Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Jumankauta tämä International A -lisenssiin vaativa ralliosuus.
Treenaamisella ei tule paremmaksi, tuntuu että yhtä nopanheittoa aina mihin sitä ohjautuu.
Tekee mieli lyödä Tommi Mäkistä.
 
Tuskin saa ikinä.. kapea FOV tekee tuon ja leveämpi tarkoittaisi enemmän graafista tehontarvetta. Surullista.. vauhdin tuntemus on niin surkea että ilman jarrutus varoitusta nopeusmittarin alla ajamisesta ei tulisi mitään.

No just,... alan kyllä epäillä että näille 9-10 arvosteluille on kyllä ruskea kieli tai $ kuva silmissä käynyt, pelissä on niin paljon puutteita ja outouksia että en millään voi ymmärtää arvostelut tuloksia muuten. Ratsastaa täysin GT nimellä vaikka pelillä juuri mitään yhteyttä GT 1,2,3 kanssa kuin sunday cup.

Omassa lobbyssakin toisen pelaajan meno oli hirmu kulmikasta vaikka yhteydet ihan hyvät.. ja onhan se ihan liikaa odottaa että tuonne saisi konekuskeja mukaan..
Niin tai toiset kykkää vähän realistisemmasta ajomallista. Pelaatte selkeesti ihan väärää peliä. Uusin Turismo ei ole, ajomalliltaan ihan arcadea. Toki monet simuista tutut säädöt puuttuu.

Ittellä taas lentää oksennus näistä uusista arcade ajeluista Forza Horizon, Grid Legend, Project Cars 3 jne, mutta siksipä en pelaakkaan niitä, jollekkin toiselle varmaan parhaita ajopelejä ikinä. Omaan makuun toimii enemmänkin Assetto Corsa ja siksipä tämä 7 tuntuu parhaalta Gran Turismolta pitkästä aika, sopivan realistinen ajomalli ja silti pelaaminen edellä suunniteltu sisältö, yhtä nautintoa ajaa kaikenlaisia kisoja, todella kattavalla auto valikoimalla.

Toki GT7 vaatii vielä paljon korjailtavaa, mutta Sportin historiaa katsoen, en epäile etteikö niin ole luvassa. Varmaan jo kesällä on ihan toimivat moninpelisysteemit.

Fov on muuten noin 80 ja toimii todella hyvin jos on järkevän matkan päässä ohjaamosta, mikä on 55” TV jo alle metri, tai en tiedä monen 100” näytöllä pelaatte, jos kaipaa isompaa FOV:a?
 
Viimeksi muokattu:
Itse huomasin vähän samanlaista oireilua kun koitin Nissanin vanhemmalla GT-R:llä ajaa tiukkoja neulansilmämutkia. Ohjaus tuntui välillä lukittuvan. Ohjaamo kuvakulmassa rattin kääntö pysähtyi hetkeksi ennen kuin jatkoi liikettä. Ongelma GT-R:n kohdalla johtui joko liian matalalle säädetysä alustasta tai sitten alla olleista leveämmistä vanteista. Ongelma kun vaikutti poistuvan kun alle tuli "normmalit" vanteet ja alustan korkeutta nosti. Noiden jälkeen ohjaamo kuvakulmassa ratin liike normaali. Onko tehty niin hienosti että renkaat ottaa kaariin kiinni ;)
Juurikin samalla autolla se teki sitä mullakin. Täytyypä testata kapeimmilla vanteilla
Jumankauta tämä International A -lisenssiin vaativa ralliosuus.
Treenaamisella ei tule paremmaksi, tuntuu että yhtä nopanheittoa aina mihin sitä ohjautuu.
Tekee mieli lyödä Tommi Mäkistä.
Haha. Sitä sai kullalle yrittää ihan otsa pulleana
 
Onko muut havainneet että ohjaus”lagaa”, eli vaikka kanttareille ajaessa ratti jäätyy hetkeksi paikalleen, peli muuten ei kyllä lagaa.
Ilmeistyi itselle tv:n vaihdon myötä(samsung q77). Muutoin siis ei lagia vaan se ratti
Sulla on keula liian matalalla.

Tää on ominaisuus, jos auton korkeus on liian matala, niin renkaat voi ottaa lokarin kaariin kiinni, jousista voi loppua liikerata kesken, tai auto voi pohjata. Nämä selitetään pelin ”Beyond the Apex” manuaalissa.

 
Jos tässä on hFov 80 niin vaikkapa 55" näyttö pitäis saada penkissä heti ratin taakse 72cm päähän silmistä. Itsellä ei taivu tuohon koska ei mahdu rattipenkki tason alle. Pitäis varmaan tehdä nettiadressi että Fov säädin saataisiin peliin.
 
Mulla on 65” ja noin metri. Pitäs olla kai 85cm tms. Mutta ei tuo nyt ihan älyttömän kaukana siitä ole.
 
Jos tässä on hFov 80 niin vaikkapa 55" näyttö pitäis saada penkissä heti ratin taakse 72cm päähän silmistä. Itsellä ei taivu tuohon koska ei mahdu rattipenkki tason alle. Pitäis varmaan tehdä nettiadressi että Fov säädin saataisiin peliin.
Sama Fov oli Sportsissa, olis kyllä hyvä jos olisi säädin, mutta ei taida sellaiset mahtua Kaz:n filosoviaan.

Liian harvoissa konsolipeleissä on fov-säätöä, tai hudin muokkausta. Esim Dirt Rallyista ja ACC:stä puuttuu myös. Onneksi sit FOV on noissakin aika lähelle sama, joten ei tarttee katseluetäisyyttä muuttaa ja jos saa, niin säädän tuohon n.75cm sopivaksi. Onhan se hullun lähellä ruutua, mutta ajaminen huomattavasti luonnollisemman tuntuista.
 
Viimeksi muokattu:
Dirt Rallyssa ja Asetto Corsassa on sentään kunnon konepelti ja kojelautakuvakulmat, tässä niitä ei ole ollenkaan.
Pelkkää laiskuutta/tyhmyyttä tekijöiltä jättää tälläiset itsestäänselvyydet pois. Kannattaisi varmaan sen Yamakutsin katsella vähän muidenkin pelifirmojen tekemisiä.
 
Dirt Rallyssa ja Asetto Corsassa on sentään kunnon konepelti ja kojelautakuvakulmat, tässä niitä ei ole ollenkaan.
Pelkkää laiskuutta/tyhmyyttä tekijöiltä jättää tälläiset itsestäänselvyydet pois. Kannattaisi varmaan sen Yamakutsin katsella vähän muidenkin pelifirmojen tekemisiä.
Joo kannattais mutta ei se katsele ympärille. Tästä olikin juttua aiemmin. Haluaa pitää vision puhtaana. "Puristiartisti" kun on.
 
Pitäsi olla sellanen Carloksen auto syttyi palamaan 500 metriä ennen maalia -mode, jossa auto pitää työntää maaliin.
Olo oli kyllä "Dualsense syttyi palamaan / lensi tv-ruutuun" tuota puurtaessa, mutta lopulta saatiin pronssi ihan James Bondina 0,007 sekunnin marginaalilla :D
Sitten vielä nämä viimeiset lisenssit superautoilla, jes!
 
Endurance kisojen puutetta voi paikata sillä että tekee oman custom kisan, se ei mitenkään eroa siitä mitä pelissä voisi olla valmiina ja custom kisoissa saa itse luoda omat säännöt todella kattavista vaihtoehdoista. Ainut ongelma on se että niistä saa niin helvetin vähän rahaa. 50 kierrosta on myöskin maksimi joka kannatta ajaa koska sen jälkeen ei makseta kuin hiluja, Trial Mountain 25 kierrosta 34k, 50 kierrosta 58k, 200 kierrosta 76k jos lähdet joukon perältä. Tämä medium vaikeustasolla.

Jos muutat autoluokan GR1 summat nousee 55k, 93k,123k. Mikään muu kuin kierrosmäärä, monta autoa, miltä sijalta lähdet, vaikeustaso ja mikä autoluokka niin ei vaikuta rahamärään.

Harmi sinänsä koska noilla custom kisoilla voisi tehdä todella mielenkiintoisia endurance kisoja mutta kun saat vaan murto-osan siitä rahasta mitä saat normi kisoista.
 
Endurance kisojen puutetta voi paikata sillä että tekee oman custom kisan, se ei mitenkään eroa siitä mitä pelissä voisi olla valmiina ja custom kisoissa saa itse luoda omat säännöt todella kattavista vaihtoehdoista. Ainut ongelma on se että niistä saa niin helvetin vähän rahaa. 50 kierrosta on myöskin maksimi joka kannatta ajaa koska sen jälkeen ei makseta kuin hiluja, Trial Mountain 25 kierrosta 34k, 50 kierrosta 58k, 200 kierrosta 76k jos lähdet joukon perältä. Tämä medium vaikeustasolla.

Jos muutat autoluokan GR1 summat nousee 55k, 93k,123k. Mikään muu kuin kierrosmäärä, monta autoa, miltä sijalta lähdet, vaikeustaso ja mikä autoluokka niin ei vaikuta rahamärään.

Harmi sinänsä koska noilla custom kisoilla voisi tehdä todella mielenkiintoisia endurance kisoja mutta kun saat vaan murto-osan siitä rahasta mitä saat normi kisoista.
Samaa mieltä, kustomeissa turhan pienet palkinnot, lopulta tehtävien jälkeen rahan tekoon joutuu ilmeisesti ajelemaan kartalta samoja kisoja uuseemman kerran.

Noi kartalta löytyvät Gr.3 kisat alkaa olee jo hyvän mittaisia, esim Dayttona 10Lap vaatii yhden stopin, Ai:sta on ihan mukavasti vastusta, kun nousee keskipakasta kohti kärkeä ja rahnua tulee mukavasti.
 
Sama Fov oli Sportsissa, olis kyllä hyvä jos olisi säädin, mutta ei taida sellaiset mahtua Kaz:n filosoviaan.

Liian harvoissa konsolipeleissä on fov-säätöä, tai hudin muokkausta. Esim Dirt Rallyista ja ACC:stä puuttuu myös. Onneksi sit FOV on noissakin aika lähelle sama, joten ei tarttee katseluetäisyyttä muuttaa ja jos saa, niin säädän tuohon n.75cm sopivaksi. Onhan se hullun lähellä ruutua, mutta ajaminen huomattavasti luonnollisemman tuntuista.
ACC:n next gen versiossa on FOVin säätö.
 
Onko muilla samaa, että kilpailun uusintavideosta otetut kuvat eivät tallennu Scapes-osan My Libraryn alle? Kahteen kertaan yritin. Ilmoitus tulee, että on tallennettu, mutta kun käy Scapes-osiosta My Librarysta katsomassa, mitään ei näy.

Katso showcase osiosta. Sinne replaykin meni.
Kiitos, sieltähän ne löytyivät!

Seuraavaksi sitten kysymys, että miten saan Showcase-osiossa näkyvät kuvat siirrettyä tietokoneelle? Mitään selkeää ohjetta en tähän löydä.

Aiemmin kyselin ennen pelin julkaisua, onko kaikki autot ja radat käytettävissä heti. Ei ole, mutta alan hiljalleen ymmärtämään, että se onkin tämän pelin juttu ja henki. Yllättävän hauskaa on ajaminen hitaammillakin autoilla.
 
Endurance kisojen puutetta voi paikata sillä että tekee oman custom kisan, se ei mitenkään eroa siitä mitä pelissä voisi olla valmiina ja custom kisoissa saa itse luoda omat säännöt todella kattavista vaihtoehdoista. Ainut ongelma on se että niistä saa niin helvetin vähän rahaa. 50 kierrosta on myöskin maksimi joka kannatta ajaa koska sen jälkeen ei makseta kuin hiluja, Trial Mountain 25 kierrosta 34k, 50 kierrosta 58k, 200 kierrosta 76k jos lähdet joukon perältä. Tämä medium vaikeustasolla.

Jos muutat autoluokan GR1 summat nousee 55k, 93k,123k. Mikään muu kuin kierrosmäärä, monta autoa, miltä sijalta lähdet, vaikeustaso ja mikä autoluokka niin ei vaikuta rahamärään.

Harmi sinänsä koska noilla custom kisoilla voisi tehdä todella mielenkiintoisia endurance kisoja mutta kun saat vaan murto-osan siitä rahasta mitä saat normi kisoista.
Endurance kisojahan ei ajeta rahan takia ylipäänsä vaan ajamisen takia. On se silti kieltämättä typerää, jos siitä ei saa endurancen tasoista palkintoa.
Seuraavaksi sitten kysymys, että miten saan Showcase-osiossa näkyvät kuvat siirrettyä tietokoneelle? Mitään selkeää ohjetta en tähän löydä.

Itse pähkäilin saman kanssa ja päädyin siihen että otan ihan konsolilla kuvakaappauksina kuvat ja heitän ne tikulle ja siitä pc:lle.
 
Endurance kisojahan ei ajeta rahan takia ylipäänsä vaan ajamisen takia. On se silti kieltämättä typerää, jos siitä ei saa endurancen tasoista palkintoa.

Totta kyllä, mutta olisi se kiva saada vähän isompi palkinto 50 kierroksen kisasta kuin 50-60k jonka saa monesta valmiista 5-10 min kisasta.

Toki sitten kun on joskus rahaa kuin roskaa ja autoja vaikka naapureille jakaa niin eihän sillä ole väliä, mutta nyt kyllä kerään kahisevaa ja autoja mielummin ajamalla kisoja mistä saa enemmän vastinetta ajankäytölle.
 
Kiitos, sieltähän ne löytyivät!

Seuraavaksi sitten kysymys, että miten saan Showcase-osiossa näkyvät kuvat siirrettyä tietokoneelle? Mitään selkeää ohjetta en tähän löydä.

Aiemmin kyselin ennen pelin julkaisua, onko kaikki autot ja radat käytettävissä heti. Ei ole, mutta alan hiljalleen ymmärtämään, että se onkin tämän pelin juttu ja henki. Yllättävän hauskaa on ajaminen hitaammillakin autoilla.
Langaton tapa on ottaa konsolilla kuvakaappaus ja lähettää kuva ryhmään tai toiselle käyttäjälle ja ladata ne puhelimen ps app:llä. Toki kuvanlaatu taitaa tuolla tavalla tippua FHD:lle.
 
Niin tai toiset kykkää vähän realistisemmasta ajomallista. Pelaatte selkeesti ihan väärää peliä. Uusin Turismo ei ole, ajomalliltaan ihan arcadea. Toki monet simuista tutut säädöt puuttuu.

Ittellä taas lentää oksennus näistä uusista arcade ajeluista Forza Horizon, Grid Legend, Project Cars 3 jne, mutta siksipä en pelaakkaan niitä, jollekkin toiselle varmaan parhaita ajopelejä ikinä. Omaan makuun toimii enemmänkin Assetto Corsa ja siksipä tämä 7 tuntuu parhaalta Gran Turismolta pitkästä aika, sopivan realistinen ajomalli ja silti pelaaminen edellä suunniteltu sisältö, yhtä nautintoa ajaa kaikenlaisia kisoja, todella kattavalla auto valikoimalla.

Toki GT7 vaatii vielä paljon korjailtavaa, mutta Sportin historiaa katsoen, en epäile etteikö niin ole luvassa. Varmaan jo kesällä on ihan toimivat moninpelisysteemit.

Fov on muuten noin 80 ja toimii todella hyvin jos on järkevän matkan päässä ohjaamosta, mikä on 55” TV jo alle metri, tai en tiedä monen 100” näytöllä pelaatte, jos kaipaa isompaa FOV:a?
Pointti FOVissa ei ole joku "oikea" mäppäys siihen mitä näet 55.6cm päästä tms vaan ihan meille muille padi ja/tai takakamerastakin pelaaville 1m...4m välillä että se näkymä ja vauhti täsmää vauhdin tunteeseen, kyllä suurimmassa osassa pelejä on hyvin pystynyt arvioimaan nopeuksia ja jarrutusmatkoja mutkiin. En ole yksin tässä että vauhti tuntuu 40km/h vs onkin 80km/h.. kyllä perunankin saa kauniiksi sitä riittävästi tuijottelemalla ja vaikka 50° FOVin pelattavaksi jos vaan totuttaa ja hinkkaa.. se ei tee siitä silti hyvää ratkaisua. Jo FM7 FOV on enemmän vauhdin tunnetta välittävä ja mutkiin voi ajaa näkötuntumallakin paremmin. Ja huom, vaikka kuinka "arcade" simufanien mielestä niin minulla on se kuva että ainakin kiihdytys arvot suurimmassa osassa autoja ja niiden virityksiä vastaa oikeaa niin miksei jarrutuksetkin (voisin kuvitella että niitä on optimoitu mutta silti, vauhdin tunteen mukaan voi ajoa suorittaa)

Ja viidennentoista kerran, GT sarja ei ole tähdännyt simuttamiseen kuin tuossa GTS alkaen ja itse en lue sitä oikeaksi turismoksi. Minun mielestä olisivat voineet erottaa sen ihan omaksi sarjakseen kun sillä on omanlainen pelaajakunta jotka ehkä haluaa ajamisesta enemmä rattipainotteiseksi ja enemmän kisasimulaattoriksi.

Toivotaan silti että tajuavat tuon padiohjauksen parantaa ja samoin tuota takakameraa säätää kuten tekivät GTS:ssä. Minusta tuntuu että eivät ole testanneet tuota juurikaan, siellä on esim. paljon autoja jotka peittää näkyvyyden rataan jos niillä ajaa takakamerasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom