjolle.
No tämäkään ei onnistu sillä sulla voi olla maksimissaan 20 miljoonaa rahaa joten kun se eka auto tulee tarjolle niin sulle jäis neljä miljoonaa ja sitten jos se seuraava tuleekin parin päivän päästä tarjolle niin alatko taas grindaamaan ihan hulluna vai päätät vaan unohtaa koko auton?
Sitä kun et tiedä koska se seuraavan kerran on tarjolla.

Lisäksi tuo 20 miljoonan maksimi koskee vaan noita tienattavia rahoja. Oikealla rahalla ostettua valuuttaa voi olla ihan niin paljon kuin vaan haluat ostaa, mutta tässäkään ei varmaan ole taaskaan mitään vikaa joidenkin mielestä.

Mä henkilökohtaisesti vaan unohdan tuollaiset autot ja muutenkin mun pelaaminen loppuu siihen kun kaikki kisat on läpi.
Nyt mulla on enää viimeinen cafe menu tekemättä ja sitten siellä on muutama muu kisa vielä tarjolla. Toki sitten on vielä se missions moodi ja sieltä varmaan tulee jotain tehtyä, mutta esim sitä rengas bugia ei ole vieläkään korjattu joten ainakin soralle sijoittuvat tehtävät saa unohtaa.
Oikeasti sporttiin verrattuna ainoat plussat mulle on tässä ulkoasu, trial mountain, deep forest ja high speed ring.

Edit: Mitä näihin mikromaksuihin tulee, tässä on mielestäni tehty kyllä kärpäsestä aikamoinen härkänen. Olen nyt yli 30 cafe menua tehnyt ja ajanut jonkin verran netissä kisaa eikä ole kertaakaan tullut tilannetta vastaan missä olisi täytynyt ostaa jokin tietty auto tai tuunata eikä minulla olisi ollut rahaa siihen.

Ei tullut mullakaan, mutta ero sporttiin on selvä.
Mulla on se viimeinen menu ajamatta ja rahaa taisi olla 1.7-1.8 miljoonaa.
Mä olen ostanut yhden 55.000 pick-upin sekä käytetyn ferrarin sitä vaativaan kisaan kun satuin saamaan niistä korteista sen kaikista paskimman vaihtoehdon. Sitten on tullut vaan viritettyä autoja jotta ne on kilpailu kykyisiä.

Sportissa ajoin lisenssit, ajokoulun ja kaikki muut kisat paitsi endurancet. Niitä en ajanut ensimmäistäkään ja olin silti tienannut reippaasti yli 10 miljoonaa.
Olen varma, että tässä ei päästä lähellekään tuota vaikka ajan vielä ne loput extra kisatkin.
Peli myös heitti mulle heti ekan neljän tunnin aikana rajoitetun kutsun ostamaan kolme ferraria joiden hinnat oli 1.6-3.5 miljoonaa :D
Mä olen aika varma, että en pystyisi ostamaan tuota 3.5 miljoonan ferraria edes sitten kun koko "ura" on pelattu läpi ja tuo ei ole edes mikään kallis auto.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuosta korin/lokasuojien levennyksestä mitään hyötyä vai pelkkä ulkonäöksellinen seikka kun eihän tässäkään versiossa saa edes leveämpää rengasta alle? Sama noissa turvakaarissa ja diffuusoreissa, ei taida vaikuttaa mitenkään ajo-ominaisuuksiin?
Vannekaupasta pitää erikseen käydä asentamassa offsettiä vanteille. Myös leveämpää vannetta on tarjolla mutta en ole varma vaikuttaako se varsinaisesti kumin leveyteen. Leveämpi auto parantaa mutkapitoa.
 
Ja viidennentoista kerran, GT sarja ei ole tähdännyt simuttamiseen kuin tuossa GTS alkaen ja itse en lue sitä oikeaksi turismoksi. Minun mielestä olisivat voineet erottaa sen ihan omaksi sarjakseen kun sillä on omanlainen pelaajakunta jotka ehkä haluaa ajamisesta enemmä rattipainotteiseksi ja enemmän kisasimulaattoriksi.
GT Sport oli minun mielestäni täysi syrjähyppy tälle pelisarjalle ja siksi en sitä edes omista. Sitä ei tulisi verrata oikeaan Gran Turismoon tai pitää minkäänlaisena vertauskuvana GT7:ään , koska GT7:n vertauskuva on paljon aiemmat turismot.

Ei tätä ole luotu assetto corsaksi... vaikka Kaz ja kumppanit halusi onlinebuumin aikana tehdä onlinepelaajille oman versionsa josta tuli Sport, niin sekään ei ole simulaatioksi tehty, vaan pelattavuuden nökökulmasta.




Mitä tulee mikromaksuihin, niitä ei yksinkertaisesti voi voittaa mitenkään muuten kuin laittamalla peliin aikaa, eri on sitten nämä missä ostetaan ns. "premiumaikaa", nekin tosin on yleensä voitettavissa ajalla, paitsi PSN+, jota ei tähän peliin myöskään välttämättä tarvi.

Ylipäänsä koko mikromaksun ideana on se, että käytä aikaa tai osta. Se on ihan tahallaan luotu koska se tuottaa rahaa juuri niiltä ihmisillä jotka haluavat kaiken heti. Pelin pitää tietysti sopeutua siihen myöskin , ei voida antaa kaikkea heti, koska sitten tämä mikromaksusysteemi ei toimi.

Oma lääke tähän on se että pelaa ajan kanssa äläkä ahneile. Ei se peli mene mihinkään :D
 
Viimeksi muokattu:
Vannekaupasta pitää erikseen käydä asentamassa offsettiä vanteille. Myös leveämpää vannetta on tarjolla mutta en ole varma vaikuttaako se varsinaisesti kumin leveyteen. Leveämpi auto parantaa mutkapitoa.
Joissain autoissa leveä vanne aiheuttaa ohjauksen jumittumista, varsinkin yhdistettynä siihen jos autoa madaltaa.
 
GT Sport oli minun mielestäni täysi syrjähyppy tälle pelisarjalle ja siksi en sitä edes omista. Sitä ei tulisi verrata oikeaan Gran Turismoon tai pitää minkäänlaisena vertauskuvana GT7:ään , koska GT7:n vertauskuva on paljon aiemmat turismot.

Miksei?
Kuten aiemmin kirjoitin niin enemmän se on oikea gran turismo mitä tämä.
Yksinpeli sisältöä on reippaasti enemmän ja se on lajiteltu kuten aina ennenkin. On amateur, expert, professional ja endurance kategoriat joiden alta sitten löytyy sunday cupit ja muut vastaavat.
Lisäksi on ne lisenssit, circuit experience ja ajokoulu joka tavallaan vastaa tämän mission moodia.

Käytettyjen autojen kauppaa ei ole, mutta ne samat vanhat koslat on myynnissä valmistajalla itsellään ja ne on siellä aina joten jos haluat ostaa vaikka nissan 180 sx:n niin senkus ostat. Ei tarvetta odotella, että se ilmestyy 24 tunnin välein päivittyvään valikoimaan.
Viritysosia ei tosin voi ostaa vaan autojen tuunausta laajennetaan käyttämällä ajamisesta saatuja mileage point pisteitä.
Mulle on ihan sama käytänkö noita ja nostan auton tehoa vai ostanko uuden putkiston ja turbon. Sama lopputulos vähemmällä valikko hyppelyllä.
Ymmärrän kuitenkin jos joku osien ostamista rakastaa, mutta se onkin sitten se ainoa asia joka seiskassa muistuttaa enemmän vanhaa turismoa.
Lisäksi peli ei rajoita sun etenemistä kuten tämä. Siis tuo cafe moodi oli oikeasti ihan paska ja ilman sitä ei saa edes ratoja auki.
Mä oikeasti sain sportin vr moodia ajamalla kaikki sen radat auki nopeammin mitä tässä cafe moodissa vaikka vr moodissa saa ihan olemattoman vähän expaa ja mulla meni ratojen avaamiseen hieman yli 10 tuntia.
Sen pelaaminen sentään oli kivaa toisin kuin tässä. "Mene ottamaan valokuva", minkä helvetin takia. "Käy asentamassa jenkkiin widebody", no en minä sellasta halua autoa rumentamaan.

Lisäksi sportissa on vielä se vr moodi vaikka se aika raakile onkin eli voit ajaa vain time trialia tai sitten "kisan" yhtä vastustajaa vastaan joka on toooodella hidas. Mä kuitenkin ajoin tuota ihan vaan ajamisen ilosta vähintään sen 50 tuntia eli käytin tuohon enemmän aikaa mitä varsinaisten kisojen ajamiseen.
Kun ottaa vielä huomioon, että sen talous on paremmin tasapainossa ja peli on usein tarjouksessa alle kympillä niin rahoille saa paljon enemmän vastinetta.
 
Joissain autoissa leveä vanne aiheuttaa ohjauksen jumittumista, varsinkin yhdistettynä siihen jos autoa madaltaa.
Joo jos madaltaa auton tappiin ja laittaa leveät vanteet, niin renkaat alkavat hangata lokasuojiin kääntäessä ja se rajoittaa kääntösädettä. Ei siis todellakaan kannata vetää maavaraa minimiin muuten kuin kuvaussessioita varten. Ihan mielenkiintoinen yksityiskohta.
 
Tuossa kun oli siitä diffuusorista ylempänä juttua niin kyllähän se vaikuttaa aika paljonkin, M3 Bemari oliko -07 niin 18 pykälää nousi pp arvo.. Joka autoonhan sitä ei tosin saa. Nuo kaaret ja vanteiden leveyden vaihtelu vaikuttaa sitten todella vähän.
 
Joo jos madaltaa auton tappiin ja laittaa leveät vanteet, niin renkaat alkavat hangata lokasuojiin kääntäessä ja se rajoittaa kääntösädettä. Ei siis todellakaan kannata vetää maavaraa minimiin muuten kuin kuvaussessioita varten. Ihan mielenkiintoinen yksityiskohta.
Yleensä pelien auton sisäisessä fysiikka mallinnuksessa renkaat - kori collision/törmäys tarkastelua ei tehdä kun siihen ei juuri syytä ole.. pahimmimmissa tilanteissa renkaat vaan menee koripellistä läpi.. ns. visuaalinen haitta jos jousituksen/renkaiden liikerataa ei ole mitoitettu super tarkkaan suhteessa kunkin auton yksilölliseen koriin. Uskoisin että tässä on vaan joku bugi kyseessä, jos ei niin ihmettelen resurssien tuhlausta.
 
Itse vähän ihmettelen ihmisten hätää tämän pelin kanssa. Miksi kaikki autot pitää saada heti? Peli on ollut ulkona kohta vasta kaksi viikkoa ja nyt jo mietitään, mikä on nopein ja 'optimaalisin' tapa tienata crediittejä ja saada kaikki auki mahdollisimman nopeasti. Itselle tässä pelissä ja pelisarjassa on aina ollut isoimpana koukkuna se pelin kesto ja, että jatkuvasti tulee jotain uutta ostettavaa ja kokeiltavaa. Se koukutti aikanaan GT5:n aikana myös pitkään ja piti intoa yllä pelata peliä vuosia. Ostin sen julkaisussa loppuvuodesta 2010 ja pelasin sitä jonnekin kesään 2013 asti, enkä silti ehtinyt hankkia jokaista autoa. Toki kaikki vähänkään kiinnostavat ehdin kyllä.

Jos nyt ajatellaan, että GT7:n 'elinikä' uusimpana sarjan pelinä kestäisi jonkun 3-5 vuotta, niin mikä kiire tässä on? Kyllä ne kiinnostavat autot ehtii hankkia ilman lisämaksujakin ilman, että grindaa 'hiki hatussa' ensimmäiset viikot yhtä ja samaa kisaa. Johan siinä tylsistyy koko peliin, jos sen pelaaminen on pelkkää työtä. Omalla kohdalla mielenkiinto peliin pysyy paremmin yllä, jos ostan uuden kiinnostavan auton harvemmin. Nyt olen nautiskellut tuosta viikonloppuna ostamastani Porschesta monta päivää ja jossain vaiheessa ostan sitten jonkun toisen kiinnostavan ja nautiskelen siitä sitten taas jonkun aikaa. Teen cafe menun tai kaksi, kun siltä tuntuu ja siinä ohessa ajelen kiinnostavilla autoilla jotain sivukisoja ja kivaa on. Krediittimäärä nousee hiljalleen ja aina on sitten nykyiseen autoon 'tylsistyessä' jotain uutta ostettavaksi seuraavana.

Olen asennoitunut, että pelaan tätä peliä pääasiallisena autopelinäni varmaan pari vuotta vähintään, joten mitään tarvetta saada jokaista kiinnostavaa autoa ensimmäisten viikkojen aikana ei minulla ole. Tuona aikana saadaan varmasti lisää sisältöäkin peliin uusien ratojen ja autojen muodossa, joten mitään kiirettä pelata peliä 'läpi' minulla ei ole. Peli pysyykin tuoreempana, kun ajelee sen tunnin tai kaksi päivässä vähän sitä sun tätä, eikä ota hommaa työnä tai suorittamisena. Gran Turismo 7 on matka autoilun historiaan ja keräilyä, jonka voi suorittaa myös ihan kaikessa rauhassa, nautiskellen.
 
Kiitos, sieltähän ne löytyivät!

Seuraavaksi sitten kysymys, että miten saan Showcase-osiossa näkyvät kuvat siirrettyä tietokoneelle? Mitään selkeää ohjetta en tähän löydä.

Aiemmin kyselin ennen pelin julkaisua, onko kaikki autot ja radat käytettävissä heti. Ei ole, mutta alan hiljalleen ymmärtämään, että se onkin tämän pelin juttu ja henki. Yllättävän hauskaa on ajaminen hitaammillakin autoilla.
Kuvat saa helpoiten ilman mitään muistitikku kikkailuja, kun jaat oman kuvan julkiseksi (share). Sen jälkeen kirjaudut tietokoneella tai puhelimella: https://www.gran-turismo.com/gb/gt7

Psn tunnareilla sisään. Sieltä näkee sen oman profiilin ja kaikki tiedot ja myös ne kaikki jaetut kuvat ja se voi siitä esim. Puhelimella kuvaa painamalla hetken ladata puhelimen omaan valokuva kansioon.
--------------------

Mitä tulee mikromaksuihin yms. Niin itseä ne ei vaivaa yhtään kun kukaan ei niitä pakota käyttämään. Toinen asia mitä en vain ymmärrä, että jos peli ei ole kahdessa päivässä läpi ja kaikki mahdollinen unlockattu ja saatu, niin paskahan se peli tietysti on... Puuttuuko pelaajilta nykyään kärsivällisyys ja mielenkiinto pelata samaa peliä enemmän vai miksi kaikki pitäisi tulla heti tarjottimella eteen ilman isompaa panostusta. Itselle pelit ja varsinkin ne parhaat pelit on niitä minkä kanssa saa viettää rauhassa aikaa ja tekemistä riittää pitkälle.
BF808A61-0EC6-4BE2-92F0-40C2F890ED2F.jpeg
 
Yleensä pelien auton sisäisessä fysiikka mallinnuksessa renkaat - kori collision/törmäys tarkastelua ei tehdä kun siihen ei juuri syytä ole.. pahimmimmissa tilanteissa renkaat vaan menee koripellistä läpi.. ns. visuaalinen haitta jos jousituksen/renkaiden liikerataa ei ole mitoitettu super tarkkaan suhteessa kunkin auton yksilölliseen koriin. Uskoisin että tässä on vaan joku bugi kyseessä, jos ei niin ihmettelen resurssien tuhlausta.
Voihan se olla bugikin, tai sitten on vain kylmästi prekoodattu, että kun mennään tietyn rajan yli kääntösäde rajataan ettei tule rengas korista läpi. Visuaalisuushan on Polyphonylle kaikki kaikessa.
 
Yleensä pelien auton sisäisessä fysiikka mallinnuksessa renkaat - kori collision/törmäys tarkastelua ei tehdä kun siihen ei juuri syytä ole.. pahimmimmissa tilanteissa renkaat vaan menee koripellistä läpi.. ns. visuaalinen haitta jos jousituksen/renkaiden liikerataa ei ole mitoitettu super tarkkaan suhteessa kunkin auton yksilölliseen koriin. Uskoisin että tässä on vaan joku bugi kyseessä, jos ei niin ihmettelen resurssien tuhlausta.
Luulin aluks kans, että bugi, mutta onkin ominaisuus ja se on mainittu Gran Turismon omassa säätöoppaassa, missä kerrotaan mitä haittoja liian alas lasketusta korkeudesta voi olla. Hieno, että pelissä on paljon yksityiskohtia, toki renkaan lokariin ottamisesta ja auton pohjaamisesta voisi kuulua kunnon ääni ja ohjaimeen/rattiin tulla selkeä palaute, jolloin asia ei jäisi epäselväksi.

Kuvakaappaus kyseisestä kohdasta:
4D08868D-F505-455D-95BC-977954C60FA0.jpeg

Tässä linkki Gran Turismon säätövinkkeihin:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom